Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Vilket eldhandvapen används i flottan?
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
A E Neuman
Vilket vapen använder flottisterna i dagsläget?
Som eldhandvapen alltså, jag menar inte RBS15 eller 57mm akan smile.gif

Särskilt undrar jag vad som används på HMS Gävle och Visby, men även resten av kustflottan.
Sytare
Slo en glo hitåt:
Flottans eldhandvapen

K-pisten är skrot, men i övrigt så stämmer det...
A E Neuman
QUOTE (Sytare @ Feb 27 2007, 00:00 ) *
Slo en glo hitåt:
Marinens eldhandvapen

K-pisten är skrot, men i övrigt så stämmer det...

Nja, tack, men det där är vilka ehv som finns i Försvarsmakten, och det är jag bekant med.
Frågan gällde inte heller vilka som finns i hela marinen, eftersom det innefattar amf och annat.

Jag är intresserad av vad som faktiskt finns i vapenskåpen ute på fartygen, särskilt de med hög profil (Gävle, Visby)

Edit:
...och för övrigt stämmer ju sidan faktiskt inte särskilt bra heller, känns mest som ett utdrag ur SoldF från 88 eller nåt. Var är alla varianterna av vapnen? (Ak*B, C, D, Glock 19). Och räknas inte Ksp 90 som ehv?
Sytare
@A E Neuman
Du frågade om vilka vapen som finns i flottan, och det är vad jag serverade.
Antalet och typ på de olika båtarna brukar vara känslig info som är desto besvärligare att få reda på!

EDIT:
...och för övrigt stämmer ju sidan faktiskt inte särskilt bra heller, känns mest som ett utdrag ur SoldF från 88 eller nåt. Var är alla varianterna av vapnen? (Ak*B, C, D, Glock 19). Och räknas inte Ksp 90 som ehv?

Det som stämde dåligt på den sidan om eldhandvapen korrigerade jag faktiskt i min ursprungliga post, d.v.s. att K-pisten är skrot.
Varianter, grundvarianten är också det en variant!

Och ja, nu är vi inne på hårklyveri här, men jag skulle räkna Ksp 90 som understödsvapen, och det frågade du inte om. Däremot, om du tittar på den här bilden från just HMS Gävle, så ser du att dem har KSP 58B också på båtarna, även det ett udnerstödsvapen.

Bilden är härifrån

Edit2:
Bilderna är från SoldF 2001
mdn
Efter k-pistens bortfall ur organisationen har den ersatts av AK5. Det borde alltså vara den som finns i de allra flesta av flottans vapenskåp. En och annan pistol 88 (Glock 17) ligger sannolikt också där. Som syns på bilden ovan används även ksp 58B på de flesta av ytfartygen. Hur det ligger till med den saken på Visby, som inte har väderdäck eller liknande, vet jag inte.

/mdn
MtrlC
Vilken verision av AK5 har man?
Slöbevakarn
QUOTE (MtrlC @ Mar 1 2007, 19:01 ) *
Vilken verision av AK5 har man?

Standard AK5.
Scouten87
vad jag vet har man inga ksp överhuvudtaget på visby korvetterna. sen får man ju tänka på att de e ju nite helt färdigutvecklade än. de enda eldhandvapen man skule ha ifall det blir krig e sin personliga ak5 motsvarande, vad jag vet men det e mest spekulationer efter studiebesök ombord.
PB-Syte
Det finns möjlighet att montera ksp 58B på signalbryggan även på Vby. Dock finns det planer på att i samband med den stundande ombyggnationen av fartygen montera 2 st ROWS, antingen på signalbryggan (som dock kommer att ha än mer begränsat med plats i framtiden!) eller på helikopterdäck... navy2.gif
Scouten87
QUOTE (PB-Syte @ Mar 24 2007, 18:47 ) *
Det finns möjlighet att montera ksp 58B på signalbryggan även på Vby. Dock finns det planer på att i samband med den stundande ombyggnationen av fartygen montera 2 st ROWS, antingen på signalbryggan (som dock kommer att ha än mer begränsat med plats i framtiden!) eller på helikopterdäck... navy2.gif

intressant.. men hur långt dröjer innan de ska in på ombyggnad de är väl fortfarande under provturskommandot eller?
twintip
ROWS = ?
PB-Syte
@ twintip - ROWS = Remotely Operated Weapon Station, även kallat Over head Weapon Station (OWS). Tanken är alltså att ev. ersätta dagens ksp 58B med (troligtvis) LEMUR.

@ Scouten87 - fartygen ska byggas om efter provturerna är avklarade men innan dom tas i tjänst, just nu går fartygen mycket riktigt fortfarande under PTK Vby. Fyra av fartygen är överlämnade från kockums till FMV och HMS Karlstad håller på att utrustas. Som jag har förståt det så är planen att fullskaliga provskjutningar med mer än bara pjäsen skall genomföras i år, så att dom första fartygen kan börja tas i tjänst nån gång nästa år. navy2.gif
Scouten87
ok..kul att veta eftersom man e lite av en möp.hehe..Väldigt fina båtar förövrigt.
Darkwand
Kuriosa: Om man besöker museifartyget småland så finns (fanns det?) det vapenställ med mausergevär i huvudgången under däck.
Scouten87
QUOTE (Darkwand @ Mar 26 2007, 01:24 ) *
Kuriosa: Om man besöker museifartyget småland så finns (fanns det?) det vapenställ med mausergevär i huvudgången under däck.

Stämmer bra det. Var ombord på småland i fredags biggrin.gif. De användes som personliga vapen som man alltid har med sig. Vet inte riktigt hur det är idag men tanken är väl att man ska ha ak nära tillhands även tillsjöss.
A E Neuman

Det fanns det även ombord på visborg sist jag var där (2004). Numera bara till för musköteri och sånt förstås...
Scouten87
QUOTE (A E Neuman @ Mar 27 2007, 01:00 ) *

Det fanns det även ombord på visborg sist jag var där (2004). Numera bara till för musköteri och sånt förstås...

Kul att det finns även i nutid, även fast 2004 är ett tag sedan men tror knappast inte att de har ändrat på det. Visborg är förövrigt också ett fint fartyg dock inte lika grasiöst som HMS Småland.
Ragulin
QUOTE (Scouten87 @ Mar 27 2007, 04:45 ) *
QUOTE (A E Neuman @ Mar 27 2007, 01:00 ) *

Kul att det finns även i nutid, även fast 2004 är ett tag sedan men tror knappast inte att de har ändrat på det. Visborg är förövrigt också ett fint fartyg dock inte lika grasiöst som HMS Småland.

Mauserkarbinerna sitter kvar på HMS Visborg, men de används inte vid musköteri ens. De är plomberade.

Flottan skall ha ombeväpat till AK5 2006 och den sista M45/M39:an är nog skrotad sedan ett år tillbaka. Förutom AK5 finns Pistol 88 som personligt vapen i första hand för vaktchefen/VO. Understödsvapen ombord är Ksp58 och Ksp90 och varianter på denna. Hur det är tänkt på Visby-korvetterna i avseende understödsvapen har jag ingen aning om.
Darkwand
Borde inte fartygsbesättningar ha MP5:or eller någon annan Kpist då det ju är väldigt sannolikt att dom kommer att uppträda ombord på fartyg?
Dizzy_keys
Varför inte bara AK5D?
Scouten87
Tanken är väl att man ska införa ak5d för fartygsbesättningar men det dröjer väl som allt annat i FM
PB-Syte
Kan faktiskt inte se någon anledning till att flottan ska få Ak5D, Ak5C räcker gott och väl... wub.gif
KD803
QUOTE (PB-Syte @ Mar 30 2007, 19:12 ) *
Kan faktiskt inte se någon anledning till att flottan ska få Ak5D, Ak5C räcker gott och väl... wub.gif

Kan faktiskt inte se någon anledning till att flottan inte ska få Ak5D.
PB-Syte
QUOTE (KD803 @ Mar 30 2007, 20:10 ) *
QUOTE (PB-Syte @ Mar 30 2007, 19:12 ) *

Kan faktiskt inte se någon anledning till att flottan inte ska få Ak5D.

Det finns väl ändå förband som har större behov av Ak5D än vad flottan har, flottan har inget behov att ett kortare vapen än Ak5C redan är. Inte för att jag har något emot david, men jag tycker helt klart att andra förband bör prioriteras först vid tilldelning... navy2.gif
KD803
QUOTE (PB-Syte @ Mar 30 2007, 20:23 ) *
Det finns väl ändå förband som har större behov av Ak5D än vad flottan har, flottan har inget behov att ett kortare vapen än Ak5C redan är. Inte för att jag har något emot david, men jag tycker helt klart att andra förband bör prioriteras först vid tilldelning... navy2.gif

Nog kan man hitta förband som kanske skulle behöva Ak5C mer än fartygsbesättningar. Men eftersom antalet David är så pass stort så tror jag inte att man behöver göra sådana avvägningar, utan alla bör kunna få den version som är bäst lämpade för deras tjänst.
PB-Syte
QUOTE (KD803 @ Mar 30 2007, 20:38 ) *
QUOTE (PB-Syte @ Mar 30 2007, 20:23 ) *

Nog kan man hitta förband som kanske skulle behöva Ak5C mer än fartygsbesättningar. Men eftersom antalet David är så pass stort så tror jag inte att man behöver göra sådana avvägningar, utan alla bör kunna få den version som är bäst lämpade för deras tjänst.

Och vad gör Ak5D mer lämplig för flottan än Ak5C är? blink.gif
KD803
QUOTE (PB-Syte @ Mar 30 2007, 20:41 ) *
Och vad gör Ak5D mer lämplig för flottan än Ak5C är? blink.gif

Samma sak som skulle göra den lämplig för "andra förband bör prioriteras först vid tilldelning"... vissel.gif
Scouten87
håller med kd803.
Personligen tycker jag att det är väl fruktansvärt mycket smidigare att springa runt med ett kortare vapen ombord på ett fartyg om det skulle behöves.
Än att ha ett av standard längd och slå i allt möjligt.
PB-Syte
Ja det är ju otroligt jobbigt att ta sig från vapenskåpet eller sin drabbningsplats och upp på däck/signalbrygga, med ett hela 65cm långt vapen i handen... Malajn.gif
MtrlC
Blågul får läxa upp mig om frågan är ställd i fel tråd, men vad är det som skiljer AK5C och AK5D?
os frontale
QUOTE (MtrlC @ Apr 8 2007, 20:54 ) *
Blågul får läxa upp mig om frågan är ställd i fel tråd, men vad är det som skiljer AK5C och AK5D?

David är en kort variant av Ak5, Cesar är den "nya" ak5an med plastmagasin, sistaskottspärr och rail.

C: http://img293.imageshack.us/my.php?image=2belowmj6.jpg
Eldräv
Vi kör med infällt axelstöd bara, kort och bra vapen, ak5 är bra som den är, orka pilla på en massa skit.

Vad jag har förstått så kommer dom köra med ksp 58 eller/och 90 på visby också, som på alla andra flottans båtar, typ. Visbykorvetterna är ju knappast färdigbyggda, en massa ändringar och ombyggningar håller ju på att göras och ska göras i snar framtid. Var ombord på HMS Visby för inte så länge sedan och fick veta en hel del om vad som kommer att göras så det blir nog rätt häftigt till slut, och då har flottan några fina handelvapen att använda sig av...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.