Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Vilken varm dryck är bäst?
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
M00nStalker
Ja, vi på chatten kom till en diskussion om vad som är bäst att dricka när det är kallt, vissa tyckte varmsaft (vilket jag personligen avskyr), andra choklad och varmvatten (att dricka rent varmvatten alltså), så vad tycker ni därute.

Edit: Hmm nu skulle det ju ha varit en omröstning här men det gick ju inte så bra, så ni får väl skriva istället.
Fk Satan
varm druvsocker dryck. Dvs den i pulverform och blanda ned den i termos.
lovikavantar
Nyponsoppa eller blåbärssoppa. Helst den senare. Lite mer "matigt" än annan vattensörja. Så, nu vet du det.
The Swede
HD
jed
Håller med Fk Satan om varm druvsockerdryck, men jag håller inte med om att den ska blandas i termosen. Termosen ska innehålla varmt vatten. Inget annat, det kan bli ganska äckligt efter några veckor i fält annars...
Skuggan
Varm Saft är guld!
alternativen är Varm Apelsinjuice (ja, ni läste rätt), kan dock vara mindre gott innan man vant sig vid smaken...
eller Varm Choklad....

men gäller det att ersätta vätskebrist är det apelsinjuice som gäller (det påstås ju att C-vitamin gör så att vattnet tas upp snabbare av kroppen)
Innuendo
Jag känner mig ganska tradiotionell så jag måste säga kaffe eller blåbärssoppa, eller om man ska ha något törstsläckande så säger jag varmt vatten med lite citronsaft i.
Bappelsinmannen
QUOTE (The Swede @ Feb 26 2007, 18:21 ) *
HD

fun_icon_nana.gif

Alternativt kanelte med mycket konjak i!

//Nisse
The Swede
QUOTE (Bappelsinmannen @ Feb 26 2007, 19:51 ) *
QUOTE (The Swede @ Feb 26 2007, 18:21 ) *
HD

fun_icon_nana.gif

Alternativt kanelte med mycket konjak i!

//Nisse

Det funkar också. banan_rock.gif
Krook
Solbärstoddy!

Annars funkar det mesta, bara det är varmt och starkt.

/K
Fu Dahlberg
Jägarté... Gjort på Earl Grey med mycket bergamot och "dyr" Rom...

Aternativt Fruktsoppa... gärna kronans... Även den funkar med Rom i
dazzzero
Dryck anpassas efter aktivitet om det kan. Även för en soldat så är det viktigt att ha en jämn blodsockernivå.

Men om man ska välja något som är gott så är det svårt att slå varm choklad vid kall väderlek
C PI62
Varm hallonsaft naturligtvis (att ackompanjeras av en svettig ostmacka en solig vinterdag smile.gif
LT
Kashmirté med saffran.
Munin
Blåbärssoppan är underskattad.
tinhead
Varm BOB blandsaft!
Speciellt om det är en -15 - -25 ute...

OM man ska blanda alkohol så kan man göra rysk choklad..strårom+ choklad..självklart gjord på kakao och socker inte oboy..
Lt.E
QUOTE (Skuggan @ Feb 26 2007, 18:45 ) *
men gäller det att ersätta vätskebrist är det apelsinjuice som gäller (det påstås ju att C-vitamin gör så att vattnet tas upp snabbare av kroppen)

Är inte det salt?

Annars tycker jag nog bäst om varm chocklad när det är kallt.
DaRaven
Det finns bara en dryck, kaffe! banan_rock.gif
Schalldämpfer
Jag vandrade i Tatrasbergen i Slovakien för några år sedan och blev bjuden på ett jäkligt gott, kraftigt ryskinspirerat te toppat med lite karpatisk konjak (eller brandy om man ska vara noga). Det gav kraft och mannamod dribble.gif Lycades få med mig en flaska hem också. Men det var inte lika gott på hemmaplan....
Sir Vival
Glögg
Tall Collins (gissa ingredienserna på den!)
Tallbarste (Yummy! Gjort på rökigt vatten från smält snö över elden... *host host*)
Irish Coffee

Lite mer seriöst:
Grönsaksbuljong är något jag tycker är klart undervärderat.
En vikmugg varmt vatten med en rejäl kick Maxim gel med citronsmak kan få liv i en snögubbe!
Sir Vival
det påstås ju att C-vitamin gör så att vattnet tas upp snabbare av kroppen

Källa?
DaRaven
Kycklingbuljong är sjukt gott, varm standarddryck 1A i Nijemgen för mig (kall trode vara öl) smile.gif
-hult
Varma koppen, whatever..
Schalldämpfer

Är det så? Jag är inte någon expert på näringslära, men jag vill minnas att min gamla hemkunskapslärarinna (slå den källhänvisningen om ni kan!) hävdade att C-vitamin var urindrivande vilket snarare torde snabba på flödet genom kroppen. Hade nåt att göra med att kroppen inte kan lagra mer än en viss mängd C-vitamin.
jed
QUOTE (Sir Vival @ Feb 27 2007, 15:38 ) *
Tallbarste (Yummy! Gjort på rökigt vatten från smält snö över elden... *host host*)

No offense, men dina smaklökar måste vara helt döda! Det jag minns av tallbarsteet från vinteröverlevnaden var att det smakade vidrigt mycket terpentin...
Skuggan
QUOTE (Schalldämpfer @ Feb 27 2007, 16:43 ) *

Är det så? Jag är inte någon expert på näringslära, men jag vill minnas att min gamla hemkunskapslärarinna (slå den källhänvisningen om ni kan!) hävdade att C-vitamin var urindrivande vilket snarare torde snabba på flödet genom kroppen. Hade nåt att göra med att kroppen inte kan lagra mer än en viss mängd C-vitamin.

det må vara möjligt... jag får skylla på Innuendo i dethär fallet, det är han som vilselett mig om jag har fel :P
brahe
Glögg! dribble.gif
Anderkron
Hemma: Varm Oboy
Utomhus: Varm Ögonblink (choklad)

Båda ger en den värme och energi man behöver för kalla dagar worthy.gif

\\Anderkron stolt vinterpromenerare
gislemark
Fickjummen sprit av valfri sort.
Berg
Blåbärssoppa, menom man inte vill kleta runt med det så är nog sånhär "Cacao Creme" med extra grädde från kaffemaskiner bäst camo.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.