chpapa
Feb 26 2007, 11:02
På fredag har en redan mycket omtalad, Oscarsnominerad spelfilm premiär i Sverige. Den heter "Blood Diamond" och utspelar sig i inbördeskrigets Sierra Leone under 90-talet. Den handlar om en sydafrikansk vit legosoldat och en sierra leonsk fiskare som tvingats lämna sin familj och arbeta med diamantsökning. Diamanthandeln höll ju i hög grad inbördeskriget i gång i Sierra Leone. De två afrikanerna med helt olika bakgrund förs samman i en gemensam jakt på en sällsynt rosa diamant, som kan förändra deras liv. En amerikansk journalist som kommit till Sierra Leone, träffar sydafrikanen och tillsammans ger de sig ut på en jakt genom det krigsdrabbade Sierra Leone. Mer får ni inte veta ...
Alla som vill uppleva afrikansk krigsmiljö, ska se filmen. Särskilt intressant är den nog för dem som varit på FN-mission i Liberia. Inbördeskrigen i Liberia och Sierra Leone hängde ju ihop och påverkade varandra. Miljön i de båda länderna skiljer sig inte så mycket från varann. Rebelledaren, senare presidenten och nu krigsförbrytaren Charles Taylor från Liberia var i hög grad inblandad i kriget i Sierra Leone. Han sitter nu i Haag och väntar på att senare i år ställas inför en internationell tribunal anklagad för brott mot mänskligheten i samband med sin inblandning i inbördeskriget i Sierra Leone.
Kimster
Feb 26 2007, 11:37
Nu är ju detta en spelfilm, jag har sett den och så mycket militärt innehåller den inte även om man kan dra vissa små paraleller med Liberias mission när det gäller plats.
Men den passar inte in i filmsalen för militära filmer utan detta är för Dagrummet.
*flytt*
/ Kimster
BlåGul
Mattan
Feb 26 2007, 16:25
Mycket sevärd film, en av de bättre jag sett de senaste åren.
Magnus
Feb 26 2007, 20:27
Instämmer. Får 5 av 5.
chpapa
Feb 27 2007, 13:43
QUOTE (Magnus @ Feb 26 2007, 20:27 )

Instämmer. Får 5 av 5.
OK. Förstår varför "Blood Diamond" platsar bättre i Dagrummet än i Filmrummet. Men jag tror att själva miljön i inbördeskrigets Sierra Leone kommer bra fram i filmen. Och visst, det finns stora likheter mellan Liberia och SL. Kolla den!
Den verkar onekligen mycket bra.
Har hittils kollat på halva, men då blev det att stänga av då frun tyckte den var "obehaglig", dvs väldigt realistisk.
Dicaprio är mycket mycket bättre än i den överreklamerade The Departed.
Ett angeläget ämne... såpass att Metro idag ägnar ett helt uppslag åt just konfliktdiamanter. Tumme upp till Hollywood.

/J
Christer
Mar 1 2007, 15:15
Afrikafilmer är på modet nu.
Blood diamond, The last king of Scotland och Shooting dogs...
Gillar ni Blood diamond och Hotel Rwanda så kan jag verkligen rekommendera
Shooting dogs. Den handlar om folkmordet i Rwanda och är enligt mig mycket gripande och välgjord.
Rickard N
Mar 1 2007, 16:06
QUOTE (J-Star @ Mar 1 2007, 12:43 )

Ett angeläget ämne... såpass att Metro idag ägnar ett helt uppslag åt just konfliktdiamanter. Tumme upp till Hollywood.

/J
Även DN. De skall tydligen ha någon artikelserie tom
Kommer inte denna film ut på bio först imorrn?
Rickard N
Mar 1 2007, 18:11
Jo, det står högst upp
QUOTE (FISHY @ Mar 1 2007, 17:55 )

Kommer inte denna film ut på bio först imorrn?

Förstår vad du tänker, får försvara mig med att jag bor i England och här hade den premiär för några veckor sedan

FILM ÄR BÄST PÅ BIO
ska helt klart se den. har sett en scen där di caprio o bruden sitter på ett strandcafe. sjukt likt den som fanns vid manowarbay i freetown då vi var där o härjade..
( la05 for life)
QUOTE (QUINN @ Mar 2 2007, 18:49 )

ska helt klart se den. har sett en scen där di caprio o bruden sitter på ett strandcafe. sjukt likt den som fanns vid manowarbay i freetown då vi var där o härjade..
( la05 for life)
Jo, det är klart att du som varit i Freetown ska se den.... Men du överdriver nog litegrann - ert "härjande" i Freetown var väl ganska oskyldigt. Men ni gjorde bra ifrån er, både i Liberia och i Freetown (under den korta tid ni var där)!! Vi "liberianer" saknar er. Trist att ni inte fick stanna lite längre. Camp Clara är sig inte likt längre.
Jo, det är klart att du som varit i Freetown ska se den.... Men du överdriver nog litegrann - ert "härjande" i Freetown var väl ganska oskyldigt. Men ni gjorde bra ifrån er, både i Liberia och i Freetown (under den korta tid ni var där)!! Vi "liberianer" saknar er. Trist att ni inte fick stanna lite längre. Camp Clara är sig inte likt längre.
[/quote]
helt rätt med oskyldigt härjande var inte min mening att låta som nån rambo. tänkte mest på härjande då vi sprang ner till stranden för att bada 2 ggr om dan. mongolerna trodde att vi var fysmonster ett tag då vi sprang 2 ggr om dan i c:a en timme åt gången
undrar hur irländarna kommer överens med pakistanierna.. du kanske kan ge svar på det?
[quote name='QUINN' post='549475' date='Mar 7 2007, 14:59 ']Jo, det är klart att du som varit i Freetown ska se den.... Men du överdriver nog litegrann - ert "härjande" i Freetown var väl ganska oskyldigt. Men ni gjorde bra ifrån er, både i Liberia och i Freetown (under den korta tid ni var där)!! Vi "liberianer" saknar er. Trist att ni inte fick stanna lite längre. Camp Clara är sig inte likt längre.[/quote]
helt rätt med oskyldigt härjande var inte min mening att låta som nån rambo. tänkte mest på härjande då vi sprang ner till stranden för att bada 2 ggr om dan. mongolerna trodde att vi var fysmonster ett tag då vi sprang 2 ggr om dan i c:a en timme åt gången
undrar hur irländarna kommer överens med pakistanierna.. du kanske kan ge svar på det?
[/quote]
Cap.Ranger
Mar 7 2007, 18:46
Jo nog kände jag igen lite av miljön och som det har nämnts ovan, stranden vid Freetown =D Dock så badades det inte i den omfattningen på LA04 men trevligt var det ändå.
[quote name='QUINN' post='549475' date='Mar 7 2007, 14:59 ']Jo, det är klart att du som varit i Freetown ska se den.... Men du överdriver nog litegrann - ert "härjande" i Freetown var väl ganska oskyldigt. Men ni gjorde bra ifrån er, både i Liberia och i Freetown (under den korta tid ni var där)!! Vi "liberianer" saknar er. Trist att ni inte fick stanna lite längre. Camp Clara är sig inte likt längre.[/quote]
[/quote]
Du, jag är faktiskt i Sverige. Har inte varit på campen sen ni lämnade den i november. Kommer inte till Monrovia förrän i maj och då har väl också irländarna återvänt till Europa. Jag kan tänka mig att det kan uppkomma vissa praktiska problem när folk från två så helt olika kulturer ska leva tillsammans. Jag vet inte säkert, men jag förmodar att pakistanarna ska överta hela campen när irländarna försvinner. Men det är kanske inte helt säkert. I alla fall .... i maj sticker jag ut till f.d. Camp Clara och kollar.
T-bone
Mar 11 2007, 23:19
Bra film. Det smärtar att säga det men Di Caprio har tatt sig som skådis, har vart med i en hel del bra filmer nu.
Vart det bara jag som tänkte på Rocky-stripen när dom diskuterar ''Tupacs army'' under hela filme?
Lethal_Impact
Mar 12 2007, 02:31
Skitbra film!
DiCaprio snackade ju till och med "ghetto/slang-engelska" "
Have you gone craze?"
Helt klart mycket mer reaserch verkar ha gjorts, till skillnad mot
Lord of War (då Sierra Leone bara verkar vara en öken, och har FINA (!) vägar)
Jag kollade på den här filmen med en polare.
Nu vet han betydligt mer om helikoptrar mm än vad han gjorde innan.

<- möpjävel!
Dock så blev textningen fel i scenen med fåren, istället för Liberia blev det Nigeria.
Inget större fel kanske, men under rådande omständigheter är det väl ganska viktigt att det blir rätt.
Aj ja, skitsamma.
konane
Mar 12 2007, 10:28
QUOTE (Magnus @ Feb 26 2007, 20:27 )

Instämmer. Får 5 av 5.
111 SSK BAT
Mar 12 2007, 20:43
QUOTE (Lethal_Impact @ Mar 12 2007, 02:31 )

Have you gone craze?" 
Det är ingen slang. Engelska med inslag av afrikaans. Talas av många vita icke stadsboende och stadsboende i Sydafrika, Zimbabwe, Namibia och Angola - dvs södra afrika. Talas med stolthet av de som vill markera att de kommer från de härskande klassen.
QUOTE (111 SSK BAT @ Mar 12 2007, 20:43 )

QUOTE (Lethal_Impact @ Mar 12 2007, 02:31 )

Have you gone craze?" 
Det är ingen slang. Engelska med inslag av afrikaans. Talas av många vita icke stadsboende och stadsboende i Sydafrika, Zimbabwe, Namibia och Angola - dvs södra afrika. Talas med stolthet av de som vill markera att de kommer från de härskande klassen.
Yep! Och DiCaprio gjorde ett helt enastående jobb med språket! Länge sedan man såg ett sånt praktexempel på en fullständigt lysande skådespelarbegåvning.
Fem magasinpåfyllare av fem möjliga!
amfvrak
Mar 13 2007, 18:59
Jag såg filmen igår, på Bio ;)
Tycker den var väldigt bra. Rätt så roliga paraleller med "Executive Outcomes" också som "företaget" i filmen verkar vara. Om jag inte minns helt fel så var det vell en överste från typ "Rhodesian Commandos" eller något sydafrikanskt motsvarande som grundade EO?
I övrigt så var vapenhanteringen korrekt (satt inte och lusgranskade) och det är ju alltid trevligt. Tror tom. jag skulle kunna tänka mig köpa DVDn när den kommer!
BuddhaSWE
Mar 13 2007, 22:05
Bland dom bättre filmerna på senare år, helt klart!
Nifelhel
Mar 13 2007, 22:57
QUOTE (amfvrak @ Mar 13 2007, 18:59 )

Jag såg filmen igår, på Bio ;)
Tycker den var väldigt bra. Rätt så roliga paraleller med "Executive Outcomes" också som "företaget" i filmen verkar vara. Om jag inte minns helt fel så var det vell en överste från typ "Rhodesian Commandos" eller något sydafrikanskt motsvarande som grundade EO?
I övrigt så var vapenhanteringen korrekt (satt inte och lusgranskade) och det är ju alltid trevligt. Tror tom. jag skulle kunna tänka mig köpa DVDn när den kommer!
Överstelöjtnant Eeben Barlow och han bossade över 32 Battalion Reconnaissance Wing (Special Forces) som tillhörde SADF (South African Defence Force). Gubben föddes i Norra Rhodesia (Zambia). Han startade Executive Outcomes 1989 och det lades ner 1998.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
DiCaprio har faktiskt vuxit nåt otroligt i de senaste två filmerna, The Departed och Blood Diamond.
Det enda med filmen som störde mig var att jag tyckte DiCaprio var för ung. Den som först var påtänkt för rollen var Russell Crowe, han kanske inte hade gjort den bättre. Men det hade passat mer åldersmässigt.
SPOILER - LÄS INTE DEN CITERADE TEXTEN OM DU INTE SETT FILMEN
Markera citatrutan för att läsa (vit text på vit botten).
Det enda jag står mig på i filmen är slutet, när DiCaprio ger upp och lägger sig på en klippa för att dö i solnedgången.
Jag får inte det beteendet att gå ihop med en karraktär som filmen igenom visat prov på en fullständigt fenomenal vilja och förmåga att överleva. Att den karln, med så pass mycket energi kvar att han klarar av att skjuta (fienderna som är på väg upp för kullen är ju så långt bort att de knappast skulle hinna upp innan planet lyft.), fundera över sitt liv och ringa lite till tjejen, skulle ge upp sitt liv på det viset känns inte trovärdigt.
Visst, jag fattar alla poängerna med att hans blod blev/var ett med Afrikas röda jord, att han gav sitt liv för någon annan/något större osv. Men en sådan karraktär hade kanske försökt göra allt det och ändå behålla livhanken.
chpapa
Mar 16 2007, 17:29
Jo, jag känner inte till Sierra Leone så värst mycket. Har varit där ganska många gånger, men då mest i Freetownstrakten. Jag tänker inte att kommentera militära detaljer, utan den geografiska miljön. Har nån av er som känner till SL bättre än jag, sett elefanter på vidsträckta savanner i Sierra Leone? Och leoparder eller tigrar eller vad det var som syntes i en sekvens. Jag misstänker att de korta scenerna med vilda djur var instoppade därför att man vill ge nån genuin afrikansk touch. Eller ....
111 SSK BAT
Mar 19 2007, 21:20
QUOTE (chpapa @ Mar 16 2007, 17:29 )

Jo, jag känner inte till Sierra Leone så värst mycket. Har varit där ganska många gånger, men då mest i Freetownstrakten. Jag tänker inte att kommentera militära detaljer, utan den geografiska miljön. Har nån av er som känner till SL bättre än jag, sett elefanter på vidsträckta savanner i Sierra Leone? Och leoparder eller tigrar eller vad det var som syntes i en sekvens. Jag misstänker att de korta scenerna med vilda djur var instoppade därför att man vill ge nån genuin afrikansk touch. Eller ....
Tror den är filmad i Sydafrika och Mozambique.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.