Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Psykologhjälp?
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > SOLDINT > Anhörigforum
Guest_Marie_*
Hej!

Jag är sambo med en före detta FN-soldat som idag, 10 år efter att han senast var iväg, stundtals mår mycket dåligt psykiskt. Han har efter senaste gången fått PTSD och epilepsi. Han har gått hos olika psykologer under många års tid, men har nu slutat eftersom han inte tycker att någon förstår honom, det är helt enkelt ingen som tror på vad han berättar.

Är det någon som vet om det finns psykologer som själva har varit ute i FN-tjänst eller liknande, som faktiskt har någon möjlighet att förstå vad det är dessa killar utsätts för?

Tar tacksamt emot förslag på vart man kan vända sig i Stockholmsområdet.

Hälsningar från ett snöigt Stockholm!
Marie
The Swede
Hej Marie.

Det är aldrig roligt när någon mår dåligt och denne inte känner att han/hon får den hjälp som behövs.
Har ni varit i kontakt med Fredsbaskrarnas kamratstödsverksamhet? http://www.fredsbaskrarna.se/modules.php?n...ories&cid=7
Det är före detta fredssoldater som utbildat sig för att kunna stödja vid såna här situationer, dom kan även hänvisa vidare på lämpligt sätt.

Med vänlig hälsning
Thord
L 108, BA01, BA03
http://www.fredsbaskrarna.se
Blackadder
QUOTE (Guest_Marie_* @ Feb 23 2007, 11:06 ) *
Hej!

Jag är sambo med en före detta FN-soldat som idag, 10 år efter att han senast var iväg, stundtals mår mycket dåligt psykiskt. Han har efter senaste gången fått PTSD och epilepsi. Han har gått hos olika psykologer under många års tid, men har nu slutat eftersom han inte tycker att någon förstår honom, det är helt enkelt ingen som tror på vad han berättar.

Är det någon som vet om det finns psykologer som själva har varit ute i FN-tjänst eller liknande, som faktiskt har någon möjlighet att förstå vad det är dessa killar utsätts för?

Marie

hej Marie.. Tråkigt att höra.

Jag stötte en gång på en hemkomsthandledare som även är utbildad psykolog och tillika major i flygvapnet, under åren så vet jag att han arbetat med krisstöd bla vid Tsunamin och andra tillfällen och som en av haveriutredarna för fallskärmsförbundet där jag är medlem har jag hört bara väl om hur han aggerat vid tragiska dödsolyckor.
Jag vet inget om former och om han tar sig an enskilda men han har säkert koll på någon som kanske kan vara läpmplig för din sambo.

Lycka till

Uno
BA01,BA02,MA13,KS07,FS11

Hans namn står nederst på denna sida http://www.fmc.mil.se/article.php?id=3866 och han kan nås på

Flygmedicincentrum
Löjtnantsgatan 25
107 85 STOCKHOLM
exp-fmc@mil.se
08-514 390 39
Guest_Marie_*
Tack för svaren alla tre.

Vi börjar nog med Fredsbaskrarnas kamratstödjare (som han faktiskt varit i kontakt med i Skåne tidigare).

/marie
Guest_Mazzze_*
QUOTE (Guest_Marie_* @ Feb 23 2007, 11:06 ) *
Hej!

Marie

Det är tyvärr inte så ovanligt som många kan tro. PTSD är det en del som lider av, även jag själv. Men är på bättringsvägen efter 14 års berg och dalbana. Det finns en behandling som fungerade på mig, EMDR eller eye movement desensitization. Här är en länk som jag hittade: http://www.vardal.se/vnytt/3-03/art04.html
Lycka till och ha tålamod, man blir kanske aldrig "frisk" men man kan må mycket bättre!
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.