För att ge sakliga svar i hopp om att få en saklig diskussion så att jag eller mina kolleger slipper stänga tråden:
QUOTE (Den svenske soldaten @ Feb 22 2007, 20:11 )

Är ni också arga över att NATO har sådant enormt inflytande över den SVENSKA försvarsmakten?
Nej

Det svenska gradsystemet har ersats med NATOs.
Det har det inte. Däremot har officerare i flygvapnet och marinen fått ett minskat antal streck för att undvika de tidigare så vanliga förvillingarna vid samverkan med utländsk personal.

Engelska används vid all radiokommunikation inom FM (Svenskan anses inte fin nog)
Om vi ska kunna samverka med andra länder i internationella operationer är det av största vikt att vi talar samma språk som dem.

Alla Gripar bli NATO anpassade
Också det en anpassning inför framtida internationella operationer tillsammans med andra länder.

Vi utför deras skitgöra i Afghanistan
Mig veterligen deltar vi inte i de regelrätta strider som fortfarande pågår i vissa delar av landet. Eller?

Samt det största beviset: övergången från hederligt invasionsförsvar med allmän värnplikt till nytt insatsförsvar med yrkessoldater!
Vi behövde inte NATO under det kalla kriget då IBAH (Ivan för er som ej läst ryska

) ständigt hotade att anfalla oss, varför börjar vi fjäska för dem nu!?
Men nu är det ju så att "Ivan" som du kallar det inte längre anses utgöra ett allvarligt hot mot vår fred och frihet. Nu inriktas försvaret istället på att delta i internationella operationer med andra länder. Dessa andra länder är mycket ofta Natoländer. Med tanke på detta är det naturligt och självklart att vi övar mycket tillsammans med just Natoländer.
/mdn