Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Pansarfrågor
SoldF.com Forum > Besök och gästforum, C 9x19 > Öppet hus
Guest_Pansarjägaren_*
Här två fråga till alla soldFs pansargurus(rätt böjningsform?)

1. Vad vet ni om Pbv 301 förutom m20 mm akan och att den var substitut för den senare pebben?

2. Var var Pansarjägare för någonting?

MVh/Pansarjägaren pansar2.png
C PI62
QUOTE (Guest_Pansarjägaren_* @ Feb 21 2007, 16:31 ) *
Här två fråga till alla soldFs pansargurus(rätt böjningsform?)

1. Vad vet ni om Pbv 301 förutom m20 mm akan och att den var substitut för den senare pebben?

2. Var var Pansarjägare för någonting?

MVh/Pansarjägaren pansar2.png

Här står lite om pansarjägare..

edit: och här står det lite om pbv 301
The Swede
1. Vad vill du veta?
Det var ett interrimfordon i väntan på pbv 302.
Byggd på strv m/41 där man använde nedre delen av pansarkroppen och försåg denna med en ny överbyggnad.
Besättning bestående av skytt och förare samt plats för 8 soldater.
Beväpningen var en 20mm akan m/45 i överlagrad vapenstation.
Läs mer på pansarmuseets hemsida: http://www.pansarmuseet.se/301.htm http://www.pansarmuseet.se/

2. Pansarjägare är en gammal benämning på spaingssoldater ingående i pansarförband.
Användes även på P10 på 80-talet i benämningen "Pansarjägarindelning" där ett bandpv-kompani med ikv 91 samverkade med ett pansarskyttekompani med pbv 302 för att kunna göra snabba förflyttningar för att binda en fiende medan stridsvagnskompaniet med Centurion och det andra pansarskyttekompaniet tuffade på i makliga 30 km/h (I gynnsamma fall) för att hinna ikapp.

The Swede pansar2.png
Guest_Pansarjägaren_*
Tack för den nyttiga infon! happy.gif

Två frågor till :

1. Vilka förband använde pbv 301?

2. Hur hanterade man akanen? manuellt?

3.Fanns konceptet med kombinerade psk och ikv kompanier någonannanstans förutom P 10?

/ mvh Pansarjägaren pansar2.png
The Swede
QUOTE (Guest_Pansarjägaren_* @ Feb 21 2007, 17:15 ) *
Tack för den nyttiga infon! happy.gif

Två frågor till :

1. Vilka förband använde pbv 301?

2. Hur hanterade man akanen? manuellt?

3.Fanns konceptet med kombinerade psk och ikv kompanier någonannanstans förutom P 10?

1. Så vitt jag vet användes pbv 301 vid alla våra pansarförband, utom möjligtvis P18 som hade KP-bil.

2. Riktning i höjd och sida var manuell, precis som i pbv 302.
Avfyring elektriskt med manuell som reservförfarande.

3. Vet inte, tror inte det.
Guest_Pansarjägaren_*
Tack.

hur fungerade pjägarkonceptet och användes det i MekB 10 eller var det mer temporärt( dvs. på längre försök) ?. Ämnet är intressant.

/Pansarjägaren pansar2.png
The Swede
QUOTE (Guest_Pansarjägaren_* @ Feb 21 2007, 18:03 ) *
Tack.

hur fungerade pjägarkonceptet och användes det i MekB 10 eller var det mer temporärt( dvs. på längre försök) ?. Ämnet är intressant.

Tja, det var nog ett ganska värdelöst projekt egentligen eftersom man bara hade ett stridsvagnskompani jämfört med två i pansarbataljonerna.
På grund av detta användes ikv 91 som stridsvagn och inte som pansarvärnspjäs vilket skulle fått ödestigra konsekvenser vid ett skarp läge.
Exakt hur länge man utbildade på detta sättet på P10 vet jag inte.

The Swede pansar2.png
Guest_Pansarjägaren_*
Tack igen salute.gif

Nu är min nyfikenhet stillad. Åtmintonde för stunden.

Munin
Annars brukar?/brukade pvrobot och pvpjmännen kalla sig pansarjägare. Otaliga jackor, märken etc har beskådats med denna text.
Jägare som i att jaga pansarvagnar, lite som mammutjakten 10k år tidigare typ..

Respekt.
/M
The Swede
QUOTE (Munin @ Feb 21 2007, 19:09 ) *
Annars brukar?/brukade pvrobot och pvpjmännen kalla sig pansarjägare. Otaliga jackor, märken etc har beskådats med denna text.
Jägare som i att jaga pansarvagnar, lite som mammutjakten 10k år tidigare typ..

Respekt.
/M

Jo, folk brukar ju ha en förmåga att kalla sig lite vad som helst.
Den rätta förklaringen till pansarjägare/ pansarjägarindelning är dock den som jag givit ovan samt i den tråd som C PI62 länkade till.
Guest_Pansarjägaren_*
Ber om ursäkt men min nyfiknhet är inte över... blush.gif Som ni antagligen har förstått är pansar ett av mina intressen
ytterligare ett par frågor:

1. Vad vet ni om det anrika P 1? krigsförband, fordonspark... mm

2. Hur stod sig Stridsvagn 101/102 mot eventuell motståndare(läs T-72). Och vilken ammunition använde "centen"?

ps. har någon här läst min berättelse, Krig i östergötland som finns här på öppet hus? några kommentarer?

Guest_Pansarjägaren_*
Hupp.. glömde en fråga unsure.gif

3. Jag skulle behövalite info om Ikv 101. Och hur skulle den fungera i krigsförband? som 91an?

4. Var det brist på Pbv 302 i pansarbrigaderna? låg grad splitterskydd även där?

/mvh Pansarjägaren pansar2.png
The Swede
Vilken tidsepok talar vi om gällande P1?
De flesta typer av pansarfordon har använts vid regementet,
Stridsvagnar: strv m/21, m/21-29, m/37, m/38, m/39, m/40, m/41, m/42, strv 74, strv 81, strv 101, strv 103 (PKAS)
Övriga fordon: pvkv m/43, lvkv fm/43, ikv 72, 102, 103, pbv 301, 302
Guest_Pansarjägaren_*
tackar...

Vi pratar om 60-tal till nedläggningen 1979. Ikv 72 var väl en strv m/42 med ny betäckning?

/mvh Pansarjägaren pansar2.png
The Swede
Nej, det är Ikv 73 du tänker på: http://www.pansarmuseet.se/ikv73.htm
Ikv 72 var föregångaren till Ikv 102/ 103: http://www.pansarmuseet.se/ikv102-103-pv-lvrb.htm
Guest_Pansarjägaren_*
Tack

Att jag kunde ta så fel. Jag ska sträckläsa alla böcker och tidsskrifter om pansar jag har och sedan belöna mej själv med 20 armsträck...

mvh/pansarjägaren pansar2.png
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.