Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Tysk minsvepare på grund
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning > SJÖ
karon

Denna Tyska minsvepare (FGS Gromitz M1064) angjorde den norska kusten 02.15 inatt, man hade ingen lust att strula med tampar.
PB-Syte
Tjusigt, hon måste ha hållt ganska bra fart! Många mariner tycks ha besvär med den Norska kusten (förutom norrmännen själva då!), även nån brittisk fregatt gick på häromåret... Malajn.gif
Ekvall
Jag har alltid trott att våldsam landstigning var för amfibiekåren och marin-infanteriet. Minsvepar-landstigning är förmodligen mer sällsynt. Veckans tomhylsa till navigatören! navy2.gif
Diver
Lite mer om olyckan
Skoog
Snacka om manöverodugligt fartyg....eller varför inte begränsad manöverförmåga som briggen Gerda af Gefle hissade när hon gick på utanför Dalarö i somras.
Kvasifilosofen
Tyska minsvepare har kapacitet även för landminor, men uthålligheten är inte så stor. Malajn.gif
C PI62
Påminner lite om en ubåt i svenska skär ph34r.gif

..eller inte..
Sandberg
Lär ju inte vart en härlig deacceleration (retardation tror jag det heter?), massa knop -> 0 rätt snabbt...
karon
@Skoog :

"Ej manöverfärdigt fartyg" Våra tyska vänners val för att beskriva dagens äventyr i norr.
Skoog
Ah, det är läskigt hur fort de korrekta nautiska termerna försvinner.

OT, men som jag nämnde tidigare så hissade faktiskt Gerda af Gefle signaler för just begränsad manöverförmåga när hon gick på grund utanför Dalarö. Skepparen verkade inte riktigt ha koll på sina grejer.
Ekvall
Är det någon som vet hur det gick till? Notera VET, inte TROR!
mdn
QUOTE (karon @ Feb 21 2007, 20:06 ) *
"Ej manöverfärdigt fartyg" Våra tyska vänners val för att beskriva dagens äventyr i norr.
Och det, vet alla vi salta sjömän, är ju fel. Det ska vara tre bollar över varandra - "fartyg på grund".

Att det ligger så dåligt till med örlogsmannaskapet i den tyska flottan visste jag inte. Inte nog med att de kör på grund, när de gör det hissar de fel dagersignaler också.

/mdn

Edit: Jag har fixat titeln till en mer beskrivande sådan nu också. Håll i åtanke när ni skapar nya trådar att ni väljer bra titlar. Annars blir det svårt att söka i framtiden.
Isgubbe
Men det vet ju alla att riktiga salta sjömän aldrig går på grund, möjligtvis kan de få lite begränsad manöverförmåga. wink.gif
PokerJoel
@Skoog : "Ej manöverfärdigt fartyg" Våra tyska vänners val för att beskriva dagens äventyr i norr.

Grundstött fartyg ska väl visa tre klot? De kanske inte hade så många ombord?
MtrlC
QUOTE (Sandberg @ Feb 21 2007, 19:57 ) *
Lär ju inte vart en härlig deacceleration (retardation tror jag det heter?), massa knop -> 0 rätt snabbt...

Retardation brukar det iaf heta när man talar om olika typer av fordon, men jag vet att man inom fysiken använder sig av uttrycket "negativ acceleration".

Hur som helst lär det ha kännts ordentligt för besättningen, och jag kan tänka mig att en och annan fick byta kalsonger rolleyes.gif

Jag var med när HMS Hugin gick i full spetta rakt in i ca 30 cm tjock is utanför Vinga -96. Det var ingen behaglig upplevelse kan jag intyga. Det kändes som om vi gått på lika hårt som den tyska minsveparen, men i själva verket fick vi bara en liten pytte reva i skrovet strax nedanför vattenlinjen, med en liten blygsam vatteninträngning som följd. Alla var naturligvis på helspänn och vi startade länsning med både fasta pumpar plus några extra DEL 1000, Sluuuuuurp sa det så var allt vatten borta...
egs
QUOTE (PokerJoel @ Feb 22 2007, 01:32 ) *
@Skoog : "Ej manöverfärdigt fartyg" Våra tyska vänners val för att beskriva dagens äventyr i norr.

Grundstött fartyg ska väl visa tre klot? De kanske inte hade så många ombord?

Jag är övertygad om att de allra flesta örlogsfartyg, framförallt minröjningsfartyg har tre klot ombord. Annars blir det nämligen lite svårt att hissa dagersignalen för minröjningsfartyg.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.