Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Flottans inryck oktober 2007 och januari 2008
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Skoog
Jag ringde idag till Pliktverket för att kolla att inget konstigt hänt med min inskrivning och fick då reda på att inrycksdatumet var flyttat från 15/10 till 29/10. Jahopp, tänkte jag, det blir alltså två extra veckor att vänta till hösten. Inte så kul. Naturligtvis blev jag nyfiken och skickade ett mail till 3. sjöstrid och frågade varför det blivit såhär. Följande var svaret:

Hej!
HKV har kommit ut med en skr 2007-02-05 19200:61866 "HKV beslut avseende senareläggning av värnpliktsinryckning för Marinen 2008. "
I denna skr säger att FM har beslutat att en gemensam slutövning för utbildningsomgången ska ske under december 2008. Verksamheten är planerad att genomföras efter det att den planerade värnpliktsutryckningen ägt rum för flottans och amfibiekårens värnpliktiga.

Det medför att en förskjutning om två veckor måste genomföras för alla vpl tillhörande Marinen utbildningsomgång 2008 med inryckning veckorna 742 och 803.

Så står det i skr varvid Pliktverket har ändrat inryckningsdatumen med två veckor och med gemensam utryckning den 19 dec 2008. Således ändras inte antalet tjänsgöringstiderna.

Med vänlig hälsning

XXX XXX

3.Sjöstridsflottiljen
Human Resource Pliktpersonal

De nya datumen är alltså 29/10 för de som skulle ryckt in 15/10 och 28/1 för de som skulle ryckt in 14/1.

Tänkte att det kunde intressera blivande flottister (och övriga informationshungrande MÖPar).
Dizzy_keys
Har ni inte fått något brev i brevlådan om förändringarna?
Skoog
Nope, eftersom vi inte fått själva inkallelsen än. Så länge man inte flyttar inrycket med mer än två veckor, behöver man inte informera. Detta enligt Pliktverket.
Dizzy_keys
När pliktverket ringde upp mig idag så fick jag ingen information alls om att inrycket var flyttat
Skoog
Vad sa de att det var för inrycksdatum till dig då?
Dizzy_keys
15 oktober ;)
-hult
15:e oktober, ja, se då har jag precis börjat med min befattningsutbildning wink.gif det du, tikkanus biggrin.gif
Hedin
Jag antar att det varierar lite från år till år, men hur många besättningar ska utbildas 2007/08 ?

Jag syftar på båda sjöstridsflottiljer samt ubåtsflottiljen.
Dizzy_keys
En besättning per båt?
Dizzy_keys
Totalt rycker 115 sjömän in i oktober och 750 sjömän rycker in i januari
Hedin
QUOTE (Tikkanen @ Mar 26 2007, 21:14 ) *
En besättning per båt?

Man utbildar väl inte besättningar till samtliga fartyg varje år? Vissa får man väl ställa pga. personlabrist, ekonomiska anledningar osv.?

Men okej, jag nöjer mig med ditt svar!
fogel02
Hedin stämmer

Ex har 1.ubåt 4ubåtar men minst 1 ligger konstant på varv, alltså troligen 3 besättningar
Stratoknaster
när vi ändå pratar ubåtar så kan jag nämna att vår guide/handledare under extramönstringen (som tillika var rekryteringsofficer på flottiljen) gick runt och ojade sig över att inrycket var uppskjutet, så antagligen stämmer det Skoog har hört.
Skoog
Gott, då stämmer det med största sannolikhet.

Passar på att propagera lite för webbsidan Flottan 07-08 som man kan finna här: Klick
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.