Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Beväringar?
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
klerty
Vad är beväringar för något?
(Nu har jag säkert idiotstämplat mig själv?!
Men jag har lärt mig att ingen fråga är för dum att ställa)
Skuggan
Värnpliktiga biggrin.gif
Kimster
Japp ett gammalt ord för värnpliktig om jag inte har fel.. läste om det på Armé museum för nått år sen.
klerty
tack för det mycket snabba svaret! det här forumet är verkligen det bästa jag vart på nån gång! det är alltid folk här som är hjälpsamma när såna nyingar som jag ställer dumma frågor! Älskar www.SoldF.com:s forum!!!!!!
Informatör
Beväringar är väl ett lite äldre ord för värnpliktiga bara. Enda stället där jag kan tänka mig att man använder ordet officiellt fortfarande är Nylands Brigad, typ nedanstående:

"Stolt fanpluton med brigadens flagga under Svenska dagen med beväringar och stampersonal redo för förbimarsch".

"

http://www.mil.fi/joukot/uudpr/index_sv.html
ARN
Idag kombineraras "oftast" beväring med jävel biggrin.gif . Beväringsjävel används i nedlåtande kommentarer om den värnpliktiga... ph34r.gif
HvPrsk
Kommer väl ursprungligen från "väre", som sedan blev beväring. Har för mig att vikingarna som vaktade kungen i konstantinopel kallades värar...
imint
QUOTE (klerty @ Jan 12 2003, 20:06 )

Besväringar är väl snarare det korrekta uttrycket smile.gif
Gabriel KB K3 04-05
QUOTE (imint @ Jan 12 2003, 20:53 )
QUOTE (klerty @ Jan 12 2003, 20:06 )

Besväringar är väl snarare det korrekta uttrycket smile.gif

Hhehe... laugh.gif
klerty
Hur kommer man till någon annan grupppå detta forum då och vad finns det för andra grupper?
achilleos
Beväring är rätt vanligt att officerare kallar vpl även idag, och det behöver inte vara nedlåtande alls.
Ing
QUOTE (klerty @ Jan 12 2003, 21:37 )
Hur kommer man till någon annan grupppå detta forum då och vad finns det för andra grupper?

Nivån "Beväringar" gäller för alla som inte är med och styr och ställer på forumet, d.v.s BlåGula eller Adminístratörer av forumet/sidan SoldF.

/Ing, BlåGul
klerty
OK.

Hur blir man det då? biggrin.gif
KP2
"Beväring" är också exvis klor, horn eller dylikt på ett djur ingående i´ett heraldisktvapen... ex har ju I19 en ren med silverfärgad beväring om jag inte är ute och trampar nu igen...
Fredriksson
Finns det något härligare än att bli väckt av ett knallskott på logementet samt ett rungande "GOD MORGON BEVÄRINGSMÄN!" 0500 dagen efter en blöt plutonsfest? wink.gif
Fu.Bar
QUOTE (KP2 @ Jan 12 2003, 22:37 )
ex har ju I19 en  ren med silverfärgad beväring om jag inte är ute och trampar nu igen...

Silverfärgad ren. Röd beväring.
A2Keltainen
QUOTE (Informatör @ Jan 12 2003, 20:23 )
Beväringar är väl ett lite äldre ord för värnpliktiga bara. Enda stället där jag kan tänka mig att man använder ordet officiellt fortfarande är Nylands Brigad, typ nedanstående:

Jag tjänstgjorde vid Nylands Brigad 1994 - 1995 och kan bekräfta att "beväring" är ordet som används där för att beteckna det som i Sverige kallas "värnpliktig". Några exempel på andra skillnader mellan militär finlandssvenska och militär rikssvenska är "kassett" istället för "magasin", "fysisk fostran" istället för "fysisk träning", "stormgevär" istället för "automatkarbin", "barettt" istället för "basker", "beväringstjänst" istället för "värnplikt", samt att man *alltid* säger "pionjär" istället för "ingenjör". Man har även kvar det franska ordet "dejour" för att beteckna vakthavande befäl i kompani respektive brigad ("brigaddejour"). Dessutom använder sig brigadens beväringar av en mängd finska, svenska och "blandspråkiga" slanguttryck som jag ej hört på annat håll, exempelvis: "tetsa", "TJ10 Hajoo med dagarna pamin!", "Gå sönder gummipitt!", "Spollina far schan.". En skillnad mot det svenska försvaret verkar även vara att jag *aldrig* hörde något befäl svära eller använda könsord eller liknande. Nämnas kan även att brigadens kommandospråk är finska trots att utbildningsspråket är svenska. Reservofficersaspiranter samt vissa underofficerselever måste kunna tala flytande finska då de gör en del av sin utbildning vid skolor utanför brigaden. Har själv kommunicerat med finska kadetter genom att jag pratade svenska (värmländska med Arvikadialekt för att göra saken än värre...) till dem och de finska till mig. Det fungerade bra trots att det kanske inte låter så.
Inf
QUOTE (A2Keltainen @ Jan 14 2003, 04:38 )
man *alltid* säger "pionjär" istället för "ingenjör"

I Sverige kallar vi de riktiga inenjörssoldaterna för pionjärer. T ex har vi pionjärbataljon åtminstone i den gamla brigad organisationen (nu finns det väl knappt någon sammanhållen brigad i FM). Pionjärerna utbildades inte på ingenjörregementen utan på brigadförbanden...
Inget illa menat Ing, EOD & Co. biggrin.gif
Foxtrot Lima
Vadå för "Svensk Dag"??

Nyfiket, Foxtrot Lima smile.gif
Foxtrot Lima
QUOTE (Inf @ Jan 14 2003, 21:34 )
QUOTE (A2Keltainen @ Jan 14 2003, 04:38 )
man *alltid* säger "pionjär" istället för "ingenjör"

I Sverige kallar vi de riktiga inenjörssoldaterna för pionjärer. T ex har vi pionjärbataljon åtminstone i den gamla brigad organisationen (nu finns det väl knappt någon sammanhållen brigad i FM). Pionjärerna utbildades inte på ingenjörregementen utan på brigadförbanden...
Inget illa menat Ing, EOD & Co. biggrin.gif

Vad jag vet är inte ingenjörssoldat och pionjär exakt samma sak. Inte enligt mina föråldrade källor i alla fall... unsure.gif

Ingenjörssoldater sysslade/sysslar mer med broar och liknande byggen, medan pionjärer har en mer stridande funktion i vissa sammanhang. Rätta mig om jag har fel?

Hälsningar, Foxtrot Lima smile.gif
Casca
QUOTE (Inf @ Jan 14 2003, 20:34 )

Det var det jag visste! Ing är en wannabee pionjär. Lurifax!

biggrin.gif

Casca
Inf
Pionjärer är stridande ingenjörsoldater. De vanliga ingenjörssoldaterna är alltså inte stridande, vilket placerar dem i samma kategori som sjukvårdspersonal, trosskuskar och fältpräster. Alltså är det inte riktiga soldater och kan således inte vara riktiga ingenjörssoldater heller.
Jag säger inte att det är ett helt invändningsfritt resonomang, men det var så jag fått det berättat för mig av en officer som var rejält stolt över att vara pionjär och inte ingenjör (han använde fö det lätt nedsättande uttrycken balkbärare och balkslav för att beteckna folket på det närbelägna ingenjörsregementet).
Jag repeterar:
Inget illa menat Ing, EOD & Co.
Jonte11
Det bästa är att kalla ett befäl för beväring, det brukar ta skruv..
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.