Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Röda korset Hv sjukvårdare vapen!
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > HV/Friv
rangermust
Hej alla först och främst har jag sökt men ej hittat nåt så om blågul har nåt att anmärka bara att låsa tråd..

Vill inte komma med någon ryktes spridning men jag har hört att det skulle finnas beslut på att Hv sjukvårdarna från röda korset skall få ut AK-4 som personligt skydd dock kasunförvarat vapen. Stämmer detta!? Någon som vet?

Mvh rangemust.
FurirJönsson
HEJ!
Var hörde du det? Min gumma som är hvsjukvårdare har ochså hört nåt åt det hållet, pga bristen på Glock påstods det.
Det var sagt av deras sjukvårdsbefäl (som snackar en del bs)
dxl
Tror i så fall att det stavas "Insats sjukvårds projektet". Personal tillhörande röda korset får inte bära vapen. Finns en annan tråd på forumet där det går att läsa om detta. Orkar man inte hitta tråden så finns den här länken att läsa på
Magasinstopp
Den här frågan har det diskuterats om tidigare. Många gånger. Jag har fått ett antal banningar av RK själv, i form av sk "lojalitetsbrev".
RK--> bong.gif -->Magasinstopp
Jag tror, som dxl, att detta rör sig om den nya insatssjukvården, som varit på prov. RK kommer ALDRIG att tillåta sjukvårdare att bära vapen.
rangermust
Hej!

Nä det gällde Hv sjukvårdarna från röda korset avtals personal tydligen ska det finnas nåt beslut att dom ska ha AK 4 som självskydd,det är ju bara Svenska röda korset som sagt nej till bärande av vapen på Hv sjukvårdarna i andra länder är det ok,har hört det med Glocken med men det låter jag vara osagt.

Infon om detta har jag fått relativt högt uppifrån på Överstelöjtnant nivå ,vill dock säga att nåt inte är 100% säkert men det måste ju finnas flera som hört nåt!?

//rangermust.
Nifelhel
Flyttad, då den inte hör hemma i Kasunen!

/Blågul
dxl
QUOTE (rangermust @ Feb 18 2007, 23:21 ) *
Infon om detta har jag fått relativt högt uppifrån på Överstelöjtnant nivå ,vill dock säga att nåt inte är 100% säkert men det måste ju finnas flera som hört nåt!?
//rangermust.

Ja och det alla har hört är det som står ovan. Svensk militär RK sjv kommer aldrig att bära vapen. Detta hade hade garanterat gått ut fort och brett om så varit fallet. Du måste någonstans ha missförstått.

edit:
vi andra kan ju ha missat informationen också, men en beväpnad rödakorsare... det är sånt som hamnar på löpsedeln om man är möp och har sjukvårdsintresse.
Conan
QUOTE (dxl @ Feb 19 2007, 00:28 ) *
Ja och det alla har hört är det som står ovan. Svensk militär RK sjv kommer aldrig att bära vapen. Detta hade hade garanterat gått ut fort och brett om så varit fallet. Du måste någonstans ha missförstått.

Vid en genomgång som jag bevistade för något år sedan, höll en pensionerad major från HKV låda avseende sjv-org. I I all hastighet sa han beträffande HV-sjv, att dessa enligt det ålderdomliga avtalet inte bär vapen eller utbildas i vapentjänst överhuvudtaget i fredstid. Dock sa han att sjukvårdarna vid mobilisering är pliktiga och banden till RK inte längre är av relevans och att de tidigare HV-sjv rustas med vapen för självskydd. Det var enligt honom (och för de flesta andra) en självklarhet.

Jag får intrycket när jag läser diskussionerna här att det inte alls skulle vara på det viset.

Kommentar?
dxl
Fast klipper man banden till RK så blir man ju av med en fruktansvärt mycket sjukvårdare. Att sjukvårdare i övrigt bär vapen är ju vare sig konstigt eller onaturligt, men om man som du säger "klipper banden" så löser det ju av sig självt.

edit
hur många sjukvårdstrådar har vi nu?
Conan
QUOTE (dxl @ Feb 19 2007, 15:58 ) *
Fast klipper man banden till RK så blir man ju av med en fruktansvärt mycket sjukvårdare. Att sjukvårdare i övrigt bär vapen är ju vare sig konstigt eller onaturligt, men om man som du säger "klipper banden" så löser det ju av sig självt.

edit
hur många sjukvårdstrådar har vi nu?

Vapenlösheten för hemvärnssjukvårdarna i krig har potential att vara en av de största myterna inom FM, om det nu förhåller sig så. Har har svårt att tänka mig att en officer på den nivån skulle tala i nattmössan.

Att RK ansvarar och utbildar Hv-sjv må vara en sak, en helt annan är när FM tar ansvaret och pliktar in sin avtalspersonal och tar hela ansvaret. RK har mig veterligen ingen roll i krigsorg.

Kompromissen att inte vapenutbilda RKs sjukvårdare i fredstid var nog en enkel kompromiss att göra för att få sjukvårdarna utbildade överhuvudtaget.
Hans Engström
Frågan är om du vill utbilda sjukvårdare i vapentjänst om dom inte har någon erfarenhet, samtidigt som du mobbar kompaniet. Personligen får dom som vill och kan hantera vapen ut egna när det smäller, men dom som inte kan, får vänta.
dxl
Så om det smäller har vi sjukvårdare som inte lever upp till civila krav på sjukvårdstjänst, inte övat för krigets krav, men som helt plötsligt ska beväpnas för självskydd... det kan ju bli intresant.
Lt.E
QUOTE (dxl @ Feb 19 2007, 15:58 ) *
Fast klipper man banden till RK så blir man ju av med en fruktansvärt mycket sjukvårdare.

Behöver det verkligen bli så? Kan det inte vara så att många är med i RK för att det är den enda vägen att få hålla på med sjukvård i Hv?
109 Eken
Om vi säger så här: Jag hade gärna pysslat med sjukvården inom HV om jag sluppit vara med i RK
dxl
QUOTE (109 Eken @ Feb 19 2007, 23:35 ) *
Om vi säger så här: Jag hade gärna pysslat med sjukvården inom HV om jag sluppit vara med i RK

Kan ju säga att det är samma sak här. Nu finns det ju alternativ där jag håller till så vi får se vad som händer.

Har man ett intresse så inser man rätt snart att det inte är RK man vill vara med i. Vill man bedriva sådan verksamhet som RK gör i HV så kan man ju gå med i civila versionen utav RK, oftast bättre på alla vis då.

Ju mer jag lär mig om katastrofsjukvård, desto mer förundrad blir jag över att RK förväntas klara av det dom ska klara av med den utbildning dom har. Att vakta ett objekt funkar med 20-30 timmars utbildning per år. Det går säkert att överleva ett krig som skyttesoldat med endast en GU och en två veckors repmånad. Vill man få en bra sjukvårdsbit så krävs så mycket mer. Inte minst så krävs förtroende utav de som man förväntas vårda.

men allt sånt här finns redan i en tråd som redan slagits ihop så ska vi fortsätta där?
skaya
QUOTE (dxl @ Feb 19 2007, 21:57 ) *
Så om det smäller har vi sjukvårdare som inte lever upp till civila krav på sjukvårdstjänst, inte övat för krigets krav, men som helt plötsligt ska beväpnas för självskydd... det kan ju bli intresant.

Exakt! Därför behöver vi utbildas i vapentjänst. Eheru, det är ju möjligt att se till att man själv får utbildning på vapensystemet AK4 om man ligger i lite... Det finns inga förbud mot att delta i vapenutbildning inom RK - så det är fullt möjligt om man själv har intresset för det...
wedin
Nu kanske jag trampar lite luft... Borde det inte vara möjligt att gå runt beväpningsfrågan genom att det inte är RK som besätter vissa befattningar med RK-folk utan istället att RK levererar utbildning av Hv-män. Jag tycker att det vore väldigt enkelt att säga att RK-folk ska inte finnas i krigsförband, men vi vill väldigt gärna att de utbildar våra sjukvårdare x antal timmar utifrån utbildningsplan y?!
dxl
QUOTE (wedin @ Feb 20 2007, 11:12 ) *
Nu kanske jag trampar lite luft... Borde det inte vara möjligt att gå runt beväpningsfrågan genom att det inte är RK som besätter vissa befattningar med RK-folk utan istället att RK levererar utbildning av Hv-män. Jag tycker att det vore väldigt enkelt att säga att RK-folk ska inte finnas i krigsförband, men vi vill väldigt gärna att de utbildar våra sjukvårdare x antal timmar utifrån utbildningsplan y?!

Lite kort:
Ett av kraven för att försvaret ska få gratis sjukvårdare är att dessa sjukvårdare hör till den utbildande organisationen samt att de inte bär vapen. Kräv att dom ska bära vapen och vips så får försvarsmakten bekosta utbildningen själva.

@Skaya, tänk om fler tänkte som du smile.gif
Conan
QUOTE (109 Eken @ Feb 19 2007, 23:35 ) *

Jag fick för en tid sedan erbjudande om att gå i SJV-befattning i en IP, helt utan inblandning från RK. Då ska man kanske säga tjäpnsten för närvarande är vakant. Enligt vad PC sade, ska civila meriter fungera alldeles utmärkt för att gå i befattning omgående. Det låter för bra för att vara sant; försvaret är ju inte precis känt för sin pragmatism.

Det borde finnas fler här med civila akademiska utbildningar som funderat på detta tidigare;
Kan man verkligen tillträda SJV-befattning på rena civila meriter (givetvis även med värnplikt i bagaget)?
Kanske kan utbgrupp, militärläkare eller annan bevilja nån slags dispens?

Jag tror att försvaret har en del att vinna på att ta tillvara på de som faktiskt intresserar sig som har goda sjukvårdskunskaper. Kanske med mindre komplettering.

Vill man bli av med RK så gäller kanske att samtliga som inte är nöjda helt enkelt går ur RK och går med i HV som ordinare/extra och återtar sin plats eftersom RK säkerligen får problem med att tillsätta tjänsterna... smile.gif
dxl
QUOTE (Conan @ Feb 20 2007, 15:05 ) *
Vill man bli av med RK så gäller kanske att samtliga som inte är nöjda helt enkelt går ur RK och går med i HV som ordinare/extra och återtar sin plats eftersom RK säkerligen får problem med att tillsätta tjänsterna... smile.gif

Problemet är väl då att en RK sjukvårdare som går ur RK helt plötsligt får svårt att visa på vad den har för kompetens. Någon som har civila meriter ligger iaf i mina ögon en hel del före på den punkten. Det är stor skillnad på att arbeta på sjukhus och vara "helg sjukvårdare" och att jobba på "fabriken/affären/whatever" och vara helgsjukvårdare.

Tycker det som Conan skriver är lite typiskt och för mig säger det mycket att det är just IP som väljer bort RK.
Får för övrigt säga grattis till dig smile.gif
skaya
Jag vet inte hur det fungerar, men II63 hade en god idé i "den andra" tråden, att man placerar sådanna som dig conan i förbandsreserven och sedan kommenderar dig i befattning som sjukvårdare då hv har rätt att besätta befattningarna om frivorg ej klarar av att göra det. Men RK har typ första tjing eller nåt, vad vet jag.

dxl: tja, man kunde ju hoppas. Jag förbannar min samtid. Hade det inte varit för dagens stress hade vi haft två till GU-sjv, en på väg att bli syrra en annan läkare i gruppen, men som det står i metro: svenska ungdomar (jag är väl fortfarande ung..? blush.gif) är de mest stressade i världen...

Nåja, till saken. Om det finns sjvintresserade soldater på plutonerna, varför inte gå med i sjv och förändra det inifrån? Du får befattningen, du kan engagera dig hur mycket du vill i sjukvården (i min grupp iaf), du har möjlighet att delta i skjutningar etc... Det är värt ett försök. Eljest väntar vi på insatssjvproj, men det kan ju vara åratal bort om det ens blir något...

För mig är det tragiskt. Vi är allihopa ett lag (i samma lag tillochmed, kan vara svårt att komma ihåg ibland). Vi har olika funktioner men skiten skulle falera om bara en kugge faller ur.

Edit: En C IP har "tjingat" mig som plutonssjukvårdare om befattningen återinförs. Man får ju hoppas på nå sätt...
FkN
Just där ligger problemet, finns ju ingen sådan befattning.

Dock så bör ju varje IP använda dom resurserna som finns, minst en sjv-man per grupp.
Gruppsjukvårdare från lumpen brukar funka bra.
404 Skenberg
Min åsikt
Som är påverkad av den befattningen som jag hade under gu

Då gick jag som Nskysjvm samt understöds skytt med Grt

Den reglen som vi fick var:
Ni är soldater primärt. Då gäller de vanliga reglerna i krig
Men när ni påbörjar att vårda ngn då är det andra regler som gäller.
Då är vapnet till för självskydd för dig och den sårade. Då får du ej aktivt gå i strid om det inte är i självförsvar.

Ganska enkla regler.
Som funkade bra och som jag anser funkar även bra och borde kunna implemnteras inom Hv.
Skillnaden mellan Gu och Hv var att det var en sjukvårds officer på F7 som utbildade oss inom Sjvm rollen ej RK.

Mina fem ören

Mvh
404 Skenberg
stefanf
QUOTE (skaya @ Feb 20 2007, 08:18 ) *
Exakt! Därför behöver vi utbildas i vapentjänst. Eheru, det är ju möjligt att se till att man själv får utbildning på vapensystemet AK4 om man ligger i lite... Det finns inga förbud mot att delta i vapenutbildning inom RK - så det är fullt möjligt om man själv har intresset för det...

Är det inte så att om RK-sjukvårdaren tar av sig armbindeln så får han/hon skjuta hur mycket dom vill?

Hur är det generellt ute på Hv-förbanden, utbildas RK-sjukvårdarna på ladda/patron-ur på AK4?
skaya
Fel där StefanF. Sjukvårdare får inte ge upp sitt folkrättsliga skydd. Detta för att de inte ska kunna tvingas bli kombatanter.
edit: hittar inte källan... återkommer.
stefanf
Jag tror på dig, men det skulle vara intressant att se reglerna.
Fk Satan
SjvPersonal har särskilda kombatantkort som de får i händelse av krig. På samma sätt som enskild soldat får egna identitetskort. dessa kort klargör vilken status de har i kriget.

dessa ID-kort kan se ut för sjv-personal på följande sätt (Från lärarhandledningen Krigetslagar):

Från samma lärarhandledning tycker detta klargör sjv personalens roll ganska bra...

Inom de reguljära förbanden finns personal avdelad för
att enbart lösa sjukvårdsuppgifter. Denna personal som i
P- tabell krigsplacering har som huvuduppgift att utföra
sjukvårdande uppgifter har ett särskilt folkrättsligt skydd
som icke-kombattanter. De ska vara försedda med en vit
rödakorsarmbindel samt ha ett särskilt identitetskort som
visar att deras huvuduppgift är sjukvårdstjänst.
Identitetskortens utseende framgår av första
Genèvekonventionen för landkriget och andra
Genèvekonventionen för sjökriget .Denna personal har
rätt att bära uniform och lättare personlig
beväpning för självförsvar eller för att skydda sårade
och sjuka.
Yonaz
Det finns andra sätt att kringå med, jag själv är ex. RK-sjukvårdare i ett Insatskompani och efter min TFU-utbildning blir jag Signalist också, och då måste jag beväpnas och där kan inte RK's regler göra någonting åt det.

Jag förstår att RK strävar efter så mycket obeväpnat som möjligt, ligger ju lite i deras jobb..men samtidigt, hur ska jag kunna skydda den patient jag har i fält om något händer? Kasta sprutor på dem eller? banghead.gif
Shades
@Yonaz
Eftersom vi inte har några "sprutor" (eller patienter för den delen) så föreslår jag att du osäkrar några stenar ;) (alternativt använder den skadades vapen - allt i enlighet med reglerna)

Intressant "omväg" du tog och funkar den för dig så är det bara att gratulera!
/S
u.o.
Detta är faktiskt något som också vi funderade på under vår sjukvårdsutbildning, även om systemet är annorlunda i Finland. Vi gick igenom de internationella principerna, men att bära vapen som medlem i en sjukvårdsgrupp var självklart i vilket fall som helst. Det finns inga militära RK-sjukvårdare i Finland (förutom några enstaka i utländstjänstgöring), så att någon riktig jämförelse går inte att göra. Men som sagt, det är ju svårt att skydda patienter med bara händer (om sprutorna inte anses vara ett tillräckligt stort hot cool.gif ).
Bamse
QUOTE (Yonaz @ Aug 14 2007, 16:31 ) *
Det finns andra sätt att kringå med, jag själv är ex. RK-sjukvårdare i ett Insatskompani och efter min TFU-utbildning blir jag Signalist också, och då måste jag beväpnas och där kan inte RK's regler göra någonting åt det.

Jag förstår att RK strävar efter så mycket obeväpnat som möjligt, ligger ju lite i deras jobb..men samtidigt, hur ska jag kunna skydda den patient jag har i fält om något händer? Kasta sprutor på dem eller? banghead.gif

Då är du signalist med brevidbefattning Sjv och åtnjuter inte det skydd som Genevekonv. ger sjv-personal och har inte heller rätt att bära Röda kors-bindel.
Då har RK inget med dig att göra utan då blir du FRO:are.........
Viel
Jag fick under min HvSjv-utbildning uppfattningen att man är "SRK:are" enbart under utbildningstiden, för att sedan överföras till HV. Har jag missuppfattat?

Eller måste man vara SRK-medlem även under den tid man skrivit kontrakt på och tjänstgör som HvSjv?

/V
Shades
@Viel
Om du inte har fullgjort GU så är det genom en avtalsorganisation som du deltar i Hv mao så måste du vara medlem i den organisationen (om jag inte har missuppfattat fullständigt...). Detta till trots så är du ändå, först och främst, en soldat i Hv oavsett ur vilken organisation du är sprungen.

/S
Mr.Grenade Meatball
Det enda som kommer att fungera är att rätt person inom RK blir mutad till att tillåta HvSjv/avtalsp att få bära vapen av något sort.
Mr.Grenade Meatball
Det finns inte något hinder till att RKs HvSjv inte kan öva skytte tillsammans med sina plutoner osv. Med tanke på att detta är bara övningar. Det är förståss en annan sak då om man verkligen skulle dra ut till krig då man är bunden till FM och RKs avtal om inga vapen. Men varför inte träna i det åtminstånde. Vem vet hur framtiden kommer att se ut. Tänk om av någon anledning att RK drar sig ur avtalet och dess HvSjv soldater hamnar ett annat avtal eller helt enkelt omförvandlas till ordinarie soldater efter ytterligare kanske 2 veckor vidare utbildning till exepel...eller hur?

Synd att alla dessa välutbildade Hemvärnssjukvårdare kan inte ens komma ut på utlandstjänst för att vara till stor nytta runt om i världen. Vad sägs om vårra HvSjv blir uthyrda för att bistå miltära uppdra runt om i världen...det kanske kan vara ett sätt för FM/hemvärnet att kamma in ett kapital för att förstärka ekonomin.

USA skickade ju tusentals (i alla fall 3000 ) av sina Hemvärnsstyrkor till Iraq.

Så, vad tycks?
dxl
QUOTE (Mr.Grenade Meatball @ Mar 18 2008, 08:14 ) *
. Vem vet hur framtiden kommer att se ut. Tänk om av någon anledning att RK drar sig ur avtalet och dess HvSjv soldater hamnar ett annat avtal eller helt enkelt omförvandlas till ordinarie soldater efter ytterligare kanske 2 veckor vidare utbildning till exepel...eller hur?

Synd att alla dessa välutbildade Hemvärnssjukvårdare kan inte ens komma ut på utlandstjänst för att vara till stor nytta runt om i världen. Vad sägs om vårra HvSjv blir uthyrda för att bistå miltära uppdra runt om i världen...det kanske kan vara ett sätt för FM/hemvärnet att kamma in ett kapital för att förstärka ekonomin.

Så, vad tycks?

Personligen tror jag att alla dom som har en betydligt bättre utbildning än RKs sjukvårdare skulle knipa sjukvårdstjänsterna... Om RK försvan alltså. Nästan alla jag pratat med som har civil sjukvårdsutbildning eller var sjukvårdare i lumpen skulle mer än gärna vara det även i HV. Men man vill inte gå med i RK.

RK är inte alls särksillt välutbildade, den utbildning dom har är (om jag inte missförstått) väldigt basic.
skaya
Ingen skugga må falla över hv-sjv (iaf de jag träffat) då de är mycket duktiga på basal vård. Däremot så saknar de fullständigt kunskaper i högre medicinska tekniker som venpunktioner, infusioner, koniotomier etc and so on blabla. Dock så tycker jag att utbildningsnivån är ganska lämplig i förhållande till målbild, krav och organisationen i stort (snabb samverkan med civil sjv) - ehuruvida det är vettigt låter jag vara osagt.

Och Meatball; när skiten träffar fläkten så löser man uppgiften. Jag väntar mig inte att det blir någon uppsnäppning av avtalshållning och sånt tjafs i händelse av ofred... Då handlar det om att "hålla gränsen", sen får segraren sätta förloraren i fängelse i haag...
wedin
QUOTE (skaya @ Mar 23 2008, 19:04 ) *
Ingen skugga må falla över hv-sjv (iaf de jag träffat) då de är mycket duktiga på basal vård. Däremot så saknar de fullständigt kunskaper i högre medicinska tekniker som venpunktioner, infusioner, koniotomier etc and so on blabla. Dock så tycker jag att utbildningsnivån är ganska lämplig i förhållande till målbild, krav och organisationen i stort (snabb samverkan med civil sjv) - ehuruvida det är vettigt låter jag vara osagt.
Var på utbildning TOS och det förtydligade saker lite... Dels så blir akut omhändertagande fullkomligt underordnat den akuta eldstriden; vinner man inte den så är man rökt vilket som. Sedan kan vi grovt förenklat säga att LABC och civila "modeller" inte fungerar i fält. Vad gäller andning; antingen andas man eller så gör man det inte. Statistik från främst amerikanska KIA/WIA/DOW (death of wound) visar att de skador där kamrathjälp och sjukvårdare kan påverka utfallet är främst trauma mot kroppslem och blodförslust och ventilpneumothorax motsv. Så receptet blir 1) att obeväpnade sjukvårdare bör flyga och fara, 2) avsnörade förband typ C.A.T. 3) thoraxdrän.
skaya
Det är så sant som du säger wedin. Den största mördaren är blödningen, därefter övertryckspnthx/ventilpnthx. Detta är dock heller inte nyheter för hvsjv, även om vi inte gått över till TOS helt och fullt. Dock är en svaghet att materiel och know-how för ventilering av övertryckspneumothorax ej tillförts hvsjv. Det är ett enkelt ingrepp i sig, om man känner igen kardinaltecknen för tillståndet (chock, halsvenstas, överskjuten lufstrupe, "silent chest" på skadade sidan...) - punktera med en grov kanyl ovan tredje revbenet i medioklavikularlinjen blabla... Det är synd.

TOS är ett verktyg bland andra, som naturligvis alla sjv skall behärska som ett rinnande vatten. TOS används i strid. Dock så finns det andra lägen där andra verktyg kan passa bättre exempelvis vid lugnare lägen. Men för lasse i ledet, och för "sjukvården i främsta linjen" är TOS kung.

Oj. OT.
Men som du säger i punkt 1. Superior firepower is the best battlefield medicine.
stefanf
Jag kan inte mer om TOS än vad jag läst här, men lite överförbart är det väl?
Tillräcklig eldkraft motsvarar L för att få läget säkert. Thoraxdrän och avsnörande förband motsvarar BC. Sen får man ju förutsätta att kamratvårdaren tittar runt ansikte och hals så att luft verkligen kan komma ner, A.
I vilken ordning man gör saker är beroende på situationen, och hur skadorna ser ut.
wedin
QUOTE (skaya @ Apr 3 2008, 05:12 ) *
Det är så sant som du säger wedin. Den största mördaren är blödningen, därefter övertryckspnthx/ventilpnthx. Detta är dock heller inte nyheter för hvsjv, även om vi inte gått över till TOS helt och fullt. Dock är en svaghet att materiel och know-how för ventilering av övertryckspneumothorax ej tillförts hvsjv. Det är ett enkelt ingrepp i sig, om man känner igen kardinaltecknen för tillståndet (chock, halsvenstas, överskjuten lufstrupe, "silent chest" på skadade sidan...) - punktera med en grov kanyl ovan tredje revbenet i medioklavikularlinjen blabla... Det är synd.

TOS är ett verktyg bland andra, som naturligvis alla sjv skall behärska som ett rinnande vatten. TOS används i strid. Dock så finns det andra lägen där andra verktyg kan passa bättre exempelvis vid lugnare lägen. Men för lasse i ledet, och för "sjukvården i främsta linjen" är TOS kung.

Oj. OT.
Men som du säger i punkt 1. Superior firepower is the best battlefield medicine.
Ja, jag kanske slår in öppna dörrar... Det stämmer att TOS inte är fullkomligt nytt när det gäller vilka skador som förekommer och vad man bör göra åt dem. Det som är lite mer annorlunda med TOS är att akut omhändertagande av skadad inte alltid ska göras direkt. Det kan ju bli lite snack med blågul där denne tycker att man har missat/struntat i kamrathjälp av en skottskadad, när det istället har varit ett medvetet och genomtänkt beslut av chef att vinna den akuta eldstriden för att först därefter ta hand om den skadade.
stefanf
Redan när vi gjorde värnplikt så var prioriteten att vinna striden, innan man ens började titta åt de skadade. Det kallades förmodligen inte TOS då, men tänket verkar vara detsamma.
dxl
QUOTE (stefanf @ Apr 3 2008, 07:15 ) *
Jag kan inte mer om TOS än vad jag läst här, men lite överförbart är det väl?
Tillräcklig eldkraft motsvarar L för att få läget säkert. Thoraxdrän och avsnörande förband motsvarar BC. Sen får man ju förutsätta att kamratvårdaren tittar runt ansikte och hals så att luft verkligen kan komma ner, A.
I vilken ordning man gör saker är beroende på situationen, och hur skadorna ser ut.

Nja om jag minns rätt så är TOS mer:

get your Ass down
get your But out of the fire
get got your Comrade out of harms way
dont Die

(finns med i en formell sjukvårdsamnual, med reservation för att jag minns lite fel eftersom jag inte har den nära mig just nu)
stefanf
Att det inte är direkt överförbart tänker jag inte bestrida.
Dom första tre punkterna du räknar upp skulle med lite vilja klassas in under L. Så var min tanke.
Men jag ska lära mig mer om TOS. smile.gif
SFC Persson
Att det ska vara så j'''''la svårt att sätta ett vapen i en sjukvårdare!!? T.o.m i Kosovo hade våra sjukvårdare bättre beväpning än skyttesoldaterna!! Sjukvårdspersonal hade både AK5 och Glock! Skyttesold hade endast AK5!!
Tillhör man ett stridande förband så ska man vara beväpnad!!
skaya
Jag förstår att du är upprörd, men ingen sjukvårdare blir gladare av att få ett vapen "insatt" i sig.
I övrigt håller jag naturligtvis med. Det är fantastiskt konstigt alltihopa.
dxl
Ja och om ingen har något argument för varför RK sjukvårdare ska bära vapen kanske vi kan släppa den diskusionen nu? Finns inte mycket som inte är sagt i ämnet
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.