Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Vintersol Vecka 711 Boden
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > HV/Friv
Pages: 1, 2
Fk Satan
Vecka 711 skall ett antal Hv-plutoner under I19 deltaga vid övningen Vintersol i boden. Samtliga diskussioner runt denna övning samlas i denna tråd.

Lite info om Övningen:

Från övningsförutsättningarna:
Områdesindelning och demografi:

SLÄTTLAND består av två provinser: Nordien och Sydien. SLÄTTLAND gränsar i söder till SÖDERLAND.

Befolkningen i SLÄTTLAND är fördelad till 76% Nordingar, 19% Sydingar och 5% övriga.
Det är en Demokratisk republik där Nordingarna, i kraft av storlek, har störst makt.
Huvudstad i SLÄTTLAND är Gällivare.
Den ekonomiska basen är skogsbruk och gruvdrift med uranfyndigheter i norr. Handeln, främst med SÖDERLAND, har stor betydelse i söder och har gjort den södra delen av landet rikare.

Minoritetsområde och fraktioner
De två stora befolkningsgrupperna, Nordingar och Sydingar, är spridda över hela landet med med naturlig koncentration av Nordingar i norr och Sydingar i söder.
Större enklaver finns i vissa områden. Nordingar: Älvsbyn och Moskosel. Sydingar: Beden och Jokkmokk.
Två väpnade huvudfraktioner benämnda Nordiska Nationalistligan (NNL) och Sydiska Befrielsearmén (SBA) finns. NNL verkar för att motverka Sydiskt inflytande och säkerställa Nordisk dominans i Slättland. SBA slåss för ett fritt Sydien, fritt från Nordiska intressen.

Ett antal mindre fraktioner finns spridda över ytan. Generellt är dessa på olika sätt knutna till de två befolkningsgrupperna men har även rent kriminella bindningar. De två viktigaste är: Nordiska Arméfraktionen (NAF, Boden-Älvsbyregionen) och Folkfronten för Sydiens Befrielse (FfSB, Luleå-området)

Händelseutveckling efter stilleståndet
Efter motsättningar mellan befolkningsgrupperna utgående från historiska skäl, problem med elförsörjning och snedfördelning av ekonomi eskalerade konflikten under 1990-talet när omformning till Demokratisk Republik skedde.
Efter flera års upptrappning av motsättningarna med inslag av etniskt betingade vålds-handlingar möttes parterna (Sydpartiet och Slättlands Unionsparti) i april 2006 för förhandling i syfte att få stopp på den negativa utvecklingen.
Positionerna förblev låsta och efter förhandlingarna blossade en väpnad konflikt upp. Reguljära militära enheter övergav regeringen och ställde sig till förfogande för NNL respektive SBA.
Efter någon månads strider stabiliserade sig läget runt CFL. (case fire line)

Söderland stödjer Sydingarnas anspråk på att skapa en egen stat både ekonomiskt och politiskt. Indikationer på understöd med vapen och ammunition till SBA finns.

Nuvarande Läge
Generellt är läget i Slättland lugnt. Dock förekommer hög kriminell verksamhet i avlägsna delar. Samtliga större partier har accepterat stilleståndet men kränkningar förekommer på låg nivå. Subversiv verksamhet genomförs av kriminella och politiska grupper med bombdåd och mord. Dessa aktiviteter är främst riktade mot respektive motståndare och regeringsmyndigheter. Skottlossning och skjutincidenter inträffar dagligen längs CFL. Hot om militärt våld förekommer från båda fraktionerna. Incidenter mellan Slättländska marina enheter och misstänkta smugglingsfartyg samt beväpnade småbåtar från SBA har ägt rum i SÖ havet.
I Boden - Älvsby området är CFL accepterad av parterna men korsas regelbundet av mindre enheter (grp/ptr) i underrättelsesyfte. Skjutincidenter förekommer dagligen. Smuggling förekommer över linjen. Flyktingar försöker dagligen korsa linjen för att upprätta kontakt med anhöriga på andra sidan. Områdets infrastruktur, främst avseende el- och teleförsörjning är till stor del ur funktion. Mindre samhällen är utrymda och förstörda. Sporadiska eldöppnanden med grk sker. Minoritetsgrupper i framförallt Älvsbyn är nästan helt uteslutna från arbetslivet och arbetslösheten för gruppen hög. Internationella organisationer är på plats och ger humanitär hjälp.
I Luleåområdet har inga stridigheter ägt rum och infrastrukturen är oskadd. Inga delar av fraktionernas väpnade styrkor bedöms finnas i staden. Den kriminella utvecklingen kan ej stävjas av Slättländsk polis i tillräcklig omfattning. Smuggling sker över havet.

Resolution 1111 och COM EUFORS Uppdrag
Säkerhetsrådet har i resolution 1111 beslutat att tillmötelsegå Slättlands begäran om att en internationellt sammansatt väpnad styrka, under EU mandat och ledning, EUMIS (EU Mission in Slättland), skall bistå och stödja Slättlands legitima regering. Detta i syfte att återställa lag och ordning samt möjliggöra att allmänna val kan genomföras inom 12 månader.
Genom resolution 1111 ger Säkerhetsrådet EU mandat att leda den beslutade internationella väpnade styrkan, EUFORS (EU Force in Slättland), och att agera under FN stadgans kapitel VII.
COM EUFORS skall på order av EU implementera FN resolution 1111. Detta skall uppnås genom att genomföra fredsframtvingande operationer i Slättland i syfte att uppnå markoperativ kontroll över området och därigenom skapa möjlighet för Slättlands regering att upprätthålla en säker och stabil miljö för landets befolkning. Detta skall möjliggöra genomförandet av allmänna val inom 12 månader efter operationens början.

ZOS (Zone Of Separation)
CFL,(Cease Fire Line ) vilken separerar NNL (Nordiska Nationalistligan) och SBA (Sydiska Befrielsearmén) styrkor följer gränsen mellan Nordien och Sydien undantaget dragningen i ÄLVSBYN-, BODEN- och LULEÅ kommun.
ZOS sträcker sig 10 km ut från CFL på ömse sidor. (här visas även kartor)

orientering
Det övergripande syftet med övningen är att öva olika förmågor inom Hv insatskomp ram, bl.a. genom strid mot mekaniserade förband, verka mot jägarförband inom ramen för t.ex. ytövervakning.
Målet är att öva/pröva ledning vid insatskomp, tp till övningsområdet, mottagande av förband, leda insatsplutoner under insats (genomförande av strid) och underrättelseinhämtning inom komp.
För insatsplut, bra utbildningsbetingelser och övning vid stridsmoment med stridsfordons- jägarförband.

Genomförande:
Beslut i stort
Ett tillfälligt sammansatt Hv insatskompani skall deltaga i övningen Vintersol 2007. Härvid skall inledningsvis en insatskompaniledning samt 5 insatsplutoner förflytta sig till aktuell övningsterräng och intaga utgångsgruppering för lösande av störa strid som en stridsenhet. Därefter skall kompaniet under minst två dygn störa i syfte att försvåra för en motståndare att få kontroll inom området.
Slutligen skall kompaniet dra sig ur och återgå till återsamlingsplats för återtransport till ordinarie gruppering.
Övertiden skall kompaniet ledas från insatskompaniledningen
II63
Detta kommer att bli en riktig rolig övning. Ska själv dit är det några fler som ska dit?
II63
RaVeN
QUOTE (II63 @ Feb 18 2007, 17:30 ) *
Detta kommer att bli en riktig rolig övning. Ska själv dit är det några fler som ska dit?
II63

Kommer ev också att närvara.
Skoog
Finns det någon information någonstans på det vidsträckta internationella nätet?
II63
Vid en snabb googlesökning visad det sig att det endast verkar vara soldf som har koll på detta.
Har dock gett det en liten knuff så att jag hoppas att hemvärnet mil kommer att skriva om övningen. Har kommit hem från 2 dagar i Boden med förbandsrek och jag har nu satt mig in vad som kommer att övas. Det är ju i riktning mot NBG så de som har övat med det kommer nog att känna igen sig i scenariot. Vill dock att det kommer från officiellt håll först innan man kan börja diskutera det i detta forum.

Vet att IP från Västernorrlandsgruppen, Jämtlandsgruppen, Västerbottensgruppen samt norrbottensgruppen kommer att delta. IKL kommer att komma från UG 61.

Vi får vänta på att man släpper mer info från mil.se
II63
Svajk
Kommer eventuellt också vara med, ligger dock lägligt under en tentavecka unsure.gif . Om jag är med så blir det iaf min första ordentliga övning med hv. Det ser jag framemot. rolleyes.gif

Har dock nästan ingen info om övningen, förutom att den ska involvera diverse hv och I19 (AJB), F21 med flera
Diver
Har anmält mig! Hoppas att man får komma med bara.
Norling
Har inte jämtlandsgruppen bytt namn till Fältjägargruppen?
II63
QUOTE (Norling @ Feb 21 2007, 21:05 ) *
Har inte jämtlandsgruppen bytt namn till Fältjägargruppen?

@Norling
Naturligtvis har den det miss av mig.
II63
Konsum
Skall försöka vara med, det blir nog ett bra och påkostat projekt. Men tyvärr har dom som sagt hittat av en tentaperiod, så det blir till att försöka ansluta fredagkväll.

Blir det riktigt krig den här gången, eller måste vi mesa med lösplugg igen?
banan_rock.gif
II63
QUOTE (Konsum @ Feb 28 2007, 13:19 ) *
Skall försöka vara med, det blir nog ett bra och påkostat projekt. Men tyvärr har dom som sagt hittat av en tentaperiod, så det blir till att försöka ansluta fredagkväll.

Blir det riktigt krig den här gången, eller måste vi mesa med lösplugg igen?
banan_rock.gif

@Konsum
II 2 låter hälsa att du skall börja valla skidorna för det kommer att bli svettigt värre dribble.gif
II 63
tinhead
Har dom nämnt hur Rules Of Engagement kommer se ut?
Bra att veta om b-styrkan blir bekämpad direkt dom kommer med vapen i hand vissel.gif
II63
@tinhead
EUFORCE har mandat enligt fördraget som finns angivet i förutsättningar och läge. Så dom har ju inte direkt fria händer.
Resolution 1111 och COM EUFORS Uppdrag
Säkerhetsrådet har i resolution 1111 beslutat att tillmötelsegå Slättlands begäran om att en internationellt sammansatt väpnad styrka, under EU mandat och ledning, EUMIS (EU Mission in Slättland), skall bistå och stödja Slättlands legitima regering. Detta i syfte att återställa lag och ordning samt möjliggöra att allmänna val kan genomföras inom 12 månader.
Genom resolution 1111 ger Säkerhetsrådet EU mandat att leda den beslutade internationella väpnade styrkan, EUFORS (EU Force in Slättland), och att agera under FN stadgans kapitel VII.
COM EUFORS skall på order av EU implementera FN resolution 1111. Detta skall uppnås genom att genomföra fredsframtvingande operationer i Slättland i syfte att uppnå markoperativ kontroll över området och därigenom skapa möjlighet för Slättlands regering att upprätthålla en säker och stabil miljö för landets befolkning. Detta skall möjliggöra genomförandet av allmänna val inom 12 månader efter operationens början.

Om det finns intresse att delta i IKL så PM:a mig för mer info. Jag har behov av folk till närskyddsgruppen och sjukvårdare.
II63
RiP
Kommer från Medelpads Insatspluton (sundsvall), troligen kommer knappt ett tiotal från plutonen med. Det sista jag hörda var att vårt "komp.span." skulle vara med med 80% styrka gasmask.gif .

C ya` 711...
/RiP camo.gif
valmet
vet inte om ni sett denna men

http://www.i19.mil.se/article.php?id=16518

HV.gif
Diskaren
jag är anmäld och kommer att närvara
Korpral Sundström
Jag med camo.gif
Lugnet själv
Från Fältjägargruppen kan vi meddela att vi blir 30-35 st soldater. Taggade till tusen inför denna övning med blicken riktad mot Norge nästa år! Väl mött och låt GU förbanden svettas! HV.gif
II63
Nu har det börjats i Boden Länk Jag hoppas att allt kommer att gå bra.
II63
Fk Satan
En soldat tjänstgörande i Boden slogs medvetslös under övning på torsdagen, sedan han fått toppen av en tall i huvudet. Det var under övningen Vintersol som olyckan inträffade.
Soldaten träffades i hjälmen av trädtoppen, sedan ett militärfordon backat på trädet så att toppen lossnat och fallit ned i fordonet. Soldaten omhändertogs och fördes till Sunderby sjukhus. Han återfick medvetandet under transporten, rapporterar Norrländska Socialdemokratens nätupplaga.
KD803
QUOTE (Fk Satan @ Mar 15 2007, 22:54 ) *
En soldat tjänstgörande i Boden slogs medvetslös under övning på torsdagen, sedan han fått toppen av en tall i huvudet. Det var under övningen Vintersol som olyckan inträffade.
Soldaten träffades i hjälmen av trädtoppen, sedan ett militärfordon backat på trädet så att toppen lossnat och fallit ned i fordonet. Soldaten omhändertogs och fördes till Sunderby sjukhus. Han återfick medvetandet under transporten, rapporterar Norrländska Socialdemokratens nätupplaga.

Den skadeanmälan/tillbudsrapporten lär nog hamna inom glas och ram på något befälsrum... saint.gif
LeadHead
Nu är jag ju ingen vagnsmänniska men jag har alltid tyckt att det verkar korkat att köra uppluckat i skog annat än i "paraplyläge"...?
KD803
QUOTE (LeadHead @ Mar 15 2007, 23:38 ) *
Nu är jag ju ingen vagnsmänniska men jag har alltid tyckt att det verkar korkat att köra uppluckat i skog annat än i "paraplyläge"...?

Är heller ingen vagnsmänniska men det är väl just i skog som man behöver många ögon i terrängen? Skyttet därbak har inget "paraplyläge" mig veterligen.
Fredriksson
Jag är vek i köttet, och har dragit på mig en halsfluss. =(
Trist, men verkligt! =(
Skjut för mig också, HV-män!
LeadHead
QUOTE (KD803 @ Mar 16 2007, 00:05 ) *
QUOTE (LeadHead @ Mar 15 2007, 23:38 ) *

Är heller ingen vagnsmänniska men det är väl just i skog som man behöver många ögon i terrängen? Skyttet därbak har inget "paraplyläge" mig veterligen.

Sant. Men att någon skytteslusk får en tall i skallen kanske inte är lika illa som om VC:n får det? unsure.gif

Hursomhelst så borde nerfallande träd vara ett problem vid framryckning i tät skog. Hur resonerar man kring sånt här?
Fk Satan
Skulle vara intressant att höra hur det gick för hemvärnet mot P-bat.... Blev det en repris av CC06 tro? Där Hv istort sett tryckte fast GU-förbanden...
RaVeN
QUOTE (Fk Satan @ Mar 18 2007, 14:53 ) *
Skulle vara intressant att höra hur det gick för hemvärnet mot P-bat.... Blev det en repris av CC06 tro? Där Hv istort sett tryckte fast GU-förbanden...

Det jag hört är att vi har lyckats slå ut 1 eller 2 strv122, 12 CV90. De hade nog inte väntat sig så hårt motstånd, de tyckte att vi attackerade överallt hela tiden.

En mycket rolig och givande övning.
Diskaren

hehe ja du PBat åkte på stryk av oss HVIP biggrin.gif å sen har vi fått höra från pbat själv att dom tyckte att vi var överallt å pangade på dom
tinhead
QUOTE (Fredriksson @ Mar 16 2007, 00:41 ) *
Jag är vek i köttet, och har dragit på mig en halsfluss. =(
Trist, men verkligt! =(
Skjut för mig också, HV-män!

Japp det gjorde vi banan_rock.gif

Fick en kort info idag från en blågul som var på insatskompledn eller där ikring..
Som berättade att han fick ett samtal från just Pbat dör dom förklarade att om dom skulle fortsätta på det sätt dom gjort så skulle dom inte få den slutövning som det var tänkt.
Med andra ord så hade dom det riktigt jävligt.
II63

Tja jag kan meddela att chefens bedömmande (Mekbat) var att han skulle vara söder om värnbron senast Tnr171000. (med hela bataljonen) Bedömmande från blågul var att de skulle vara söder om värnbron tnr 171200. Den första vagnen som kom fram till värnbron som då var minerad kom dit Tnr171410 han var då tvungen att stanna och öppna luckan vilket resulterade i att Vc blev bortskjuten av HV prickskytt. Därefter kom 2:a vagnen fram till den första och Vc blev bortskjuten av HV prickskytt samtidigt öppnar AJB eld på samma vagnschefer. Dessa blev då bekämpade av a-kan. samtidigt öppnade en HVgrupp eld med P-skott mot vagnarna som blev bortskjutna. Efter denna händelse så började det stora "pansarslakten" (hittar inget bättre ord just nu) men som mekchefen uttryckte sig så var -det som att skita en igelkotte rolleyes.gif
Det förhandlades fram ett stilleståndsavtal under eftermiddagen För att Nordiska Nationalistligan skulle visa god vilja som gjorde att P-bat kunde nyttja vissa vägar för underhållstrafik (de blev fredade på mockträskvägen och delar av centralvägen)

Jag undrar om de stackarna kommer att komma ihåg HV IP rolleyes.gif Tror det i alla fall.

Intressant nog så var det många som gjorde intresseanmälningar till HV IP direkt på plats.

Senare under dagen ville vi ha tillstånd av högre chef att slå på TOLO omgångarna som inte lämnat området strax söder om kasernerna men vi fick ett "fetnej" ( detta skulle inneburit att hela deras övning skulle ha gått i stå) Det var mycket givande ialla fall.
II63 som för denna övning var PG63
Diskaren
QUOTE (II63 @ Mar 18 2007, 21:24 ) *

Tja jag kan meddela att chefens bedömmande (Mekbat) var att han skulle vara söder om värnbron senast Tnr171000. (med hela bataljonen) Bedömmande från blågul var att de skulle vara söder om värnbron tnr 171200. Den första vagnen som kom fram till värnbron som då var minerad kom dit Tnr171410 han var då tvungen att stanna och öppna luckan vilket resulterade i att Vc blev bortskjuten av HV prickskytt. Därefter kom 2:a vagnen fram till den första och Vc blev bortskjuten av HV prickskytt samtidigt öppnar AJB eld på samma vagnschefer. Dessa blev då bekämpade av a-kan. samtidigt öppnade en HVgrupp eld med P-skott mot vagnarna som blev bortskjutna. Efter denna händelse så började det stora "pansarslakten" (hittar inget bättre ord just nu) men som mekchefen uttryckte sig så var -det som att skita en igelkotte rolleyes.gif
Det förhandlades fram ett stilleståndsavtal under eftermiddagen För att Nordiska Nationalistligan skulle visa god vilja som gjorde att P-bat kunde nyttja vissa vägar för underhållstrafik (de blev fredade på mockträskvägen och delar av centralvägen)

Jag undrar om de stackarna kommer att komma ihåg HV IP rolleyes.gif Tror det i alla fall.

Intressant nog så var det många som gjorde intresseanmälningar till HV IP direkt på plats.

Senare under dagen ville vi ha tillstånd av högre chef att slå på TOLO omgångarna som inte lämnat området strax söder om kasernerna men vi fick ett "fetnej" ( detta skulle inneburit att hela deras övning skulle ha gått i stå) Det var mycket givande ialla fall.
II63 som för denna övning var PG63

vi från bodens sida hade planer att slå till emot deras TOLO men fick en nej med stora röda bokstäver, så låg vi å spanade på deras ledningsplats i ca 4 timmar å ville slå till där oxå men de vart samma visa där också ett stort nej å tvingade att gå tillbaka till bas :P
men sista dagen (idag) så åkte min grupp ut å spanade vilka vägar dom skulle ta för att kunna total slakta dom innan övningen var slut
II63
Skulle vara kul om några vagnsbesättningar kunde skriva om hur de upplevde det hela.

QUOTE (Diskaren @ Mar 18 2007, 22:25 ) *
*snip*
vi från bodens sida hade planer att slå till emot deras TOLO men fick en nej med stora röda bokstäver, så låg vi å spanade på deras ledningsplats i ca 4 timmar å ville slå till där oxå men de vart samma visa där också ett stort nej å tvingade att gå tillbaka till bas :P
men sista dagen (idag) så åkte min grupp ut å spanade vilka vägar dom skulle ta för att kunna total slakta dom innan övningen var slut

Det var ganska kul när vi fick in från EP (bodenplutonen) att ni siktat TOLO:n Jag ringde då till brigadstaben för att få tillstånd att öppna eld men som sagt fick vi ett FETNEJ i örat till svar. Men det hade varit kul att se deras miner om EP hade fått tillstånd att tvåla till dem.
II63
skaya
Frågar man inte kan man inte få ett nej... ;]

Passar på att hälsa grattis till ett väl genomfört arbete samtliga insatsplutoner och till ledningsplutonen.
KD803
QUOTE (II63 @ Mar 19 2007, 12:53 ) *
Det var ganska kul när vi fick in från EP (bodenplutonen) att ni siktat TOLO:n Jag ringde då till brigadstaben för att få tillstånd att öppna eld men som sagt fick vi ett FETNEJ i örat till svar. Men det hade varit kul att se deras miner om EP hade fått tillstånd att tvåla till dem.
II63

Att det blev nej är inte så konstigt...
QUOTE (SäkI G kapitel 17)
17. Övning med ammunition. – Övning med skarp eller lös ammunition t ex eldöverfall/överfall som kan medföra risk för oavsiktlig
explosion, brand eller utrinning får inte genomföras mot drivmedelstransport eller hanteringsställe för brandfarlig vara, se bild 17:5.
Eriksson
Men... Var inte AJB och stridsfordonen på samma sida i denna konflikten??
Fk Satan
QUOTE (Eriksson @ Mar 19 2007, 18:18 ) *

Nej!

AJB var de "fruktade" sydingarna. Hv var Nordingar.
II63
QUOTE (KD803 @ Mar 19 2007, 17:57 ) *
QUOTE (II63 @ Mar 19 2007, 12:53 ) *
II63

Att det blev nej är inte så konstigt...
QUOTE (SäkI G kapitel 17)
17. Övning med ammunition. – Övning med skarp eller lös ammunition t ex eldöverfall/överfall som kan medföra risk för oavsiktlig
explosion, brand eller utrinning får inte genomföras mot drivmedelstransport eller hanteringsställe för brandfarlig vara, se bild 17:5.

Ja då det är ju rätt så tillvida, men det som gjorde att vi inte fick detta var ju av övningstekniska skäl. hela mekbat hade ju blivit stående på plats så de hade ju inte kunnat komma till den plats som var tänkt. Men nu blev det ju så ialla fall även utan eldöverfall.
II63
valmet
QUOTE (Eriksson @ Mar 19 2007, 18:18 ) *

Som jag förstog det så bytte AJB sida "stup i kvarten". Hörde att en gång så hann dom inte byta armbindel så att dom misstogs vara fiender och blev då utskjutna av sina egna

Nä allt som allt tyckte jag detta var en rolig övning, mer sånt camo.gif

Förresten, visst har spanpluton på pbat bandvagnar? jag undrar om det var dom vi (AP) fick sammanstöt med på söndagsmorgonen på nordsidan av ån
RaVeN
Skulle vara trevligt att fåta del av alla sidors utvärdering och reflektioner från övningen.

/Raven
RiP
Jag knäppte en leo, jag knäppte en leo...!!! banan_rock.gif
Efter åtta timmars väntan och två jägarpatruller som skidade förbi under dagen...!
Så kom tillfället vi alla väntat på, grg rakt i baken.

/RiP
RaVeN
Hade turen att när vi drog oss ur vår OP och gick förbi 2 AJB killar i mörka skogen så var vi på samma sida när vi kom till vår förläggning hade dom bytt sida igen smile.gif. /raven
Fredriksson
@valmet: Nej, bara CV90 på spaning (förutom deras BG som åkte bandvagn).
NisseNord
QUOTE (RaVeN @ Mar 19 2007, 18:26 ) *
Skulle vara trevligt att fåta del av alla sidors utvärdering och reflektioner från övningen.

/Raven

Övningen pågår, om jag har förstått det rätt ända tills tisdag för GU-förbanden så de är nog få som kan svara ännu
Korpral Sundström
Även Fältjägarna ville slå till emot deras TOLO,men fick fett nej.
Däremot slog 4:e grupp ut en 122 och en vagnchef. camo.gif
Samt att hela plutonen fick öva taktisk flygning samt i och urlastning av helikopter banan_rock.gif

Ps sista striden som hördes på söndag morgon, som tydligen hela bataljonen hörde surprise.gif
var vi fältjäger som krigade till det lite mot AJB
KD803
QUOTE (Korpral Sundström @ Mar 20 2007, 14:49 ) *
Även Fältjägarna ville slå till emot deras TOLO,men fick fett nej.

Det finns som sagt lite praktiska problem att bedriva lösstrid i direkt anslutning till ett antal kubik brandfarlig vätska... vissel.gif Ska man göra något sådant så vill man som övningsledare ha stenkoll på vad som kommer att ske. Blir så trista rubriker annars om man flamberar soldater.
Korpral Sundström
Det blir me realism då Malajn.gif, det var väl igentligen tross Och underhåll vi skulle slå mot inte tolo
Triggerpuller
Skulle någon från varje IP på ett detaljerat och kronologiskt sätt kunna sammanfatta ert deltagande i övningen och huruvida ni är nöjda med er insats och övningen i stort?

Ovanstående gäller naturligtvis också IKL samt övriga deltagande förband.
RaVeN
Här är en länk till 61.Insatskompaniledningen och en rapport från Vintersol -07
Fagerholt
Ligger själv på stridsvagnskompaniet i Boden (dock ej strv-bestätting utan SoT pluton). Av radiotrafiken att dömma hade kompianiet stora problem att komma någon vart på grund av mineringar och fiender överallt. För egen del resulterade det hela främst i att vi fick stå grupperade och vänta halva helgen norr om värnbron utan att komma någon vart så jag antar att ni gjorde ert jobb bra som b-styrka men gjorde min övning ganska trist om det inte vore för det fina vädret. smile.gif
skaya
Kul att höra av er! Skulle gärna höra strvkomp och pskkomps syn på striden!
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.