QUOTE (Ytter @ Sep 18 2007, 21:44 )

Ryssarna har en fördel helt klart, men fransmännen har inte sålt så mycket vapen till indierna.
Nja, de har ju sålt ubåtar, samt ett icke föraktligt antal Mirage 2000. Ett plan indierna (vad jag har förstått) varit tämligen nöjda med, och använt rätt flitigt under Kirgalikonflikten.

Å andra sidan kan Gripen ta flera israeliska vapen, och det kan vara en fördel. Det kan verka åt andra hållet också, Meteor kan var ett argument för Gripen.
Har man kommit så långt med integrationen av israeliska vapen på Gripen? Darter har väl integrerats, och det är ju ett sydafrikanskt/israeliskt projekt, men i övrigt? Meteor kan verkligen vara ett argument för Gripen, men indierna har väl redan motsvarande ryska sytem i tjänst, så frågan där är väl kanske mer vad de vill använda Gripen till. De lär dock säkert vara intresserade av att integrera Astra med Gripen i så fall, dock.

Saab har sagt att man lämnar ut samtliga källkoder, så det ska inte vara något problem.
Ja, i så fall så borde det inte vara något problem. Men det kräver ju då att ingen tredje part kan protestera mot det. Men om det ska vara en annan radar så borde väl det största problemet vara ur världen.

Edit: Jag tror att Mig-35 ligger bäst till, men om Indien vill ha ett västerländskt plan ligger Gripen bra till.
Jag tror nog att Rafale ligger bäst till av de västerländska planen, men tror nog också att Ryssarna tar hem det. De har ju en hel del utvecklingsprojekt med Indien, vilket borde kunna vara till fördel här.