Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Försvarets löpskor
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
Bolin
Vad jag har hört ska FMs gymnastik skor vara ganska dåliga?
En löpsko med bra passform och uppbyggnad är ju väldigt viktigt för att förhindra skador?

Hur är det med dom man får ut, måste man använda dom eller får man ta med sig sina egna?
Doyle
Numera får man använda civila äckliga gymnastikskor laugh.gif
Informatör
Ta med egna.. FM:s är det billigaste dem kunde hitta ungefär och med utförande därefter.

Men man bär gärna dem när det är dags för träskrugby eller annat, förvisso rolig, men ändå vääääldigt slaskig form av fys.
ERI
QUOTE (Bolin @ Jan 11 2003, 19:02 )
Vad jag har hört ska FMs gymnastik skor vara ganska dåliga?
En löpsko med bra passform och uppbyggnad är ju väldigt viktigt för att förhindra skador?

Hur är det med dom man får ut, måste man använda dom eller får man ta med sig sina egna?

Superkassa! Använd dina egna väl insprugna löparskor.

/ERI
Bolin
Ahh tänkte väl det...

Jo träskruggbyn har jag provat på....ROLIGT!!!

MEn hur är det med M90 då, "duger" dom eller är det lika bra att köpa egna?
Gotcha
?

Det är inget fel på FM's löparskor (Lejon), de duger alldeles utmärkt för 15km löpning. Löper man längre sträckor än så kanske man borde fundera på egna hi-tec pjucks.
Doyle
Eh, va?

Menar du Fältuniform 90 eller?
Dexter
Lejon är en av få löparskor jag inte behövt "springa in". Men det kan bero på mina konstiga fötter också smile.gif
Pansardvärg
Jag måste flika in eftersom jag till viss del jobbar med jogging-skor....
Det är INGET fel på FM:s Löparpjucks av blå modell...skon håller för den lilla peng som FM gav mycket god kvalitet....

Grundar detta på eget användade och allmän sko-kunskap......nån som tror mig??? ;)

(bara ett litet tillägg..jag var sergeant förut...eh..men inte nu..)
Mattias
Gotcha: Jag vet inte när du gjorde din vpl. men vi har iallafall inte Lejon-pjuck.

Vår idrottsofficer (heter det så?), Kn B. sa att de kostar 12 eller 20 kr. kommer inte ihåg vilket det var, absolut inte mer än 20 iaf, och att det var det sämsta inköp försvaret nånsin gjort. Han rekomenderade ALLA oavsett hurdana fötter man hade att köpa egna, allt annat är bättre än försvarets blå skor.

Bolin: om du med M90 menade kängorna så är dem utmärkta enligt mig. Möjligtvis kan man klaga på att sulan har lite "bakåtlut" dvs. tårna pekar uppåt vilket, för vissa, kan ge upphov till benhinneinflamation. Detta kan åtgärdas med en extraklack som man lägger i kängan.
Skuggan
QUOTE (Mattias @ Jan 11 2003, 20:50 )
Bolin: om du med M90 menade kängorna så är dem utmärkta enligt mig. Möjligtvis kan man klaga på att sulan har lite "bakåtlut" dvs. tårna pekar uppåt vilket, för vissa, kan ge upphov till benhinneinflamation. Detta kan åtgärdas med en extraklack som man lägger i kängan.

så det är därför jag får så satans ont i hälsenan när jag går med 90 kängor...
tack för tipset, skall fixa det när jag rycker in...

hur gör man för att slippa tryckskador (eller minska besvären av dem)
Mattias
QUOTE (The_shadow @ Jan 11 2003, 19:59 )
hur gör man för att slippa tryckskador (eller minska besvären av dem)

Som det står här på SoldF; skaffa lite mjukare iläggsulor.
Annars finns det skumplattor man kan tejpa på det utsatta stället.
Skuggan
mjukare iläggssulor har jag redan, det har hjälpt något, men inte tillräckligt...
Fö strv 122
Vill minnas att jag har sett två olika varianter av kronans blå träningspjucks, en Lejon och en annan som jag inte minns namnet på. De var dock nästan identiska.

Tycker att skorna är lite underskattade faktiskt. Precsi som det har sagts här duger de gått och väl och kan vara bra att använda om man inte vill slita ut sina civila skor på terränglöpning i terrängen. Dessutom tycker jag personligen att skona är sköna och lite kult att använda i det civila... smile.gif
Nifelhel
Jag har sett tre namn på de små blå: Lejon, Fight och Attack. Jag skämtar intet ph34r.gif
Raptor
För oss lite tyngre och bastantare grabbar så är de blå gymnastikskorna en mardröm. Nu hade vi ett anständigt löparspår på revinge som tog lite av smällen men på hårdare underlag så får jag all kraft rakt upp i knäna. Det finns ingen svikt för mig utan det kändes som att springa med ett par plankor under sulorna.

Själv föredrog jag mina egna löpardojor som hade "luftkudde". Blev skönare att springa i.

Men att de håller bra kvalitet kan jag hålla med om. Jag har haft mina i fem år nu (mest inomhus) men de håller fint även för innebandy och sånt.
Gotcha
QUOTE (Mattias @ Jan 11 2003, 20:50 )
Möjligtvis kan man klaga på att sulan har lite "bakåtlut" dvs. tårna pekar uppåt vilket, för vissa, kan ge upphov till benhinneinflamation.

>> Bolin <<

I de "nya" 90-kängorna har de gjort ett tjockare/stabilare stöd för "tåknogarna" (kommer inte på vad det heter på riktigt nu..), och det kan nog kännas som ett litet "bakåtlut". Det är dock en bra förbättring jmf med de äldre, där det var relativt vanligt med frakturer på mitt-tån's tredje led vid långa och tunga marscher.

När det gäller löparskor använder jag faktiskt lejon-skon själv, den är lätt och passar mina fötter lysande, och jag kan byta den vid behov. smile.gif
Bravo One
De där Lejon skorna har blivit lite av en trend i det civila, många som kommer gåendes i dem. Som löparskor funkar de väl hyfsat, men som alltid finns det bättre grejer på den civila marknaden smile.gif
Fu.Bar
Gör inte som jag gjorde. Jag tog inte ens fram dem ur förpackning förrän vi skulle springa nån slags stadsmil i Boden. Jag ville den gången inte nöta på mina egna skor som började bli lite risiga. Resultatet blev smärta och blodblåsor, för de passade mina fötter som fot i handske. smile.gif

Vid muck fick vi välja om vi ville behålla skorna eller skänka dem till välgörande ändamål. Överskottsbolaget sålde dessa blå Lejon för några år sedan oanvända för det trevliga priset två (2) kronor per par. Man borde ju köpt ett tjog, men när jag såg dem hade jag fortfarande blodblåsorna i färskt minne.
EO4
QUOTE (Nifelhel @ Jan 12 2003, 00:45 )
Jag har sett tre namn på de små blå: Lejon, Fight och Attack. Jag skämtar intet ph34r.gif

I folkmun kallades dojjorna för "Addidas Biafra" respektive "Attacklejon". Tyckte väl de verkade identiska i utförande.
KP2
Underskattade jag har sprungit halvamara i dom men som sagt de passar ju olika bra för olika personer...
Bolin
Med M90 menade jag Marschkänga 90, kanske var lite luddig där...

Okej så om jag nu investerat i ett par 1000kr som enligt försäljaren passade mina fötter väldigt bra (jag belastade också bägge fötterna jämt och på ett bra sätt) så är det väl lika bra att använda dom?
Jag är också ganska tung och har väl ingen bra löpteknik (lufsande björn) direkt så mina skor är lite bredare än vanligt och att dom fångar upp stötarna bättre.

SÅ dom skorna man får ut kan man använda till skitgörat?
Hmm är det nån som har upplevt riktiga problem med försvarets skor då, allså benhinneinflamation eller hälsenebesvär?
Blåsor och sånt är ju jobbigt fast inte direkt lika allvarligt som ovanstående.

Vad gäller kängorna så verkar det inte vara nån större mening med egna, man måste väl ändå använda försvarets under GSU:n?

Tack för hjälpen alla som tagit sig tid att svara!
Karl Z
QUOTE (Informatör @ Jan 11 2003, 19:06 )
Men man bär gärna dem när det är dags för träskrugby eller annat, förvisso rolig, men ändå vääääldigt slaskig form av fys.

Ett bra tips om du skall köra i myr är orienteringsskor. De är tunna och suger inte upp vattnet så skorna blir tunga. Väldigt smidig passform. De är inte dämpade och lämpar sig inte för väglöpning.
Men de går som smort över stock och sten!

Längsta pass med OL doja: 3h i kupperad och obanad terräng!

// Karl Z
Fu Dahlberg
ähhh... jag gillade "kungens blå". Dom var gratis och så passade dom mina fötter bra... Dock är storlekarna något abnormt små, Så testa dom direkt, så ni ser till att få rätt storlek från början...
Sedan är dom ju lätta att rengöra, vid ett tillfälle så skulle jag ta en liten genväg när vi orienterade, vilket slyuatde att jag stog i ett träsk med skit upp till knäna... Mysigt värre... Men när jag kom tillbaka till kasern var det bara att skölja av dom och stoppa in dom i tvättmaskinen och sedan var dom som halvnya... Jag har fortfarande kvar minna, perfekta att dra på sig när mna skall hämta posten eller liknande...
Bad Karma
ibland när man springer med dom blå på sig måste man kika ner och kolla att man verkligen har på sig dom. känns ju som att springa barfota. utmärkta på gymet dock
ARN
Fötter och skor är väldigt individuellt, men ju tyngre du är desto bättre (och tyvär dyrare) skor bör du ha. Har man problem med knä, hälsena eller någon annan kroppsdel som smärtar vid löpning, bör man definitivt gå till en välsorterad butik med kunnig personal för att prova ut ett lämpligt par skor. Löplabbet motsvarande ger bra service och har stort kunnande.
Bolin
"Löplabbet motsvarande ger bra service och har stort kunnande"

Just där jag köpte mina!
Axial
Om kungens blå tycker jag inte...
Jag väger iofs. lite mer än de flesta så jag ber att få citera en tidigare talare som pratade om plankor under fötterna. Mil-spåret i Falun är dragen längs grusväg på övningsfältet och asfaltsväg (som dessutom går uppåt !!). Dåligt löpspår tycker jag och då hjälpte inte OK-skorna mycket. Fast de var bra att ha hemma, gå till och från tvättstugan i o dyl. De var även bra att paddla kanot i: skyddar foten mot vassa stenar när man gör strandhugg.
Nemo
Kan inte göra annat än instämma i lovsången för Löplabbet. Stort kunnande och bra service helt enkelt.
Inhandlade ett par Nike Pegasus där för ett tag sen. De har hittills varit klockrena; håller ute väta bra och bara att toka/skölja av när de blir skitiga.

Kan för övrigt nämna att vi blivit starkt rekommenderade att ha med egna löpskor när vi rycker in. De man får ut skulle enligt befälen vara "mindre bra"
Doyle
Löplabbet är meget bra.
MBW
Försöker försvaret att bli av med de skorna de har i lager.
Jag har varit nere vid förådet några gånger och rustat på och varje gång tackar jag nej till skorna och varje gång får jag till svar att jag skall jävlar i mig ta skorna för här vill vi inte ha dem.
Har någon annan upplevt detta någon gång eller är det bara förrådet som har ett horn i sidan på mig? smile.gif
Gotcha
QUOTE (MBW @ Jan 13 2003, 19:24 )
Jag har varit nere vid förådet några gånger och rustat på och varje gång tackar jag nej till skorna och varje gång får jag till svar att jag skall jävlar i mig ta skorna för här vill vi inte ha dem.
Har någon annan upplevt detta någon gång eller är det bara förrådet som har ett horn i sidan på mig?  smile.gif

Har över huvud taget aldrig någonsin varit med om att någon skulle ens komma på idén att ge mig det minsta lilla utöver reglementerade utrustningen...förrådspersonal betraktar ju ofta utrustningen som sin egna, och vi är alla bara ett gäng simpla tjuvar..
Kimster
QUOTE (Gotcha @ Jan 13 2003, 20:09 )
QUOTE (MBW @ Jan 13 2003, 19:24 )
Har någon annan upplevt detta någon gång eller är det bara förrådet som har ett horn i sidan på mig?  :)

Har över huvud taget aldrig någonsin varit med om att någon skulle ens komma på idén att ge mig det minsta lilla utöver reglementerade utrustningen...förrådspersonal betraktar ju ofta utrustningen som sin egna, och vi är alla bara ett gäng simpla tjuvar..

Word ! biggrin.gif De e så tjuriga på förrådet ändå så det ska de bara ha!

Jag vet inte men avlas förrådspersonal fram från samma labratorium? Vart man än går så är de lika motvillga vilket än regemente man kommer till. blink.gif
Gotcha
QUOTE (Kimster @ Jan 14 2003, 19:45 )
Word !    biggrin.gif    De e så tjuriga på förrådet ändå så det ska de bara ha!

Jag vet inte  men avlas förrådspersonal fram från samma labratorium?  Vart man än går så är de lika motvillga vilket än regemente man kommer till.  blink.gif

Men...så ÄR det ju...som pb i lumpen hade vi iofs vissa fördelar, men som tattare i Hv är det kört. Ett extra par väskor till bältet? "Glömma det?". Har iofs inte gjort ett försök på länge ute i Kungsängen, men..

Personalen på regementsförråden kommer (såvitt jag har hört och kan förstå..) från SamHall..

*sic*
The_mistaken
Word !  De e så tjuriga på förrådet ändå så det ska de bara ha!

Jag vet inte men avlas förrådspersonal fram från samma labratorium? Vart man än går så är de lika motvillga vilket än regemente man kommer till.  

Jasså Jassså!! 2.gif Är detta tacken det unsure.gif
*the mistaken som jobbat på förrådet på P10*
Foxtrot Lima
Har man fördel som KB när man kommer till förrådet och "vill ha ut saker", jämfört med om man vore menig?? 7.gif

Hälsningar, Foxtrot Lima smile.gif
Aron
QUOTE (Foxtrot Lima @ Jan 14 2003, 20:53 )
Har man fördel som KB när man kommer till förrådet och "vill ha ut saker", jämfört med om man vore menig?? 7.gif

Tjuv som tjuv smile.gif

/Aron
Doyle
Basse som Basse..

Du kommer vara lika hatad av förrådspersonalen vilket som biggrin.gif
Kimster
Har du ingen prinsesstårta och 1 kanna kafe med dig kan du få problem i vilket fall som helst sen spelar det inge roll om du nu så va general motsv..
flying_c
Kanske dags att köpa nya löparskor då. De jag har nu har väl hängt med i 5 år !! .. men dom är faktiskt riktigt snygga fortfarande. blink.gif
ARN
QUOTE (flying_c @ Jan 15 2003, 14:23 )
Kanske dags att köpa nya löparskor då. De jag har nu har väl hängt med i 5 år !! .. men dom är faktiskt riktigt snygga fortfarande.  blink.gif

"Joggar" man på motions nivå, bör man byta pjuken åtminstone en gång per år salute.gif
flying_c
Jo jag vet .. men .. Jag byter när det går sönder.
Lord Good
När jag gjorde lumpen hade vi Tretornpjuck i bomull med tunn gummisula. Man var tvungen att ha vita yllesockorna i annars var det som att gå barfota.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.