Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Nytt forum?
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
Gabriel KB K3 04-05
Jag tycker att ett nytt forum kanske skulle öppnas... ett med rubrik typ: Historia, Historiska konflikter el. dyl?

Jag har ju sett en hel del inlägg om sådant lite varstans. Varför inte samla dessa under ett namn? )smile.gif gasmask.gif
Sudden
Jag håller med. Tycker att det är en bra idé!

/Sudden smile.gif
Ing
Vad skulle vara med i det forumet?

Bara historiska konflikter, eller historiska fordon, historiska vapen, historisk mat.....?

/Ing, BlåGul. (som inte vill vara den som samlar ihop de gamla trådarna. smile.gif )
Gabriel KB K3 04-05
Det är inte svårt att hitta titlar som hör hemma i ett sådant forum... det är bara att titta runt lite.

ex:
Band of brothers...
WW2 taktiska kartor
Fräckaste planet under WW2
m.m.

Ing:är det en dålig idé eller är det bara "jobbigt" att genomföra?
Ing
Nejdå. Det är skitlätt att skapa nya forum. Inga problem.

Men för att se på de saker du tagit upp så passar de lika bra i andra forum just nu.

BoB-tråden har lika mycket med Film/Multimedia att göra. (vilket det också önskades ett eget forum till för ett tag sedan)
Platsar just nu i Markan.

Fräckaste planet under WWII skulle nog LRRP bli sur om han inte fick ha i TPC.

Taktiska kartor.. hmm.. vet inte. Materielplatsen? Har inte kollat in den än.

m.m. m.m. Vi täcker in det mesta med dagens forum + markan och luckan. Men en Historie-avdelning.. visst. Det är en tanke. På samma sätt som Film/Multimedia. Det är ungefär lika mycket snack om dem med. Vi får se vad som händer.. medlemsantalet ökar, och inläggen likaså.
Gabriel KB K3 04-05
Uppfattat! gasmask.gif
Informatör
Tycker inte det verkar vara någon dum tanke, av de anledningar som Gabriel tar upp. Poliser (BlåGul) finns det ju redan tillräckligt av, och det är väl inte svårare än att utse fler om det mot förmodan skulle behövas, hur det gått till innan vet jag inte, men jag antar att den som smörat mest i chatten fått den äran.
Racoon Pioneer
Ska det till ett nytt forum för historia, ska det vara ett renodlat sådant. Som påpekats tidigare går det inte att sno alla trådar med historisk "touch" från de övriga forumen. Då skulle de bli mer eller mindre strippade på många av de diskussioner som idag passar gott där.

Och för att ha ett renodlat sådant vill det till att det finns en massa människor som vill diskutera svensk historia (/krigshistoria -det betyder ungefär sammas sak 2.gif) Jag kan tänka mig att diskutera sådant personligen, men finns det tillräckligt med intresse för att hålla ett forum levande?

Ex på rubriker kan ju vara
- Gjorde Hedenhös rätt vid Flintakonflikten?
- Hannibal omringade romarna, tog det för lång tid?
- Skulle Brutus ha lett norrmännen till seger vid Stora Torsktumultet 45 f.Kr
- UFO:n inblandade i slaget vid Trafalgar, ska Saturnus bombas?
- Orienteringens militärhistoriska betydelse - därför använde aldrig Napoleon kompass.

osv. fast lite S E R I Ö S A R E ämnen. Det får liksom inte bli "Skulle AMRAAM hjälpt nedskjutna DC:3 an?" för då är vi genast inne och tafsar på en massa andra forums domäner.

/RP
Gabriel KB K3 04-05
Jag hade nog tänkt mig lite mer seriösa diskussioner iaf.. typ:

Vem startade WWI
När började Vietnamkriget...

m.m.

Som alltid när det gäller forum så behöver man en viss disciplin... men det går ju utan att säga!
Särimner
Jag är posiiv till ett forum med den inriktningen. Även om jag kanske inte skulle kunna tillföra så mycket i diskussionerna så tror jag att jag skulle få ut mycket av att ta del av den enorma kompetens som finns hos er andra.

Mina främsta historiska intressen ligger på vikinga- och medeltid samt den europeiska scenen 1939-45. Skulle inte ha något emot att diskutera detta under organiserade former. Hoppas detta genomförs.
Kimster
QUOTE (Informatör @ Jan 11 2003, 18:55 )
Tycker inte det verkar vara någon dum tanke, av de anledningar som Gabriel tar upp. Poliser (BlåGul) finns det ju redan tillräckligt av, och det är väl inte svårare än att utse fler om det mot förmodan skulle behövas, hur det gått till innan vet jag inte, men jag antar att den som smörat mest i chatten fått den äran.

Låter som någon är avundsjuk. Eller varför lägger du in totala menigslösa kommentarer för att reta upp folk.
Bara lägg ner dina osakliga kommentarer och håll dig till det du kan, istället för att spy ut onödiga saker som gör skada på forumet.
Kimster
Nu verkar det lite som om nån såg vad jag funderat på de närmsta dagarna.

Det hag har funderat är de vi små disskuterar lite om förut, om förtydligande áv regler och vissa frågor som är onödig pga av att en del inte orkar söka utan ställer samma fråga en gång till.
Lite kortfattat är detta grunden iaf.

Min tanke var då att kanske skapa nya forumsdelar.

*Den ena är en plats där Nymönstrade Nyinryckta kan babbla om när de rycker in och om det finns fler som ska rycka in osv.. Alltså trådar för de som ska rycka in.
Eftersom det är en väldigt intressant tråd för de som ska rycka in och kanske en väldigt ointressant tråd för de som muckat så skulle det passa med en ny Plats ..tycker jag..

*Gabriels Idé är disskusionsbar faktiskt. Jag är lite osäker fortfarande, men öppen för förslag.

*En plats med bara HV-relaterade grejer var upp på kartan i sensommras och, tja jag är inte säker här heller men med tanke på mängden information som tillkommer hela tiden kanske det hade varit lämpligt iaf..

*Sen är det då en Forums-Service-Frågor som jag funderat på också En plats där man kan avhandla saker som rör forumet rent tekniskt sätt. Tex flytt, nya prylar, uppgradering, problem med div saker, etc etc Där det oxå kanske kan finnas enkla tips om vissa saker ...skapa bilder, ändra typsnitt mm..

Som jag sagt innan då är att anledningen till detta hära är att storleken bara växer och det kanske blir föör grötigt och då kanske bör dela upp saker och ting lite. Detta för att skapa en lätthet och det ska vara bekvämt att leta information.
Bättre att vi gör nått nu innan det blir för jobbigt med att göra nått överhuvudtaget.

Detaljerna får ju givetvis BlauGaul ta hand om smile.gif

/ Kimster som haft för lite att tänka på i övrigt. . . laugh.gif salute.gif
Gabriel KB K3 04-05
Låter inte dumt Kimster...

risken är bara att det går till överdrift... men det får väl blågul se till att det inte gör. 5.gif
granQ
QUOTE (Kimster @ Jan 12 2003, 09:50 )
QUOTE (Informatör @ Jan 11 2003, 18:55 )

Låter som någon är avundsjuk. Eller varför lägger du in totala menigslösa kommentarer för att reta upp folk.
Bara lägg ner dina osakliga kommentarer och håll dig till det du kan, istället för att spy ut onödiga saker som gör skada på forumet.

själv tycker jag det du gjorde var meningslöst påhopp.. Vad info sa var ju att det fanns många Blågul som skulle kunna sköta om flera avdelningar och om det behövdes så kan man ta in fler, och sen har han skrivit att han inte vet hur dom väljs ut men att det är den som smörat mest är inte alls otänkbart, om du är blågul och ska bestämma så vill du ha en som ligger på samma nivå och då är det enklast att välja någon du känner...

även om Informatör uttryckte sig på ett kanske negativit sätt (inte så jag upplevde det) så var det inte en total meningslöst inlägg.. även om jag sett info provecera lite så behöver folk inte göra han till en hakkyckling, som med braveheart..
Kimster
QUOTE (granQ @ Jan 12 2003, 12:07 )
själv tycker jag det du gjorde var meningslöst påhopp.. Vad info sa var ju att det fanns många Blågul som skulle kunna sköta om flera avdelningar och om det behövdes så kan man ta in fler, och sen har han skrivit att han inte vet hur dom väljs ut men att det är den som smörat mest är inte alls otänkbart, om du är blågul och ska bestämma så vill du ha en som ligger på samma nivå och då är det enklast att välja någon du känner...

även om Informatör uttryckte sig på ett kanske negativit sätt (inte så jag upplevde det) så var det inte en total meningslöst inlägg.. även om jag sett info provecera lite så behöver folk inte göra han till en hakkyckling, som med braveheart..

Taget. Ber om ursäkt om det uppfattas illa. Tyvärr orkar jag inte gå in i detaljer. Men mitt inlägg var mer en Peek än ett påstående. gasmask.gif

Jag däremot skulle vilja påstå att Info vet mycket väl hur det går till.
Saken är att jag tycker mindre om provokation. Speciellt när det händer fler gånger.
Samt att jag upplevde det hela som mycket negativt.
111 SSK BAT
Ett forum för de som skall rycka in skulle definitivt vara bra.

Tråden FJS 03/04 i all ära men det skulle nog vara kanon med ett eget forum för denna typ av frågor. Även frågor av typen, kb vc eller gb span skulle hamna här. Det skulle underlätta för alla både de som ger info och de som söker info.

En drifttråd är nog också en bra idé. Ett perfekt ställe att kolla in på för att få hjälp med funktion osv. Söker man runt så finns det ett antal olika trådar som frågar och behandlar hur man tex gör ikoner i sina inlägg. Anledningen till detta är nog att de är svåra att hitta när man söker och letar i de andra trådarna. Dessutom ett utmärkt sätt att kommunicera med medlemmarna för blågul, johan och henke.

En tråd för HV skulle jag se som något positivt men samtidigt kräver den enorm disciplin av forumets medlemmar (något det ibland är dåligt med). En diskussion som startar om utr i hemvärnet får ju inte urarta till en diskussion om striväst2000 för och nackdelar med AK4 mag.

De två första tycker jag dock borde införas igår, helst i förrgår.

Hv tråden måste klart defineras vad den skall innehålla osv men exempelvis övningar, tillförande av utr bland förbanden, gemensamma övningar, utbyte av erfarenheter mellan bef, instr, sätt att öka deltagandet på övningar, höja närvaron osv är ju vara lämpliga ämnen. Därför ser jag ett tydligt existens berättigande för detta forum också.

Historia vet jag inte. Det finns ju andra forum på nätet där det är klart bättre att diskutera historia och där detta är huvudsyftet. Tex Historia
Informatör
Vem är det som bestämmer detta? Henke? Johan?

Den som hostar upp cash för att driva stället bestämmer rimligtvis. Förslagen har varit bra.

Informatör <------ som anser att förändringar inte nödvändigtvis behöver vara av ondo.
9x19
111SSK:

Visst, man kan ha särskilda forum för just HVs utrustning, prylar osv. Som du säger skulle det dock kräva mycket av användarna, och jag är inte säker på att det skulle bli lättare att hitta...vapen eller utrustningsfrågor är ju ganska breda ämnen och diskussionen hamnar nog lätt utanför just "HV"-gränsen.

Något alla kan göra, även idag, är att ge sina inlägg tydliga och informativa namn, utan att för den skull överdriva. De flesta gör det, men det finns undantag. Trådnamn som "Nyfiken?" säger liksom inte speciellt mycket. Är det något av speciellt intresse eller nischat mot HV så skriv det i trådnamnet!

En del av forumets charm är ju just att många olika perspektiv kommer fram under diskussionerna. Att då begränsa vissa utrustningsdiskussioner till bara HV eller liknande tror jag skulle inverka dämpande och det är ju inte så roligt...

Ett inryckningsforum är nog en bra idé, just av de anledningar du tar upp, samma med driftsmeddelanden (som skulle kunna vara read-only)..
Racoon Pioneer
Ja, ett forum med driftmeddelanden skulle ju också kunna hysa allmänna meddelanden som man inte anser är värda en topic men man ändå vill tala om. Ett klotterplank helt enkelt. "Idag hände si och så på regementet" t.ex.

Ibland kanske man bara vill avreagera sig över ngt i samhället, så man slipper missbruka emoticons...

2.gif :rocket:

/RP
111 SSK BAT
Att 9*19

Driftmeddelande bör nog vara readonly. I detta skulle man kunna samla de trådar som finns om hur göra smileys osv i en infotråd som alla får läsa.

Dessutom bör det finnas möjlighet att ställa frågor till blågul här. På detta sätt kan blågul svara snabbt och alla snabbt se svaret.

HV forumet tål att tänkas på. Just nu drunknar ofta HV diskussioner (hamnar långt ner på listan) för att det är mycket diskussioner av typen Inryck, nyfiken, vad är bäst (kb eller gb tjänst) och hur funkar det.

Om de två andra delarna införs (drift och nymönstrad) så försvinner en hel del av bruset.

----------------------

Såg förresten att det tidigare fanns/finns två ytterligare forum

Stabstältet
Sophögen/Arkivet

Vad användes dessa till (ja den en fattar jag själv)
Trob
Nu har äntligen ett nytt forum öppnat smile.gif för oss som inte påbörjat/fullgjort vår militärtjänst......
Bra gjort! smile.gif
Jag ( och troligtvis alla andra ) välkomna detta forum med öppnar armar! :rocket:
Lt. payne
Ok,då fick juniorerna ett forum. Är väl dags för ett Hemvärnsforum då?
bri_span
Har inte varit aktiv i denna debatt om forum hit och dit, men tycker det är ett trevligt tillskott med de nya avdelningarna... Ska bli intressant att se hur det hela utvecklar sig.
ERI
Alltid positivt med lite förnyelse!

/ERI
Ing
QUOTE (111 SSK bat @ Jan 13 2003, 12:07 )
Såg förresten att det tidigare fanns/finns två ytterligare forum

Stabstältet
Sophögen/Arkivet

Vad användes dessa till (ja den en fattar jag själv)

Vete faen hur du fick syn på dem, men ja. De finns.

Stabstältet är där vi i staben diskuterar hur vi ska få pli på er beväringar.

Arkivet/Sophögen är, precis som det låter, ett arkiv eller en sophög där vi lägger trådar som "inte passar in längre". Trådar med olämpligt innehåll förpassas ofta dit istället för att kastas bort. T.ex. trådarna som för ett tag sedan spårade ur och började handla om rashygien. De flesta trådar som försvinner från de övriga forumet kastas dock rakt ut i cyberkosmos.

/Ing, BlåGul.
Haegg
Min erfarenhet från andra forum är att det inte är bra att göra många avdelningar. Uppdelningen gör att det blir lite aktivitet i respektive avdelning. Folk tenderar att uppfatta forumet som dött och folk att tappar sugen att skriva. Sedan så minskar det kontakten mellan olika besöksgrupper. Jag tycker det är tråkigt om det ska bli så att de som gör lumpen ska diskutera på sin avdelning, hemvärnsmän på sin ovs. En viktig funktion med soldF är att man utbyter erfarenheter med andra som har en annan bakgrund än en själv.

Nu har forumet fått två nya avdelningar. Det är kanske en rimlig uppdelning. För egen del så undrar jag varför det inte finns en avdelning om strategi, operationer, taktik, gamla och nya konflikter osv. Det känns som om dessa frågor inte passar in någonstans och off topic är de verkligen inte. Med en sådan avdelning kan man låta Markan bli en renodlad off topic avdelning.

Men innan man sätter igång med att skapa ytterligare avdelningar bör man nog ta sig en funderare på ev. konsekvenser. Det kan också vara vist att ta sig en funderare på om den nuvarande indelningen är ultimat eller om det finns andra lösningar på hur man ska skära korven mellan avdelningarna.
bri_span
Ing eller nån annan BlåGul... vem är SpaceDump under listan "Våra moderatorer"?
Kimster
Delar din mening fullt ut Haegg...
Men som jag ser det oxå så har det blivit fler just på grund av att det var för mycke olika sorters information på samma ställe, vilket gör det grötigt och svårt att kanske leta. Vilket i sin tur gjorde att vi fick frågor och diskussioner som upprepades 2 kanske 3 gånger.

Dock är jag oxå med på att det får inte bli för många, för då glider allt isär.
En stor styrka som just SoldF forumet har är ju att allt är nära relaterat till varandra och man kan hitta nyttig information i farten när man söker nått annat.

(hmm jag upplever lite prusseduller med vissa smilyes.. ?) blink.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.