QUOTE(618Ljungberg @ Feb 12 2007, 22:49 )

QUOTE(lovikavantar @ Feb 12 2007, 22:11 )

QUOTE(618Ljungberg @ Feb 11 2007, 23:06 )

Det blir liv när Iran skaffar sig kärnvapen, medan det verkar vara allmänt accepterat att Israel haft det länge!
Israel är ett västland. Det är inte Iran. Det är otroligt mer sannolikt att Iran begår nidingsdåd gentemot oss än att Israel gör det. Förklaring nog?
Nej. Du får allt utveckla din teori lite mer än att komma med förklaringen att Israel är ett västland. Finns gott om tomtar i västländerna också, tex så kryllar det av folk som inte ser evolutionsteorin som ett verkligt senario.
Hur länge har Israel haft krig? Hur länge har Iran haft krig?
Vad menar du? Man kan inte välja om man vill bli anfallen eller ej.
QUOTE(Apone @ Feb 13 2007, 13:21 )

OT/Ordmärkeri: vad är det för skillnad på "islamisk" och "muslimsk"?
ISLAM:
ETYMOLOGI: [jfr t., eng. o. fr. islam; av arab. islam, överlämnande, underkastelse (under Guds vilja)]
MUSLIM:
ETYMOLOGI: [jfr t. moslem, eng. moslem, muslim; av arab. muslim, particip av aslama, taga sin tillflykt (varav ISALAM).
ISLAM betyder alltså underkastelse och MUSLIM betyder underkastad vilket ger;
Underkastelseartad och underkastad som svar på din fråga.
(Natrurligtvis är det inte alltid de ursprungliga betydelserna som folk använder, men detta är det ursprungliga.
källa )
QUOTE(JCS @ Feb 13 2007, 23:02 )

QUOTE(KD803 @ Feb 13 2007, 22:59 )

Och? Visst kan grupperna som hyllar sådant vara tämligen stora. Men att hävda att det gäller hela "den islamska världen" är att gå för långt.
Ookej.. "I stora delar av den muslimska delen av den arabiska och persiska världen, dock existerar fenomnet på andra håll, med de båda självmordsbombningarna på Bali som exempel".
Lärde ju dessutom av mitt misstag och lade till "(och därmed menar jag självklart inte
hela den islamiska världen)" som du kunde läsa..
Med risk för att komma för djupt in på rällischösa ämnen, men det är viktigt när man diskuterar Iran:
Vi utgår från att en troende person följer sin religions/guds påbud. Vi vet vilka dessa påbud är. Då vet vi hur den troende kommer att reagera. Det är inte svårare än så.
Om sedan påbuden (190X års översättning)
bevisligen och
på ett konkret sätt har uppmaningar till att de troende ska underkasta sig när de är svaga och anfalla när de är starka och att de ska kapa fingrar och huvuden på de otroende; ja om inte det är en god grund till antagandet att det klart ortodoxa Iran (alla ortodoxa egentligen) vore farliga med stora maktmedel så finns det ingen logik.
(om någon är osäker på att jag talar sanning, gå till biblioteket och läs själv. Ortodox = renlärig, så att det inte blir missförstånd)
Och förbehållet:
Och därmed menar jag självklart inte
hela den
troende världen, utan bara de vilka är
ortodoxa och har en livsfilosofi vilken i grund och botten uppmanar till underkuvande och våldsdåd.