Help - Search - Members - Calendar
Full Version: AK4 Rekylbuffert
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
Recon 1
HV.gif Min kompis i Tyskland har en hk91 och på hans kolv finns inte den lilla bufferten som sitter på min ak4. Min fråga är vad gör den för nytta??? Det är mindre rekyl i hans bössa fast det är samma kaliber, 7,62x51. Har det med bufferten att göra tro?
PokerJoel
QUOTE (Recon 1 @ Feb 9 2007, 17:18 ) *
HV.gif Min kompis i Tyskland har en hk91 och på hans kolv finns inte den lilla fjädern som sitter på min ak4. Min fråga är vad gör den för nytta??? Det är mindre rekyl i hans bössa fast det är samma kaliber, 7,62x51. Har det med fjädern att göra tro?

Tyskarna kallar den "Schwedenbuffer": en av de saker som skiljer AK4 från H&K G3. Den fjädern borde göra den upplevda rekylen mindre vilket du nog skulle märka om ni sköt med bägge vapnen vid samma tillfälle och med samma ammunition. Din kompis vapen kanske hade en flamdämpare med rekylbroms och/eller ammunition med lägre laddning?
Recon 1
QUOTE (PokerJoel @ Feb 9 2007, 17:35 ) *
QUOTE (Recon 1 @ Feb 9 2007, 17:18 ) *
HV.gif Min kompis i Tyskland har en hk91 och på hans kolv finns inte den lilla fjädern som sitter på min ak4. Min fråga är vad gör den för nytta??? Det är mindre rekyl i hans bössa fast det är samma kaliber, 7,62x51. Har det med fjädern att göra tro?

Tyskarna kallar den "Schwedenbuffer": en av de saker som skiljer AK4 från H&K G3. Den fjädern borde göra den upplevda rekylen mindre vilket du nog skulle märka om ni sköt med bägge vapnen vid samma tillfälle och med samma ammunition. Din kompis vapen kanske hade en flamdämpare med rekylbroms och/eller ammunition med lägre laddning?

Tack för detta. clap.gif Det kanske bara kändes som mindre rekyl. Svårt när man inte har bägge vapnena. Vad det var för am vet jag ju inte heller , ska kolla upp det.
Scribe
Kalla mej idiot och dum i huvudet...................... men jag har aldrig förstått vad det är för skillnad mellan G3 och HK91. Är det två olika beteckningar för ett och samma vapen?
404 Skenberg
Scribe

Det svaret som jag kan ge dig är att G3 och HK91 är samma vapen på nästan alla punkter förutom en specifik.
HK91 är endast avsedd för patronvis eld och gjordes för att kunna säljas på den civila Usa marknaden om jag ej missminner mig helt.
Kolla infon på länken till Hkpro så får du lite mer info

HKPro HK91

Mvh
404 Skenberg
Scribe
Ok, tack 404 Skenberg.

Gillar fotot på sidan du länkade till

Bildtext: Photo from 1986 catalog depicting the HK91 in a hunting role with obvious effort at showing durability of rifle, even when frozen. Quite possible our "hunter" fell asleep in the tree stand during a sleet storm.

Jaga med en G3? Skjuta med tumvantar?

Dock är det inte så svårt att göra om en G3 från halvautomat till helautomat. Det är ju bara att byta omställare.
The Swede
QUOTE (Scribe @ Feb 9 2007, 21:32 ) *
Dock är det inte så svårt att göra om en G3 från halvautomat till helautomat. Det är ju bara att byta omställare.

Riktigt så enkelt är det inte eftersom det sitter ett stopp i sidan av underbeslaget som tar emot i nedersta läget.
Detta måste man isåfall bonka in så att omställaren kan gå förbi till automatläget.
Enklast är att byta hela underbeslaget.

The Swede pansar2.png
"SSA" Gunny
QUOTE (PokerJoel @ Feb 9 2007, 18:35 ) *
Tyskarna kallar den "Schwedenbuffer": en av de saker som skiljer AK4 från H&K G3

Vad är det mer som skiljer sig och vad är det som gör att den där bufferten skulle göra rekylen mindre, tycker det skulle bli mjukare om enbart fjädern tog imot utan bufferten.
The Swede
QUOTE ("SSA @ Feb 9 2007, 22:12 ) *
Tyskarna kallar den "Schwedenbuffer": en av de saker som skiljer AK4 från H&K G3

Vad är det mer som skiljer sig och vad är det som gör att den där bufferten skulle göra rekylen mindre, tycker det skulle bli mjukare om enbart fjädern tog imot utan bufferten.

Bufferten är till för att dämpa slutstycket i ändläget.
Genom att montera en buffert blir inte ändläget stumt utan dämpat.
Det sitter alltså en fjäder inne i kolven.
"SSA" Gunny
QUOTE (The Swede @ Feb 9 2007, 23:15 ) *
QUOTE ("SSA @ Feb 9 2007, 22:12 ) *

Bufferten är till för att dämpa slutstycket i ändläget.
Genom att montera en buffert blir inte ändläget stumt utan dämpat.
Det sitter alltså en fjäder inne i kolven.

Jaha, så du menar att utan den så slår slutstycket i botten ändå, jag har sett "G3" varijanten å det är ju en tre fyra centimeter in till botten på stocken, och är det bara sverige som har den bufferten?
9x19
När ni skapar en tråd, ge den ett vettigt namn. En tråd för att avhandla en specifik teknisk detalj på AK4 bör inte heta "AK4".

//
OPFL
2Sharp

Fel. (då du refererar till bilden som visar en HK91 antar jag att det är det du menar och inte en G3)

En HK91 har dels inte de delar i underbeslaget som släpper hanen när mekanismen slår fram, låsstycket har heller inte den urfräsning som krävs för att passa ett underbeslag som kan ge automateld.
Underbeslaget har dessutom inte en låssprint i framkanten, utan ett uttag i underbeslaget, kallas "clip-on lower" i USA. det går mao inte bara att byta underbeslaget och mekanismen för att få automateld med en HK91.
Att i USA borra ut ett hål i lådan på en HK91 för att kunna nyttja ett underbeslag från en G3 (motsv.) är direkt obra OM du inte har rätt tillverkarlicens.
Räknas av BATFE som tillverkning av ett olagligt, icke-registrerat automatvapen och resulterar i fängelse och dryga böter utan att passera gå.

Källa: Machine Gun News, jag samt div. annat löst folk.
Adam Wilhelm
Sedan har en HK 91 inte den "magasinfrigörarspak" (eller vad F-N en heter) som G3 har utan bara magasinfrigörarknapp.
Scribe
QUOTE (2Sharp @ Feb 10 2007, 18:47 ) *

Fel. (då du refererar till bilden som visar en HK91 antar jag att det är det du menar och inte en G3)

En HK91 har dels inte de delar i underbeslaget som släpper hanen när mekanismen slår fram, låsstycket har heller inte den urfräsning som krävs för att passa ett underbeslag som kan ge automateld.
Underbeslaget har dessutom inte en låssprint i framkanten, utan ett uttag i underbeslaget, kallas "clip-on lower" i USA. det går mao inte bara att byta underbeslaget och mekanismen för att få automateld med en HK91.
Att i USA borra ut ett hål i lådan på en HK91 för att kunna nyttja ett underbeslag från en G3 (motsv.) är direkt obra OM du inte har rätt tillverkarlicens.
Räknas av BATFE som tillverkning av ett olagligt, icke-registrerat automatvapen och resulterar i fängelse och dryga böter utan att passera gå.

Källa: Machine Gun News, jag samt div. annat löst folk.

...och jag som trodde att det var så enkelt som att bara byta omställaren på en HK91 så fick man ett helautomatiskt vapen.
2Sharp
QUOTE (Scribe @ Feb 11 2007, 12:02 ) *
...och jag som trodde att det var så enkelt som att bara byta omställaren på en HK91 så fick man ett helautomatiskt vapen.

Ja precis, och tror gör vi i kyrkan alt. kapellet, där är vi inte nu... ;)

AW har en bra poäng med paddelmagasinsfrigöraren (långt ord..) clip-on lower har inte plats för den.
Adam Wilhelm

Senaste bilden på norrbaggarnas uppdaterade AG3.
AG3-tråden var ju stängd så bilden postas här.
Groaghach
QUOTE (Adam Wilhelm @ Feb 20 2007, 15:52 ) *
Senaste bilden på norrbaggarnas uppdaterade AG3.
AG3-tråden var ju stängd så bilden postas här.

Det är så man vill att AK4B skulle ha sett ut. Men man får väl drömma ett tag till.
CP2
Vi skulle behöva lite oljemiljoner här hemma i Sverige också........ser ganska mumsigt ut! För Hv eller till folk som åker till div. sandhögar runt om i världen?
cf112
Kolven ser trevlig ut. Vet någon om den är justerbar i höjd/längd mm.?
Adam Wilhelm
QUOTE (c3grp @ Feb 20 2007, 16:32 ) *
För Hv eller till folk som åker till div. sandhögar runt om i världen?

Så här alltså?

rolleyes.gif
wedin
QUOTE (c3grp @ Feb 20 2007, 16:32 ) *
Vi skulle behöva lite oljemiljoner här hemma i Sverige också........ser ganska mumsigt ut! För Hv eller till folk som åker till div. sandhögar runt om i världen?
Nu är det nog inte överskott av pengar som ligger bakom den här lösningen hos norrbaggarna. Att man hottar till AG3 var ju istället för att köpa in ett nytt vapen. Man skulle köpa in bara 6 500 st 5,56, till främnst flyg och flotta. Den största delen av Hären/Armén och Hv skulle behålla AG3. Nu har man precis gjort bakåt på det beslutet och ska nog köpa in ett 5,56 vapen. Men, hur som helst norrmännen var nog lite snåla. De har ju hoppat över en "generation" vapen då vi i Sverige bytte till ak5. Först nu när vi uppgraderar den bössan så vaknar de till på andra sidan kölen.
Adam Wilhelm
Nu glider vi liiite OT...

Norrmännen köper in 5,56 vapen efter de erfarenheter de har gjort i Afghanistan, norrmännen har dock en fördel jämfört med oss, de köper ett nytt vapen nu när de vet vart utvecklingen går.
Det är bättre att köpa nytt med alla tillbehör istället för att bygga om gammalt. Ungefär som att köpa en ny Volvo V70 istället för att pimpa en 245:a.

Sedan är ombyggnaden av AG3 billig, det är ju bara nya delar. Själva vapnet är totalt oförändrat.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.