Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Hemvärnssjukvård.
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > HV/Friv
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14
Bamse
Förstår inte varför alla är så besatta av beväpning. En sjukvårdares uppgift är att ta hand om skadade. Vederbörande ska inte behöva ödsla tid på att försvara sig. Det är medlemmarna i gruppen som ska skydda en sjukvårdare. En sjukvårdare ska bara behöva vårda.

ALL personal i uniform ska kunna försvara sig själv och sjukvårdaren också sina skadade kollegor! Är inte samma sak som att sjv ska deltaga i striderna.
Något som trycks in i alla sjukvårdares huvud är L (livsfarligt läge) och att en död/skadad sjukvårdare bara är till belastning. Således är det lika viktigt att de kan försvara sig med vapen som signalisten på staben! Sedan att det finns vissa som inte vill beväpna sig är en sak men de som vill ska få möjligheten!

Att inte bära vapen är ett sätt att stärka skyddet. En fiende skjuter nog en sjukvårdare med vapen och armbindel före en med utan vapen.

Tyvärr är det nog så att det inte har någon betydelse, min erfarenhet är att i fältförhållande är det extremt svårt att se något rött kors och hade jag sett något röra sig under stridsförhållanden och personen bar fi:s uniform så hade jag snabbt som attans satt två 7.62 i bröstet på honom. Dåligt med tid och dåliga siktförhållanden innebär att det finns gott om hot om bekämpning även om fi följer folkrätten.

Jag tycker det är bra att sjukvårdare inte bär vapen, för om vi skulle införa detta förlorar vi bra kompetens.

Tyvärr är det ju så också att p g a RK och dess regler gällande HVsjv så förlorar ni också bra kompetens .........

Tro det eller ej, men i min sjukvårdsgrupp finns det sjukvårdare som i det civila både sett dödsfall och epilepsifall.

Tro det eller ej, men i min insatspluton finns det ett par gruppchefer som sett dödsfall, epilepsianfall, anafylaktisk reaktion, skallbas och div andra frakturer samt inte att förglömma ett gäng intoxer bara den senast månaden........
Skämt åsido så är det bra att din sjvgrupp har lite koll på verkligheten, tyvärr är det inte alltid så.....

Ta ni HV-soldater hand om stridsfältet, så tar vi hemvärnssjukvårdare hand om den kvalificerade sjukvården på vår förbandsplats.

Ursäkta men än så länge kan tyvärr inte HV-sjv erbjuda någon kvalificerad vård, inget ont sagt om sjukvårdarna utan så länge organisationen och utbildningen är som den är så anser inte jag vården vara kvalificerad. (Bra och kompetent må hände men kvalificerad .....)
404 Skenberg
Intressant debatt gentlemen och ladies
Tänker bara delge er en liten sak från min vpl tid på F7 och det dåvarande Närskydds plutonen.

Jag fick utbildning som Sjukvårdsman men paralellt med det så fick jag även utbildning som understödskytt M203/Ak5.
Inom vår pluton så var det så att alla var beväpnade och att vi sjvm var primärt soldater och sekundärt sjukvårdare. Det gällde hela tiden.
Vi hade inga bindlar med oss osv. Vi hade sjvm väska och bårmatta och patient täcke.
Nu när jag har fått en annan roll inom I.p som Gbstf så har jag fortfarande med mig en mindre sjvm väska i min utrustning. Om ngt skulle hända skarpt som simulerat så kan jag fortfarande agera som sjvm med det som jag har med mig.

Det fick jag göra under vår bat övn tidigare i år. Orsak vi har ingen annan i grp som har den utb och närmaste plats med Rk whatever var 500m från vår position och de ville ej komma och avhämta den skadade. Så jag fick genomföra hela paketet med LABC osv och även sen stanna kvar och hålla koll på den skadade.
Vi skickade medelande och begärde avtransport av den skadade men nada hände.
Jag var i det läget i ngn h innan ngt hände och det var ej Rk som kom utan det var rest av I.p som kom och säkrade och sen fick vi bort den skadade och jag återgick till min grp.

Det som hände där under övn. Kan jag kalla ett problem som jag ej uppskattar att råka ut för. Sjukvårds resurs fanns i närområdet men de kom ej/vägrade.

I minna ögon så bör det i varje grp finnas en sjvm som är primärt soldat och sekundärt sjvm. Om det hade funnits och det hade funkat så hade vi kunnat ta med den skadade på en bårmatta och transportera honom till lämplig upk eller åsa för avhämtning.

Allt detta är kanske Ot.
Men det kan ge er en del tankar och även frågeställningar i bästa fall om hur vi vill ha det och hur det bör vara för att fungera på ett sådant sätt som gör alla nöjda både grp och befäll inom Hv och I.P
Pappsen
Efter att ha läst tråden slår dig mig ett lustigt samband.

Jag utbildades i span. Efter ett antal månader gick det upp för någon i ledningen att vi varken hade tross eller sjv inom plutonen. Alltså tilldelades vi en sjv/pluton.

Till oss kom en stackare som hade sett "en lite annan typ" av gu. Ja, ni förstår säkert, 20- manna tält med inga eller korta eldvaktsvak. Lagad mat, tillgång till dusch, inga marscher i oländig terräng osv.

Den personen jag fick till min grupp grät av förtvivlan redan första dagen, innan det roliga ens hade börjat.

Det hade nog varit bättre att vända på steken och utbilda och utrusta spaningssoldater i sjv, än att skicka ovillga sjv-män till span.

Kanske är det samma sak inom Hv?

Låt motiverade Hv-män/kvinnor utbildas o utrustas inom sjv. Skippa hela rödakorsgejen inom Hv, låt dem jobba på sitt sätt. Vi kan ju alltid samöva eller köpa utb. av dem.

Eller tänker jag tok nu ugen?
Sir Vival
Någon som vet aktuellt läge för sjvtj inom Hv-IP; finns det någon ordersatt tilldelning av sjvresurser/-personal?
superapan
Inte sett den här topicen förut. Hoppas det är OK att jag fortsätter på den..

En övning (Hv IP) i höstas avslutades med skarp stridsskjutning, där jag gick som plutsjv utrustad med sjukvårdsväska 6 (har jag för mig att den heter) samt en bårmatta och ett patienttäcke. Två kilometer längre bort fanns även Hv-sjukvårdare. Hursom så framrycker vi gruppvis, där jag befinner mig i den sista. Längre fram i gruppen går Stf plutch med RA180. Denne faller helt plötsligt ner i ett djupt hål med ena foten och vrålar av smärta. Foten har stukats å det grövsta, och ett ledband hade nästan gått av. Jag ropar in detta på radion, och frågar efter sjukvårdspersonal. Då inleder jag det lilla jag kan göra, nämligen vecklar ut min bårmatta, lirkar av kängan och lägger foten i högläge för att linda in foten i ett hårt stödförband. 10 minuter senare kommer hvsjukvårdarna och berömde mig för min insats. Då dom nu avlöst mig hänger jag på mig radion och springer ikapp plutonen för att återgå som soldat och numera radioman.

Som sagt, det var inget märkvärdigt det jag gjorde - men jag upplever att även dom enklaste knepen inom sjukvård ofta är helt okända för gemene man, så hur det hade fortlöpt om jag inte varit där är inte helt säkert. Dessutom var det ju helt solklart vem som skulle hugga in på uppgiften.

Det är så här det skall fungera. Jag gjorde en insats, Hv-sjv gjorde en insats; och ingen av oss känner sig trampad på tårna.

(i bästa "Förebudet"-stil): "Jo just det, Stf plutch klarade sig och kunde senare ansluta till plutonen"
Fredriksson
Så länge Hemvärnet klarar av att utbilda soldater som kallas sjukvårdare, chefer, hundförare, skarpskyttar, radiomän, understödsskyttar eller liknande så ser jag inget hinder.
Men däremot, så fort det börjar tallas på "soldat-egenskaperna" hos krigsförbandet, då är det dags att agera.

Personligen, så försöker jag bekämpa varje fientlig siluett jag kan (så länge jag har am. kvar). Som fi, är förhoppningen att jag och mina gruppkamrater klarar av att undanröja alla hot som uppenbarar sig.

Om jag känns avlägsen minst 10 år bakåt i tiden så ber jag om ursäkt.
Sir Vival
Välkommet rykte säger att RK kommer att upphöra att vara avtalsoganisation knuten till Hv - dvs snart dax att vinka "jö-jö" till dem!
clap.gif
Stella-Polaris
Sir Vival: Du menar att man slipper komma på en hemvärns övning och träffa en 79 årig sjukvårdare????? Vilket jag gjort en gång. Han la inte ens märke till att jag gick in i ett chock tillstånd som tog några veckor att komma ur..... smile.gif
Fu Dahlberg
QUOTE (Sir Vival @ May 30 2005, 23:41 )
Välkommet rykte säger att RK kommer att upphöra att vara avtalsoganisation knuten till Hv - dvs snart dax att vinka "jö-jö" till dem!
clap.gif

Lite OT, men:

Kommer det gälla vissa andra organisationer också?
Sir Vival
QUOTE (Fu Dahlberg @ May 30 2005, 23:02 )
QUOTE (Sir Vival @ May 30 2005, 23:41 )
:clap:

Lite OT, men:

Kommer det gälla vissa andra organisationer också?

Kan tyvärr inte svara på det, men ÖB har tydligen ställt frågan till samtliga avtalsorg om de är intresserade av att delta i framtida vht och då sa RK nej.
RaVeN
Nu har vår IP pluton fått en plutsjv som civilt jobbat på ambulansen/akuten men som nu går skola för att bli sjuksköt. worthy.gif Känns väldigt tryckt att ha med sig på övn.

Någon fler som är lyckligt lottade?
skaya
Sir Vival: Inom IP org. finns det nio sjukvårdare i en sjukvårdsgrupp inom insatskompaniledningen. Alltså nio per "kompani" mot nio per bataljon.

Jag hoppas att det blir slut på daltet. Jag är frustrerad över den negativa attityd som möter hv sjv här och på fältet.

sjukvården finns till för att ge en trygghet för de stridande soldaterna och för att ge en bra vård för de skadade. Det är fullständigt vridet att förtroendet är så lågt för sjukvården.

För min del så kommer jag inte direkt att gråta blod om FM frigör sig från SRK. Jag är en realist. Jag tänker inte dra ut i krig obeväpnad, över min döda kropp. Jag vill skydda mitt eget liv och mina patienters om det krävs.

Jag tillhör en IKL och har motiverade sjukvårdare i min grupp. Tyvärr upplever jag att övningsledarna inte riktigt hänger med i motivation. När jag påpekade för ÖL senaste övningen att jag ville ha ett massivt skadeutfall för att öva triage och stressa oss sjv så "rodde han ihop" 3 skadade... På en gång! huh.gif

Så - vart tusan vill jag komma?
Jo, jag vill bygga på och verka i en sjukvårdsorganisation som är knuten till en insatspluton, och att i fält, på ett fältmässigt sätt lösa sjukvårdsuppgifter i anknytning till insatsplutonerna.

Hur? Utrusta sjukvårdsomgångarna med BV 206 - värdelöst att inte kunna ta sig fram i skog och mark. Kan IP det så måste SJV kunna det, annars har vi ingenting där att göra.
Beväpna oss! Ska vi åka runt i skogen så krävs det beväpning. Är vi i skymningsläge/krig så krävs förstås beväpning varhelst man är...
Övning - hela kedjan. Öva ute i skogen TILLSAMMANS med soldaterna. Visa att vi kan och att vi vill. Jag vill att ni ska känna förtroende för mig och mina gelikar, men för att ni ska kunna göra det så måste vi visa oss dugliga, inte konstigt.

// Skaya - inväntar hur allt utvecklar sig.
Hans Engström
Nu är du väl ute och cyklar lite grann.

Inga hemvärnsbataljoner har sjukvårdsgrupper. Sjukvårdspersonal på bataljonsnivå är enbart sjukvårdsbefälet (GN7 SRK). En bataljon har generellt tillstånd att göra avsteg från (P)TOEM och
den bataljon har en batläkare (bland mycket annat folk man kan undra över) också.

För Hemvärnskompanier gäller följande angående stabs- och trosstroppen.

STABS- OCH TROSSTROPP
Stabs- och sambandsgrupp
C STABSGRUPP GN7 Tillika C Stab- och trossto
2 STABSBITRÄDE XF9 SLK
2 SIGNALIST XO9 FRO
2 ORDONNANS XR9 FMCK
2 PB/LBFÖRARE XK9 SKBR En pbfö och en lbfö
SUMMA PERS 9
Sjukvårdsgrupp
C SJUKVÅRDSGRUPP XH8 SRK
STF C SJUKVÅRDSGRUPP XH8 SRK
7 SJUKVÅRDARE XH9 SRK Varav 3 tillika bilfö
SUMMA PERS 9

Kokgrupp
C KOKGRUPP XT8 SLK
4 KOCK XT9 SLK
SUMMA PERS 5
SUMMA 23

För insatshemvärnskompani ser den ut så här

STABS- OCH TROSSTROPP
Stabs- och sambandsgrupp
C STABSGRUPP GN7 Tillika C Stab- och trossto
2 STABSBITRÄDE XF9 SLK
2 SIGNALIST XO9 FRO
4 ORDONNANS XR9 FMCK
SUMMA PERS 9
Sjukvårdsgrupp
C SJUKVÅRDSGRUPP XH8 SRK
STF C SJUKVÅRDSGRUPP XH8 SRK
7 SJUKVÅRDARE XH9 SRK Varav 3 tillika bilfö
SUMMA PERS 9

Kokgrupp
C KOKGRUPP XT8 SLK
4 KOCK XT9 SLK
SUMMA PERS 5
Transportgrupp
C TPGRUPP, TGB XK8 SKBR
3 FÖRARE, TGB XK9 SKBR Förare tgb11/12 alt 20
2 FÖRARE TLB XK9 SKBR Förare tgb 30
SUMMA PERS 6
Hemvärnsgrupp
C HEMVÄRNSGRUPP AK GN8
STF C HVGRUPP GN8
6 HEMVÄRNSMAN AK GN9
SUMMA PERS 8
SUMMA PERS 37

Med andra ord, exakt samma.

Jag kan inte med bästa vilja hitta befattningen plutsjv för insatsplutonerna, dock ser jag gärna att ngn har tillika uppgiften (bör finnas på varje pluton med självständiga uppgifter. Har (P)TOEM reviderats så är det bra, men den har i så fall inte delgetts, och kan knappast börja gälla förrän 2007-01-01 avseende detta.

Associerad fråga förresten. Vad har sjvgrupp för anropssignal enligt FAL(A) proffsen. Och vad då kalla de två sjvomgångar som det är möjligt att skicka iväg med varsin bil?
Boston
QUOTE (Hans Engström @ Apr 13 2006, 09:30 ) *
Associerad fråga förresten. Vad har sjvgrupp för anropssignal enligt FAL(A) proffsen. Och vad då kalla de två sjvomgångar som det är möjligt att skicka iväg med varsin bil?

RÖD är ordet.
Ex, SJ Röd, är direkt till den som leder sjv på kompaniet
VJ Röd är samma fast för Bat nivå.
skaya
Urk. Jag lyfter på hatten Hans. Du har förstås helt rätt och mitt minne svek mig. Däremot så rekryteras de flesta sjukvårdarna in i insatsorganisationen så det är bättre uppfyllnad där, och däri låg boven för min tankevurpa.

Det är BRA med sjukvårdskompetens ute i grupperna och i plutonerna. Tanken är ju dock att 40-timmarspaketet som alla soldater ska ha ska ersätta plut sjv. Bra eller dåligt? Ingen aning. Hur arbetar US Army i Irak? Där kan man nog dra både en och annan nyttig erfarenhet.
Boston
QUOTE (skaya @ Apr 13 2006, 13:36 ) *
Urk. Jag lyfter på hatten Hans. Du har förstås helt rätt och mitt minne svek mig. Däremot så rekryteras de flesta sjukvårdarna in i insatsorganisationen så det är bättre uppfyllnad där, och däri låg boven för min tankevurpa.

Det är BRA med sjukvårdskompetens ute i grupperna och i plutonerna. Tanken är ju dock att 40-timmarspaketet som alla soldater ska ha ska ersätta plut sjv. Bra eller dåligt? Ingen aning. Hur arbetar US Army i Irak? Där kan man nog dra både en och annan nyttig erfarenhet.

Det är nog tanken bakom att sjv gruppen är nio man med tre bilar. Du kan grupera en sjv omgång om tre med tält och utrustning med en pluton en sjv med en annan och förtfanade ha en sjv omg med kompaniet.
skaya
Japp, det kan man. Men det är enligt min erfarenhet dåligt. Det är bättre att samgruppera all sjukvård i en "klick" - då ges möjlighet för vila/återhämtning, chefen får översikt över gruppen, det blir lättare att organisera, lättare att fördela resurser osv osv...
Magasinstopp
Nu behöver jag lite hjälp. Jag har blivit beordrad att hålla i sjvberedskap 2 vid en skjutning. Jag ska däremot inte blanda mig i övningsplaneringen, har man sagt. banghead.gif
Om jag inte missminner mig, så är jag ansvarig för att syrgasen ska räcka tills sjvtrp kommer. Har jag tokfel eller är jag bara ute och småcyklar?????? huh.gif
skaya
Jag citerar SäkI: säkI

15. Sjukvårdsberedskap I. - Första hjälpen skall kunna ges av personal enligt mom 2. Sjukvårdsmateriel för förbandsläggning samt bår skall finnas tillgängliga på övningsplatsen.

Med bår avses - sjuktransportmedel inom kompaniet - (SoldR Mtrl G).

Sjuktransportmedel skall snabbt kunna nå skadeplatsen.

16. Sjukvårdsberedskap II. - Utöver kraven enligt sjukvårdsberedskap I skall sjukvårdsutbildad personal vara tillgänglig inom övningsområdet och snabbt kunna nå samtliga övningsplatser inom detta. Personalen skall ha föreskriven utbildning och tillstånd att ge syrgasbehandling samt medföra sjukvårdsmateriel för

* andningsvårdsåtgärder
* transportspjälning
* skydd mot nedkylning.

Detta behov täcks om t ex följande utrustning medförs
* akutväska/S med oxygenflaska lättkomposit enligt ramavtal
* andningsutrustning 4/S (ersätter 2B/T, 2C/T, 2D/T eller 3/T)
* patienttäcken.

Samband skall finnas upprättat mellan övningsledare, sjukvårdsutbildad personal och övningsplats(-er).
Magasinstopp
QUOTE (skaya @ Sep 3 2006, 19:10 ) *
Jag citerar SäkI: säkI

15. Sjukvårdsberedskap I. - Första hjälpen skall kunna ges av personal enligt mom 2. Sjukvårdsmateriel för förbandsläggning samt bår skall finnas tillgängliga på övningsplatsen.

Med bår avses - sjuktransportmedel inom kompaniet - (SoldR Mtrl G).

Sjuktransportmedel skall snabbt kunna nå skadeplatsen.

16. Sjukvårdsberedskap II. - Utöver kraven enligt sjukvårdsberedskap I skall sjukvårdsutbildad personal vara tillgänglig inom övningsområdet och snabbt kunna nå samtliga övningsplatser inom detta. Personalen skall ha föreskriven utbildning och tillstånd att ge syrgasbehandling samt medföra sjukvårdsmateriel för

* andningsvårdsåtgärder
* transportspjälning
* skydd mot nedkylning.

Detta behov täcks om t ex följande utrustning medförs
* akutväska/S med oxygenflaska lättkomposit enligt ramavtal
* andningsutrustning 4/S (ersätter 2B/T, 2C/T, 2D/T eller 3/T)
* patienttäcken.

Samband skall finnas upprättat mellan övningsledare, sjukvårdsutbildad personal och övningsplats(-er).

Tack för svaret. Men det jag vill trycka på är att jag som ansvarig för sjukvårdsberedskapen, skall vara med för att gå igenom beställning av matriell.
Om vi tänker hypotetiskt att syrgasen endast räcker i 45 min och ambulansen beräknas komma om 1 h, så ligger JAG risigt till.
Alltså, det jag menar är att jag ska vara med i planeringen inför övningen för att se till att detta inte händer.
Hans Engström
Man skall vara med i planering för all verksamhet där man har funktionsansvar.
Magasinstopp
QUOTE (Hans Engström @ Sep 5 2006, 10:04 ) *

Det tackar jag för! clap.gif
Nu ska jag bara se till att jag får det. Sånt har aldrig fungerat förut i våran bataljon. bash.gif
Munin
Har en soldat som gjort GU som kompsjvman och brinner för sjv vid sidan av skytteriet. Frågan är:

Vad är lämpligt att utrusta soldaten med i mtrlväg utan att passera gränsen för soldatens kompetens, eller få lokala RK att spontant självantända?

Tänker mig alltså något mer än grpsjvväska...
M00nStalker
Bra fråga.

Allt ni kan få tag i och som han kan använda, här är svaret (enligt min mening).

Lite mer detaljerat:

Nasal svalgtub
Oral svalgtub
Fler första förband
Elastisk binda/elastisk klisterbinda ("Coban", som dock är ett märke)
Handskar (nitril)
Handsprit

Kanske lite småsaker som plåster, smärtstillande osv (fast detta borde varje soldat ha själv istället, men lite extra skadar aldrig).
Hans Engström
QUOTE (Magasinstopp @ Sep 5 2006, 11:05 ) *
QUOTE (Hans Engström @ Sep 5 2006, 10:04 ) *

Det tackar jag för! clap.gif
Nu ska jag bara se till att jag får det. Sånt har aldrig fungerat förut i våran bataljon. bash.gif

Ta ett närliggande exempel. Är du ansvarig för utspisning så säger det sig självt att du måste vara med och planera, annars får du 30 minuter på dig för att laga mat till 100 personer, som ska utspisas samtidigt på högst 15 minuter.
Magasinstopp
jaha, det var den övningen...... blyg.gif
Fick precis höra att en syrgasdelegation från RK inte räcker för sjvberedskap 2.

Jag ===> bash.gif RK
larsev
tveka.gif
QUOTE (Magasinstopp @ Sep 14 2006, 14:10 ) *
Fick precis höra att en syrgasdelegation från RK inte räcker för sjvberedskap 2.

Jag ===> bash.gif RK

Vad är det som gäller då tveka.gif tveka.gif
Magasinstopp
Man ska ha ett godkännande från det reglemantet som man ska tjänstgöra vid. I mitt fall HSE på S1.
Hur kan RK missa att informera om detta???? sad.gif
Hans Engström
Den frågan vill du verkligen inte ha svaret på.

Men i alla fall. Det är mycket möjligt att RK överhuvudtaget inte har en aning om detta. Om ngn på RK vet det så har vederbörande inte spridit ut det.
Regementet i sin tur anser inte det mödan värt att informera vad som gäller.
Och alla anser att det är någon annans puck att skicka ut såna här små informationsbitar.
Magasinstopp
Jaha ja...... rolleyes.gif

Då är väl pucken på glid nu då.......... biggrin.gif

Ps. anade att det ligger till på det här viset....
Bamse
Angående Hemvärnssjukvården och SRK:s vara eller icke vara så finns det någon grupp som har liknande tankar som många på forumet...........

http://www.goteborg.mil.se/elfsborgsgruppe...c=news&id=34017

surprise.gif banan_rock.gif
dxl
Intresant att man inte var inbjuden dit när man ändå för ca ett halvår sedan anmälde sitt intresse....

Men bortsett från bitterheten över att inte vara med där så känns det mycket positivt smile.gif
skaya
Detta var tamefaaan på tiden! Jag ser ljus i tunneln! Halleluja!!!!
Nu är det hög tid för lobbyverksamhet. B)
Magasinstopp
Jamen, herregud!!!!! Jag behöver inte lämna in nu. fun_icon_nana.gif

Jag vet att man ska undvika att svära, men fy fan va härligt. camo.gif

Edit. Glömde ett ä... blush.gif
bushman

denna bild gissar jag kommer att få följdverkningar inom åtminstone vår SRK avd.

nu finns det ju hopp om att vi någon gång innan 2050 får se beväpnade sjv även hos HV-komp.
och slippa ett förbannat tjat om klarerade områden, och genevekonvetioner som inte tillåter beväpnad sjv.
Hans Engström
Fast varför man ska åka pansarfordon är ju lite oklart?
bushman
@ hans engström:

Q: varför slickar sig katten i röven?

har man nu FSC i sin hemstad och de innehar detta fordon, så brukar man väl det så skattebetalarna ser att de får något för pengarna.
förare till 203:an gissar jag att det inte är allt för svårt att skaka fram ur leden?

A: för att den kan
Magasinstopp
Den mest intressanta frågan nu är hur allt kommer gå. När, var och hur??

Jag tror att överlag alla sjv ser possitivt på detta.

MÅTTE DET SKE.... fun_icon_nana.gif
Munin
Hmm, hade bringats i uppfattningen att det krävdes 40 timmars fordonsutbildning för att parkera röven i nämnda fordon?

Annars... clap.gif clap.gif clap.gif clap.gif clap.gif
dxl
Som jag har förstått det så är det inte bara Elfsborgsgruppen som är engagerade i det här utan även personal ifrån just FSC (därav att man antagligen kommer använda FSCs fordon) vilket jag tror även kommer leda till att de som får vara med som sjv, kommer få vara med om ganska mycket kul om dom har tur.
GD1

Jag ===> bash.gif RK

Ledsen för sent svar men för sjvberedskap 2 behövs att man har en mer grundläggande sjukvårdskompetens än vad RK ger sjv i HV. Vanligtvis är det "militärt utbildad" undersköterska som gäller, YOff i praktiken. Jag kan inte ge en bra förklaring till varför det är så att ni antas kunna ta hand om en skottskada och ge O2 i ofred men inte i fred men så är det.
Magasinstopp
QUOTE (GD1 @ Oct 2 2006, 16:24 ) *

Jag ===> bash.gif RK

Ledsen för sent svar men för sjvberedskap 2 behövs att man har en mer grundläggande sjukvårdskompetens än vad RK ger sjv i HV. Vanligtvis är det "militärt utbildad" undersköterska som gäller, YOff i praktiken. Jag kan inte ge en bra förklaring till varför det är så att ni antas kunna ta hand om en skottskada och ge O2 i ofred men inte i fred men så är det.

jag har fått svar på varför(det har ju gått ett tag sen jag skrev). saint.gif
Vi får ge syrgas, under förutsättning att HSE också godkänner oss.
Kravet är dock en delegation från RK.
Man kan säga att RK delegationen är 1:a steg mot sjvberedskap 2.
dxl
Nu kanske jag missförstår här, men varför ska delegationen komma från RK? Vem på RK är det som delegerar? Borde det inte gå lika bra med en regements/bataljons/kompani läkare? Eller någon på FSC?

(är ju lite mer saker än bara syrgas som behöver delegering och om allt ska gå genom RK först så blir jag grinig)
Magasinstopp
QUOTE (dxl @ Oct 2 2006, 17:06 ) *
Nu kanske jag missförstår här, men varför ska delegationen komma från RK? Vem på RK är det som delegerar? Borde det inte gå lika bra med en regements/bataljons/kompani läkare? Eller någon på FSC?

(är ju lite mer saker än bara syrgas som behöver delegering och om allt ska gå genom RK först så blir jag grinig)

Rent tekniskt är det inte RK som godkänner delegeringen, utan en militärläkare. Jag ska låta det vara osagt om han/hon kommer från FSC.
Jag håller med dig. RK är fel org att syssla med militär sjukvård.
tinhead
QUOTE (Bamse @ Oct 1 2006, 14:16 ) *
Angående Hemvärnssjukvården och SRK:s vara eller icke vara så finns det någon grupp som har liknande tankar som många på forumet...........

http://www.goteborg.mil.se/elfsborgsgruppe...c=news&id=34017

Från texten på mil.se....
Efter lunch så tittade vi på den SISU XA-180 som vi kommer att disponera under Insatsövning Höst.

blink.gif
En önskedröm som bara håller den övningen eller något som är pågång?
dxl
@Tinhead, eftersom FSC ligger granne med Elfsborgsgruppen och det är FSC som håller i utbildningen utav sjukvårdarna som diskuteras här och det är FSC som står för försöket och allt vad det heter så använder man sig naturligt nog utav FSCs fordon. XA-180 är inte exlusiv för HV utan används för utbildning utav de som utbildas vid FSC, t.ex. vpl och US.
Vinter
En fråga, som anställs officer vid FSC, jobbar man lokalt vid FSC Göteborg eller är man stationerad på olika förband vid olika tidpunkter. Eller helt enkelt hur fungerar det?
dxl
Jag tänkte skriva något långt.

Men det är bättre att läsa här och här och sedan kan du ju klicka runt lite, men på de två sidorna står det om organisation och funktion och sånt.
Vinter
Jag har läst det materialet tidigare, tyvärr står inte svaret på mina frågor där.

Vad jag vill veta är, som anställd på FSC arbetar man lokalt från ett förband eller är verksamheten centraliserad i västra frölunda? Vilka olika platser i landet sker FSC:s verksamhet i större skala?
dxl
Ok, nu förstår jag vad du menar, skyller på att jag sitter med en näsa fylld med snor.

Tyvär så vågar jag inte svara på det. Jag tror jag har en "hunch" men, jag ska luska på mitt håll så får vi se vad som händer.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.