Help - Search - Members - Calendar
Full Version: PBV 302 i våra hjärtan!
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > MARK
Ahlberg4122
PBV 302

Jag var förare på stri PBVn på Sierra Lima nere på KS06 HV.gif och på GU på P18 var jag skytt. Berätta era historier om den underbara vagnen!
mongot
QUOTE (Ahlberg4122 @ Feb 4 2007, 23:07 ) *
PBV 302

Jag var förare på stri PBVn på Sierra Lima nere på KS06 HV.gif och på GU på P18 var jag skytt. Berätta era historier om den underbara vagnen!

Har ett antal tusen mil bakom spakarna på pebban, älskar vagnen! Den har karaktär! dessutom så funkar den bra om man kan handskas med den och inte kör som en idiot. Efter att ha tjänstgort 3½ missioner bakom spakarna, samt en i tornet så har jag inte blivit bärgad en enda gång( jo 1 gång mitt på gammla på CL i Bosnien när jag sladdade av vägen hehe). har fått meka ihop vagnen ibland, för att kunna ta mig hem, körde från längst ut i Sappna tummen utan ström en gång osv men fan, det går att fulmeka ihop skiten! Gör det med ett nytt fordon!

Har suttit på vagnschefsplats en julaftonsmorgon när parterna skickade julklappar i 10½cm format till varandra...samma morgon hittade kamraten som sov där bak en handgranat utan sprinten i liggandes bredvid sig..

Har sovit bak i vagnen, sovit på förarplats, haft soldater som stått bak i vagnen och sovit!
Har krängt på ett band på 2 personer....lite slitsammt...

Ja det finns så mycket minnen ! ljudet!!! Sladdarna., bandknackeriet!
Härligt!

Nu sitter jag i tornet, placerat i en Ptgb203, bättre än inget ;)
Micke
Furir Razer
Låg inne som VC under lumpen 99-00. Låg då på en striPBV 3021. Har ju även fått utbildningen på de andra platserna men eftersom man är ca 185cm lång så blir de ju VC platsen som passar bäst. Finns väldigt många minnen att berätta men jag besparar er det vid detta tillfälle.
Men jag måste ju säg att man kan inte göra annat än att älska denna bepansradeplåt låda.

LÄNGE LEVE PBV 302
The Swede
QUOTE (Furir Razer @ Feb 5 2007, 09:39 ) *
Låg inne som VC under lumpen 99-00. Låg då på en striPBV 3021. Har ju även fått utbildningen på de andra platserna men eftersom man är ca 185cm lång så blir de ju VC platsen som passar bäst. Finns väldigt många minnen att berätta men jag besparar er det vid detta tillfälle.
Men jag måste ju säg att man kan inte göra annat än att älska denna bepansradeplåt låda.

LÄNGE LEVE PBV 302

Menar du att du är för lång för de andra platserna?
Själv är jag 195 cm och passar som hand i handske i vapenhuven. smile.gif

The Swede pansar2.png
SToH
QUOTE (The Swede @ Feb 5 2007, 17:20 ) *
QUOTE (Furir Razer @ Feb 5 2007, 09:39 ) *

LÄNGE LEVE PBV 302

Menar du att du är för lång för de andra platserna?

The Swede pansar2.png

VC-platsen måste ju vara den sämsta om man är lång? Försöka åka nedluckat på den platsen är att be om nackspärr om man är längre än 160. Om man inte tar bort stolen och sitter på knä då, men jag har för mej att man måste ha säkerhetsbältet på sej, så det får man väl låta bli.
Själv var jag förare, en ganska dålig sån, lärde mej aldrig älska vagnen och lyckades sällan få den att göra som jag tänkt..
Men skyttplatsen är asbolut den mest bekväma och flexibla.. Lite svår att mecka sej ner på i bland bara.
Furir Razer
Satt väldigt sällan nerluckad på VC platsen, vilket gör att den platsen funkade bäst för mej. Men dom få tillfällen jag var nerluckad låg stolen bakom mej och jag satt direkt på durken under. Skytteplatsen funkade ju rätt ok oxå men efter de att min skytt gjorde en 720 i tornet efter att ha klippt en vägbom så känndes de bättre på VC plats.

Tycker ju att ingen plats på vagnen är till för folk över 170cm igentligen men de går ju om man vill. De gick ju att köra nerlucka en längre stund men de var ju inte den skönaste sittställnigen man hade där.
johanp
QUOTE (The Swede @ Feb 5 2007, 17:20 ) *

The Swede pansar2.png

Kan ju inte finnas en chans i världen att du har suttit nedluckad på skyttplats med dina 195cm!? jag är styft 10cm kortare och min hjälm blev platt på ovansidan pga att den skavde mot luckan - och då var det inte ofta man fick chans att sitta nedluckad annat än i eldställning. Jag satt alltså med stolen i lägsta läge och fick knappt heller plats med benen...

Gällande pebban generellt så är det lustigt hur fort man glömmer bort hur mkt man kan hata den... Nu skulle man ju ge hur mkt som helst för att få köra en tur eller skjuta nån salva..
The Swede
Har suttit nerluckad vid ett antal tillfällen, både på skyttplats och VC-plats.
Allt går om man bara vill.
Det enda som var lite jobbigt var att försöka komma åt siktet när man hade telehjälm 9 på huvudet, femman är ju mycket tunnare så det var lättare att vrida ner huvudet och ändå kunna se i siktet.

The Swede pansar2.png
*Som klippt och skuren för pbv 302*
mongot
QUOTE (The Swede @ Feb 6 2007, 21:11 ) *
Har suttit nerluckad vid ett antal tillfällen, både på skyttplats och VC-plats.
Allt går om man bara vill.
Det enda som var lite jobbigt var att försöka komma åt siktet när man hade telehjälm 9 på huvudet, femman är ju mycket tunnare så det var lättare att vrida ner huvudet och ändå kunna se i siktet.

The Swede pansar2.png
*Som klippt och skuren för pbv 302*

Men du har ju en högerarm som är hälften så lång som vänster armen och en sjuhelvetes biceps på vänsterarmen dribble.gif muhahaha
The Swede
Vad ska jag med den stora bicepsen på vänstern till? tongue.gif
Scribe
Har suttit på vagnschefsplats en julaftonsmorgon när parterna skickade julklappar i 10½cm format till varandra...samma morgon hittade kamraten som sov där bak en handgranat utan sprinten i liggandes bredvid sig..

Var det hans egen granat som trillat ur stridsselen eller var det en av serberna/bosnierna kastad granat?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.