Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Nya SIB reglementet
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > HV/Friv
Pages: 1, 2, 3
Team Member
Det är ett nytt SIB reglemente ute på remiss bland regementena nu(kanske redan klart...)

Från Skaraborgshållet verkar det vara stört omöjligt att få veta något om detta så därför vänder jag mig till er här på forumet.

Finns det nån som sitter på remiss utgåvan eller tillomed den nya fastställda versionen som har lust att dela med sig av den?

Delen/delarna som berör från plutons agerande ner till enskild soldat är jag intresserad av.

Anledningen är att vi nu ska börja att utbilda egen trupp i SIB och har fått ut ett föråldrat utbildningsunderlag. Och om jag bara står och mässar att si o så kan ni inte göra utan att kunna peka på källa så blir det bara en massa skitsnack.

Själv så sitter jag med Utbildningsanvisning 6:e komp Livgardet Utgåva 3.

Jag är tacksam för svar.
Bamse
Har en fråga allmänt om SIB reglemente.

Har hört att MSS och LG har/har haft olika utb. anvisningar.
Att LG kör på med sin egen teknik trots att MSS utarbetat ett koncept.

Någon som vet mer och om det fortfarande är så?
Fk Satan
Ja LG har ett eget och mer genomtänkt system jmf med det som MSS-kvarn tog fram (utb-anvisningarr SIB 03-04). Framförallt så upplever jag LG SIB-koncept som betydligt mer levande dvs det förändras hela tiden. Svagheter försvinner och vissa saker förtydligas mellan olika utgåvor. dock så har MSS-konceptet betydligt större inriktning på stridsfordon och stridsvagnar i SIB-miljö samt mkt bra "tips" till vad instr/övningsledare bör tänka på innan, under och efter SIB-moment.
23:e komp.
QUOTE (Bamse @ Feb 4 2007, 23:17 ) *
Har en fråga allmänt om SIB reglemente.

Har hört att MSS och LG har/har haft olika utb. anvisningar.
Att LG kör på med sin egen teknik trots att MSS utarbetat ett koncept.

Någon som vet mer och om det fortfarande är så?

Vet ej, men ser det inte som orimligt om det skulle vara fallet.

Varje förband har väl gjort egna erfarenheter och kommit fram till olika slutsats vad som kan förbättras och vad som fungerat bäst. Det är ju det som driver utvecklingen framåt. Det resulterar i nya råd och rön som mynnar i nya koncept som i sin tur genererar nya frågeställningar och insikter. Nya ideer kläcks, å så börjar det om igen.

Har också LG utgåva 3 till hands och den skiljer sig från annat man läst.
Rickard N
Enligt befäl på LG skall det nu synkas med MSS. Det enda som skiljer är om ettan eller tvåan kastar handgranat ojmr
Svempa
Nån som kan sammanfatta dom stora ändringarna i det nya reglementet om det nu finns några sådana? Främst enskild soldat upp till pluton.
Fk Satan
QUOTE (Rickard N @ Feb 4 2007, 23:52 ) *
Enligt befäl på LG skall det nu synkas med MSS. Det enda som skiljer är om ettan eller tvåan kastar handgranat ojmr

Jupp, därför som en del bef. från LG ingått i arbetsgruppen som har jobbat med det nya reglementet. Men jag tror att vi får leva med skillnader mellan LG och övriga FM ett tag till. LG tycker om att gå sin egen väg...

QUOTE (Svempa @ Feb 5 2007, 00:01 ) *
Nån som kan sammanfatta dom stora ändringarna i det nya reglementet om det nu finns några sådana? Främst enskild soldat upp till pluton.

Ändringar utifrån vad? Från Utb.Anvisningar SIB 03-04 från MSS?

Dels är detta med tecken mer inbyggt i det nya som kommer från MSS men även att de trycker hårdare på rollfördelningen mellan 1:an och 2:an. Sedan har vi GrpC placering i frr där är det ngr mindre förändringar och de kommer att trycka mer på trissen. Förflyttningar mellan olika våningsplan, dvs tekniker för detta kommer att finnas bättre förklarat. Det är de saker jag kommer ihåg på rakarm.
Kimster
Är detta HV-specefikt ?
Fk Satan
utan att svara på kimsters retoriska fråga så kan man fråga sig hur Hv och Friv rörelsen ska anpassa sig till de nya reglementerna som kommer. Att öva in alla tekniker osv i syfte att få upp grundrörelserna upp till plutons storlek så kommer det att kräva mycket utbildningstid av enskild soldat och framförallt av chefer. Hur skall detta lösas? samtidigt skall nya sambandsreglemten läras ut, nya CBRN-reglementen, bas-krav osv. VPL-förbanden har mycket mycket mer tid som de kan ägna åt dessa, medans i hemvärnet kanske det handlar om 20timmar/år... Och att öva 80-120h SIB med kunniga instruktörer eller 20h SIB med dåliga instruktörer. Svaret blir ganska enkelt. Så kanske hög tid att införa SIB-instr kurs vid HvSS?

Så hur ska hv förenkla ned dessa reglementen och tekniker så att de går att nyttja inom hemvärnet och med den utbildningstid som finns att tillgå?
dxl
Framförallt så tar det väl ganska lång tid innan hela HV är synkat mot nya reglementen. Med tanke på att det fortfarande finns dom som går efter soldf86 fast modell 2001 funnits ett tag och att det finns de som fortfarande kallar det för ABC, så lär det nog ta sin lilla tid innan man börjar nyttja sig av de reglementen som är på väg ut nu.
Munin
Ett problem här är just det faktum att GU-förband har mkt tid för utbildning och därav behöver reglementen osv inte spridas långt ner i organisationen så småningom har alla fattat iaf, sen överför man samma tänk till Hv.
Hv har på pappret 20h-60h till förfogande för allt som ska läras ut/in, kanske dags att inse fördelarna med självstudier mellan övningarna? (vilket förutsätter en större spridning av reglementen osv)

Haken blir måhända att fel människor kan få tillgång till utbildningsmaterial, men alternativet är faktiskt lägre praktisk inlärning på den korta tid som finns till förfogande.

@Teammember, det var MSS senaste jag PM:ade om.

/M
Hans Engström
Vi har satt fingret på den springande punkten. Det är inga problem med att öva in nya reglementen (om dom inte är fullständigt omarbetade i grunden då) med förstegsutbildning inom HV. Av naturliga skäl följer vi LGs utbildningsanvisningar SIB och det går rätt så bra att läsa på och utbilda gruppcheferna på teoripass och sedan öva in nytt beteende med grupperna. Likaledes kan ske på CBRN osv.

Men vi måste få reda på att de nya reglementena finns!

Och på denna punkt funkar det inte alltid.
LIQUID_
QUOTE (Hans Engström @ Feb 5 2007, 09:47 ) *
Vi har satt fingret på den springande punkten. Det är inga problem med att öva in nya reglementen (om dom inte är fullständigt omarbetade i grunden då) med förstegsutbildning inom HV. Av naturliga skäl följer vi LGs utbildningsanvisningar SIB och det går rätt så bra att läsa på och utbilda gruppcheferna på teoripass och sedan öva in nytt beteende med grupperna. Likaledes kan ske på CBRN osv.

Vad betyder CBRN ?

MvH LIQUID_ HV.gif
SBP
QUOTE (LIQUID_ @ Feb 5 2007, 10:51 ) *
QUOTE (Hans Engström @ Feb 5 2007, 09:47 ) *

Vad betyder CBRN ?

MvH LIQUID_ HV.gif

Betyder: Chemical, Biological, Radiological or Nuclear. Används numera istället för NBC.
FkN
Hade SIB i Stora Sätra igår med LG befäl, däribland stf C FTA SIB (Förbandstaktik..., dvs dom som utvecklar SIB).

Han sa att dom nya utbildningsanvisningarna redan finns, och att MSS senare i år kommer tryck SIB reglemente som gäller för hela FM.
Schalldämpfer
QUOTE (Fk Satan @ Feb 5 2007, 00:58 ) *
utan att svara på kimsters retoriska fråga så kan man fråga sig hur Hv och Friv rörelsen ska anpassa sig till de nya reglementerna som kommer. Att öva in alla tekniker osv i syfte att få upp grundrörelserna upp till plutons storlek så kommer det att kräva mycket utbildningstid av enskild soldat och framförallt av chefer. Hur skall detta lösas? samtidigt skall nya sambandsreglemten läras ut, nya CBRN-reglementen, bas-krav osv. VPL-förbanden har mycket mycket mer tid som de kan ägna åt dessa, medan i hemvärnet kanske det handlar om 20timmar/år... Och att öva 80-120h SIB med kunniga instruktörer eller 20h SIB med dåliga instruktörer. Svaret blir ganska enkelt. Så kanske hög tid att införa SIB-instr kurs vid HvSS?

Så hur ska hv förenkla ned dessa reglementen och tekniker så att de går att nyttja inom hemvärnet och med den utbildningstid som finns att tillgå?

I "mitt" Hv-kompani har vi haft en jäkla tur när det gäller SIB och anpassning till nya reglementet. I och med närheten till MSS Kvarn och lite personliga kontakter har vi fått vara med redan från början i utvecklingen av det nya reglementet. Det dräller ju inte heller med övningstrupp i FM nuförtiden så Stridsteknikenheten på MSS var mycket tacksamma att ha tillgång till oss som bas och testa nya saker på.

Men det tar tid! Vi är nu inne på år 3 i en kunskapsstegring och är ganska bra i grupp, men inte nämnvärt dugliga i pluton. OCh då ska vi komma ihåg att vi lagt nästan all annan stridsutbildning på hyllan under dessa tre år. Utbildningsgruppen har i alla fall till del anammat vårt koncept för stegringen (Utverkat i samarbete med MSS) och infört det på bredare front med början i år.

VI har i och med detta haft den bakvända, men tyvärr inte helt ovanliga, situationen att enskilda soldater har haft nyare och bättre kunskaper i SIB än utbildningsgruppens instruktörer. Det enda positiva med detta är att incitamentet att fortbilda sig och sluta utbilda i gammal skåpmat blivit större hos utbgrp. Min bedömning är att det borde fungera lika bra inom alla områden. Således: Några väl utbildade och pålästa sold (Hörde jag MÖP?) som utövar påtryckning på instruktörer med gammal kunskap leder till förändring
Schalldämpfer
Då det har ramlat in ett antal PM med önskan om att få ta del av stegringplanen jag nämnde i inlägget ovan så lägger jag upp den även här. Den kan se förvirrad ut eftersom jag klippt ur en ur ett worddokument.

Hoppas att den kan vara till någon vägledning

Stegringsplan SIB

Enskild sold och stridspar
Mål:
 Förstå stridsmiljön och tillämpa den kunskapen vid kommande övningar
 Förmåga att
 Förmåga att kunna nedkämpa en motstådare på korta avstånd och inomhus

S1
Stridsmiljön Teori 1-2 h
Färdiga för strid

S2
Soldats framryckning Praktisk övning i byggnad 2-4 h
Hindertagning och inbrytning
Åtgärder vid sammanstöt

S3
Skjutning korta avstånd Skjutbana eller –fält 2-4 h
Instinktivskytte
Ev teknik vid inbrytning

Grupp
Mål:
 Förmåga att som grupp kunna genomsöka byggnad och genomsöka upp till tre rum
 Förmåga att som grupp kunna försvara byggnad

G0
Förstegsutb plut och grpch Teori, MUS, orderträning 3-4 h

G1
Grupps framryckning utanför byggnad Byggnad, gatumiljö 2-4 h
Framryckning längs gata
Framryckning över gata/korsning
Sammanstöt
Framryckning inne i byggnad

G2
Grupps genomsök i byggnad Byggnad 4-8 h
Grupps rensning av rum

G3
Grupps försvar av byggnad Byggnad 4-8 h

TG1
Fältarbeten i bebyggelse Byggnad och skjutfält 4-8 h
Överlevnad i bebyggelse

Pluton
Mål:
 Förmåga att som pluton utnyttja bebyggelse för framryckning och skydd
 Förmåga att som pluton kunna gruppera i och försvara byggnad
 Förmåga att som pluton kunna genomföra motanfall ute i bebyggelse
 Förmåga att som pluton kunna genomsöka och rensa en byggnad

P0
Förstegsutb för plut och grpch MUS, orderträning 3-4 h
Förstå stridsteknik enligt övnserie P

P1
Plutons frr och genomsök av byggnad Byggnad, gatumiljö 4-8 h

P2
Plutons försvar av byggnad/objekt/kvarter Byggnad, gatumiljö 4-8 h

P3
Plutons motanfall Byggnad, gatumiljö 4-8 h

TP1
Samverkan med stridsfordon Anläggning, skjutfält 4-8 h
Morkaii
Någon som vet något nytt om nya SIB reglementet? Redan ute eller inte tryckt ännu?
FkN
LG utbildningsanvisning SIB finns ute sen länge, MSS MOUT reglemente finns inte ute ännu.

Källa: BFA LG
Morkaii
QUOTE (FkN @ Mar 30 2007, 15:55 ) *
LG utbildningsanvisning SIB finns ute sen länge...

och denna finns endast i tryckt form och inte pdf/liknande. Är det rätt uppfattat?
Meradan
QUOTE (Svempa @ Feb 5 2007, 01:01 ) *

Tack vare vår närhet här i Östergötland till MSS Kvarn har vi fått nöjet att utbildas enligt det kommande reglementet. Vi påbörjade utbildningen för strax över ett år sen, så de exakta detaljer över vad som faktiskt är nytt från förr har försvunnit lite ur minnet, men jag gör ett försök i att spalta upp de saker jag kommer ihåg just nu.

- En sak i taget. Här och nu. Kort och gott, ta hand om problemet som du har framför näsan innan du går på nästa sak, och det är den som stöter på problemet som ska lösa det i första hand. Kan inte soldaten/stridsparet lösa problemet understödjer gruppen. Kan inte gruppen understödjer plutonen, osv. Tanken är att en urban stridsmiljö är tillräckligt komplex, så man ska inte ge sig på att försöka lösa femtioelva saker samtidigt. Lös en uppgift bra istället för att felera på fem uppgifter.

- Skjutställning. En ny skjutställning som går ut på att man kryper ihop i en lite krampartad stående fosterställning. Anledningen till detta är att denna ställning påminner mest om den ställning kroppen intar när den blir rädd och chockad. Den traditionella skjutställningen som används på skjutbanor med korrekta exakta vinklar i ben och armar är inte helt förenlig med krigets verklighet. Skjutställningen är också stabilare vid yttre påverkan, såsom civila som försöker springa förbi i panik.

- Börja uppifrån Vid inbrytning i hus, försök komma in så högt som möjligt, och rör grupp/pluton upp till toppen av byggnaden för att påbörja genomsök/rensing därifrån. Detta för att fienden ska ha en väg att "fly" genom så det inte blir blodiga hjältemodiga slag i toppen av byggnaden då fienden inser att dom är omringade och inte kan ta sig ifrån byggnaden. Dessutom är det oerhört mycket lättare att slåss i nerförsbacke jämfört med uppför.

Förutom det här var det nog en hel del saker som var stora förändringar, men som jag har glömt bort. Men den viktigaste biten som det trycktes på var nog "En sak i taget. Här och nu"
Noname
QUOTE (FkN @ Mar 30 2007, 15:55 ) *
LG utbildningsanvisning SIB finns ute sen länge, MSS MOUT reglemente finns inte ute ännu.

Källa: BFA LG

FMR MOUT finns ute som remiss sedan hösten förra året (både i tryckt form och som pdf). Den slutgiltiga versionen väntas bli klar till sommaren (typ juni). Den "officiella" utbildningsanvisningen som gäller än så länge är MSS UtbAnv SIB 03/04.
Triggerpuller
QUOTE (Meradan @ Apr 1 2007, 16:03 ) *
- Börja uppifrån Vid inbrytning i hus, försök komma in så högt som möjligt, och rör grupp/pluton upp till toppen av byggnaden för att påbörja genomsök/rensing därifrån. Detta för att fienden ska ha en väg att "fly" genom så det inte blir blodiga hjältemodiga slag i toppen av byggnaden då fienden inser att dom är omringade och inte kan ta sig ifrån byggnaden. Dessutom är det oerhört mycket lättare att slåss i nerförsbacke jämfört med uppför.

Tycker det är synd att man på äkta svenskt manér skall låsa sig till ett sätt i ett reglemente och sedan predika detta som den enda sanning. De slutsatser jag dragit av olika övningar och av att studera andras erfarenheter i krigs-SIB leder mig till att tro att det här med att alltid göra på samma sätt kanske inte är helt hälsosamt.

Visst har ovanstående metod fördelar. Men också klara nackdelar.

Men vad vet jag, kanske det enda som funkar i en svensk värnpliktsarmé.
Fk Satan
QUOTE (Triggerpuller @ Apr 1 2007, 18:14 ) *

Tycker det är synd att man på äkta svenskt manér skall låsa sig till ett sätt i ett reglemente och sedan predika detta som den enda sanning. De slutsatser jag dragit av olika övningar och av att studera andras erfarenheter i krigs-SIB leder mig till att tro att det här med att alltid göra på samma sätt kanske inte är helt hälsosamt.

Håller med. Det är bättre att varje förband och varje instruktör får uppfinna hjulet varje gång det skall övas. Reglementen är bra grunder att stå på ett bra sätt att skapa standardförfaranden på. Tänk vad bra ifall varje instruktör hittar på egna tecken och förfaranden. Det kommer då att bli ett kaos...
Triggerpuller
QUOTE (Fk Satan @ Apr 1 2007, 18:23 ) *
QUOTE (Triggerpuller @ Apr 1 2007, 18:14 ) *

Håller med. Det är bättre att varje förband och varje instruktör får uppfinna hjulet varje gång det skall övas. Reglementen är bra grunder att stå på ett bra sätt att skapa standardförfaranden på. Tänk vad bra ifall varje instruktör hittar på egna tecken och förfaranden. Det kommer då att bli ett kaos...

Jag tror att du missuppfattar vad jag syftar på. Jag menar inte att reglementen per se är skit, börjar man från noll måste man ha något att utgå ifrån samtidigt som det behövs ett generellt ramverk. Vad jag klagar på är inflexibilitet och oförmåga till vidsynthet.

Jag åsyftade inte heller formalia som jag helst ser att man likriktar. Fast vad gör man när tecknet som behövs inte finns i reglementet....

Nu har jag ju inte läst reglementet ifråga heller så det här är ingen slutlig dom. Och eftersom uppgiften är lite hörsägen skulle jag inte bli förvånad om andra tillvägagångssätt berörs till jämnstor del.
KD803
QUOTE (Triggerpuller @ Apr 1 2007, 19:13 ) *
Jag tror att du missuppfattar vad jag syftar på. Jag menar inte att reglementen per se är skit, börjar man från noll måste man ha något att utgå ifrån samtidigt som det behövs ett generellt ramverk. Vad jag klagar på är inflexibilitet och oförmåga till vidsynthet.

Nu tycker jag att du drar lite väl stora växlar på Meradans citat. För övrigt så torde beprövad erfarenhet har visat att det är bäst att rensa hus uppifrån och ned. Ska vi göra på ett sämre sätt bara för att variera oss? Notera även att det stod "försök", inte "till varje pris".
Riffel tittaren
Kort fråga:
Vid blixtlås bakåt. Pipan upp eller ner under rörelsen bakåt?
Fk Satan
QUOTE (Riffel tittaren @ Apr 1 2007, 20:32 ) *
Kort fråga:

Håll i pistolgreppet, tryck in kolven mellan armbågen och kroppen pipan är då i löpriktningen. spring och ha andra armen pendlande. sedan kan du då själv styra hur du vill ha pipan nedåt eller uppåt... Det är ganska situationsanpassat men jag föredrar att folk har pipan nedåt.

Personligen tycker jag att blixtlåsbakåt är en seg tillbakaryckningsform, tycker att gatabakåt är bättre. Framförallt så äger 1:an och 2:an problemet och de har full koll på vad som händer där framme. samt att halva gruppens snabbt kommer bort från gatan.
Riffel tittaren
Är det någon som sitter på anvisningen i digital form?
Skicka ett PM i så fall. Tack på förhand.
stolpskottet
Fk Satan:
eftersom det inte finns nåt reglemente att titta i, gatabakåt, hur funkar det?
aldrig hört uttrycket innan!
LeadHead
QUOTE (stolpskottet @ Apr 1 2007, 22:04 ) *
Fk Satan:

Och jag har aldrig hört talas om blixtlås bakåt. I min värld är blixtlås något man använder för förflyttning/urdragning i sidled.

Fk Satan: Varför ska man ha pipan i löpriktningen? Ofta springer man ju bakom en kamrat...? Jag förutsätter nu att man ska hålla vapnet på samma sätt vid blixtlås/korridor bakåt som vid t.ex. övergång av gata. - Detta för att standardisera beteende och göra allting så enkelt (eller mindre svårt) som möjligt.

Varför hålla vapnet i en hand? Varför inte helt enkelt hålla det i någon variant av gående färdigställning (någorlunda tight mot bröstet)? KISS...
jake the snake
QUOTE (LeadHead @ Apr 1 2007, 21:27 ) *
Varför hålla vapnet i en hand? Varför inte helt enkelt hålla det i någon variant av gående färdigställning (någorlunda tight mot bröstet)? KISS...

Varför håller stafettlöpare pinnen i en hand och inte i båda?

För att det går enklare att springa snabbt då......

Som sagt, KISS.
Fk Satan
Fk Satan:

Enkelt.

• Sammanstöt sker kl 12
• 2:an går fram i jämnhöjd med 1:an
• Gruppchefen beredd kasta rök och kommenderar ”Gata bakåt!
• Stf gruppchef kommenderar ”andra omgång bakåt!” och andra omgång framrycker in i skydd vid nästa korsning
• Andra omgång grupperar i första hand, om terrängen medger, för att understödja första omgång när de når korsningen och i andra hand i igelkottsförsvar. Dock skall det alltid finnas någon som observerar runt hörnet, för att se hur det går för första omgång och för att agera ”invisningspost”.
• 1:an och 2:an tillbakarycker stridsparsvis växelvis till korsningen. ”Jucken” ( vedertaget militärt uttryck )ska vara korta, 3-5 m.
• Gruppchefen och 3:an har observation i sida samt är beredda att understödja vid eldavbrott och dyligt.

Sedan är det en viss diskussion om rök skall nyttjas eller inte..Rök avskärmar inte bara fi utan även oss själva men det är upp till GrpCh att bedöma på platsen.
Rickard N
påskjutning klockan tolv, ettan och tvåan tar eldställning i bredd, chefen kommenderar "GATA BAKÅT", stf chef tar andra omgång i skydd ("ANDRA OMGÅNG, FÖLJ MIG!"). Andra omgång jobbar vägg och springer bakåt.
Samtidigt som det händer så jobbar ettan och tvåan växelvis bakåt, chefen och trean rycker bakåt bakom dem beredda att understödja vid magasinbyten, eldavbrott motsv. När andra omgång kommit i skydd i nästa korsning kommenderar stf chef ut en soldat i eldställning vid andra hörnet för att inte få fi i ryggen, femman och sexan går ut i understödsställning bakom första omgång. När de är understödsberedda kommenderar stf chef "FÖRSTA OMGÅNG BAKÅT!". Chefen med första omgång jobbar vägg och springer bakåt med understöd av femman och sexan. När första omgång är i skydd gör femman och sexan blixtlås i skydd understödda av stf chef efter att han räknat in första omgång.

Lite rörigt beskrivet, men så går det till.
106
QUOTE (Fk Satan @ Apr 1 2007, 20:38 ) *
Kort fråga:

Håll i pistolgreppet, tryck in kolven mellan armbågen och kroppen pipan är då i löpriktningen. spring och ha andra armen pendlande. sedan kan du då själv styra hur du vill ha pipan nedåt eller uppåt... Det är ganska situationsanpassat men jag föredrar att folk har pipan nedåt.

Har du hittat det i något reglemente?
Jag är ju grundutbildad på att man alltid har pipan neråt och tycker också att det känns bättre, men i princip alla officerare vill idag att man har pipan uppåt för att det inte ska gå att peka den mot någon kamrat av misstag. Eftersom det nästan aldrig varit läge att själv välja så har jag helt enkelt fått lära om.

I min värld är blixtlås något man använder för förflyttning/urdragning i sidled.
En förklaring kan vara att i SIB gör ju folket på ena sidan blixtlås höger och de på andra vänster om de ska tillbakarycka, så då blir det enklare om man säger blixtlås bakåt. Annars tycker jag inte att det spelar någon större roll så länge alla förstår vad som menas och använder nog båda varianterna utan att tänka på det.
Andrew
På Ks06 missionsutb. hade vi en tjej på min pluton som sprang förbi bakom en hel grupp i blixtlåset med pipan neråt.
Riktlinjen hon hade under hela sin rush förbi gruppen var då pipan pekandes mot rygg-tavlan på varje enskild soldat i gruppen. När hon kommer till sin plats och tar eldställning så skriks det eldupphör och när Stfplutch då går fram så har hon patronomställaren i läget Automateld och jag har tom video film på förloppet där man klart och tydligt ser att hon hela tiden springer med fingret på avtryckaren. Gudskelov att det inte resulterade i en förlust av 8 personer det skjutpasset.

Jo just det ja .... glömde jag säga att hon senare blev omplacerad till en annan pluton och beffattning.

Pipan uppått är att föredra om man vill vara säker på att inte orsaka förluster inom det egna enheten pga vådabekämpning.
En högerskytt som vid blixtlås vänster , springer med pipan neråt är i min värld totalt IG.
Mina fem ören.
Noname
QUOTE (106 @ Apr 1 2007, 22:38 ) *
QUOTE (Fk Satan @ Apr 1 2007, 20:38 ) *
Kort fråga:

Har du hittat det i något reglemente?
Jag är ju grundutbildad på att man alltid har pipan neråt och tycker också att det känns bättre, men i princip alla officerare vill idag att man har pipan uppåt för att det inte ska gå att peka den mot någon kamrat av misstag. Eftersom det nästan aldrig varit läge att själv välja så har jag helt enkelt fått lära om.

I min värld är blixtlås något man använder för förflyttning/urdragning i sidled.
En förklaring kan vara att i SIB gör ju folket på ena sidan blixtlås höger och de på andra vänster om de ska tillbakarycka, så då blir det enklare om man säger blixtlås bakåt. Annars tycker jag inte att det spelar någon större roll så länge alla förstår vad som menas och använder nog båda varianterna utan att tänka på det.

Haka inte upp er på om pipan ska vara uppåt eller neråt, det viktiga är för kamraterna en ofarlig riktning!

Blixtlås bakåt används vid sammanstöt i front då din grupp går på skyttekolonn motsv. Den främsta soldaten tar upp striden och tillbakarycker sedan rakt bakåt mellan soldaterna och husväggen och placerar sig sist i kön, nästa soldat tar då vid skjutandet och drar sig sedan bakåt på samma sätt. Förfarandet fortsätter vanligtvis tills man har kommit i skydd runt något gathörn motsv. Nackdelen med detta förfarande är den dåliga eldkraften framåt (ett vapen).

Tillägg: Det är inte styrt i något reglemente om pipan ska vara uppåt eller neråt.
Fk Satan
Pipan uppåt eller nedåt....

följs följande anvisningar:

• Alla sold i andra omgång springer i högsta hastighet över korsningen med lågt krav på
eldberedskap. Vikt skall istället läggas vid att snabbt passera korsningen, alla på en gång.
Vid löpning kläms axelstödet fast i armhålan, handen håller om pistolgreppet och den fria
armen pendlar.

Så blir det ganska naturligt att pipan hamnar snett nedåt rakt fram. men man som soldat kan välja att styra pipan lite uppåt, raktfram eller nedåt. men det viktiga är att vapnet är SÄKRAT och att avtryckar fingret är placerat utanför varbygeln...
Noname

Ovanstående är som sagt inte hela sanningen...
Bjuder på vad som sägs i nya FMR MOUT om överraskning och vilseledning:

"I den kanaliserande terrängen som bebyggelsen erbjuder är överraskning ofta ett måste för en grupp.
En försvarsgrupperad motståndare med kontroll över eventuella inbrytningspunkter kommer alltid ha
ett bättre duellvärde. För att kunna ta initiativet i striden måste ett förband göra det oväntade och
oförutsägbara. Att alltid anfalla eller framrycka med samma metod eller använda samma åtgärder vid
en sammanstöt medför att vårt agerande kommer att bli förutsägbart, varvid en motståndare kommer
att komma innanför förbandets beslutscykel."

Specifikt om inbrytning:

"Inbrytning
Inbrytningspunkt välj så att fienden så lite som möjligt kan påverka framryckning och inbrytning , i
regel gavel/kortsida på byggnad där eget understöd kan verka mot.
Inbrytningen måste snabbt med tempo, varje dröjsmål kan orsaka ytterligare förluster.
Huvudingångar antas till stor del vara försvarade, varvid inbrytningen bör överraska motståndaren i tid
och rum. De flesta förluster erhålls i regel vid själva inbrytningen i byggnader varvid vilseledning och
beroende på situationen eldöverlägsenhet krävs i samband med inbrytning. Inbrytningen sker antingen
lågt eller högt.
�� Hög inbrytning
Hög inbrytning möjliggör överraskning då anfallet sker ifrån en annan riktning än den förväntade,
varvid anfallet inne i byggnaden kan fortsätta mot motståndarens rygg och flank, samtidigt som
motståndarens förberedda eldställningar undviks. Det är enklare att anfalla nedför än att anfalla uppför
inne i anfallsmålet.
Hög inbrytning är i regel svår eftersom det är svårt att dolt och snabbt bryta in med tempo och
samtidighet, varvid personalen blir extra sårbar vid själva inbrytningen, samtidigt som detta kräver
särskild utrustning. Det är svårt att snabbt få fram reserver. Vid sammanstöt eller stridskontakt inne i
anfallsmålet är det svårt att lösgöra sig från stridskontakten, chefers valmöjligheter blir kraftigt
begränsade, särskilt då förbandet får egna skadade.
�� Låg inbrytning
Låg inbrytning är enkel och går snabbt att genomföra utan större förberedelser där hög eldberedskap
kan bibehållas vid själva inbrytningen. Chefer har bättre möjlighet att välja medel och metod vid
stridskontakt då det enklare går att få fram förstärkning, lösgöra sig från stridkontakten och få ut egna
skadade ifrån byggnaden. Då låg inbrytning genomförs finns risk att förbandet anfaller rakt in i
motståndarens förberedda eldställningar, särskilt då inbrytning igenom dörr/huvudentré genomförs."
QM insats komp
har förmånen av att ha ett ex av remiss utgåvan av FMR MOUT, dock ej digitalt. som det ser ut nu så är det ett bra upplägg på reglementet.
Man har kört ihop livgardets och MSS uppfattningar och förhoppningsis fått något bra av det.
LeadHead
QUOTE (jake the snake @ Apr 1 2007, 22:34 ) *

Som sagt, KISS.

Förvisso, men skulle de fortfarande hålla pinnen i en hand om den var en meter lång och vägde dryga 5 kg?

Nu kan det visserligen bero på att jag har rätt så klena armar och händer, men om jag ska älga över en gata fullkittad och med radio på ryggen, så snabbt jag kan utan att snubbla (det är snarare det som är gränssättande än hur fort benen kan pinna på) så är stabilitet och balans prioriterat och det har jag svårt att se att man får när man håller vapnet i en hand på ena sidan av kroppen och på ett sätt som låter den tyngsta delen av vapnet pendla fritt. Jag kunde köpa löpningsresonemanget om det vore så att man skulle hålla vapnet mitt på (à la klassisk "i handen gevär")...

Sen fattar jag inte riktigt vart pipan ska peka...? Det naturliga för mig känns som att pipan kommer att peka snett uppåt vänster framför mig. Dvs. där jag normalt har framförvarande kamrat. Alternativt snett uppåt höger (men då snackar vi vingligt).
Gator
Fk Satan:

Min Gruppchef gjorde en tämligen lättfattlig, snabb skiss på datorn efter att vi fått instr i detta förfarande. Att distr. till de grpmedlemmar som var förhindrade att delta vid övningstillfället.
Jag kan maila över de om det finns intresse.
HV.gif
Fu Frippe
Ja tack! Min e - postadress finns i profilen!
Mellquist
Nya reglementet för MOUT ligger ute på grupperna och har gjort ett bra tag. Vi hade Kn Persson hoss oss från MSS som har varit med och skrivit reglementet. Det ska tydligen vara så att det är justerat och klart och ska börja skickas ut under våren. Vad jag har förstått så reglementet bra men man måste situationsanpassa sig för varje tänkbar situation. Kan vi enas om tecken och kommandon så är det bra men ibland måste vi lägga till egna. Men man behöver ju inte uppfinna hjulet hela tiden. LG har ju alltid gått sin egen väg så varför skulle dom anpassa sig nu. Det som LG gör är att varje gång någon kommer på ett nytt sätt att göra nåt på så sätts det på pränt och sen ska det utbildas efter det till dan efter då någon annan har hittat eytt annat sätt.
Rickard N
fast den här gången fick ju lg vara med och bestämma i hur det de sysslar med mest skall utbildas på
Triggerpuller
QUOTE (KD803 @ Apr 1 2007, 19:50 ) *
QUOTE (Triggerpuller @ Apr 1 2007, 19:13 ) *

Nu tycker jag att du drar lite väl stora växlar på Meradans citat. För övrigt så torde beprövad erfarenhet har visat att det är bäst att rensa hus uppifrån och ned. Ska vi göra på ett sämre sätt bara för att variera oss? Notera även att det stod "försök", inte "till varje pris".

Just därför så helgarderade jag ju rätt rejält med mitt sista stycke i inlägget du citerar. För övrigt har erfarenheter från verkliga livet visat att alla inbrytningsmetoder har för och nackdelar. Skall man variera sig så skall man göra det för att undvika att falla in i mönster som fienden kan utnyttja. Angående ordval så brukar reglementsfundamentalister tolka "bör", "försök", "om möjligt" på ungefär samma sätt som muslimska dito.

Men efter Nonames klarläggande så verkar det som att reglementet kanske inte blir så tokigt. Fast nu drar jag ju stora växlar igen...
jake the snake
QUOTE (LeadHead @ Apr 2 2007, 07:48 ) *

Som sagt, KISS.

Förvisso, men skulle de fortfarande hålla pinnen i en hand om den var en meter lång och vägde dryga 5 kg?

Nu kan det visserligen bero på att jag har rätt så klena armar och händer, men om jag ska älga över en gata fullkittad och med radio på ryggen, så snabbt jag kan utan att snubbla (det är snarare det som är gränssättande än hur fort benen kan pinna på) så är stabilitet och balans prioriterat och det har jag svårt att se att man får när man håller vapnet i en hand på ena sidan av kroppen och på ett sätt som låter den tyngsta delen av vapnet pendla fritt. Jag kunde köpa löpningsresonemanget om det vore så att man skulle hålla vapnet mitt på (à la klassisk "i handen gevär")...

Sen fattar jag inte riktigt vart pipan ska peka...? Det naturliga för mig känns som att pipan kommer att peka snett uppåt vänster framför mig. Dvs. där jag normalt har framförvarande kamrat. Alternativt snett uppåt höger (men då snackar vi vingligt).

Har du provat och jämfört eller är det bara "borde vara", "har svårt att se att" och liknande resonemang?

Prova att springa SNABBT (för det kommer du att göra när det skjuts) och håll om pistolgreppet och hålla vapnet i gående färdigställning. Jämför sedan hastighet, kontroll, mynningsmedvetenhet osv.
Fundera även på om det kan vara bra att ha en fri att göra andra saker med, exempelvis flytta folk, ta för sig när man ramlar eller att hålla fast hjälmen på huvudet med.
Bushi LG
QUOTE (jake the snake @ Apr 3 2007, 21:10 ) *
QUOTE (LeadHead @ Apr 2 2007, 07:48 ) *

Som sagt, KISS.

Har du provat och jämfört eller är det bara "borde vara", "har svårt att se att" och liknande resonemang?

Prova att springa SNABBT (för det kommer du att göra när det skjuts) och håll om pistolgreppet och hålla vapnet i gående färdigställning. Jämför sedan hastighet, kontroll, mynningsmedvetenhet osv.
Fundera även på om det kan vara bra att ha en fri att göra andra saker med, exempelvis flytta folk, ta för sig när man ramlar eller att hålla fast hjälmen på huvudet med.

Sedan kan man ju inte bortse från det faktum att man springer lite snabbare om armarna kan röra sig i färdriktningen och bakåt -inte i sidled. Om man sticker in axelstödet under armhålan har man åtminstone en arm fri att pendla med.
Dessutom tror jag att killarna som skyddar en vid passagen är ganska glada om de slipper få ett axelst´öd i nacken bara för att någon pendlar lite i sidled istället för framåt...
Mordred
Leadhead> Det blir SIB framöver för olika enheter, du är medbjuden.

Vi kan ta en diskussion då om olika sätt att hålla vapnen, du kan även passa på att testa dem.

You got PM!
LeadHead
QUOTE (jake the snake @ Apr 3 2007, 21:10 ) *

Jag medger att jag just nu inte har tillgång till järnspettet och att jag tidigare när jag snabbt har provat den här vapenställningen direkt har avfärdat den eftersom jag kände att om jag älgar på över en gata så här, då kommer jag att tappa vapnet (eller iaf. tappa det ur armhålan och få "släpa" det längst sidan hängandes i pistolgreppet). Men jag ska givetvis prova denna Guds gåva till SIB-soldaten igen när tillfälle ges. Det kan iofs. som jag tidigare har antytt vara så enkelt som att det är dags att gå till gymmet...

Om argumenten mynningskontroll och risk för att kolva/pipstöta en löpande eller understödjande kamrat verkligen är så starka som de framställs så är det givetvis något att ta fasta på. Jag dock svårt att köpa löpningsargumentet, helt enkelt för att jag trots att jag är nedtyngd av en radio inte upplever det som något problem att hinna med. Och då är jag inte någon fysfantom.

Jag kan hålla med om att det kan vara bra att ha en hand fri ibland, men just löpning över gata torde vara den gång då det behovet är som lägst. Givetvis kan den omtalade vapenställningen ha vettiga användningar, det ifrågasätter jag inte. Hålla fast hjälmen...? brow.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.