Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Nya SIB reglementet
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > HV/Friv
Pages: 1, 2, 3
FkN
Uppenbarligen så är det någon som tycker det är bra, eftersom det i princip är det enda vi övar!
LeadHead
Med tanke på att rikshemvärnschefen har sagt något i stil med att Hemvärnet ska ut ur skogen och in i stan så...
traktorspaning
IOM att HV skall kunna lösa uppgifter regionalt måste man naturligtvis ha färdigheter att hantera urbaniserad TG. Antalet prioriterade objekt som ligger helt isolerade mitt i storskogen torde vara lågt, samt att man tar sig dit utan att passera bebyggelse.

På den gamla onda tiden var det enklare, man hade sitt objekt som man varit stationerade vid sedan Wasas tid. Från samlingsplatsen hade man upptrampade stigar till respektive eldställning (och allt annat runt omkring var planerat i detalj). Orderläget vid starten i princip var att chefen kommenderade ta objekt enligt SOP!

Men tyvärr tiderna för att ha förberedda p-gropar är förbi (det var då vi ville vara 125 000 gubbar och gummor)
Kvm
Det har väl också med att göra vart kompaniet finns geografiskt.
Själv tillhör jag ett stenstadskompani.
Alla våra objekt ligger i stenstaden.
Anser då helt personligen att näst intill all vår övningstid skall läggas till att kunna lösa problem i stenstad.
traktorspaning
QUOTE (Kvm @ Mar 26 2008, 13:39 ) *
Det har väl också med att göra vart kompaniet finns geografiskt.
Själv tillhör jag ett stenstadskompani.
Alla våra objekt ligger i stenstaden.
Anser då helt personligen att näst intill all vår övningstid skall läggas till att kunna lösa problem i stenstad.

Min poäng var att alla förband behöver förmåga att uppträda på/i/runt/invid byggnader. Förbanden är ju en regional aktör på markarenan, torde vara få delar av vårat land där det inte finns byggnader invid objekt med prio eller under framryckningen dit.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.