Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Frågor om Sjövärnskåren
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > HV/Friv > Ungdom
Pages: 1, 2, 3, 4
Guest
Hej!

Jag har sökt till sjövärnskåren i sommar, undrar lite vad man kan förvänta sig (förutom märsgarns goda mat, mums!), vad man gör, när man vet att man blivit antagen osv. all information är av intresse

MVH Rutger
Dizzy_keys
Underbart! Välkommen till kåren! bli gärna medlem här på soldf!
Aktiviteterna innan sommarskolan beror lite på vart du bor, men bor i du stockholm så kommer du bli kallad till en antagningsintervju bland annat, Flera av mina kompisar som inte bor i sthlm blev intervjuade via telefon.

Läs gärna på den här sidan Södertörns SVK
Guest
Tack!

OK, Hur kommer intervjun vara? Om man "misslyckas" på det kommer man inte in då?
Förresten såg jag ett foto av att Sjövärnskåren har skytte som hemvärnet ungdom, inte för att jag är någon skjutgalning (ok soft air guns krig är roliga, bara för kompisarnas smärta) men är det något som alla i sjövärnskåren gör?
MVH Rutger

Ang. Medlemskap så såg jag att Soldaf ogillar användare som bara skriver 1-3 inlägg och jag ville inte hamna i den högen rolleyes.gif
Men kanske inom en snar framtid så kommer medlemskapet igång
Dizzy_keys
Intervjun är egentligen bara för att kolla att du har intresset och så smile.gif
Själva idén med dagen är att ge information till dom blivande eleverna och föräldrarna om vad man gör i sjövärnskåren.
Du såg säkert bilden ifrån HVSS tävlingarna. Vi i sjövärnskåren i stockholmsområdet brukar inte skjuta AK eller 22long, Jag har under mina knappt fyra år i sjövärnskåren skjutit salut två gånger, det vi skjöt med då var med kanoner på skeppsholmen.

Dock ser det lite annorlunda ut i landet vad gäller skjutande.
Guest
Tack återigen Rangern.gif

Intresset är då väldigt stort hos mig (sedan ca 5 års åldern har jag varit intresserad av sjön och SVK sen pappa pratat om det)
Hur stor är chansen att man kommer in? jag sökte redan i november och har inga problem med syn eller hälsan
Hur bra fys måste man ha? springa 1 mil på 30 min?
MVH Rutger
Dizzy_keys
Till Märsgarn är det fler som söker än vad man har platser, det är därför man har intervjun, för att få tag i personerna som gillar det vi håller på med. smile.gif
Det är dock inte speciellt svårt att komma in. Det finns inga speciella fyskrav och du klarar dig med en normal kondition.
Har du inga problem med hälsan så är du så gott som inne.

Du kommer dock alltid ha en fördel i livet med en god kondition, så träna på. Det skadar inte. navy2.gif
Guest
Jag fick fylla i ett papper där man skulle skriva vilka tre man helst ville komma till, tror jag skrev märsgarn 1-2 och känsö
Förresten ska man anmöla sig till en sjövärnskår efter att man fått det bekräftat att man kom in?
MVH Rutger
Skoog
Det kan du göra, men det behöver du inte.

Grundkursen, GK, är i Marinens regi (dock utförd av SVK) och därför behöver du inte vara medlem i en kår. Om du skulle vilja fortsätta (vilket du sannolikt kommer vilja), kommer du däremot bli tvungen att gå med i en kår.
Guest
OK Tack

Vad gör man egentligen på helgkurserna?
Är det lättare att komma in i flottan när man mönstrar, om man varit med på Sjövärnskårens sommarläger?
Skoog
SVK i Stockholmstrakten har kvällsutbildningar varje torsdag på FHS. Vad exakt de gör kan Tikkanen svara på bättre än jag.

Det är en liten fördel att ha varit med i SVK, men det väger inte speciellt tungt.
Dizzy_keys
På torsdagarna läser vi navigation, för att få gå vidare till nästa års skola krävs det att du har tillräckliga kunskaper i just navigation.

Emellan grundkursen och fortsättningskursen läser du till förarintyget, och emellan fortsättningskursen och praktikkursen så läser du till kustskepparintyget. Vi gör även minst ett studiebesök och ibland så har vi totalförsvarsupplysning.
Guest
Tack till er båda smile.gif

Vad innebär totalförsvars upplysning och var brukar ni göra studiebesök?
MVH Rutger
Dizzy_keys
Nu har du hunnit med rätt många inlägg ;) Kom in från kylan, bli medlem här på SoldF! navy2.gif

Totalförsvarsupplysning innebär att man får lära sig saker om vårt totalförsvar, alltifrån info om värnplikten till hur det är att vara officer.
Man kan få lära sig om andra försvarsgrenar. Mycket intressant och roligt!

Studiebesöket iår har varit på stockholm radio, Jag vet dock inte ifall det blir några fler besök på andra ställen denna termin.
Sköld
Kliver in från kylan genom den stora porten och stampar av mig snön.
tack till Tikkanen och Skoog

Vilka båtar är det man får åka/köra i SVK bara segel båtar eller även motorbåtar?

MVH Rutger
Dizzy_keys
Ahh! Välkommen!
Då vill jag passa på att be Blågul att flytta denna tråd till ungdomsforumet.

I GK seglar man tvåkronor som är väldigt bra båtar.
I FK seglar man IF båtar "stora" segelbåtar.
Under PK körde vi 200båtar, men i dagsläget vet man knappt vilka båtar man använder i framtiden.
200båtarna har tagits ur tjänst *232 rest in peace*

Skoog kan bifoga bilder på samtliga båttyper
Sköld
Tackar! trevlig välkommst får man här HV.gif

Ahh! IF båt finns det otrevliga minnen ifrån särskilt när farsan tappade "dödmansgreppet" i vattnet dribble.gif

Är 200 båtarna de där gröna små motorbåtarna på märsgarn?
Och har man alltid de där gröna (m90 tror jag de heter) kläderna eller används fortfarande de blåa m80?

Mvh Rutger
Dizzy_keys
M80 är borta sedan ungefär fyra år tillbaka.
Nu bär vi M90 och den blå "Kalle Anka" uniformen M/48.

Det ryktas om att vissa kommer bli tilldelade SSD93 eftersom den nu för tiden kostar lika mycket som M90.
Fk Satan
Flyttade över denna tråd till Ungdoms forumet, samt att jag har bytt namn på tråden till "Frågor om Sjövärnskåren, Allmänna frågor" Eftersom jag anser att denna tråd gör sig bättre i detta forum nu när gästen har fixat sig en användare på forumet (Söld).

/Fk Satan - Blågul
Skoog
Här kommer bilderna på våra båttyper:

Här är det första man kommer i kontakt med, 2 kronorna. Ganska trevliga små båtar.

Det här är en IF-båt, just det här är FL7 under vår långsegling.

Slutligen kommer den bästa båttypen, 200 båten. Tyvärr håller de på att avvecklas och det pratas om att bojbåtarna ska få ta över efter 200-båtarna. Personen i mitten på backen är Tikkanen.
Dizzy_keys
Åhh, Skoog, vilka ljuva minnen! navy2.gif
Jag ska se om jag kan skaffa fram en bild på en bojbåt.
Dizzy_keys

Två bojbåtar, ser väldigt trevliga ut! navy2.gif
Skoog
Här kommer också en 700-båt, som ni kan få om ni har riktigt otur:

EDIT: Tog bort en bild som inte riktigt hade ett syfte.
Christer
Jag gick GK Marin för 2 sommrar sen. Det kan jag rekommendera. Inte speciellt militäriskt, vilket jag inte fick intrycket att SVK var över huvudtaget.
Mer som ett kollo va Märsgarn tycker jag.

Fördelen med GK M är att du får prova på lite av varje: segla 2krona, navigera, rogänga (köra) och vara utkik på 200-båtarna. Vilket du annars inte får göra förren efter flera kurser..

Dessutom får du delvis yrkesofficerare som befäl samt får göra många studiebesök. Vi gjorde det bland annat på Amf1, sjöstridsflottiljen, hkp och Muskö.

Men vill man ta den långa vägen där du ska bli duktig på allt så kan du ju gå de vanliga kurserna.

Tillägas bör att man ska vara 17/18+ när man blir antagen till kursen. banan_rock.gif
galnekocken
Om man skulle vilja jobba som ledare, vad gäller då. Jag låg på dalaröskans i min ungdom.
Dizzy_keys
@galnekocken, Jag kan eventuellt kolla upp det imorgon kväll.
Skoog
@galnekocken

Du tar kontakt med SVKRFs kansli, de berättar hur du går till väga.

SVKRF
Sköld
Hur ser förresten SSD93 ut?
Och när kommer man att få köra de olika båtarna eller gäller det bara 2 kr för GK:arna?

De där bojbåtarna ser trevliga ut navy2.gif fast inte den där 700 båten
Skoog
Det är huvudsakligen 2 krona under GK, men ni kan få prova på att köra någon av de andra fartygen som skolan förfogar om det finns tid. Under FK seglar man uteslutande IF, möjligen 2 krona någon gång. Under PK är det större motorfartyg som gäller, men som sagt är det inte helt klart vilka fartyg som kommer bli aktuella framöver.

SSD93:
Klicka här.
Sköld
Kan man vara med i HVU samtidigt som sjövärnskåren?

Är det stenhård disciplin eller är det som christer säger ett snällt kollo?

Hur svårt är det att gå vidare mellan GK-FK-PK?

Hur länge är man där?

@Christer: När jag var på vistsgarn i somras så var de flesta (eller alla jag träffade) 91:or eller 90:or i GK på märsgarn

MVH Rutger
Skoog
[quote name='Sköld' post='545701' date='Feb 22 2007, 21:28 ']Kan man vara med i HVU samtidigt som sjövärnskåren?[/quote]

Javisst, inga som helst problem.

[quote name='Sköld' post='545701' date='Feb 22 2007, 21:28 ']Är det stenhård disciplin eller är det som christer säger ett snällt kollo?[/quote]

Det är någonstans där i mellan.

[quote name='Sköld' post='545701' date='Feb 22 2007, 21:28 ']Hur svårt är det att gå vidare mellan GK-FK-PK?[/quote]

Lätt. Så länge du läser skärgårdsskepparintyget innan FK och kustskepparintyget innan PK, så är du nästan garanterad en plats.

[quote name='Sköld' post='545701' date='Feb 22 2007, 21:28 ']Hur länge är man där?[/quote]

Ungefär tre veckor.
[/quote]
lovikavantar
QUOTE (Guest @ Feb 6 2007, 14:38 ) *
...
Är det lättare att komma in i flottan när man mönstrar, om man varit med på Sjövärnskårens sommarläger?

Det är helt klart lättare att komma in i flottan. När jag mönstrade lotsades jag in till en trevlig kaffesörplande örlogskapten pga att jag uppgett att jag är med i SVK. Hon erbjöd en massa trevliga tjänster tills jag i ungdomligt oförstånd började snacka om en längtan efter att springa infanteribana -"Jaha...Du är sån", blev det sedan osv.

QUOTE (Christer @ Feb 14 2007, 12:11 ) *
Jag gick GK Marin för 2 sommrar sen. Det kan jag rekommendera. Inte speciellt militäriskt, vilket jag inte fick intrycket att SVK var över huvudtaget.
Mer som ett kollo va Märsgarn tycker jag.
Fördelen med GK M ...
...kurserna.
Tillägas bör att man ska vara 17/18+ när man blir antagen till kursen. banan_rock.gif

Till er ynglingar (och flickor) som ska söka till SVK rekommenderar jag att gå alla tre åren ,inte Grundkurs marin, om ni är unga nog. GK-Marin är en snabbverision och är som Christer påpekar inte alls så militäriskt och grundläggande. GK, FK, PK är mer militäriskt och grundläggande än GKM, för så är det. Förövrigt håller jag inte med om att SVK inte är speciellt militäriskt. När jag kom dit som 15åring var jag grymt okaxig och förvirrad över discplinen, krav på att ha på sig jackan "rätt" och så vidare. Jag hade kvar den välkända reflexen att söka efter "mössfickan" när man kliver ut i flera dagar när jag kom hem.
Uppfattning av graden av militarism kanske ändras med åren? Dessutom tror (vet) jag att det blivit en lugnare stämmning på senare år. Om det är bra eller dåligt är upp till var och en att avgöra.

Så:
@Sköld
Var på Kollo - kadaverdisciplin-skalan skolorna ligger på beror mycket på skolchefen och befälen och på dig själv. Inget att oroa sig över hur som helst.
Så länge du inte missköter dig så ska det inte vara några problem att ta sig från GK till FK.

Det finns inte nog att säga om varför man ska söka till sommarskolorna. Att det är det mest givande och vettiga man som ungdom kan hitta på på sommarlovet skriver jag under på.

@Christer
254(?) med tre scaniadislar, var det den du åkte runt med? (samma år som jag gick PK)
VMI2002
Kanske OT - jag tycker det ar intressant att hora folks intryck av ordningen och disciplinen inom SVK.

Nar jag var med i SVK for ungefar 10-12 ar sedan sa uppfattade jag att SVK hade ratt bra "studs och puts", och god ordning och reda. Inte sa att det gick till overdrift och blev daligt (kadaverdisciplin), utan det holls pa en bra niva (hall tiderna, uppfor dig korrekt, bar uniformen pa riktigt satt, var hovlig mot instruktorer och dina kamrater, osv.)

Men det verkar ha andrats en del sedan dess....
Skoog
Jag har varit med de senaste tre åren och skulle nog vilja påstå att det ligger på den nivån som VMI2002 säger. Vad det gäller GK-M, så har ingen aning då jag aldrig stött på dessa.
Dizzy_keys
Jag skulle vilja påstå att det är likadant nu som då VMI2002.
VMI2002
QUOTE (Tikkanen @ Feb 23 2007, 18:06 ) *

Men det var ju ett hiskeligt tjat om sommarkollo bara for ett par inlagg sedan.... Missforstod jag nagot?
lovikavantar
QUOTE (VMI2002 @ Feb 23 2007, 19:51 ) *
QUOTE (Tikkanen @ Feb 23 2007, 18:06 ) *

Men det var ju ett hiskeligt tjat om sommarkollo bara for ett par inlagg sedan.... Missforstod jag nagot?

[OT] Menade du mitt inlägg? Jag försökte beskriva lite hur det var...
GK-marin är bara på sommarskolan 1. På GKM har de sovmorgonar och de får ha på sig mössan fel.
Det är stor skillnad mellan GKM och de andra kurserna (de år jag varit på MG1). Därav kan man kanske få en "kollokänsla", i kontrast till de andra kurserna, som någon sade.
Jag förmodar att GKM inte fanns när du var aspirant?
(om du inte förstod meningen med mitt inlägg så försvarade jag Märsgarn mot den elaka anklagelsen om att vara ett kollo. Med lugnare stämning menade jag att man enligt min bors utsago i somras drog in på morgonfysen till tre armhävningar för att någon klagade inför skolchefen för att det var för hårt)

Jag håller med Tikkanen, det är absolut puts och studs som gäller fortfarande. Mössa på, mössa av och raka led i lagom tappning. Du skulle nog känna igen dig.

Edit: Förtydligande.
Edit2: Förtydligade förtydligandet.
Edit3: Hoppas jag inte avskräcker någon med allt mitt babbel, men blivande aspiranter läser nog inte här i alla fall...
Dizzy_keys
Det är absolut inte ett kollo, Jag har ingen egen erfarenhet av GKMarin. men Jag blir nästan förskräckt när jag hör kollo.
Likformighet, uppställningar och dylikt slarvas det absolut inte med. Knappar ska vara stängda, blixtlåsen uppdragna.
Man tilltalar befäl med grad. vi går i kolonner, vi exercerar. vi bär mössa utomhus, men inte inomhus.
Som sagt, inte kadaverdiciplin, men det ligger på en klar och bra nivå.

Det jag kan komma på som kanske påminner om ett kollo är vår oerhört glada stämning.
Om du någon gång besöker Märsgarn och inte finner den oerhörda kamratskapen och glädjen vi har över det vi gör, Så har du nog navigerat till fel ö......
Stratoknaster
Kan inte svara för vad som gäller för Märsgarn men när jag gick FMSK (GK-M?) i Kungsholmen i somras så vart det väldigt viktigt med allt som Tikkanen skrev. Tror det beror mycket på befälen, en av GK kurserna var dte lite "kollo"-varning på... vi hade dock en kurschef med smak för det perfekta och disciplinen fick bli därefter (även om alla inte förstod vad T-5 innebar, och ej heller lärde sig det under kursen).

Upplevde faktiskt att det som var "slappast" var de som gick LK, de gick runt och kände sig hemma och höll inte så hårt på disciplinen jämt.
Kimster
GK-M på K-holmen i somras hade samma diciplin som resten av GK-kurserna, men där fanns väl de (en och annan iaf) som var mer eller mindre tvingade dit av sin föräldrar, och det skapar ju lite huvudbry ibland.
Stratoknaster
QUOTE (Kimster @ Feb 24 2007, 11:52 ) *
GK-M på K-holmen i somras hade samma diciplin som resten av GK-kurserna, men där fanns väl de (en och annan iaf) som var mer eller mindre tvingade dit av sin föräldrar, och det skapar ju lite huvudbry ibland.

menar absolut inte att jag vill racka ner på någon av de andra kurserna, men som jag upplevde det hade de det lite "roligare" i vissa sammanhang.

har jag alltså uppfattat det rätt om jag säger att FMSK och GK-M är samma sak?
lovikavantar
QUOTE (Tikkanen @ Feb 23 2007, 22:53 ) *
... du ...

Vem menar du med "du"? Mig eller "läsaren"?
Om du menar mig:
Jag menar albsolut inte att GKM är ett kollo, men att om man på något sätt måste rangordna kurserna efter hur seriösa de är så är GKM på MG mindre seriös än GK-PK, enligt min ytters objektiva åsikt, pga av att GKM de facto är sex veckor kortare och (som jag fattat det) inte har teoriutbildning. Därför tycker jag att man ska söka till GK om man är ung nog. Christoffer skrev att han fick en kollokänsla på MG och det kan jag inte alls hålla med om, som redan sagt är. Kanske var han på Vitsgarn? :p

EDIT:
Givetvis är inte GKM något dåligt men varför ha kul en sommar i stället för tre + GK- och FK-vinter?
Dizzy_keys
Ber om ursäkt för att jag var otydlig. jag menar läsaren, syftade inte på dig lovikavantar.
Håller förövrigt med om det du skriver.

Klart att man ska söka GK-FK-PK istället för GKM

Vitsgarn är förövrigt min definition av kollo ;)
lovikavantar
Ingen fara. Jag blev bara lite förvirrad när du skrev "du" under mitt inlägg.

Vitsgarn är kollo helt klart. Det ser man på deras vad man med lite fantasi kan kalla uppställing för utspisning :p

(Vitsgarn är förövrigt Sveriges flottas riksförbunds seglarskola på grannön, för er som inte vet)
Dizzy_keys
Vitsgarn äter förövrigt i "vår" matsal och ockuperar även samtliga toaletter där vid lunchtid....
lovikavantar
Det beror förövrigt på att de inte har någon egen toalett på Vitsgarn.

(Det här är inte OT, utan helt klart en relevant jämförelse mellan olika skolor vissel.gif )
Sköld
Så ja idag var det sista anmälningsdag till Sommarskolorna navy2.gif

Nu har jag riktigt stora förhoppningar efter allt ni har berättat, och ser framemot sommaren (om jag blir antagen mellow.gif )

Nu när jag ändå har satt igång att träna efter vinterns utgång tänkte jag fråga, räcker det att kunna springa ca 1 mil på 55 min? och de där 200 m man behöver simma, måste man simma som en fisk? (inte för att det är något problem)

Förresten diskussionen om vitsgarn, hur ser ni på dem?
I somras när jag var där tyckte de att ni var "wannabe" militärer 2.gif

Mvh Rutger
Dizzy_keys
Din kondition är helt okej om du klarar milen på 55, Det är dock inget krav på att den ska vara såpass bra navy2.gif
Under mina år på MG så har vi alltid simmat 400 meter, och det är inget tidskrav på det. Huvudsaken är att du klarar distansen.

Vitsgarn, vad ska man säga om dom egentligen. Dom är rätt gulliga med sin "teletubbies" gympa vid lunchen....
Det är inga direkta motsättningar vad jag känner till, lite småbus är det jag kommer ihåg. Som att stänga av elen till toaletterna vid lunchen navy2.gif

Skoog kan säkert berätta lite om Henrik Floyd incidenten ;)
Berg
Som ajg ahr uppfattat så är Vitsgarn något som typ walldorf eller? :P
Dizzy_keys
Vitsgarn är en civil och ganska dyr(?) seglarskola.
Sköld
Japp seglarskola och konfermations läger (som jag var på i somras blush.gif ) och ja den är lite väl dyr, 130000 kr om jag inte minns fel.

Walldorf vad är det?
MVh Sköld
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.