Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Stridsväst 2000
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning > Materielplatsen
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19
EOD
Har suttit och slängt fickor på stridsvästen i höger och vänster varv i hopp om att hitta den ultimata kombinationen. Har kommit fram till att den som Svensk visar här på SoldF inte här helt fel.

Man får upp sakerna från höfterna vilket resulterar i ett bekvämt bärande kontra att bära allt på bältet och ha det skavandes på höfterna.

Det som jag nu är nyfiken på är hur ni som nu har haft den har burit den och vilka fördelar det är med den kombinationen.

EOD
Doyle
Har tyvärr inga bra bilder. Men här är två som visar hur jag hade min Väst.

Alla fickor syns, förutom den lilla flerbruksfickan som är skymd av armen på bilden "Vänster sida"
Jag hade även en ficka för 2st m203 granater på både vänster och höger framsida. Fickan syns på den första bilden direkt under Duellfickan.

Vänster sida:

Höger sida:

Jag försökte att komma undan med så lite fickor som möjligt, då det finns en risk att man "bär ihjäl sig" när man har en Stridsväst som kommer med så många stora&fina fickor. smile.gif

Fast den enda fickan jag ansåg mig klara mig utan var en av Flerbruksficka Stor.
Casca
Jag har satt ner magasinsfickorna så lågt som möjligt. Fungerar bäst för mig. Duellfickan enligt reglementet och en duellficka på vänster skuldra som RA-ficka. Flerbruksficka stor är placerade enligt reglementet. En av dom kan kanske fästas på ryggen om behov uppstår. Kolvaxeln måste vara fri från jox, sen har vapenremmen en förmåga att trassla in sig i högt placerade väskor. Tyvärr saknar jag benplattan(ännu) annars skulle jag nog placera en stor ficka för tommagasin/hgr där vid vissa tillfällen som SIb ex.

Saknar också ett bra clip till vätskeslangen som finns på "ska ha listan"

Casca
KP2
Jag kör med de stora flerbruksfickorna vid höften, duellfickan på axeln vad gäller magasinfickorna använder jag bara den ena till magasin (två i fickan ett i duellfickan och ett ivapnet) en lite flerbruksficka en bit upp mot bröstet med ficklampa o.dyl.
JBP
Har min ala Doyle - stilen...... funkar fin fint för mej blink.gif
Casca
QUOTE (KP2 @ Jan 9 2003, 06:05 PM)
Jag kör med de stora flerbruksfickorna vid höften, duellfickan på axeln vad gäller magasinfickorna använder jag bara den ena till magasin (två i fickan ett i duellfickan och ett ivapnet) en lite flerbruksficka en bit upp mot bröstet med ficklampa o.dyl.

Då har du 4 magasin för lite. FIXA.

;)

Casca
Kimster
Satte oxå magasinsfickorna upp en bit. På bältet var de värdelösa. Duellfickan är kanon uppe vid axeln. Flerbruksfickorna satte jag på bältet, dock har jag inte använt de så mycke då de tar en himla plats när man ska ner och upp i tornet hela tiden.

I vagnstjänst är västen inge vidare alls... bara ivägen. :(
KP2
"Då har du 4 magasin för lite. FIXA."
/Casca

Hur kunde jag gå på den enkla så klart att jag skulle få mothugg av stridisen... dock är jag ju en sån som mest går och sparkar kotte så det blir liksom inte så mycket trixande längre men till våren väntar 4 veckors utbildning i "personligfärdighet ak5"... och då blir det nog en del tejpande och syende...
Casca
QUOTE (KP2 @ Jan 9 2003, 06:44 PM)
Hur kunde jag gå på den enkla så klart att jag skulle få mothugg av stridisen...

Hur är man när man är stridis? Vänligen definiera begreppet.

Det krävs 8 magasin/skaft för att ta 200 meter terräng som frontsvin. Enkelt och utvärderat.

biggrin.gif

Casca
2Sharp
Casca använder smileys! shit pommes frittes.... ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif

Undrens tid äro icke förbi... biggrin.gif
Casca
QUOTE (2Sharp @ Jan 9 2003, 09:53 PM)

Undrens tid äro icke förbi...  biggrin.gif

Du.............................jag har använt flera stycken.

Casca
2Sharp
QUOTE (Casca @ Jan 9 2003, 09:55 PM)
QUOTE (2Sharp @ Jan 9 2003, 09:53 PM)

Undrens tid äro icke förbi...  :D

Du.............................jag har använt flera stycken.

Casca

Coool... smile.gif
Adam Wilhelm
QUOTE (KP2 @ Jan 9 2003, 07:44 PM)
dock är jag ju en sån som mest går och sparkar kotte

Så länge du inte leker med kotten så... laugh.gif

Förlåt, kunde inte låta bli!!

Nu har ju jag inte SV 2000 men jag har en Recon väst.
Jag har satt mina två magfickor på vänster sida, så långt fram som möjligt. Fickorna sitt fast i västen i överkant och i bältet i nederkant. blink.gif (Någon som fattar vad jag svamlar om??)

Sedan så har jag fyllt på med fickor nästan runt om. Det enda stället som är tomt är i korsryggen. Där är det tomt för att jag ska kunna bära ryggsäck (Berhaus Vulcan) bekvämt.
tarzanboy
Jag gör lumpen nu och använder västen, men jag gillar inte duellfickan och dess placering.
Under magasinsbyten ska man ju stäva efter så låg ställning som möjligt, vilket resulterar i att man i dom flesta fall ligger på fickan när man byter.
Doyle
Om du har Duellfickan på axeln kan du ju vända på den så att "öppningen" komme uppåt. Då borde det inte vara några problem med att ta upp magasinet.

/Doyle, som förövrigt älskar Duellfickan då den räddade mig vid rensning av hus en gång 2.gif
EOD
Ser inte riktigt problemet kan jag säga men det kan ju bero på att jag nästan alltid byter man med vänster handen (trycker in magasinspärren med höger pekfinger under tiden som jag tar fram ett nytt mag med vänsterhanden)

Men Doyles förslag men tycker att man förlorar några sekunder på att sättatn så och ligger man ändå ner så tar jag mig nog tid att ta mag från vanliga fickan men det beror ju på situvationen.

EOD (som oxå gillar duellfickan)
VH
Jag kör allt utom duellfickan på midjebältet. Tycker dock att lösningarna med fickorna på själva västen verkar mer bekväma!
Anledningen till att jag har allt på bältet är att vi inte ska ha på oss västen utan bara bältet (prickskyttarna) vilket är ganska jobbigt eftersom man måste gå och dra upp bältet hela jävla tiden!
Vi får väl se va vi kommer fram till för lösning, eg. tycker jag inte att västen är i vägen!
5.gif
EOD
Varför skall inte prickskyttar ha västen på sig utan bara bältet? Kan inte se några fördelar med det...

EOD
VH
Så är det iaf hos oss.
Saken är den att kolven inte kommer tillräckligt nära axeln = inte bra.
Doyle
Man borde kunna göra en Prskväst. Där man skär bort tyget på västen som motsvarar platsen där kolven är mot axeln 5.gif
NDR
1. Dra upp bältet allt som går.
2. Fäst magasinsfickor i väst OCH i bältet!

Resultat: Magsinsfickorna sitter stenhårt och ett avbärarbälte för 100l säck motsv. är inget problem! smile.gif
NDR
5.gif Prickskyttar använder inte hela västen pga den är i vägen vid ingående i est! (stalking).
Doyle
Man tycker juh att det mer borde vara fickor å sånt som är ivägen istället för själva västen..

Men, I'm not the sniper around here smile.gif
Knekt
QUOTE (NDR @ Jan 12 2003, 19:27 )
5.gif Prickskyttar använder inte hela västen pga  den är i vägen vid ingående i est! (stalking).

Varför i hela världen skulle den vara det? blink.gif
Raptor
Fan, önskar att jag hade haft stridsvästen under min värnplikt. :(

Vet inte hur ofta man har mecklat med de förbenade magasinfodralen osv. Nej, stridsvästen verkar skoj. smile.gif
NDR
Att ha mkt fickor och skit på magen är obekvämt när man ska åla /ligga still länge!

ph34r.gif

Västen är svår att anpassa till att bäras tillsammans med prskdräkt!
facit
Ble jätte gla när vi bytte till västen dock e det precis som många andra nämnt ivägen rätt mycket..

Duellficka i vänsteraxel: En av vår grann plutons löjtnanter hade oss i en pek där han sa att vi skulle ta bort duell fickorna från vänster axel för att man skulle kunna skjuta på både sätten i SIB.. Så vi får inte ha duellfickan där :P trots att jag helst av allt hade velat ha den där.

fan vilka coola nya "smileys"

5.gif 2.gif :rocket: 6n.gif 8.gif rlwhore.gif 3.gif
Knekt
QUOTE (NDR @ Jan 14 2003, 16:51 )
Att ha mkt fickor och skit på magen är obekvämt  när man  ska åla /ligga still länge!

:ph34r:

Västen är svår att anpassa till att bäras tillsammans med prskdräkt!

För det första är det långt ifrån alltid en prickskytt kan använda just liggande ställning, för det andra är det ju bara att placera fickorna så att de inte är i vägen!

En prickskytt med tex PSG90 har ju inget behov av till exempel en massa magfickor för AK5, så så förfärlligt många fickor som är ivägen kan det ju inte vara frågan om.

Möjligheten att ha en camelback i västen är ju kanon för en prickskytt!

Sedan anpassar man ju inte västen till en ghillie, utan ghillien till västen, eller rättare sagt allt anpassas till allt. Jag har svårt att se varför det skulle vara något problem att få västen att funka med maskeringen. Det är ju t o m så att man kan göra västen till en del av ghillien, om man är lite fiffig. Nackdelen är att man då inte kan dumpa ghillien vid snabb reträtt, men maskeringen blir å andra sidan smidigare att röra sig i.
Knekt
QUOTE (facit @ Jan 14 2003, 19:28 )
Ble jätte gla när vi bytte till västen dock e det precis som många andra nämnt ivägen rätt mycket..

Duellficka i vänsteraxel: En av vår grann plutons löjtnanter hade oss i en pek där han sa att vi skulle ta bort duell fickorna från vänster axel för att man skulle kunna skjuta på både sätten i SIB.. Så vi får inte ha duellfickan där :P trots att jag helst av allt hade velat ha den där.

fan vilka coola nya "smileys"

5.gif  2.gif  :rocket:  6n.gif  8.gif  rlwhore.gif  3.gif

Då var det dags. Petiga Yof som inte fattar att vitsen med västen är att DU ska avgöra var du vill ha prylarna. INTE någon annan. Om DU anser att du inte har nått problem med att skjuta från axeln med duellfickan, så är det DU som har rätt.
Adam Wilhelm
Tänk er en pluton med oss från SoldF. smile.gif

Jag skulle vilja se den off. som skulle försöka få oss att sätta fickorna där HAN/HON tycker. biggrin.gif
NDR
Syftet med att ha fickor på ett visst sätt det är att soldaten i pressad situation instinktivt VET var hans nästa magsin finns!

Personligen tycker jag duell fickan är skit!

En soldat hinner bara bli snabb/duktig på att byta magsin ur en sorts magasins ficka!

Att slänga ut en stridsväst utan utb och låta soldaten sätta i hop den som dom själva tycker är att göra dom en jävulsk otjänst!

Ny stridsväst=Nya timmar på skjutbanan med magsinsbyten!

Befälet vet vad som är bäst, du tror att du vet vad som är bäst för dig!

(Undantag vissa puckon som aldrig borde fått en uniform och ändå är yoff!)

Angående prsk - Helt rätt magsinsfickor behövs ej,
Camelback finns i modeller då man inte behöver en jävla väst!
Prsk dräkte betås av jacka och byxa, den är tillverkad av SAAB Baracuda (Signatur dämpande).
Den är INTE tillverkad av gamla uniformer, säckväv eller annat skit!
Casca
QUOTE (NDR @ Jan 15 2003, 17:23 )
Syftet med att ha fickor på ett visst sätt det är att soldaten i pressad situation instinktivt VET var hans nästa magsin finns!

En soldat hinner bara bli snabb/duktig på att byta magsin ur en sorts magasins ficka!

Att slänga ut en stridsväst utan utb och låta soldaten sätta i hop den som dom själva tycker är att göra dom en jävulsk otjänst!

Prsk dräkte betås av jacka och byxa, den är tillverkad av SAAB Baracuda (Signatur dämpande).

Varför då inte initialt låta soldaten få ett antal förslag på placering av fickorna och själv avgöra var dom passar hans kropp, grisfingrar och armlängd bäst?
Sätten att pedagoiskt få soldaten att välja rätt väg är många och kan enkelt göras självmarkerande.
Duellfickan är den fickan som ger det snabbaste oplanerade magasinsbytet, de övriga lockfickorna suger röv........anser jag. Suga röv=i jämförelse med många andra stridsvästar på marknaden. 304K stuket lever kvar.

Vem avgör om ett befäl har rätt i slutänden? Är det beväringen, elitmegabefäl eller fienden?

Sen finns det mycket bra gjorda Guillie suits av "gamla uniformer, säckväv eller annat skit!", vilka fyller ändamålet garanterat lika bra och kanske bättre visuellt, men kanske inte termiskt och beväringsbrandsäker.

Sen tycker jag du svär för mycket för att understryka din åsikt.

Casca
NDR
Jag anser att Magfickorna är ok(jag jämför med FJS-väst och Blackhawk).

Det som är dåligt är flerbruksficka stor=dragkedja är dåligt och den tar mkt plats på bältet. En flerbruksficka skall vara vertial motsv FJS -västen!

Det går inte fortare att byta mag med duellfickan än ordinarie magficka.

Resultatet med flera fickor - blir att soldaten tvekar en halv sekund innan han vet vilket mag han ska ta!

Angående pedagogik:

För att lära soldaten en grundläggande strids situation som magbyte måste instruktören lära in ett instiktivt betende.
Hur man byter magasin snabbt och rätt är konkret i alla avseenden utom yttre betingelser.

Det betendet lär man in genom drill, inte genom att låta soldaten känna sig delaktig i utb situationen. Att låta soldaten ta plats är i DET HÄR FALLT tidsödande och kan skapa en osäkerhet hos soldaten.

Soldaten skall inte behöva fundera över vad som är bäst, en instr skall tala om det för honom och han skall ha så pass förtroende för instr att
han litar på honom.

Ett befäl kan ha rätt, han kan ha fel. Det viktiga är att all utb är trovärdig och att soldaten litar på sin instr och/eller chef i krig.
Doyle
QUOTE (NDR @ Jan 15 2003, 22:06 )

Måste vara jag som är felkonstruerad då...
Casca
Fickor:
FJS västen har jag aldrig använt och kan inte kommentera. Hursomhelst så verkar även den ha styva lock som är hämmande för magasinsbytet. Slappa lock upplever jag som snabbare och enklare att vika undan.
Jag har svårt att tro att du byter magasin lika snabbt med en för dig rätt placerad magasinsficka som med duellfickan, men vad vet jag , det kanske är jag som inte är tillräckligt ûber. Flerbruksfickan tycker jag bra för det ändamålet jag använder den till. Vertikal dragkedja kanske är bra, men risken att materielen vill ramla ur borde vara högre.

Jag håller med dig i princip vad gäller beväringens drill, men det viktigaste måste ju vara att han byter magasin fortast av alla, inte hur han placerar fickorna. Att drilla magasinsbyten kan som bekant göras i många situationer, inte bara under dyrbar skyttetid. Det verkar som att du har erfarenhet av en krystad utbildningstid för att lära dig/soldaten att byta magasin fort.

Vad gäller förtroendet för instruktörer så belös du problemet tidigare. Det betyder att reglementet eller handledningen för monteringen av västen måste vara rätt. Någon "expert" har ju tagit fram monteringsanvisningen och lämnat ett ultimat monteringsförslag. Jag kan inte använda fickorna på det sättet dock utan vill ha dom så lågt höger som möjligt tack vare locken.

Ge oss gärna ditt facit på fickplaceringen.
MBW
Personligen tycker jag att soldaten kan få ha fickorna hur han/hon vill bara magasinbytet går fortare än fienden och vi slipper 304 kass, det går fortare att trassla ut ett väl ingnuggat tuggumi i en rastafari friss än det tar att trassla ut 304k ute i mörka skogen
Kimster
QUOTE (Doyle @ Jan 15 2003, 22:14 )
QUOTE (NDR @ Jan 15 2003, 22:06 )

Måste vara jag som är felkonstruerad då...

hm jag me.. jag gjorde nya hastighetsrekord med duellfickan. \:)
Knekt
QUOTE (NDR @ Jan 15 2003, 17:23 )

Att fickorna sitter på ett sätt på både Pelle och Nisse innebär inte att Kalle lättare tränar upp sina instinkter vad gäller magasinsbyten. Om Kalle däremot får placera fickorna så att han själv lättast når dem, då har han också förutsättningar att träna upp sina instinkter. Det var just detta som FMV angav som en av huvudtankarna bakom västens utformning.

Om duellfickan är skit eller ej är ju en smaksak. Vill man inte använda den ska man inte heller göra det. Som sagt är ju det en av grundtankarna med västen.

Att påstå att en soldat bara kan bli bra på att byta magasin på ett enda vis är knappast korrekt. Du kan ha sju olika system, men bara du själv får anpassa dem efter dina egna förutsättningar så funkar det naturligtvis ändå.

Det är ingen som pratat om att man ska "slänga ut en stridsväst utan utb", det är dina ord. Sjävfallet ska det ges utbildning på all utr, men det är inte det samma sak som att all utr måste bäras uniformt.

"Ny stridsväst=Nya timmar på skjutbanan..." är också ett märkligt resonemang, eftersom det innebär att man aldrig kan byta ut något av den personliga utrustningen, eftersom man då måste omutbilda personalen. Dags att återgå till M96 och patrongördel!?

Befälet vet absolut inte alltid vad som är bäst! Om man inte lyssnade på den enskilde soldaten så skulle vi inte ha någon väst överhuvudtaget. Desstom är västen så pass ny, så soldaten och befälet knappast torde ha några större skillnader i graden av erfarenhet av den. Och till sist är det iaf soldaten själv som ska bära och verka i sin väst. Inte hans närmaste befäl.

Ang "puckon" så lämnar jag det. Lite ot, tycker jag.

En prickskytt behöver betydligt mycket mer mtrl än en camelback. Jag nämnde den som exempel eftersom västen redan är anpassad för en sådan. Eftersom västen är tänkt att i framtiden kompletteras med befattningstypiska fickor, är det bara bra att prickskyttepar redan nu använder den så att den kan anpassas efter deras behov. Fickor för avståndsintrument, anteckningsmtrl, sambandsmedel, kikare, förnödenheter, kompleterande maskeringsmaterial, verktyg, mörkermtrl, ammunition, vapenmtrl, .... det mesta sådant som kan ges egna platser på en anpassad väst.

För någonstans måste ju paret ha sin mtrl. Ghillien ska helst inte innehålla annat än just maskeringen, eftersom den måste kunna dumpas vid flykt, och en väst med bra fickor gör att en eventuell ryggsäck kan göras mindre och smidigare att bära under ghillien.

För övrigt finns det inte speciellt många Barracuda-dräkter inom FM. Ett fåtal finns på försök, mer är det inte. Att stämpla andra dräkter baserade på "eget" material som skit är struntprat. Säckväv i någon form används till exempel som maskering inom så gott som varenda förband i världen.

Ett tips är att du kollar upp tanken barom en produkt innan du sågar ett föreslaget användningsätt.

Kika på SoldFs stridsvästsida: Stridsväst 2000

FMV har en utmärkt folder som innehåller istort sett samma sak som SoldF-sidan. Ring och beställ! Kostar gratis.
NDR
Det är omöjligt att göra vpl i hemvärnet!

Tänk innan ni talar om vad som känns bäst!

för att veta vad som är bäst krävs timmar av övning, inte minuter med ak4 mag framför spegel!

ett betende lår man sig inte under helg utb, utan under en vpl- det vet alla som har gjort en!

Jag har insett nu att HV-prsk tjänst är ett känsligt kapitel och låter övriga kommentarer vara osagt!

Facit fickplacering enl tidigare!

Fäst alla magfickor i både väst och bälte=ojämnfört stabilt och snabbt!
=Plats för avbärarbälte till 100 l ryggsäck!
Raffsec
QUOTE (NDR @ Jan 16 2003, 23:59 )

för att veta vad som är bäst krävs timmar av övning, inte minuter med ak4 mag framför spegel!

ett betende lår man sig inte under helg utb, utan under en vpl- det vet alla som har gjort en!

Jag har insett nu att HV-prsk tjänst är ett känsligt kapitel och låter övriga kommentarer vara osagt!

Det går visst att göra vpl i HV numer så finns det vpl som som ligger inne 3mån för att sen placeras i HV.
Casca
NDR: Ok det var ju ett uttömmande svar på ett facit på fickplacering.

Vet du vad jag tror? Jag tror att du är en kadett eller på sin höjd fänrik med standardattityd. Eller kanske vill du bara vara, vad vet jag. Åtminstånde agerar du på den omogna nivån.
Med den bakgrunden har jag svårt att acceptera dina åsikter och erfarenheter. Du har många år kvar innan du kan försöka tala om vad som är rätt för många här inne.

GU ger givetvis en bättre drill på ny mtrl, vår fördel är dock att vi går in i den nya materielen med många års erfarenhet bakom ryggen som soldater, inte beväringar.

Casca
Knekt
QUOTE (NDR @ Jan 16 2003, 23:59 )

Och där dog du. Respekt? Inte mycket! salute.gif

Du har inte en susning om vad jag och många andra här har för militär bakgrund, eller hur lång, kort, omfattande eller obetydlig den är.

Jag kan bara konstatera att du gång på gång kommer med allt ifrån fördomar och rena felaktigheter, ditt senaste inlägg är inget undantag.
Axial
Man kan inte göra vpl i Hv ?
Men man kan faktiskt lära sig saker även efter värnplikten.
Jag tror att NDR skulle behöva gå med i Hv och lära sig lite om verkligheten och framförallt lite ödmjukhet inför andra människors erfarenheter.
Att man själv kan välja placering på fickorna på västen måste ju vara det bästa, för att utifrån detta öva upp reaktioner och åtkomst av materiel. Att tvinga folk till standard-lösningar är fyrkantigt och fyrkantiga klossar passar inte i runda hål och runda hål är precis vad verkligheten består av.
Doggydriver
NDR, här kommer ett hett tips. Ange i denna tråd eller på din infosida dina militära erfarenheter. Detta medför antagligen att dina inlägg blir lättare att bedömma.
KP2
Jag är vänsterskytt och har duellfickan på högeraxel fungerar klockrent... återkommer dock till sommaren med utömmande utvärdering då jag verkligen krigat i västen under längre tid...

Förövrigt håller jag med om mycket av det casca säger ang utb m.m

Min erfarenhet är att när jag tog ut västen med soldaterna och sa åt dem att lägga västen i skåpet till ett senare tillfälle så hade 90% av soldaterna dagen därpå inte bara satt ihop västen utan hade också tusen frågor ang var jag hade mina fickor och om det gick sanbbare att byta mag på det ena eller andra sättet, det kallar jag delaktighet! Soldaterna övade själva på ledig tid och tipsade varandra m.m och nu när vi använt västen i ett antal månader har alla soldater hittat sitt sätt... och är helnöjda!
VH
Har inte tagit prskbågen än, så jag är ju i princip inte prickskytt. Men jag kan ju säga att bältet har vart mer i vägen i patrulltjänst i övrigt, tror inte västen är i vägen så jäkla mycket mer. Hellre väst och bälte! Bältet måste man gå å dra upp hela jäkla tiden och dra åt. Samt att det går inte att få bältet + berghausens avbärarbälte att funka ordenligt tillsammans.

Angående trolldräkter så tycker jag barracudas dräkt är ok. Inte mer. Visst, den dämpar värmesignaturen till viss del, men inte helt, så man måste ju ändå hålla på å gräva ner sig så förbannat, dessutom har den en jävulsk tendens till att fastna överallt eftersom den är gjord av nät. Har aldrig använt en "hemmagjord" dräkt, men jag tror att man kan få till kamouflaget minst lika bra om inte bättre än på barracudadräkterna! Sen så är ju barracudadräkterna överlägsna när det gäller vikt och övrig funktionalitet, inget snack om saken. Men jag tycker inte det är något fel med vanliga dräkter, skulle vilja prova på dom också.
Knekt
QUOTE (ViktorH @ Jan 17 2003, 20:22 )
Har inte tagit prskbågen än, så jag är ju i princip inte prickskytt. Men jag kan ju säga att bältet har vart mer i vägen i patrulltjänst i övrigt, tror inte västen är i vägen så jäkla mycket mer. Hellre väst och bälte! Bältet måste man gå å dra upp hela jäkla tiden och dra åt. Samt att det går inte att få bältet + berghausens avbärarbälte att funka ordenligt tillsammans.

Angående trolldräkter så tycker jag barracudas dräkt är ok. Inte mer. Visst, den dämpar värmesignaturen till viss del, men inte helt, så man måste ju ändå hålla på å gräva ner sig så förbannat, dessutom har den en jävulsk tendens till att fastna överallt eftersom den är gjord av nät. Har aldrig använt en "hemmagjord" dräkt, men jag tror att man kan få till kamouflaget minst lika bra om inte bättre än på barracudadräkterna! Sen så är ju barracudadräkterna överlägsna när det gäller vikt och övrig funktionalitet, inget snack om saken. Men jag tycker inte det är något fel med vanliga dräkter, skulle vilja prova på dom också.

Lite OT.
"Vanliga" trolldräkter och lättviktare i syntet.
Bushrag.com

Om man inte vill sy själv, vilket jag iofs inte har nått emot! biggrin.gif Fördelen med syntet är inte bara vikten, utan att dräkten tål väta och brand bättre än "naturmaterial".
Capt
NDR;
Det vore intressant om du berättade lite om din bakgrund, det skulle bli så oerhört mycket lättare att ta del av din "djupa visdom" då.

En litet råd bara så där i förbifarten, att uttrycka sig i stil med "-Tänk innan ni talar om vad som känns bäst!" på det här forumet är väl inte så genomtänkt?
Det är inga dumskallar som skriver här. Jag kan garantera att oavsett din bakgrund så finns det många här med betydligt högre kompetens och större erfarenhet än dig.
I det sammanhanget känns dina kategoriska åsikter lite malplacerade.

Faller in bakom Casca och ställer samma fråga, kan du delge oss ditt "facit" av placering?
Då slipper vi ju "känna vad som är bäst" också!! laugh.gif
Fu Kjellberg
Lite OT: men här är en sida vad kanadensarna har i sin nya stridsväst:
packlista
Håll tillgodo smile.gif
Knekt
QUOTE (Fu Kjellberg @ Jan 19 2003, 08:33 )
Lite OT: men här är en sida vad kanadensarna har i sin nya stridsväst:
packlista
Håll tillgodo smile.gif

Genial illustration!
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.