Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Stridsväst 2000
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19
Greenment
Hmm, jo hängde med i lösningarna, men de verkar inte alltför effektiva, man ska ju göra det så bra som möjligt för sig själv, och det verkar man inte göra i detta fall.. bekväm rygga som sitter som den ska spar på kraften..

Nåväl mer tips och trix biggrin.gif
Bushi LG
QUOTE (Fk Satan @ Jan 13 2006, 21:06 ) *
problemet med västen är att man packar för mkt "bra att ha saker" i den. => att man blir för tungt lastad => obra.

försök minska vikten i era västar och plocka bort allt lulllull ni har där! varje grej ni stoppar in i västen gör er inte lättare. Sedan att det är bra att ha i XX situationen okej, hur ofta inträffar den situationen?

Multitool, am, vatten, kniv, sjv-utrustning, försvarsladdningen och lite pansarkex mer behövs inte i västen! ev. kan man banta bort försvarsladdningen och sjv-utrustningen (ifall man inte är grp eller plut sjv)

Ni ska inte vara ngn Inspector Gadget när ni är ute i skogen!

Håller med dig! Vips så försvann ju behovet av stridsvästen och vi kunde gått behållt den gamla 304:an vissel.gif
Jag har sv2k men måste ändå så säga att sååååååååååå jäkla übertsyvt är det inte att lasta på full med grejer i den. Less is more och vips har man plockat bort en amssa fickor på den. Grundutrustad väst var till och med mer utrustad än jag behöver för att strida. Men så är jag ju grundutbildad på 304:an också och vande mig vid att ha med mig det lilla som fick plats i den. Oftast var tilloch med det för mycket! vissel.gif
The Swede
Den lilla stund jag hade SV2K innan jag la hjälmen på hyllan så hade jag INTE de stora flerbruksfickorna på västen, fann inte riktigt behovet av dom i min befattning i HV.
Jag hade iofs en Magdump-ficka men den var ju oftast tom och tog därför inte så mycket plats.

@Greenment

Vad har du för befattning eftersom du behöver en ryggsäck på 100l?
Är det inte så att det egentligen funkar med SS2K och trosspackning?

The Swede pansar2.png
Greenment
Ingen särskild, utan det är mer för att gå ut och träna, eller vid marsch under hv övningar, vilket egentligen inte förekommer så ofta 7.gif

blush.gif
johanp
ni som använder 304k och tycker att den är tillräcklig (jag tillhör nämligen inte denna kategori), vart har ni hgr, vårdkit, camofärg, hörselkåpor, stridshandskar, ficklampa m.m. samt vart dumpar ni tomma magasin?

andra fördelar med sv2k är ju att du kan ha en flerbruksficka stor tom "bara ifall att" kanske för strumpor, regnställ eller en tröja dvs saker som man kanske behöver ibland men vill kunna ta av sig. samt att man kan ha en vätskeblåsa i västen utan att det ser taikon ut och hela hv-ledningen blir galna.
106
QUOTE (johanp @ Jan 14 2006, 20:52 ) *
ni som använder 304k och tycker att den är tillräcklig (jag tillhör nämligen inte denna kategori), vart har ni hgr, vårdkit, camofärg, hörselkåpor, stridshandskar, ficklampa m.m. samt vart dumpar ni tomma magasin?

Bra nej, men det funkade iaf. Man fick använda fickorna i fältjackan lite mer och förvara vissa saker i stridssäcken eller 70LK.

tomma magasin - innanför vapenrocken
vårdkit - läsklina färdig med en linnelapp i påsen (med fler linnelappar) i vänster bröstficka, resten i 70LK
handskar - benfickor eller jackans fickor
ficklampa - hade maglite och leatherman i fodral i bältet (antingen livremmen eller stridsbältet)
hgr - den ena stridsbältesfickan (som fick tömmas på övriga prylar)
camofärg - hade stiften i någon jackficka och tuber i stridssäcken eller stridsbältesfickan
Hörselkåpor - påtagna eller i ena stridsbältesfickan, alternativt i stridssäcken. Hade proppar liggandes i fickorna
Adam Wilhelm
Handskar kan man förresten, tro´t om ni vill ha på... händerna.
I övrigt så håller jag med 106:an.
eskil
hgr - har aldrig sett röken av sådana
vårdkit - höger stridsbältesficka
camofärg - höger bröstficka på vapenrocken
hörselkåpor - antingen utanpå hjälmen eller inhäktade innanför bältet
stridshandskar - på händerna eller i vapenrockens fickor
ficklampa - diodlampa i ett snöre i autoinjektorfickan i vapenrocken

Dessutom så får jag med mig ett extra 1:a förband, nödproviant, multitool och vid behov även en digitalkamera i stridsbältet, och då har jag ändå inte räknat med skyddsmaskväska och vattenflaska. Trots detta ser jag fram mot att byta ut den mot stridsvästen.

Edit: Jag höll på att glömma bort att jag har bajonett på den också.
3924
"Såg" ett upplägg för ett par veckor sedan som jag tyckte "såg" bra ut.

Upplägget bestod av:
Fyra maggfickor
En liten flerbruk
En vattenflaska
En hgrficka, för två hgr ("tror" det var en black hawk strikeficka)
En stor flerbruk på benplatta.

"Han" hade från vänster, liten flerbruk under armen på väster sida, följt av två maggfickor. Sedan var det ett glapp på mitten, resterande två maggfickor tog vid på höger sida, sedan avslutat med vattenflaskan under höger arm. Hgrfickan satt på västens högra del över maggfickorna. En stor flerbruk satt på benplatta runt vänster ben.

Du får med dig:
8mag. (240 välplaserade pangar)
Lite småt och gott i liten flerbruk.
Vatten.
Två hgr av valfri typ.
Kläder i stor flerbruk på benet.
Greenment
3924:
Ajo den verkar helt suverän, att ha fickor under armhålan är ju skönt när man vill stödja sig på något med vapnet gående smile.gif

Duellfickan är aningen för liten för ak4 mag antar jag eller?

Nåväl alla har vi våra egna lösningar som löser äns egets behov..
3924
Greenment:

Jo fördelen som jag har upplevt det att ha fritt från fickor mitt framme på magen är att du slipper ligga på dem, samt att de är lättare att komma åt maggfickorna just när man ligger på mage. Duellfickan kom jag alldrig riktigt överens med. körde heltejpat för det mesta. 8mag=4jmag. om det nu inte fanns risk för att man fick skit i maggen om man körde jmag. Då vart det tejpmagpull i stället.
knaZen
Jag var med i första generationen som fick ut dessa västar Januari -03.
Innan dess hade insatsplutonerna på K4 haft blackhawk-västar.

Vi såg till att ha västen så kort som möjligt, därför att annars fick man bärremmen till berghausen ovanpå stridsvästen vilket var väldigt obekvänt. Så ska man ha en stor ryggsäck så är det inte peppat att ha bältet långt ner.
Inte heller något på ryggen är funkis då.

Angående duellfickan så funkar den med stor packning.
Dock är den ju lite knepigare att använda när man har bt-urustning på.
Men jag älskar den. MUMS!

Vår modell/uppsättning:
- Kort väst. Bältet så högt upp som möjligt.
- Duellfickan på vänster axel, SJÄLVKLART upp och ner som den ska vara.
- Två magasinsfickor direkt till höger längst ner.
- Vattenflaska till höger om dessa två. (Bärremmen till ryggsäcken var tvungen att gå under denna så det var lite bökigt men man blev van och fick in snitsen)
- Liten flerbruksficka tillvänster
- Stor flerbruksficka till vänster om den lilla flerbruksfickan
- Andra stora flerbruksfickan under den andra fast monterad på en benplatta.

Benplattan var lite dryg faktiskt. Man kommer då inte åt godiset man har i benfickan lika lätt.

Slänger upp en bild på benplattan.

Dock verkar det som att det bara vad 1. Insats och KBS 03 som använde sig av denna lösning på stridsvästen.
Så folk kanske tycker att det suger.
Men personligen så anser jag att det är ett bra lösning.
Bollen
Konstnärlig frihet angående placering av fickorna på stridsväst 2000 utöver höger/vänsterhänta var inte tillåtet när vi plockade ihop den första veckan. 2 st Magasinfickor längst fram på bältet, sedan vattenflaskans fodral bakom höger magficka. Bakom vänstra magfickan fickan för rengörningskittet, bakom den (över vänstra skinkan, nästan bakom ryggen) satt 1 av våra flerfunktionsfickor (den andra använde vi aldrig) och sedan ett ledigt utrymme mellan den och Vattenflask-fodralet för att fästa skyddsmaskväskan vid NBC-larm, Duellfickan satt över vänster bröst, åsså moran nånstans på höger bröst.

Andur
Är det fler som inte får i AK4 magasinet i duellantfickan på västen, Det sitter riktigt hårt. 7.gif
Fogelström
Min "ultimata" konfiguration såg ut såhär:

På vänster sida av västen, två magfickor uppochner med ett jägarmag i varje.
På höger sida av västen, duellficka uppochner nära "mitten", samt min kniv. På detta sätt kan man lätt växla axel utan att fickan är i vägen men ändå lättillgänglig vid snabba magbyten (som dock går nästan lika snabbt oavsett vilken ficka jag kör).
På vänster sida av bältet har jag magdump, stor flerbruks. Kan även ha småpryttlar som man inte använder så ofta här, ex kamostift eller hudsalva som man bara har tid att sätta på när man ändå har stridspaus och en stund att fippla. Bakom magdumpen har jag liten flerbruks med ett paket kex eller godis i. Får man hgr är det här de placeras.
På höger sida av bältet har jag en annan stor flerbruks för handskar, comtacs(transportfunktion) och övrigt pryttel man råkar behöva bära med sig för stunden(typ amlådor, stoppa dem i handskarna så skramlar de mindre). Löst kontrolldon här är bra, om man inte vill ha det på snöre i en av västfickorna. Bakom stor flerbruks har vi vattenflaskan.

Inget är i vägen för SS2000, inget är ivägen för vapnet och så länge man inte lägger sig platt på mage så är fickorna på västen inte ivägen för din skjutställning eller något. Snabba magasinsbyten med vänsterhanden, när man har lagt ner det tomma magasinet öppnar man fickan och plockar magasinet med samma rörelse. Enda nackdelen med magbyten med vänstern är ifall behöver mantla så ska det tydligen vara förbjudet att sträcka sig över och mantla med vänstern när man håller AK5 i skjutriktningen med högerhanden, men det torde vara ett mindre problem på AK4:an.
The Swede
QUOTE (Andur @ Feb 13 2006, 01:14 ) *
Är det fler som inte får i AK4 magasinet i duellantfickan på västen, Det sitter riktigt hårt. 7.gif

Det problemet torde de flesta ha då duellfickan är avsedd för ak5-magasin.
Valpen
QUOTE (Fogelström @ Feb 13 2006, 01:39 ) *
Enda nackdelen med magbyten med vänstern är ifall behöver mantla så ska det tydligen vara förbjudet att sträcka sig över och mantla med vänstern när man håller AK5 i skjutriktningen med högerhanden, men det torde vara ett mindre problem på AK4:an.

Va? Varför skulle det vara förbjudet? 7.gif
Jag blev lärd att det var så man skulle göra.
knaZen
QUOTE (The Swede @ Feb 13 2006, 07:07 ) *
QUOTE (Andur @ Feb 13 2006, 01:14 ) *

Det problemet torde de flesta ha då duellfickan är avsedd för ak5-magasin.

Vad jag har förstått så ska det komma en duellficka för AK4-mag.
Men det är ju mycket man hör...
KD803
QUOTE (knaZen @ Feb 13 2006, 09:59 ) *
Vad jag har förstått så ska det komma en duellficka för AK4-mag.
Men det är ju mycket man hör...

Det hade varit trevligt om FM i samband med att stridsvästen infördes gjort magasins- och duellfickor till en del av "<vapen> MT" medan själva stridsvästen bara bestått av väst, bälte och flerbruksfickor. Då hade vi sluppit "problemet" med att alla får ut tillbehör som är skräddarsydda för AK5 oavsett om man ska ha AK5, AK4, pistol, ksp osv.
Fogelström
QUOTE (Valpen @ Feb 13 2006, 08:21 ) *

Jag antar att det har något med att göra att du har fingret i närheten av avtryckaren och mantlar samtidigt - risk för vådaskott eller något. Vi blev drillade med vapnet lutat åt vänster, mot höften. Då höll man på handskydden med vänstern och manövrerade allting med högern (magasinbyten, patron ur etc) och vi fick lära oss att det var för att man skulle undvika vådaskott från folk med chipsfingrar.

På en skjutvecka kom ju då "turbo"-magbytesträningen in och kapten(eller vem som nu var skjutledare) sa bestämt att det var förbjudet enl. någon föreskrift men att ingen skulle bry sig i krig. Så länge man inte skjuter klick så slipper man ju problemet all together.

Och som sagt, problemet finns inte ens på AK4, och tja, så länge man är i lumpen med sin AK5 får man väl sköta sig... existerar föreskriften så lär den väl finnas i SäkI. Bara att sätta sig och bläddra... tveka.gif
Doggydriver
QUOTE (Fogelström @ Feb 13 2006, 14:59 ) *
QUOTE (Valpen @ Feb 13 2006, 08:21 ) *

Jag antar att det har något med att göra att du har fingret i närheten av avtryckaren och mantlar samtidigt - risk för vådaskott eller något. Vi blev drillade med vapnet lutat åt vänster, mot höften. Då höll man på handskydden med vänstern och manövrerade allting med högern (magasinbyten, patron ur etc) och vi fick lära oss att det var för att man skulle undvika vådaskott från folk med chipsfingrar.

På en skjutvecka kom ju då "turbo"-magbytesträningen in och kapten(eller vem som nu var skjutledare) sa bestämt att det var förbjudet enl. någon föreskrift men att ingen skulle bry sig i krig. Så länge man inte skjuter klick så slipper man ju problemet all together.

Och som sagt, problemet finns inte ens på AK4, och tja, så länge man är i lumpen med sin AK5 får man väl sköta sig... existerar föreskriften så lär den väl finnas i SäkI. Bara att sätta sig och bläddra... tveka.gif

Nu går det OT - men här kommer något som har med denna diskussionen att göra. Utbildad enlitg båda ovan nämnda (allt med högerhanden, allt med vänsterhanden med axelstödet mot axeln). Senaste är dock (KFÖ 05) enligt en Kn och en kadett på sista året enligt följande:
Vapnet mot axeln, handen på pistolgreppet. Byt magasin med vänster, ta tag i handskyddet, mekanismrörelse med högernäven, smattra vidare. Förbehåll för detlajfel pga lidande minne.
Lonewolfe
Har precis fått ut stridsväst 2000 och upptäckt samma som en del av er tidigare påpekat att duellfickan är strång. Är det någon som har tips hur man kan töja ut fickan på ett bättre sätt än att trycka in ett AK4 mag. 7.gif

Hur gör ni, de som har monterat magpull på AK4 mag? Fickan är lite kort då man inte får in hela magasinet i fickan! Tips är välkommna.....
Fogelström
Som sagt så SKA inte magasinen till AK4:an få plats i duellfickan, den ska till och med vara "trång" för Ak5-mag så att de inte försvinner ner i terränglådan när man öppnar fickan. Du får sätta dig ner och sy om den (med godkännande uppifrån givetvis) eller vänta tills det kommer duellficka för AK4-mag.
Psson
QUOTE (Lonewolfe @ Feb 13 2006, 16:24 ) *
Har precis fått ut stridsväst 2000 och upptäckt samma som en del av er tidigare påpekat att duellfickan är strång. Är det någon som har tips hur man kan töja ut fickan på ett bättre sätt än att trycka in ett AK4 mag. 7.gif

Hur gör ni, de som har monterat magpull på AK4 mag? Fickan är lite kort då man inte får in hela magasinet i fickan! Tips är välkommna.....

Använder inte duellfickan, använder flerbruksficka liten har två mag där ett i vapnet ett i handen(kör på magpull) duellficka är bra att ha PMR i på ryggen sen kopplar man en monofon till PMR:en som man fäster på vä framsida av bröstet. Funkar kalasbra. Då man i insats ska "förlita sig på " Ra 135 annars...

Viam inveniam, aut faciam

gasmask.gif
Bushi LG
Jag har en duellficka (orginal) som funkar med AK4 magasin. Den enda i Sverige? Måste vara felsydd...
Har dock töjt den en hel del med pennor, linjaler, träkilar, AK4 magasin mm och skam den som ger sig.
Magasinet måste dock "rundas" av först med hjälp av tejp som gör övergången till "den grövre delen" (längs upp blir magget tjockare) av magasinet mer rund -annars fastnar magget liktförb...

:P
Fk Satan
Bl.a. Hv-folk har jag sett en hel del kreativa alternativa användningsområden för duellfickan

minikontor
kartficka
chokladficka/kexchokladsficka
Snusficka
pmr-ficka
mobilficka
skitpappersficka
skavsårstejpsficka
Vårdetuificka
knaZen
En mini/jakt-radio funkar även att ha där.
Chockladkakor kan man ha i den lilla flerbruksfickan, får plats med 5st 100g.
vargen
Hur kitta SV2000 på ett bra sätt så man kan bära ryggsäck med avbärarbälte på ett bra sätt behöver lite tips och trix.
Sytare
@Vargen, tidigare i denna tråd så har det kommit en hel del information, omdömmen och annat från folk på j- och spanförband som kittat västen. efter vad de anser fungerar.

Om jag sen lånar Span-Eliassons profilbild och visar en bild på min egen väst så ser du följande:

Magasinsfickorna på bröstet, och bältet sitter väldigt högt upp på västen. Inga fickor på ryggen (syns ej, men det är rätt så självklart), utan de stora flerbruksfickorna sitter istället på bältets sidor. På detta vis så är inte västen ivägen för ett avbärarbälte.

/EDIT: @Vargen, ett tips extra till dig. För att underlätta övrigas läsförståelse så rekommenderar jag att man använder kommatecken, ok?
vargen
Tackar Sg Toll
Jag hade probelem att se bilderna på min dator så därför min fråga, bild problemet är nu fixat vet inte vad jag gjorde men nu funkar dom.

Vargen
Greenment
Vargen , du har dina kära kamrater till hands, utnyttja oss! biggrin.gif clap.gif
Greenment
http://img162.imageshack.us/img162/3460/uppa15db.jpg
http://img219.imageshack.us/img219/82/uppa24kt.jpg

edit: tog bort direkt länkarna, bilderna va för stora =)

Så här använder jag västen, bruna dumpfickan är egentligen ingen dumpficka och den är där endast för att illustrera då jag har beställt en "grön" magasins dumpficka..

Fungerar helt ok med SS2000, fast när jag konkar runt på J-90 så ser det annorlunda ut..
Larsleo
Tillägg till SgToll's kommentarer:

På min väst hade jag 3 st magfickor på bröstet. 1 magficka lång fram på bältets högra sida . 2x flerbruksficka stor så långt fram på bältet som det gick. 1 flerbruksficka liten på bröstet. laugh.gif

duellfickan mecklades fast på Ak5's axelstöd. happy.gif .. ..
mono/t hade man i SS2000 alt Lk100

edit: magdump var innanför jackan eller i en ficka på snöblusen
SISU
Så här ser min väst ut .
Inget konstigt förutom MaxP pistol mag ficka med SF g2 o Buck/strider ( The Brick ) .

Strv101
Jag tror inte att min väst skiljer sig så mycket från den stora massan. Det jag försöker att göra, är att hålla den sidan som jag har kolven på så fri som möjligt från allt pryttel bara fär att undvika störningsmoment när man ska lyfta vapnet.
Duellfickan funkar som mtrl ficka för pennor och dyligt.

Front.

Detaljbild

Ryggbild.
Vesku
Ser att många gillar att ha kniven uppe i brösthöjd på västen. Detta fenomen hoppade en yrkesofficer på, när han var övningsledare för insatsplutoner. Kniven ska man enligt honom absolut inte ha på västens framsida då det är väldigt enkelt för FI att ta tag i den och sedan stöta in den i bröstet/magen, i hans värld var knivar på västens framsida stängt förbjudna.
BunkerBuster
QUOTE (Vesku @ Apr 8 2006, 19:09 ) *
Ser att många gillar att ha kniven uppe i brösthöjd på västen. Detta fenomen hoppade en yrkesofficer på, när han var övningsledare för insatsplutoner. Kniven ska man enligt honom absolut inte ha på västens framsida då det är väldigt enkelt för FI att ta tag i den och sedan stöta in den i bröstet/magen, i hans värld var knivar på västens framsida stängt förbjudna.

Har man Fi så nära får man hoppas att man redan har kniven i handen, helst med den vassa delen i honom/henne, låter snarare som att yoffen sover lite dåligt och behöver ångestdämpande medicin.
King Kill
Jag var mest orolig att jag skulle råka skära halsen av mig själv när jag drog/satte tillbaka kniven när jag hade den så...
Hornet
kniv i dropleg är inte heller fel smile.gif Lätt att få tag på och inte ivägen.
Fu Kjellberg
Här kommer min väst.
Inga konstigheter där.
Duellficka till lightsticks. 2 st Recon hgrfickor. 1 st Recon combificka med SF G2 och Leatherman.
Även en MAS magasinficka.

Här med bild på min "lilla stridsäck" tillverkad av Patroels.
Med förstärkningsplagg o extra mag. smile.gif

Passar bra ihop med liten säck när man har flerbruksficka stor på baksidan.
Sytare
@Fu Kjellberg
Inga konstigheter? Vad är det då för Camelbak-blåsa som du slängt ner i ryggfickan? Har du hittat en blåsa som passar, eller har du bara opererat på en CB-slang med munstycken på en Source?
Fu Kjellberg
QUOTE (Sytare @ May 28 2006, 10:20 ) *
@Fu Kjellberg
Inga konstigheter? Vad är det då för Camelbak-blåsa som du slängt ner i ryggfickan? Har du hittat en blåsa som passar, eller har du bara opererat på en CB-slang med munstycken på en Source?

Det är en Thermobak. Inte direkt optimalt men det går. Tänkte skaffa en annan blåsa till västen alternativt köra med systemet utanpå typ som här.

Annars så får man para ihop slangen med en Source blåsa som sagt. smile.gif
wolfie666
Tjenis allihop!

Jag måste fråga en rätt dum sak men ändå. Har för en tid sedan fått ut sv2000. På sidorna vid höfterna på västdelen sitter det en rem för vad jag antar är för storleksanpassning. Remmen sitter vriden på min väst så att "spännet" sitter innåt. Remmen är liksom snurrad.Hoppas ni fattar vad ag menar.Ska det vara så? Det är så på båda sidorna. Någon som vet varför?

blush.gif blush.gif ;)
Adam Wilhelm
Vriden och vriden, spännet ska vara vänt inåt för att remmen ska hamna innanför västdelen när du drar åt den.
Ungefär som remmarna på framsidan är vända inåt.
wolfie666
QUOTE (Adam Wilhelm @ Jun 25 2006, 12:47 ) *
Vriden och vriden, spännet ska vara vänt inåt för att remmen ska hamna innanför västdelen när du drar åt den.
Ungefär som remmarna på framsidan är vända inåt.

Ok då tänkte jag rätt från början. Tack för svaret.
fun_icon_nana.gif fun_icon_nana.gif
Broberg
@Fu Kjellberg

Varför har du flaksa med dig när du har vätskesystemet? Är den till mat?
Ing
QUOTE (Broberg @ Jun 26 2006, 00:09 ) *
@Fu Kjellberg

Det har diskuterats på många ställen tidigare.. minst en flaska vatten bör man ha med sig även om man har camelbak.
Broberg
QUOTE (Ing @ Jun 26 2006, 00:16 ) *

@Fu Kjellberg

Det har diskuterats på många ställen tidigare.. minst en flaska vatten bör man ha med sig även om man har camelbak.

Ok. Tack. Då vet jag varför man bör ha det.
Tyrfing
QUOTE (Broberg @ Jun 26 2006, 01:27 ) *
QUOTE (Ing @ Jun 26 2006, 00:16 ) *

@Fu Kjellberg

Ok. Tack. Då vet jag varför man bör ha det.

Sen beror det ju pa var man ar.
I Liberia hade jag vatskesystem + 2 vattenflaskor + 1 0.5l Pet. ( Tro mig, du behover all vatska du kan bara pa fotpatrull under Afrikas sol.. )

Forutom detta hade jag ASP, kniv, "overlevnadskit", 2st 200 skotts-kassetter, 6 magasin ( Med Kasseten i KSPn sammanlagt 780 Patroner biggrin.gif ) och 9 Hgr ( 5 chock, 2 sprang, 2 rok ).

Behover jag saga att den var tung? :-D
Hornet
Fältflaskan har ju med skyddsutrustningen att göra också koppla up sig mott skyddsmaksen kan vara bra även om man har sorce eller liknande på sig
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.