Jag kastar mig glatt in i debatten från höger...
Min uppfattning är att det i många system/stilar fungerar just så här, eleverna genomför "attacker" och nedkämpas effektivt, dvs faller som käglor, instruktören kan vara extremt skicklig och kunnig på många saker, men eleverna formas efter hur de tränas utbildas och hur träningen genomförs.
Mao menar jag att det är svårt att vara kritik eller falla utanför sin egen stil och tänkande och att utvärdera den "innifrån".
Man blir ju formad och "van" vid att genomföra vissa attacker och att få dessa hanterade inom systemets ramar, mao har man en mental formning som påverkar ens agerande.
Sällan är man adrenallinstinn och till 110% övertygad om att nita sin tränare/partner.
Jag har genom åren tränat varierande "kampsporter" som judo, karate (wado-ryu) Wing Chun (Simon Lau/Wai-Po Tang) Modern Arnis/kali-sikaran (Fighter Centre, Johan Skålberg) blandat med div. seminarium av blandade former av kampsport, ex: Mike Inay- arnis, Ed Parker Kenpo, Omar Bouiche, Sambo, Ernest Emerson, Emerson Combat Systems. Samt även tränat en del med mma typen när den var hyfsat ny i Sverige.
Min mening var inte att köra någon form av "martial-arts name-dropping", min mening var att visa att det har funnits stor variation och blandning av olika stilar och människor när jag har tränat under ca: 18 år, mer eller mindre intensivt . På senare år har det endast varit FM's närkampssystem som blivit utövat.
Min uppfattning är att mycket av de tekniker och koncept som fungerat alldeles utmärkt under lång träning i samma klubb, inte riktigt fungerat lika bra när du träffar någon utanför klubben/stilen/konceptet.
Dels för att personen inte alls är samkörd med dig, din stil, din tanke. Dels därför att personen har ingen inlärd mental kunskap att han "bör" reagera på något specellt sätt inför en viss teknik.
Jag har tränat med bl.a en duktig brottare och han fattade ju inte alls vad jag höll på mig utan körde på sitt race, vilket fick mig att bita i gräset.
Dessutom hade han sjuk styrka, han var dock inte riktigt intrimmad på låga sparkar, armbågar och slag...
Jag tror att det är mkt. svårt att komma utanför sin box, man kan ju, troligen inte, greppa folk på stan, se till att de attackerar till 100% och sedan utvärdera.
Jag tror ändå att man bör tänka lite längre och koppla på mer agressivitet och tempo om man skall ha en uppfattning om hur det kommer att fungera, på båda håll.
Denna video tycker jag är ett intressant exempel på vad jag menar, utan att för denns skull mena att videon är korrekt eller inte manipulerad på något sätt.
http://www.youtube.com/watch?v=gEDaCIDvj6IJag
tror att man skulle tjäna mycket på att dels bjuda in andra klubbar men andra stilar/metoder (boxning, kick-boxning, muay-thai) samt är helt övertygad om att man skall träna i "stress zonen", dvs när man är trött och med hög puls.
Stryk kommer man att få, det är bara att satsa på att det blir hanterbart och att du i slutänden klarar dig hyfsat oskadd. Sparring med [nästan] full kontakt tycker jag är en självklarhet om man skall vara förberedd för en ev. konfrontation, man/jag blev rätt förvånad första gångerna jag fick näsan knäckt, läppen blodad eller en rattankäpp i ansiktet. Man bör has en uppfattning om att man inte är helt utslagen fast man fått en ordentlig smäll.
Första gången jag fick en sparringpartners fot i ansiktet, tillräckligt hårt för att jag skulle ha märken efter skosnören och öljetterna för dem över näsan/kinden, trodde jag att jag var helt sönderslagen och säckade ihop. Men det var ju ingen fara.. förutom att det gjorde ont och var obehagligt.
Ouhm well, hoppas jag fick fram vad jag ville ha sagt och inte förlorade mig i svammel...
Btw, kniv är sjukt svårt, det går fort och blir snabbt söligt. Skjutvapen/fordon är absolut det bästa svaret på knivar och annat vasst och spetsigt... Jag har, extremt sakta, övat kniv-tekniker med vass kniv, man kan
lungt säga att fokus utan tvekan är på kniven...
QUOTE (Slagbjörn @ Jun 19 2008, 16:31 )

QUOTE (roninn @ Jun 18 2008, 14:54 )

Efter att ha sett filmen på youtube så måste jag säga att jag blir lite förvånad och lite kluven. Först får man se det "gamla klassiska" som alla konstiga självförsvarssystem med självaktning har nämligen en instruktör som går runt och trixar med händerna och sänker folk till höger och vänster.
Sen följer lite bilder på vad som verkar vara fri sparring och brottning. Där ser det ut som vilken "fri" kampsport som helst, slag brottning, drag och slit. Ingen som verkar lyckas eller ens försöka göra allt "trix" som instruktören visat.
Om nu systemet är sådant att man utan större problem kan lägga ned en vilt knivviftande kille varför misslyckas dom då på sparringen?
Min erfarenhet efter något decennium som polis är att det inte är så enkelt att "ta ned" människor som inte vill bli nedtagna. Även om dom är berusade och man är två man så kan det bli lite krångligt om det är en motsträvig person. Att det skulle va så enkelt som på filmen betvivlar jag, detta säger jag av praktisk erfarenhet. Hur det skulle funka mot en nykter aggressiv motiverad gärningsman med ex kniv undrar jag starkt.
Grejen med Systema är ju att man inte tränar in en magisk "teknik" som alltid funkar "om han bara kommer med armen i den här vinkeln, med lagom kraft på en torsdag" Jag tror att sparringen vi gör ger mycket mera än vad teknikträning gör. Det som kan se ut som tekniker är egentligen principer, det är lite luddigt, men om man ska försöka förklara det enkelt så är principer något som kan appliceras i flera olika situationer. Ett lås som funkar på marken funkar stående med, eftersom att det går att böja leden på samma sätt. Det svåra är ju att få in personen i låset. Vad gör du om han anfaller på "fel" sätt, så att du inte har någon teknik för det? Med principer det inte något intränat, utan något som kommer spontant i den situationen. (Eller så blir man, som ofta på träningen med, bara helt stirrig och nervös när kniven kommer farandes)
Jag tycker personligen att kniv är jättesvårt, då det går så j*kla fort, men vår tränare har ju som ni ser bättre koll på det.
Trots det har jag sett honom också bli träffad många gånger. Ingen är supermannen, slåss du, kan du få ont.
"Det handlar inte om att vinna, utan om att överleva" Det är bättre att bli skuren än att bli stucken, även om man ju helst inte vill bli träffad alls.