Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Russian Systema
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum > Hinderbanan
Slagbjörn
Hej, nu startar jag upp en ny tråd här, fun_icon_nana.gif

Är det någon som vet något om "Systema" som kampsport?

Ska prova på att träna det imorn, så lite allmän fakta vore kul, om ni vill dela med er.

Om intresse finns återkommer jag gärna och berättar vad jag gjorde på träningen.. happy.gif
Flak
Coolt som attan! cool.gif

Hoppas vi syns på träningen!
os frontale
Ni kommer nog hem med ett flin. Systema är inget annat än ett skämt.
http://www.youtube.com/watch?v=dE_4bRXATLc
jaegare
QUOTE (almkvist @ Jan 30 2007, 21:06 ) *

Haha, ja kan inte annat än att hålla med om man utgår från den filmen smile.gif Höll på att skratta på mig, haha
os frontale
QUOTE (jaegare @ Jan 31 2007, 12:01 ) *
QUOTE (almkvist @ Jan 30 2007, 21:06 ) *

Haha, ja kan inte annat än att hålla med om man utgår från den filmen smile.gif Höll på att skratta på mig, haha

Notera även att denna kille är "mästare" också. Det bästa är när han gnuggar bröstkorgen mot kniven för att sedan låta den ta ett snitt över handleden, för att avsluta tekniken med applåderande studenter.. dribble.gif
Detsl
Är inte "Systema" bara ett annat ord för Sambo? SAMozasjtjity Bez Oruzjija. Det är i så fall ryska polisens och militärens närstridsteknik, som sedan utvecklats till en kampsport. Putin började sin kampsportskarriär som "sambist". Sporten är medlem i internationella brottningsfederationen. http://www.fila-wrestling.com/index.php?op...&Itemid=102
losec
På vilket sätt är det hela ett skämt enligt filmen? Tycker mkt av det de visar såg vettigt ut. Visst en del ninjatricks, men dessa magiska saker finns ju även i KM som FM ju använder.

Gillade bl a annat att man kan slita i ören, har själv aldrig sett det förut.

EDIT: Finns många tomtar inom självförsvar/kampsport. Vanligt drag för dessa är att de vill tjäna pengar på "sin" hemliga lära/teknik. Cirkulerar diverse klipp med sådana, ofta visar sig dessa mästare tuffa genom att spöa upp någon tonåring. För att få lite balans lägger jag därför in denna tomte! Skratta gott!
Här är en video där han får motstånd av någon som inte tror honom.
Slagbjörn
Nu har man varit på träning i norrköping då..
Det var rätt intressant, men det kändes lite konstigt att första träningen var med pistol...
Avväpning, riktigt kul banan_rock.gif

Visste för övrigt inte att det gick att böja leder åt så många håll innan idag, aj.. mellow.gif

Systema är inte ett skämt, däremot ska man göra det som är lättast, inte krångla till det.
Fick jag veta idag rolleyes.gif

Om intresse finns kan vi ju fortsätta här
jake the snake
QUOTE (losec @ Jan 31 2007, 17:32 ) *
Visst en del ninjatricks, men dessa magiska saker finns ju även i KM som FM ju använder.

Ärligt talat, vilka magiska ninjatricks finns det i närkampssystemet eller i Krav Maga?
os frontale
Sambo och systema är vitt skilda saker. I alla fall vad de är idag. Sambo är mer pang på och har visat sig funkat bra i NHBgalor, med aktörer som Oleg Taktarov och Fedor Emelianenko (http://video.google.com/videoplay?docid=-8055308976260561043&q=Fedor+Emelianenko)

Mer torsdagsnöje:
http://www.youtube.com/watch?v=kr7L_tY0FQw

http://www.youtube.com/watch?v=iZqcQDabPCQ ( hur attackerar man en 30CM kniv med en handväska?, helt underbart när han fångar upp kniven i öglan biggrin.gif)
Slagbjörn
Och då känner man sig ju tvungen att svara på det...

http://www.youtube.com/watch?v=Uuq50cDfrTs

http://www.youtube.com/watch?v=X3reKO1Bh6o

ska träna igen snart, får väl se om det kan vara något...
Lite tidigt att döma ut det redan..
Det gjorde som sagt ont igår mellow.gif

Så det är nog inte mera bluff än andra kampstilar, som Aikido.
Men det är som sagt för tidigt att säga något än..

Någon i norrköpingsområdet som vill hänga med och träna, så PM:a wink.gif

EDIT: Lade till en länk.
os frontale
Intressant att se en välkomponerad film med välkorigerade slagsmål där motståndaren agerar som kokongoffer som även har genomgott lobotomi ;)
Aikido är en gammal stil med traditioner som garanterat funkar i konfrontationer som stilen är skapad för, dvs obeväpnad strid med stora rustningar för några århundraden sedan. kolla från 03.19 och räkna antal gånger som vasiljiev skär ihjäl sig själv... biggrin.gif

Men men, Systema är säkert funktionabelt med renhorn eller när utövarn vill ta livet av sig.. .;)

Krav maga är ju lite pang på.. biggrin.gif
Slagbjörn
Jag tror ju inte att Spetznäsorna skulle använda systema om det inte var effektivt tongue.gif
eller, vi kanske inte behöver vara rädda för dem då, nu när vi vet att systema ändå inte funkar..? wink.gif
pajohansson
QUOTE (Slagbjörn @ Feb 1 2007, 19:21 ) *
Jag tror ju inte att Spetznäsorna skulle använda systema om det inte var effektivt tongue.gif
eller, vi kanske inte behöver vara rädda för dem då, nu när vi vet att systema ändå inte funkar..? wink.gif

Det fungerar säkert, men det mesta som går att se på nätet består mest av Slowmotion-attack -> Ninjamove -> Rullning i ett sådant tempo att det bara ser töntigt ut. När det är någon som verkligen vet vad han sysslar med som kör med lite mer tempo ser det bättre ut.

Kolla bara filmen som visades innan, där han håller ner motståndaren genom att snurra en portfölj framför honom biggrin.gif
Kaliber600
Kanske så att han anpassar våldet efter motståndet? Men nog såg det lite för "ninjaaktigt" ut ibland...
jaegare
På vilket sätt är det hela ett skämt enligt filmen? Tycker mkt av det de visar såg vettigt ut. Visst en del ninjatricks, men dessa magiska saker finns ju även i KM som FM ju använder.

Ja det är sånt man förstår när man har tränat diverse kampsporter i 20 år... Att ens jämföra detta med Krav Maga som är äkta o realistiskt är en förolämpning mot KM!
Tittade på klippet igen o skrattade lika mycket som första gången, höll nästan på att ramla av stolen biggrin.gif

EDIT: Finns många tomtar inom självförsvar/kampsport. Vanligt drag för dessa är att de vill tjäna pengar på "sin" hemliga lära/teknik. Cirkulerar diverse klipp med sådana, ofta visar sig dessa mästare tuffa genom att spöa upp någon tonåring.

Haha, ja verkligen, den här ryska nissen är definitivt en av dessa biggrin.gif
losec
QUOTE (jaegare @ Feb 1 2007, 19:38 ) *

Ja det är sånt man förstår när man har tränat diverse kampsporter i 20 år... Att ens jämföra detta med Krav Maga som är äkta o realistiskt är en förolämpning mot KM!
Tittade på klippet igen o skrattade lika mycket som första gången, höll nästan på att ramla av stolen biggrin.gif

EDIT: Finns många tomtar inom självförsvar/kampsport. Vanligt drag för dessa är att de vill tjäna pengar på "sin" hemliga lära/teknik. Cirkulerar diverse klipp med sådana, ofta visar sig dessa mästare tuffa genom att spöa upp någon tonåring.

Vad bra för dig!
Här är en av de första länkarna som kom upp när jag sökte på "Krav Maga" på youtube. Jojo, de övar försvar mot svärd och använder flaschiga grapplingstekniker som grapplingsexperter skulle ha svårt att göra på en nybörjare... om de fick motstånd vill säga..... om de inte fick motstånd är det jättelätt...

Att sitta och såga saker över internet är lätt, framför allt när det går ut på en master som spöar elever på ett koreograferat sätt.

En av anledningarna att jag inte direkt avfärdar ryskt självförsvar av modern typ är sättet det kom till på. Man skickade helt enkelt en gång i tiden ut några av sina bästa kampdsortare/självförsvargurus i världens olika hörn för att lära sig nya saker. Dessa lärde sig av det, kom hem och snickrade ihop det som de ansåg var gobitarna av de olika kampsätten. Känns det igen?
Alla är olika och passar helt enkelt olika till saker!

Dessutom är min sensei mycket tuffare än din och kommer spöa honom vilken dag i veckan!

@JTS
Ninjatricks = Onödiga flaschiga tekniker. Ville bara påvisa att det finns i alla kamparter. I mitt fall som tycker om grappling skulle det kunna vara en flying armbar. I KM har du exempel i videon.
os frontale
QUOTE (losec @ Feb 1 2007, 20:26 ) *

Vad bra för dig!
Här är en av de första länkarna som kom upp när jag sökte på "Krav Maga" på youtube. Jojo, de övar försvar mot svärd och använder flaschiga grapplingstekniker som grapplingsexperter skulle ha svårt att göra på en nybörjare... om de fick motstånd vill säga..... om de inte fick motstånd är det jättelätt...

Att sitta och såga saker över internet är lätt, framför allt när det går ut på en master som spöar elever på ett koreograferat sätt.

En av anledningarna att jag inte direkt avfärdar ryskt självförsvar av modern typ är sättet det kom till på. Man skickade helt enkelt en gång i tiden ut några av sina bästa kampdsortare/självförsvargurus i världens olika hörn för att lära sig nya saker. Dessa lärde sig av det, kom hem och snickrade ihop det som de ansåg var gobitarna av de olika kampsätten. Känns det igen?

Dessutom är min sensei mycket tuffare än din och kommer spöa honom vilken dag i veckan!

@JTS
Ninjatricks = Onödiga flaschiga tekniker. Ville bara påvisa att det finns i alla kamparter. I mitt fall som tycker om grappling skulle det kunna vara en flying armbar. I KM har du exempel i videon.

Är ingenting i den filmen som är speciellt flashigt.. Håll fast, sparka sparka sparka sparka knäa knäa till de släpper. Tekniker som alla kan lära sig på kort tid samt att de är extremt effektiva.. Grappling ftw:

http://www.youtube.com/watch?v=N0_svVIDORQ

edit: Jag har en Shihan, oroa dig inte rolleyes.gif
Slagbjörn

Vad bra för dig!

@JTS

Det som är lite roligt med den videon, är att det han gör med pistolen är vääääldigt likt vad vi gjorde på träningen igår... clap.gif

Jaja.. vi får väl se hur det går laugh.gif
618Ljungberg
QUOTE (Slagbjörn @ Feb 1 2007, 17:39 ) *

Vad kostar spektaklet?

Är kritisk till dessa cirkusar, då det oftast lockar dit fel sorts folk.
Att träna försvar med dom som är anledningen till att man tränar försvar känns lite som Moment 22.
Slagbjörn
QUOTE (618Ljungberg @ Feb 2 2007, 13:58 ) *
QUOTE (Slagbjörn @ Feb 1 2007, 17:39 ) *

Vad kostar spektaklet?

Är kritisk till dessa cirkusar, då det oftast lockar dit fel sorts folk.
Att träna försvar med dom som är anledningen till att man tränar försvar känns lite som Moment 22.

Det är gratis att prova på, men du kan ju ringa efter och höra.

Adressen och kontakt finns på: http://www.systemasweden.se
(Vet inte om man får lägga upp en länk så här,
räknas det som reklam? men BG kan ju ta bort den om det inte är okej)

Men jag skulle iallafall få prova på 2 gånger (en gång kvar, imorn) så att jag vet vad det är jag ska betala för om jag nu skulle vilja fortsätta. Är inte helt säker på kostnaden i så fall, jag kan ju fråga imorn, om intresset finns?

Men det är hyggligt folk där (verkar det så långt iaf) Men om det verkligen är de man ska vara rädd för, så lär man ju känna dem där? wink.gif
och om man känner dem lär de ju inte göra en något.. right? happy.gif
618Ljungberg
QUOTE (Slagbjörn @ Feb 2 2007, 18:35 ) *
Det är gratis att prova på, men du kan ju ringa efter och höra.

Adressen och kontakt finns på: http://www.systemasweden.se
(Vet inte om man får lägga upp en länk så här,
räknas det som reklam? men BG kan ju ta bort den om det inte är okej)

Men jag skulle iallafall få prova på 2 gånger (en gång kvar, imorn) så att jag vet vad det är jag ska betala för om jag nu skulle vilja fortsätta. Är inte helt säker på kostnaden i så fall, jag kan ju fråga imorn, om intresset finns?

Men det är hyggligt folk där (verkar det så långt iaf) Men om det verkligen är de man ska vara rädd för, så lär man ju känna dem där? wink.gif
och om man känner dem lär de ju inte göra en något.. right? happy.gif

Tiderna var ingen höjdare för min del, så det blir att stå över. Får helt enkelt nöja mig med kampsportstilen "the drunken monkey" vissel.gif

Har tidigare sett att många av de som tränade kampsport på den lokala "dojon" (eller vad det nu heter) var samma person som sprang runt och sparkade ner alla på stan. 8.gif
Fästningstrollet
Varför inte skippa greppteknikerna och koncentrera sig på slagteknik. Lära sig slå med våldsam kraft och frenesi, sen är det bara att veva på när det blir aktuellet att försvara sig. Det skulle vara intressant och se någon försöka få in ett grepp på Kjell-kriminell som både fått i sig det ena och det andra och är precis oxtokig. banghead.gif
jake the snake
@JTS

Vilka är dessa onödiga flaschiga tekniker du avser? Och vilken video menar du som visar KM?
os frontale
QUOTE (Fästningstrollet @ Feb 3 2007, 18:05 ) *
Varför inte skippa greppteknikerna och koncentrera sig på slagteknik. Lära sig slå med våldsam kraft och frenesi, sen är det bara att veva på när det blir aktuellet att försvara sig. Det skulle vara intressant och se någon försöka få in ett grepp på Kjell-kriminell som både fått i sig det ena och det andra och är precis oxtokig. banghead.gif

En instruktör jag hade var dörrvakt (bland annat) och han sa det helt motsatta. Att sparka och slå gör ingen som helst skada på en narkotikapåverkad person, förutom att han eller hon blir ännu mer ilsken. Att däremot låsa kroppen fysiskt så att personen verkligen inte kan röra sig gör susen, och om det inte gör det lägger man på lite mer tryck och sen kan personen försöka veva på dig med en bruten handled.
losec
QUOTE (jake the snake @ Feb 3 2007, 20:28 ) *
@JTS

Vilka är dessa onödiga flaschiga tekniker du avser? Och vilken video menar du som visar KM?

Jag syftar på videonlänken i mitt tidigare inlägg.

Här är den igen. Ifall du missade den.
Om du har sätt den och inte anser att det är KM de visar i den, så har iaf du fattat mitt budskap med att jag länkade den!
Fästningstrollet
QUOTE (almkvist @ Feb 3 2007, 20:58 ) *
QUOTE (Fästningstrollet @ Feb 3 2007, 18:05 ) *

En instruktör jag hade var dörrvakt (bland annat) och han sa det helt motsatta. Att sparka och slå gör ingen som helst skada på en narkotikapåverkad person, förutom att han eller hon blir ännu mer ilsken. Att däremot låsa kroppen fysiskt så att personen verkligen inte kan röra sig gör susen, och om det inte gör det lägger man på lite mer tryck och sen kan personen försöka veva på dig med en bruten handled.

Det är klart det gör skada även om de är drogpåverkade, frågan är om de känner något eller ej. Att låsa kroppen låter ju bra, men du ska ta dig till det läget först och hur lätt är det med en vansinnig drogpåverkad människa.
Kaliber600
Att låsa kroppen låter ju bra, men du ska ta dig till det läget först och hur lätt är det med en vansinnig drogpåverkad människa.

Eller en kallt beräknande icke drogpåverkad människa som också har fått rätt mycket träning i konsten att förmedla smärta medelst slag...
Slagbjörn
Det vi tränade igår, var inte bara grepptekniker, utan också knän, slag och sparkar. camo.gif

Nästa gång ska vi gå igenom slagen mera i detalj. fun_icon_nana.gif

Fö. verkar Systema inte alls vara något skämt, jag fick prova att hoppa på min tränare... blink.gif
Och låg ned på cirka 3-4 sekunder, han hade då kunnat brutit av mig armen, handleden och sparkat av knät på mig, då allt det markerades Malajn.gif

Däremot är det kanske inte lika kul att posta videos med bara slag och sparkar på youtube, eftersom det inte är lika "coolt" som grepptekniker. ph34r.gif

Men min uppfattning är att Systema är någonting som du vill kunna om du blir påhoppad på gatan, eftersom det är en blandning av allt annat jag sett, plus en massa nytt. Kort sagt är det INTE sportsligt, eller snällt på något sätt. Men däremot väldigt effektivt. Problemet är att du själv kan komma att bli anmäld för grov misshandel eller liknande. saint.gif

Andningen är också väldigt viktig. Tränade mycket det igår mellow.gif

Otroligt så mycket man hinner på en och en halv timme tongue.gif

OT: Tränar man andningsteknik i KM?
Slagbjörn
Om det nu är någon som fortfarande minns "skämtet"...

Där finns nu även... just det! ett FORUM på hemsidan!

TADA! http://systemasweden.se/punbb/upload/index.php

Vilket gör att folk kan få svar på sina frågor av någon som har bättre koll än lilla jag. rolleyes.gif
I och med att detta sågs som underhållning av högsta klass (med hjälp av youtube) förra gången tråden var upp tänkte jag att det kanske kunde finnas intresse.

Edit: Länk direkt till forumet istället
jake the snake
QUOTE (Slagbjörn @ Feb 4 2007, 14:16 ) *

Eftersom andning är en av de funktioner som börjar sköta sig själv helt och hållet hos en verkligt stressad människa i likhet med syn,hörsel, kontroll över blåsa och tarm osv så lägger man inte nån vidare kraft på det, eftersom kroppen så att säga kommer att sköta det där själv utan att man har så mycket att säga till om.
Slagbjörn
QUOTE (jake the snake @ Feb 23 2008, 01:34 ) *
QUOTE (Slagbjörn @ Feb 4 2007, 14:16 ) *

Eftersom andning är en av de funktioner som börjar sköta sig själv helt och hållet hos en verkligt stressad människa i likhet med syn,hörsel, kontroll över blåsa och tarm osv så lägger man inte nån vidare kraft på det, eftersom kroppen så att säga kommer att sköta det där själv utan att man har så mycket att säga till om.

Fast enligt mig finns det en vits med att träna andning, då jag har märkt att man gärna håller andan vid brottning, slag o dyl.
När man håller andan ökar också reaktionstiden och man orkar inte lika mycket som man gör vid regelbunden andning (Även vid armhävningar, sit-ups etc,), således, andningsträning = bra?

Edit: sylt i tangentbordet
g3space
Det är ju såklart bra att andas rätt så man kan träna så effektivt som möjligt. Att detta som Jake påpekar sedan flyger ut genom fönstret i en skarp situation gör ju egentligen inget. Har du lyckats drilla lite extra hårt på grund av att du andas rätt så har du igen det när det träffar fläkten, även om du håller andan just då.
galnekocken
Den instruktör jag tränar för eller med, lägger högsta vikt med andningen. Enligt honom så vinner eller försvinner man, om man ej kan andas rätt. Stressövningarna som vi har, vidtalar han vikten att ta det lugnt och att andas. Gäller KM.

Edit: åkte jag dit på en forumräkning till blink.gif
dxl
Har tränat KM ett par år nu och aldrig haft lektion i andning. Min personliga erfarenhet är i linje med detta då det vid extrem stress behövs hjärnverksamhet till annat. Andningen är något kroppen lätt tar över och sköter själv, därför så är det av mindre vikt att lära sig kontrollera den.
losec
Tråden börjar hamna lite smått OT, men jag tänker ge den mina tankar inom detta område då det är intressant.

Tycker att man i många moderna kampsporter/självförsvarssytem helt har glömt bort andningen. Lite kanske det har att göra med att man i de "äldre", traditionella system lade stor vikt vid detta och ofta med lite hokus-pokus inställning. Men det man ofta ser när nybörjare i moderna kampsporter tävlar för första gångerna är att de "glömmer" att andas. Man tar chippande andetag och håller andan precis som man skulle dyka under vattnet. Detta gör givetsvis att man snabbt tappar all ork, hur tränad man än är.
Motmedlet mot detta är helt enkelt mera tävlingsrutin. En person som tävlat förut har oftast lärt sig sin läxa, och är dessutom mera hemmastad i tävlingsmomentet än en komplett nybörjare.
Vore faktiskt lämpligt att lära ut folk att andas "rätt" redan under träning, så att man slipper höra alla dessa coacher skrika "ANDAS!!!" så fort någon tävlar. Detta är inget man skulle behöva lägga stor vikt vid under träning, utan snarare påpeka så att folk har det i ryggmärgen.

Hur man skall göra i ett självförsvarssytem är ännu svårare. Där har man inte lyxen att kunna skaffa sig tävlingsrutin och på så sätt råda bot. Kanske inte något man tar upp på första 20h kursen, men väl värt att beröra om man vill vara lite mera avancerad.

Mina femtio cent!
Slagbjörn
Igår filmades träningen, tyvärr var jag inte med.
Men detta ger er en chans att se vad det är vi gör, ser det verkligen så flummigt ut? smile.gif

http://www.youtube.com/watch?v=JjLlgMH7ZV4
jake the snake
QUOTE (Slagbjörn @ Jun 15 2008, 10:42 ) *
Men detta ger er en chans att se vad det är vi gör, ser det verkligen så flummigt ut? smile.gif

Ja, av olika anledningar.

1. Träningen verkar inte bygga på grovmotoriska rörelser utan snarare på finmotoriska rörelser vilket är en garanti för att något inte skall fungera under hög stress.

2. Det verkar vara ok att bara gå omkring avslappnad med händerna hängande längs med sidorna för att sedan göra någon minimal rörelse och fälla sin motståndare med två slag på överkroppen och nåt snajdigt halsgrepp. Jag hade föredragit en mer beredd gardställning med händerna uppe vid/framför ansiktet och satsa på attacker som fungerar även under stress.

Kort sagt, skaparen av Systema verkar inte ha beaktat kroppens reaktioner under stark stress när han byggde systemet.
Därför tror jag inte ett skvatt på det.
Slagbjörn
QUOTE (jake the snake @ Jun 15 2008, 11:05 ) *
QUOTE (Slagbjörn @ Jun 15 2008, 10:42 ) *

Ja, av olika anledningar.

1. Träningen verkar inte bygga på grovmotoriska rörelser utan snarare på finmotoriska rörelser vilket är en garanti för att något inte skall fungera under hög stress.

2. Det verkar vara ok att bara gå omkring avslappnad med händerna hängande längs med sidorna för att sedan göra någon minimal rörelse och fälla sin motståndare med två slag på överkroppen och nåt snajdigt halsgrepp. Jag hade föredragit en mer beredd gardställning med händerna uppe vid/framför ansiktet och satsa på attacker som fungerar även under stress.

Kort sagt, skaparen av Systema verkar inte ha beaktat kroppens reaktioner under stark stress när han byggde systemet.
Därför tror jag inte ett skvatt på det.

1. Jag tycker inte att det är särskilt mycket finmotorik inblandad, men du såg säkert något jag missade. Vilken del av filmen är det? smile.gif

2. Det som fungerar fungerar, vilket är det relevanta. Du kan ju inte alltid räkna med att vara beredd vid ett anfall, jag går i alla fall inte omkring med händerna i gard på stan.

Det ska tilläggas att "att bara stå med händerna hängandes längs sidorna" är en naturligt avslappnad position, så varför inte börja där?
Utan spänning i kroppen, med bra balans.

Jag tror i allra högsta grad att systema funkar under stressiga förhållanden, då alla rörelser vi gör är naturliga för kroppen, biomekanik.
Om någon slår mot ditt ansikte och du är oförberedd är det en reflex att krypa ihop och slänga upp armarna som skydd. Det går inte att träna bort, därför jobbar vi därifrån.
jake the snake
QUOTE (Slagbjörn @ Jun 15 2008, 21:33 ) *
1. Jag tycker inte att det är särskilt mycket finmotorik inblandad, men du såg säkert något jag missade. Vilken del av filmen är det? smile.gif

2. Det som fungerar fungerar, vilket är det relevanta. Du kan ju inte alltid räkna med att vara beredd vid ett anfall, jag går i alla fall inte omkring med händerna i gard på stan.

Det ska tilläggas att "att bara stå med händerna hängandes längs sidorna" är en naturligt avslappnad position, så varför inte börja där?

Jag tror i allra högsta grad att systema funkar under stressiga förhållanden, då alla rörelser vi gör är naturliga för kroppen, biomekanik.
Om någon slår mot ditt ansikte och du är oförberedd är det en reflex att krypa ihop och slänga upp armarna som skydd. Det går inte att träna bort, därför jobbar vi därifrån.

1. Bland annat 0.48 1.05 1.39 1.46 2.21 och 2.26

2. Mm, men det skall inte bara fungera i en träningslokal utan stresshormoner i 25% hastighet. Det skall även fungera på riktigt, när din motståndare kommer mot dig i full fart och verkligen vill skada dig. Det skall fungera när du är mitt i effekterna av adrenalindumpen och din puls passerar 175 Bpm.
I den situationen kommer man INTE att stå avslappnad med händerna längs sidorna i en naturligt avslappnad position, alltså skall man INTE börja där.
Självförsvarsträning bör vara så realistisk som möjligt och utgå från hur kroppen fungerar under stress.

Det räcker för mig med att bara se på denna och andra filmer med Systema för att avskriva det som ett system som inte är gjort för självförsvar, utan mest för att utövaren skall se cool ut på filmer och under uppvisningar.
losec
QUOTE (jake the snake @ Jun 16 2008, 10:17 ) *
QUOTE (Slagbjörn @ Jun 15 2008, 21:33 ) *

1. Bland annat 0.48 1.05 1.39 1.46 2.21 och 2.26

2. Mm, men det skall inte bara fungera i en träningslokal utan stresshormoner i 25% hastighet. Det skall även fungera på riktigt, när din motståndare kommer mot dig i full fart och verkligen vill skada dig. Det skall fungera när du är mitt i effekterna av adrenalindumpen och din puls passerar 175 Bpm.
I den situationen kommer man INTE att stå avslappnad med händerna längs sidorna i en naturligt avslappnad position, alltså skall man INTE börja där.
Självförsvarsträning bör vara så realistisk som möjligt och utgå från hur kroppen fungerar under stress.

Det räcker för mig med att bara se på denna och andra filmer med Systema för att avskriva det som ett system som inte är gjort för självförsvar, utan mest för att utövaren skall se cool ut på filmer och under uppvisningar.

Punkt 1.
Kan i mångt och mycket hålla med. Verkar vara mycket "småfippel" a la snabba handledslås etc. Men jag tänker inte säga att det är crap innan jag prövat det själv.

Punkt 2.
Går alldeles utmärkt att lära ut saker som inte är "naturliga" och lyckas använda dem i en stressad situation. Repetition. Kolla bara hur boxare gör.
Det här med att hålla händerna i sidan behöver inte vara fel. Om man börjar gå upp och hålla guard så fort det blir lite hotfullt är bara att eskalera situationen.

Angående det sista får jag fråga om det kommer som en objektiv åsikt eller om det kommer från dig som KM utövare (instruktör?). Personligen har jag själv inom FM stött på KM folk som gett mig det intrycket, det handlar mera om att vara häftig än att lära ut något som man har nytta av. Och då kom jag in till det hela med en positiv inställning innan.
jake the snake
QUOTE (losec @ Jun 16 2008, 14:05 ) *
Punkt 2.
Går alldeles utmärkt att lära ut saker som inte är "naturliga" och lyckas använda dem i en stressad situation. Repetition. Kolla bara hur boxare gör.
Det här med att hålla händerna i sidan behöver inte vara fel. Om man börjar gå upp och hålla guard så fort det blir lite hotfullt är bara att eskalera situationen.

Angående det sista får jag fråga om det kommer som en objektiv åsikt eller om det kommer från dig som KM utövare (instruktör?). Personligen har jag själv inom FM stött på KM folk som gett mig det intrycket, det handlar mera om att vara häftig än att lära ut något som man har nytta av. Och då kom jag in till det hela med en positiv inställning innan.

2. Det är inte riktigt relevant att jämföra med en boxare bland annat eftersom boxarens stressnivå inte liknar den hos en person som utsätts för en riktig adrenalindump i en riktig stridssituation. Dessutom är boxning en tävlingsform med klara regler och bara ett antal godkända kombinationer att välja på eller att försvara sig mot. Att bara kunna boxning är inte ett bra utgångsläge om någon attackerar dig med något som är förbjudet inom sporten.

Jo, det är fel att försöka hålla händerna vid sidan när man väl har gått in i striden. Kolla exempel på när instruktören har flera motståndare. Att göra så på riktigt är självmord, men här får man illusionen av att det fungerar eftersom instruktören vet att han bara har dessa två-tre motståndare att konfrontera plus att miljön inte är fientlig. Dessutom vet han att hans elever kommer att falla som käglor när han attackerar dom. Det kan man inte vara så säker på i verkligheten.
Händerna uppe vid ansiktet för att snabbare kunna parera attacker och för att snabbare själv kunna attackera är en grundregel.

Jag talar i detta helt och hållet som privatperson. Dina erfarenheter av andra självförsvarssystem är inget jag ser behovet av att gå in på i den här tråden.
roninn
Efter att ha sett filmen på youtube så måste jag säga att jag blir lite förvånad och lite kluven. Först får man se det "gamla klassiska" som alla konstiga självförsvarssystem med självaktning har nämligen en instruktör som går runt och trixar med händerna och sänker folk till höger och vänster.

Sen följer lite bilder på vad som verkar vara fri sparring och brottning. Där ser det ut som vilken "fri" kampsport som helst, slag brottning, drag och slit. Ingen som verkar lyckas eller ens försöka göra allt "trix" som instruktören visat.

Om nu systemet är sådant att man utan större problem kan lägga ned en vilt knivviftande kille varför misslyckas dom då på sparringen?

Min erfarenhet efter något decennium som polis är att det inte är så enkelt att "ta ned" människor som inte vill bli nedtagna. Även om dom är berusade och man är två man så kan det bli lite krångligt om det är en motsträvig person. Att det skulle va så enkelt som på filmen betvivlar jag, detta säger jag av praktisk erfarenhet. Hur det skulle funka mot en nykter aggressiv motiverad gärningsman med ex kniv undrar jag starkt.
Slagbjörn
QUOTE (roninn @ Jun 18 2008, 14:54 ) *
Efter att ha sett filmen på youtube så måste jag säga att jag blir lite förvånad och lite kluven. Först får man se det "gamla klassiska" som alla konstiga självförsvarssystem med självaktning har nämligen en instruktör som går runt och trixar med händerna och sänker folk till höger och vänster.

Sen följer lite bilder på vad som verkar vara fri sparring och brottning. Där ser det ut som vilken "fri" kampsport som helst, slag brottning, drag och slit. Ingen som verkar lyckas eller ens försöka göra allt "trix" som instruktören visat.

Om nu systemet är sådant att man utan större problem kan lägga ned en vilt knivviftande kille varför misslyckas dom då på sparringen?

Min erfarenhet efter något decennium som polis är att det inte är så enkelt att "ta ned" människor som inte vill bli nedtagna. Även om dom är berusade och man är två man så kan det bli lite krångligt om det är en motsträvig person. Att det skulle va så enkelt som på filmen betvivlar jag, detta säger jag av praktisk erfarenhet. Hur det skulle funka mot en nykter aggressiv motiverad gärningsman med ex kniv undrar jag starkt.

Grejen med Systema är ju att man inte tränar in en magisk "teknik" som alltid funkar "om han bara kommer med armen i den här vinkeln, med lagom kraft på en torsdag" Jag tror att sparringen vi gör ger mycket mera än vad teknikträning gör. Det som kan se ut som tekniker är egentligen principer, det är lite luddigt, men om man ska försöka förklara det enkelt så är principer något som kan appliceras i flera olika situationer. Ett lås som funkar på marken funkar stående med, eftersom att det går att böja leden på samma sätt. Det svåra är ju att få in personen i låset. Vad gör du om han anfaller på "fel" sätt, så att du inte har någon teknik för det? Med principer det inte något intränat, utan något som kommer spontant i den situationen. (Eller så blir man, som ofta på träningen med, bara helt stirrig och nervös när kniven kommer farandes)

Jag tycker personligen att kniv är jättesvårt, då det går så j*kla fort, men vår tränare har ju som ni ser bättre koll på det.
Trots det har jag sett honom också bli träffad många gånger. Ingen är supermannen, slåss du, kan du få ont.
"Det handlar inte om att vinna, utan om att överleva" Det är bättre att bli skuren än att bli stucken, även om man ju helst inte vill bli träffad alls.
2Sharp
Jag kastar mig glatt in i debatten från höger...

Min uppfattning är att det i många system/stilar fungerar just så här, eleverna genomför "attacker" och nedkämpas effektivt, dvs faller som käglor, instruktören kan vara extremt skicklig och kunnig på många saker, men eleverna formas efter hur de tränas utbildas och hur träningen genomförs.
Mao menar jag att det är svårt att vara kritik eller falla utanför sin egen stil och tänkande och att utvärdera den "innifrån".

Man blir ju formad och "van" vid att genomföra vissa attacker och att få dessa hanterade inom systemets ramar, mao har man en mental formning som påverkar ens agerande.
Sällan är man adrenallinstinn och till 110% övertygad om att nita sin tränare/partner.

Jag har genom åren tränat varierande "kampsporter" som judo, karate (wado-ryu) Wing Chun (Simon Lau/Wai-Po Tang) Modern Arnis/kali-sikaran (Fighter Centre, Johan Skålberg) blandat med div. seminarium av blandade former av kampsport, ex: Mike Inay- arnis, Ed Parker Kenpo, Omar Bouiche, Sambo, Ernest Emerson, Emerson Combat Systems. Samt även tränat en del med mma typen när den var hyfsat ny i Sverige.
Min mening var inte att köra någon form av "martial-arts name-dropping", min mening var att visa att det har funnits stor variation och blandning av olika stilar och människor när jag har tränat under ca: 18 år, mer eller mindre intensivt . På senare år har det endast varit FM's närkampssystem som blivit utövat.

Min uppfattning är att mycket av de tekniker och koncept som fungerat alldeles utmärkt under lång träning i samma klubb, inte riktigt fungerat lika bra när du träffar någon utanför klubben/stilen/konceptet.
Dels för att personen inte alls är samkörd med dig, din stil, din tanke. Dels därför att personen har ingen inlärd mental kunskap att han "bör" reagera på något specellt sätt inför en viss teknik.

Jag har tränat med bl.a en duktig brottare och han fattade ju inte alls vad jag höll på mig utan körde på sitt race, vilket fick mig att bita i gräset.
Dessutom hade han sjuk styrka, han var dock inte riktigt intrimmad på låga sparkar, armbågar och slag...

Jag tror att det är mkt. svårt att komma utanför sin box, man kan ju, troligen inte, greppa folk på stan, se till att de attackerar till 100% och sedan utvärdera.

Jag tror ändå att man bör tänka lite längre och koppla på mer agressivitet och tempo om man skall ha en uppfattning om hur det kommer att fungera, på båda håll.

Denna video tycker jag är ett intressant exempel på vad jag menar, utan att för denns skull mena att videon är korrekt eller inte manipulerad på något sätt.
http://www.youtube.com/watch?v=gEDaCIDvj6I

Jag tror att man skulle tjäna mycket på att dels bjuda in andra klubbar men andra stilar/metoder (boxning, kick-boxning, muay-thai) samt är helt övertygad om att man skall träna i "stress zonen", dvs när man är trött och med hög puls.

Stryk kommer man att få, det är bara att satsa på att det blir hanterbart och att du i slutänden klarar dig hyfsat oskadd. Sparring med [nästan] full kontakt tycker jag är en självklarhet om man skall vara förberedd för en ev. konfrontation, man/jag blev rätt förvånad första gångerna jag fick näsan knäckt, läppen blodad eller en rattankäpp i ansiktet. Man bör has en uppfattning om att man inte är helt utslagen fast man fått en ordentlig smäll.
Första gången jag fick en sparringpartners fot i ansiktet, tillräckligt hårt för att jag skulle ha märken efter skosnören och öljetterna för dem över näsan/kinden, trodde jag att jag var helt sönderslagen och säckade ihop. Men det var ju ingen fara.. förutom att det gjorde ont och var obehagligt.

Ouhm well, hoppas jag fick fram vad jag ville ha sagt och inte förlorade mig i svammel...

Btw, kniv är sjukt svårt, det går fort och blir snabbt söligt. Skjutvapen/fordon är absolut det bästa svaret på knivar och annat vasst och spetsigt... Jag har, extremt sakta, övat kniv-tekniker med vass kniv, man kan lungt säga att fokus utan tvekan är på kniven...

QUOTE (Slagbjörn @ Jun 19 2008, 16:31 ) *
QUOTE (roninn @ Jun 18 2008, 14:54 ) *

Grejen med Systema är ju att man inte tränar in en magisk "teknik" som alltid funkar "om han bara kommer med armen i den här vinkeln, med lagom kraft på en torsdag" Jag tror att sparringen vi gör ger mycket mera än vad teknikträning gör. Det som kan se ut som tekniker är egentligen principer, det är lite luddigt, men om man ska försöka förklara det enkelt så är principer något som kan appliceras i flera olika situationer. Ett lås som funkar på marken funkar stående med, eftersom att det går att böja leden på samma sätt. Det svåra är ju att få in personen i låset. Vad gör du om han anfaller på "fel" sätt, så att du inte har någon teknik för det? Med principer det inte något intränat, utan något som kommer spontant i den situationen. (Eller så blir man, som ofta på träningen med, bara helt stirrig och nervös när kniven kommer farandes)

Jag tycker personligen att kniv är jättesvårt, då det går så j*kla fort, men vår tränare har ju som ni ser bättre koll på det.
Trots det har jag sett honom också bli träffad många gånger. Ingen är supermannen, slåss du, kan du få ont.
"Det handlar inte om att vinna, utan om att överleva" Det är bättre att bli skuren än att bli stucken, även om man ju helst inte vill bli träffad alls.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.