Hej,
Låt oss säga att man är gruppchef eller stf gruppchef i HV och är furir.
Kan man på något sätt då höja sin militära grad till tex sergant på något sätt ?
//MVH Stig
Kimster
Jan 29 2007, 19:53
Du kan höja din hemvärnsgrad totalt upp till Major som är den högsta graden man kan bli inom hemvärnet utan att vara stamofficer.
Man går kurser och blir godkänd där och sen när man hamnar i befattning så får man sin grad för den befattningen.
Efter ett antal år i en viss befattning, tror det är 4år, så kan man bli befodrad. Som exempel så går du gruppchefskursen och därefter blir gruppchef i en grupp får du furirsgrad om du inte redan har den, och efter 4år som gruppchef blir du sergeant.
För att bli fänrik måste du ha gått plutonchefskurs mosv och hamna i befattning som plutonchef, och efter 4år som plutonchef blir du löjtnant.
osv..
Så har det varit förr. Nu är jag osäker om de har ändrat detta de sensate året.
Du kommer inte höja din (krigsplacerade) grad som du fått genom värnplikten oavsett hur många hemvärnskurser du går. Den befodringen sköter din förbandschef motsv.
The Swede
Jan 29 2007, 20:45
Du blir inte per automatik befordrad till högre grad efter fyra år.
Du måste även gå ett antal påbyggnadskurser.
I fallet plutonchef fänrik - löjtnant måste du genomföra kursen "Plutonchef Trupputbildning" på HVSS samt kursen "Plutons strid".
(Om dom inte ändrat befordringsgången)
The Swede
Fu Gson
Jan 29 2007, 21:06
Tar vi exemplet plutonchef med fänriks grad så krävs det Plutch 2 TU + en av UGL, pers-, krishantering, utv. ledarskap, Plutchkurs 3 eller samtalsledning avlast samtal + två år i befattning för att bli aktuell för befodran till löjtnant. År i befattning skiljer sig åt beroende på vilken befattning man går i, för grpch krävs det 1 år i befattning samt grpch TU och Plutch 1:1 för att bli sergeant.
Källa, sida 9 2007, 20:45 ' post='537675']
The Swede
Jan 29 2007, 21:11
Då är det ändrat med andra ord.
Varför har man sänkt tiden i befattning?
Kimster
Jan 29 2007, 21:32
När jag var med så vart alla plutonchefer befodrade till löjtnanter utan några speciala andra kurser.
Då har de från början gått PluchKurs 1.1 och 1.2 som handlade om plutonchefsgöra taktik osv. Sedan gick man 2.1 och 2.2 som var truppubildar och skjutledar utbildning
inget HVSS'ande
@ Kimster.
Hålls inte plutchkurserna på HvSS?
Fk Satan
Jan 30 2007, 00:08
QUOTE (Skoog @ Jan 29 2007, 23:54 )

@ Kimster.
Hålls inte plutchkurserna på HvSS?
Finns även plutonchefskurser som ges av Försvarsutbildarna och då på centralnivå. Det är då Plutonchefskurs 1 som har givits av FU.
M3290-315010
Jan 30 2007, 00:44
@Kimster eller någon annan
FRÅGA:
Blir stf gruppchefer inom HV också serganter efter 4 år eller är det bara gruppchefen?
Om man ska söka till US, då kan man bara söka tjänster för sin "lumpen-grad", korrekt ?
/mvh RP
Fu Gson
Jan 30 2007, 17:55
QUOTE (The Swede @ Jan 29 2007, 21:11 )

Då är det ändrat med andra ord.
Varför har man sänkt tiden i befattning?
Ingen aning faktiskt, blev själv aningen förvånad
Men alltid är det någon som blir glad över en snabb befodran.
QUOTE (M3290-315010 @ Jan 30 2007, 00:44 )

@Kimster eller någon annan
FRÅGA:
Blir stf gruppchefer inom HV också serganter efter 4 år eller är det bara gruppchefen?
Om man ska söka till US, då kan man bara söka tjänster för sin "lumpen-grad", korrekt ?
/mvh RP
Till utlandsstyrkan söker du befattningar motsvarande din nivå från värnplikten.
Hur det är med stf gruppchefer vettifan, tror ej att de omfattas men är högst osäkert och skjuter enbart från höften.
johanp
Jan 30 2007, 19:33
QUOTE (Fu Gson @ Jan 30 2007, 17:55 )

Till utlandsstyrkan söker du befattningar motsvarande din nivå från värnplikten.
Hur gör då en fd. vpl. plut ch eller stf pc... =D
Sök det du tror att du är behörig till, oavsätt hur du uppnått den kunskapen, kommer du in så är du inne, annars inte.
Fk Satan
Jan 30 2007, 19:44
QUOTE (johanp @ Jan 30 2007, 19:33 )

QUOTE (Fu Gson @ Jan 30 2007, 17:55 )

Hur gör då en fd. vpl. plut ch eller stf pc... =D
Sök det du tror att du är behörig till, oavsätt hur du uppnått den kunskapen, kommer du in så är du inne, annars inte.
Saknades kanske ett "max" i den föregående posten. Sedan är vpl-nivå en sanning med modifikation för det finns även civila tjänster samt de som blivit befodrade via FU eller via KFÖ:er. Men det finns de som gjort GU som KB och sedan åkt ut och varit "lasse i ledet". Sedan så får man även titta på kraven som ställs för olika befattningar. Om jag inte missminner mig brukar kravet för PlutCh/StfPlutch vara lägst reservare men allt går att läsa för de olika kravspecarna för olika tjänste.
Fu Gson
Jan 30 2007, 20:32
Helt visst är det så som johanp och Fk Satan säger att det är fler saker som väger in när man söker till utlandsstyrkan som jag inte tog upp.
M3290-315010
Jan 30 2007, 23:44
Ingen som vet vad som gäller för stf gruppchefer och om dom kan gå ifrån furir till sergant ?
//mvh
Fk Satan
Jan 30 2007, 23:52
QUOTE (M3290-315010 @ Jan 30 2007, 23:44 )

Ingen som vet vad som gäller för stf gruppchefer och om dom kan gå ifrån furir till sergant ?
//mvh
har inte exakta uppgifterna här hemma vad som gäller för StfGrpC, men jag utgår ifrån att det är samma regler för StfGrpC som för GrpC. Det enda är att arvodet skiljer sig.
Från hemvärnet.se :
Krav på utbildning för befodran:
Gruppchefskurs trupputbildning
samt
H 112 22 - Chef Hemvärnspluton 1 (Skyddsobjekt) del 1,
kan efter dessa samt efter ett års väl meriterad tjänstgöring befodras till sergeant.
Men jag ska söka reda på befodringspappren och läsa vad som står där.
Kimster
Jan 31 2007, 01:43
I min skola/värld så befodras inte stfch efter x år om jag minns rätt.
Detta har jag läst i nått HVreglemente nångång hur det fungerade med befodran.
..jag gick alla mina grpchkurser och plutchkurser på lokal nivå med folk från hela blekinge och södra småland. Detta under åren 1998-2001
..samt att du söker på din vpl-grad och inte HV-grad, enligt flera rekryterare som jag pratat med under en tid, ingen "regel" jag sett men de ville inte se några HVgrader då de säge varken till eller från, då du kan i princip vara HVplutochef med löjtnantsgrad (muckade som furir) för en pluton lika stor som 1½grupp och göra dina 40h om året eller vad det blir och övningarna är lite pek och lite sjukvård och sånt.. medan en som bara går som gruppchef furir, som gjort 4 år i HV kan ha gjort det dubbla med 100h om året och stridsskjutningar, täthetsprov, soldatprov, SIB, eskort, livräddarutb, hjälper sin plutch att lägga upp övningar, deltar i rekrytering mm. mm. ..bredden är så fatalt stor i vad man vart med om... dock kan man ta med det i sina övriga referenser att man har annan grad/befattning i hv och lite om hur mycket man spenderat där.
M3290-315010
Jan 31 2007, 19:13
QUOTE (Kimster @ Jan 31 2007, 01:43 )

samt att du söker på din vpl-grad och inte HV-grad, enligt flera rekryterare som jag pratat med under en tid, ingen "regel" jag sett men de ......
Plötsligt blev det inte lika intressant länge

,
Men finns det något sätt att höjja sin vpl grad ?
Kan man höja sin grad
efter eller
i US när man väl gör den ?
Pratar alltså enbart om furir --> segant.
Fk Satan
Jan 31 2007, 19:43
QUOTE (M3290-315010 @ Jan 31 2007, 19:13 )

QUOTE (Kimster @ Jan 31 2007, 01:43 )

samt att du söker på din vpl-grad och inte HV-grad, enligt flera rekryterare som jag pratat med under en tid, ingen "regel" jag sett men de ......
Plötsligt blev det inte lika intressant länge

,
Men finns det något sätt att höjja sin vpl grad ?
Kan man höja sin grad
efter eller
i US när man väl gör den ?
Pratar alltså enbart om furir --> segant.
Det kan vara möjligt att göra via Försvarsutbildarna.
http://www.forsvarsutbildarna.se/utbildnin...ldning/befordr/
M3290-315010
Feb 1 2007, 00:37
Den här kursen verkar intressant i ämnet:
http://www.forsvarsutbildarna.se/utbildnin...tonsbefalskurs/Furir till sergeant.
Någon som vet mer om vad forsvarsutbildarna egentligen är för organisation ?
Någon som har gått kursen eller motsv ?
Är det möjligt att gå den och höjer man sin vpl-grad då ?
många frågor blir det......
/MP
DaRaven
Feb 1 2007, 09:05
QUOTE (M3290-315010 @ Feb 1 2007, 00:37 )

Den här kursen verkar intressant i ämnet:
http://www.forsvarsutbildarna.se/utbildnin...tonsbefalskurs/Furir till sergeant.
Någon som vet mer om vad forsvarsutbildarna egentligen är för organisation ?
Någon som har gått kursen eller motsv ?
Är det möjligt att gå den och höjer man sin vpl-grad då ?
många frågor blir det......
/MP
Jag har gått den för ett antal år sedan.
För att höja din VPL-grad så ska du gå ett antal kurser, och det måste sanktioneras av din krigsförbandschef. Så är du inte krigsplacerad så är det kört, och det brukar ändå vara ganska svårt att få tillåtelse att gå eftersom FM har precis hur mycket VPL-befäl som helst att tillgå..
Försvarsutbildarna är alltså gamla FBU (Frivillig Befälsutbildning).
fogel02
Feb 1 2007, 14:30
Hur vet man vem som är krigsförbandschef ?
Kimster
Feb 1 2007, 16:38
ring till förbandet du gjorde lumpen på, och fråga man kan även prova att ringa pliktverket för att få reda på vilket förband man är krigsplacerad på om man nu inte vet det.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.