Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Målsökande Am
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
Skuggan
såg något intressant på Discovery för några veckor sedan.
de visade upp en laserstyrd projektil i .50 (sköts ur ett Barret M82A1)
är det någon som vet vad det är för typ av am, visserligen är den säkerligen bara på prototyp stadiet än, men kan det bli framtidens am?
ser ganska stora likheter mellan den och BONUS...
Raffsec
Jag har nog sett det där med jag tror det en så länge bara finns på pappret.
LeadHead
Jag läste om det där för länge sedan. Jag har för mig att man hadde ett gäng stavar som reagerade på laserljus och då ändrade längd innuti projektilen. Någonting sånt... smile.gif
Lt P
Äsch, ge mig en sådan här i stället:

Cozmic
Hur tusan skall man hinna styra den då? blink.gif
Eller laserpekar man målet ?
GC1
QUOTE (The_shadow @ Jan 7 2003, 11:07 PM)
såg något intressant på Discovery för några veckor sedan.
de visade upp en laserstyrd projektil i .50 (sköts ur ett Barret M82A1)
är det någon som vet vad det är för typ av am, visserligen är den säkerligen bara på prototyp stadiet än, men kan det bli framtidens am?
ser ganska stora likheter mellan den och BONUS...

bonus är en artillerimultipelstridsel(bra ord) som målsöker med ir innan den bekämpar med rsv. du kanske tänker på jänkarnas copperhead till 15,5? slutfasstyrd art med målbelysningslaser.
Skuggan
GC1:
Nej, det var en Laserstyrd 12,7 mm gävärs am till AG90.

Cozmic:
Ja, man laserpekar målet, helst på en känslig punkt, då skall ett skott kunna slå ut en strv (i teorin iaf).
det är "spottern" (Skyttens stridskamrat) som markerar målet, det enda skytten behöver bry sig om är att få skottet mot målet.
Adam Wilhelm
*Jag har också sett det där programmet men jag såg det för nåt år sen eller så var det ett tidigare.

För att styra kulan dit man ville så belyste man målet med laser. Spetsen på kulan vreds så att den svängde, såg väldigt hi-tech ut. blink.gif
Cozmic
The Shadow: Aha ok.. då e jag me smile.gif
Informatör
Som jag förstått det så håller man på att utveckla styrbara granater till 35 mm Oerlikon lvkanoner som används av väldigt många länder o som nu börjar bli lite lätt omoderna.

Är det svårt att utveckla till 35 mm med dagens teknik, då är 12.7 mm.. tja.. framtiden.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.