QUOTE (23:e komp. @ Jul 14 2008, 23:52 )

QUOTE (Fk Satan @ Jul 14 2008, 16:57 )

Så ni har egen utrustning med er ut i skogen eftersom det är stora brister i den tilldelade utrustningen? Är inte detta att göra en stor björntjänst för hela systemet och framförallt för er själva. Uppifrån ser det då ut som om ni klarar er med tilldelad utrustning och då finns det inga skäl till att införskaffa utrustning till er eller förändra den utrustning som ni har.
Är det inte bättre att övningar totalkraschar eftersom viss typ av utrustning saknas för er att lösa era uppgifter sedan får detta fyllas i vid utvärderingar och skickas uppåt i systemet. Det är iaf så jag tänker.
"Jag kan inte överleva en vecka med enbart tilldelad utrustning" - hmmm är det bara jag som ser ett systemfel i vad som då är tilldelad utrustning ifall en svensk soldat inte kan överleva en vecka på enbart tilldelad utrustning. Men genom att ha egen utrustning så synns aldrig denna brist.
Det Du säger skriver jag under på med några få undantag. Vissa saker bör man kunna komplettera med, t ex en kniv, handskar som känns bekvämare etc. och om de färgmässigt håller sig inom rimliga nivåer(inte televerksoranga grejer så att säga) Vad jag däremot, likt Dig, motsätter mig å det skarpaste är när folk använder civila västar, camelbacks etc. av de själ Du nämner. Sedan undrar jag varför det skall vara så f...annat svårt för våra chefer på alla nivåer
att se till att samtliga använder den stridsuniform som är tilldelad. Som det är just nu så har den ena hätta, den andre inte. Någon har knäförstärkning andra inte. Någon har pansarmodell andra inte. Detta blottar en bristande självdisciplin i förbanden, samt en fruktansvärt dålig förståelse i chefsskitet varför
man inte bör tillåta en massa egna utrustningsalternativ. Vet inte hur många gånger jag varit på övning och sett de mest uppenbara anledningarna för en
chef att ingripa, men ingen är chef så att säga. Varför....snälla, förklara för mig.....varför underlåter ni er att agera? Våga vara chef!
Om inte annat bör samtliga chefer ta sig en funderare över om man tycker det är vidare kamratligt att underminera alla dem som gör sitt allra bästa
för att förse er med personal. Jag syftar på de eldsjälar som jobbar med hemvarnet.se. De har kravet på sig att INTE publicera bilder som visar
oreglementerat utrustade soldater. Nå alla slarvpellar, vad har ni att säga dem? De har snart sagt bara en chans på miljonen att hitta en bra och godkänd bild att publicera. Gör ert bästa för att hjälpa dem!
Jag uppmanar samtliga chefer i hemvärnet att införa obligatorisk visitation vid VARJE tillfälle man bedriver verksamhet. Felaktiga tjänstetecken, förbandsmärken etc. skall bort eller rättas till. Är märket fel.....säg inte bara.....RIV av det på plats. Egeninköpta(införskaffade) tillbehör till stridsvästen beordras av. Civila hörselskydd, gummistövlar eller vad det nu kan vara........ BORT! Detta låter drastiskt, men det är tyvärr enda sättet att få ordning på det här. Alltså, åtgärda på plats, och det gäller ALLA. Och framförallt föregå med gott exempel som chef.
Skulle kanske tagit detta i avreageringstråden?

har du själv chefsbefattning i HV ?
Triggerpuller
Jul 15 2008, 00:02
QUOTE (23:e komp. @ Jul 14 2008, 23:52 )

Det Du säger skriver jag under på med några få undantag. Vissa saker bör man kunna komplettera med, t ex en kniv, handskar som känns bekvämare etc. och om de färgmässigt håller sig inom rimliga nivåer(inte televerksoranga grejer så att säga) Vad jag däremot, likt Dig, motsätter mig å det skarpaste är när folk använder civila västar, camelbacks etc. av de själ Du nämner. Sedan undrar jag varför det skall vara så f...annat svårt för våra chefer på alla nivåer
att se till att samtliga använder den stridsuniform som är tilldelad. Som det är just nu så har den ena hätta, den andre inte. Någon har knäförstärkning andra inte. Någon har pansarmodell andra inte. Detta blottar en bristande självdisciplin i förbanden, samt en fruktansvärt dålig förståelse i chefsskitet varför
man inte bör tillåta en massa egna utrustningsalternativ. Vet inte hur många gånger jag varit på övning och sett de mest uppenbara anledningarna för en
chef att ingripa, men ingen är chef så att säga. Varför....snälla, förklara för mig.....varför underlåter ni er att agera? Våga vara chef!
Om inte annat bör samtliga chefer ta sig en funderare över om man tycker det är vidare kamratligt att underminera alla dem som gör sitt allra bästa
för att förse er med personal. Jag syftar på de eldsjälar som jobbar med hemvarnet.se. De har kravet på sig att INTE publicera bilder som visar
oreglementerat utrustade soldater. Nå alla slarvpellar, vad har ni att säga dem? De har snart sagt bara en chans på miljonen att hitta en bra och godkänd bild att publicera. Gör ert bästa för att hjälpa dem!
Jag uppmanar samtliga chefer i hemvärnet att införa obligatorisk visitation vid VARJE tillfälle man bedriver verksamhet. Felaktiga tjänstetecken, förbandsmärken etc. skall bort eller rättas till. Är märket fel.....säg inte bara.....RIV av det på plats. Egeninköpta(införskaffade) tillbehör till stridsvästen beordras av. Civila hörselskydd, gummistövlar eller vad det nu kan vara........ BORT! Detta låter drastiskt, men det är tyvärr enda sättet att få ordning på det här. Alltså, åtgärda på plats, och det gäller ALLA. Och framförallt föregå med gott exempel som chef.
Skulle kanske tagit detta i avreageringstråden?

Du har ju mållåst på något som är fullständigt irrelevant och uppmanar samtidigt chefer till att försöka misshandla sin personal. Det kommer bara att resultera i polisanmälningar, nödvärnsstryk mot chef och chefs utkastande ur Hv.
Trakasserier är sannerligen vägen till motiverad, initiativtagande och lycklig personal.
tinhead
Jul 15 2008, 00:38
QUOTE (Fk Satan @ Jul 14 2008, 17:57 )

Så ni har egen utrustning med er ut i skogen eftersom det är stora brister i den tilldelade utrustningen? Är inte detta att göra en stor björntjänst för hela systemet och framförallt för er själva. Uppifrån ser det då ut som om ni klarar er med tilldelad utrustning och då finns det inga skäl till att införskaffa utrustning till er eller förändra den utrustning som ni har.
Men genom att ha egen utrustning så synns aldrig denna brist.
Japp vi är mästare på att göra oss björntjänster..
För så har nog Hv alltid gjort, "gilla läget och lös problemet." Det är alltid väl använda ord inom "firman".
Exempelvis:
Fordon och hundar..
Fordon i allmänhet.
Sambandssystem.
Uniform och persedlar kring det samt kängor.
Med mera..
Lösningarna är egna bilar, gsm telefoner, PMR radio, kängor, dumpfickor, andra fickor osv..
Och på något sätt finns det acceptans för allt...det är först bortom kompanichef som man börjar höra det muttras och grymtas..
Tjaa och viss avundsjuka från frannförband ibland..(fast det blir det oavset om det är reglementerat eller inte)
Så på högre nivåer är det nått fel som sker...Eller något som gått i baklås..
Kan det kanske vara att fotfolkets feedback försvinner där någonstans i flera svarta hål formade som sopkorgar?
Tjaa vem vet...
Fk Satan
Jul 15 2008, 01:09
QUOTE (tinhead @ Jul 15 2008, 01:38 )

QUOTE (Fk Satan @ Jul 14 2008, 17:57 )

Men genom att ha egen utrustning så synns aldrig denna brist.
Japp vi är mästare på att göra oss björntjänster..
För så har nog Hv alltid gjort, "gilla läget och lös problemet." Det är alltid väl använda ord inom "firman".
Exempelvis:
Fordon och hundar..
Fordon i allmänhet.
Sambandssystem.
Uniform och persedlar kring det samt kängor.
Med mera..
Lösningarna är egna bilar, gsm telefoner, PMR radio, kängor, dumpfickor, andra fickor osv..
Och på något sätt finns det acceptans för allt...det är först bortom kompanichef som man börjar höra det muttras och grymtas..
Tjaa och viss avundsjuka från frannförband ibland..(fast det blir det oavset om det är reglementerat eller inte)
Så på högre nivåer är det nått fel som sker...Eller något som gått i baklås..
Kan det kanske vara att fotfolkets feedback försvinner där någonstans i flera svarta hål formade som sopkorgar?
Tjaa vem vet...
då får helt enkelt bataljonens hundar bli stående på samlingsplatsen. Bataljonens folk bli stående på smlingsplatsen eftersom det saknas fordon att transportera personalen. Om sambandet inte funkar med tilldelad utrustning varför lösa det med pmr och mobiltelefon? bättre att påvisa att bataljonstaben saknar kontakt med ett kompani eftersom de är grupperade utanför bataljonens räckvidd. Alltså får de lösa problemet att kanske sätta upp relästationer osv. Detta medför att ledningsplutonchefen får arbeta och tänka. Detta ger i slutändan en bättre bataljon. Dock måste problem åskådliggöras så att det fungerar i en skarp situation.
Sedan att feedback försvinner i systemet, tja... det beror kanske på att öppenhet inte finns. När övningen är slut försvinner allt i ett svart hål. erfarenheter som gjordes vid övningen försvinner. Och en bra övning i hemvärnet är när allt fungerar, hur det fungerar är inte lika viktigt. I min värld är det en misslyckad övning. En lyckad övning i mitt perspektiv är när allt skiter sig och orsaken är identifierad. Ibland kan bataljoner bli stående eftersom det saknas pennor att skriva m-blanketter med. Allt för att det saknades pennor i bataljonstaben.
Sleipnir
Jul 15 2008, 08:59
Vad är syftet med det scenario du beskriver?
1. att tydliggöra bristerna i utrustning (vilket jag inte tror ngn från soldat till Rikshemvärnschefen inte är medveten om);
eller
2. att få till massavrustningar (vilket är följden)
sgt Odh
Jul 15 2008, 09:40
Fenomenet att kompensera brister i befintlig organisation med egen utrustning/tid för att lösa uppgiften är vanligt förekommande i vård/skola/omsorg.
Just i sådana organisationer arbetar oftast personal som har mycket ansvar, men lite möjlighet att påverka sin arbetsmiljö, val av utrustning, arbetstid osv. Oftast resulterar det i utsliten personal som går i väggen och sliter ut sig. De som har möjlighet/kompetens drar vidare till andra jobb medan fotfolket slavar kvar i saltgruvan tills pensionen kommer som en befrielse. Där får du massavrustningen. De som är lite fart i tröttnar och drar vidare till annat.
Ofta är dessa organisationer låsta av budgetkrav, precis som FM, hellre billigt än bra.
Naturligtvis är ju FM en enorm koloss på larvfötter och FMV har ju i princip haft monopol på inköp av utrustning i 250 år. Det tar tid att ställa om från Invasionsförsvar där man köpte in en saker i hundratusental för att ställa i förråd, till idag där man kanske behöver tio av något för att passa en spefiik grupp i en specifik mission osv.
Varför inte helt enkelt starta en förslagsmöjlighet. Om du på din övning använder något som du tycker löser uppgiften bättre än motsvarande M-nummerprodukt då skulle du kunna skicka in förslaget till "Tipsa FMV". De skulle också kunna lägga upp alla dessa förslag på sin hemsida där de utvärderar och skriver allt eftersom. Kanske din idé ersätter eller kompletterar det som finns. Precis som man gör i det civila.
Ännu enklare vore ju om de helt enkelt hade en recensionssida, ungefär som på Utsidan.se, där du kan lägga upp tex magdumpficka si och så och andra kan komma med kommentarer. Då kan ju de högst upp i hierarkin se vad fotfolket använder och vill använda.
23:e komp.
Jul 15 2008, 12:03
QUOTE (Triggerpuller @ Jul 15 2008, 01:02 )

Du har ju mållåst på något som är fullständigt irrelevant och uppmanar samtidigt chefer till att försöka misshandla sin personal. Det kommer bara att resultera i polisanmälningar, nödvärnsstryk mot chef och chefs utkastande ur Hv.
Trakasserier är sannerligen vägen till motiverad, initiativtagande och lycklig personal.
Något måste vara fel om det är så fruktansvärt uppseendeväckande att man kräver att reglementet följs. Den signal Du sänder till mig och alla andra är
att vi skall skita i reglementet för husfridens skull. Va tusan är det som håller på att hända med hemvärnet?
En duktig chef kan på ett lugnt och sakligt sätt förklara varför det skall vara på ett visst vis.Därefter kan man beordra hur det skall vara. Då blir det inte så drastiskt. Jag propagerar inte alls för misshandel.......jag kräver en ursäkt!
Sleipnir
Jul 15 2008, 12:26
FMV är erkänt kassa på att införskaffa saker COTS. Ta exemplet Lejon Attack (numera inte Lejon) skorna som, trots att dom är utdömda, och att det inte är några problem alls att skriva ett ramavtal för leverans av vettiga (och billiga) gympaskor, kommer att upphandlas i 15 000 ex på grund av delar av HKVs och FMVs bisarra syn på inköp.
Lfskbat
Jul 15 2008, 12:30
Jag har blivit lite kluven i frågan ang utrustning... Tidigare var jag en utav de som ratade all form av field-mod och fel utrustning. Jag får dock hålla med Hornet att en viss fältanpassning kan vara på sin plats för att "bäraren", soldaten, ska göra sitt jobb så bra som möjligt. Nu vet jag att detta exempel är lite väl far-off men om man läser "Bravo 2 noll" så nämns ju att gruppens medlemmar hade personligt vald utrustning i form av vapen och annat, dessa borde veta då SAS är ute långa tider och under svåra umbäranden.
Det som dock gör detta svårt att försvara är ju att vi i ena stunden säger att det är ok med field-mod men jäkligt IG med oranga gummistövlar och lantmännenkeps. Så jag får hålla med 23:e komp att någon form av visitation bör vara på sin plats.
Personligen ser jag numer inga problem med att Hvsold ur vanliga 20h komp skaffar sig stridsväst vid sidan av, i stället för den eländiga 304 Kalle... erognomi borde slå något pinnhål högre än att det ska se likformigt ut vid uppställning.
Fältanpassning har alltid förekommit och kommer alltid att förekomma. Tänk själv tillbaka när ni låg inne under GU, visst förekomm det civila handskar mm... kronans grejjor är inte alltid det bästa, och befälen tittade oftast åt ett annat håll när de såg dylika attribut ute i skogen... kasserngården var det dock en annan 5:a.
När det gäller förbandets gemensamma mtrl så tycker jag det är givet att man inte ska köpa in privata sambandsmtrl, nyttja egna bilar mm... är det brist på förbandets gemensamma mtrl så ska detta synas... om det så sabbar en hel övning.
Är det grönt må det vara hänt...
Doggydriver
Jul 15 2008, 13:06
Tinhead - huvudet på spiken!
Nog risk för att somliga inom HV "skjuter sig i foten" rätt ofta.
"Okej, plutonen/kompaniet presterar över förväntan även efter nerbantad övningstid. Och med tilldelad mtrl, något annat e ju förbjudet. Alltså ingen brådska med utökad övningstid och tillförande av nya prylar."
Det plutonen eller kompaniet håller käften om, är att fötterna håller bättre i egna kängor (även om mina fötter på något vis är välanpassade till marschkängan). Att man övar mer än den tid som skrivs upp, att man använder egna fordon och egna telefoner, egna radioapparater på gruppen, extra underkläder för uthålligheten, egen utspisningsmtrl osv. Även magdumpfickor och annat smått och gott som inte syns övertydligt, men ger den där extra sekunden när skiten brakar lös.
Plutonens/kompaniets vilja att prestera, och lojalitet mot uppgiften kan slå bakut rätt kraftigt. Så vad fan gör man? Ingen vill ju bli sämre.
/Edit: Stavfel, och lite glidande OT mot ett större systemfel.
QUOTE (23:e komp. @ Jul 15 2008, 12:03 )

QUOTE (Triggerpuller @ Jul 15 2008, 01:02 )

Något måste vara fel om det är så fruktansvärt uppseendeväckande att man kräver att reglementet följs. Den signal Du sänder till mig och alla andra är
att vi skall skita i reglementet för husfridens skull. Va tusan är det som håller på att hända med hemvärnet?
En duktig chef kan på ett lugnt och sakligt sätt förklara varför det skall vara på ett visst vis.Därefter kan man beordra hur det skall vara. Då blir det inte så drastiskt. Jag propagerar inte alls för misshandel.......jag kräver en ursäkt!
har du själv beordrat bort fickor o rivit bort märken på uppställningar bara för att följa reglementet till fullo?
jag säger som andra har sagt innan, på högvakt o fanvakts uppdrag har man reglementerad utrustning MEN i skogen så låt soldaterna ha moddad utrustning om det gör dom till bättre soldater.
Det är hälsosamt att soldaterna moddar sin utrustning för det visar på ett intresse o engagemang för det dom sysslar med.
Hornet
Jul 15 2008, 13:11
Fättanpassning kommer alltid ske vad högre chefer än anser.
En soldat som blir 3sek snabbare på att omladda sitt vapen med en BHI chestrig än med en SV2K
Han kommer använda sin BHI på mission och det kan jag förstå.
Men vist det fins ju exempel där det ser förjävligt utt och man knappt kan se att det är soldater
Men är dom sämre soldater för det?
Här ser man ofta soldater i jeans, sliten tshirt, stridsväst och vapen.
Och nej det är verken HV eller B-Styrka, det är landets bästa soldater.
Och är dom sämre för att dom ser utt som talibaner? Tror jag nog inte.
Vist deras uppdrag är inte det samma som HVs men de är ändå soldater som anpassar sig efter vad dom ska göra.
Men HV kanske inte är bra nog för detta?
Här i DK är HV en hög priotritet dom får ny uttrustning först och dom ska sändas på missioner som HV.
Jul 15 2008, 13:24
Det är väl aldrig någon som sagt något om att anpassa utrusningen, inte ens jag. Frågan handlar om, om det är okej ha utrusta sig med
diverse prylar som inte ingår i förbandets utrustningslistor. Visst, gröna svarta eller blåa benväskor kan kanske kvitta, men vilka signaler ger det utåt?
Bara för att man är chef i hemvärnet innebär det inte en befrielse från ansvaret att egen personal håller sig inom de regler och ramar som är fastställda.
Givetvis kommer vi att få se soldater utrustade på olika sätt i samma grupp, pluton eller kompani.
Inte så konstigt med tanke på att vi ofta över sammansatt med soldater ur olika enheter som bekant har tilldelats olika moderna prylar.
Vad gäller uniform finns det bara RÄTT eller FEL. Våra reglementen, bl a UniR, är tydliga på den punkten. Där framgår det klart och tydligt
vilken uniform respektive soldat skall bära. Vissa variationer finns, men verkligheten svävar långt utanför dessa ramar många gånger.
Att folk vill sätta en personlig prägel på sitt yttre intecknar jag för en framväxande individualism som jag nämnt vid annat tillfälle. Man vill inte längre
vara en i mängden.
Hur kan man ens argumentera emot, och klandra dem som försöker upprätthålla respekten för regelverket? Lite tarvligt tycker jag.
Hornet
Jul 15 2008, 13:29
Vilka signaler ger det utåt?
Tror du civila uttan tillknyttning till Försvaret överhuvudtaget ser att soldaterna har olika uttrustning? Och om dom ser det tror du dom bryr sig?
För auttländska militära representanter som ser soldaterna så borde dom bara tänka, Bra soldater som kan tänka själva och vet vad dom behöver.
Svenska militära chefer som anser att allt ska vara lika lever nog kvar i världen där vi har tusentals soldater som bara ska kunna mötta ryssen när han kommer.
Verkligheten i Afganistan, Kosovo, Sudan mm är nog helt annorlunda och uttrustning inköpt i tusenvis är inte det bästa för att anpassas till personliga behov.
Jul 15 2008, 13:31
QUOTE (joppe @ Jul 15 2008, 14:09 )

har du själv beordrat bort fickor o rivit bort märken på uppställningar bara för att följa reglementet till fullo?
JA.....och jag ser inget anmärkningsvärt med det. Ingår i jobbet som chef att upprätthålla ordningen. Ingen har väl någonsin protesterat
mot en visitation och tillrättavisning under sin GU......vad är skillnaden med hemvärnet? Samma FM, samma regelverk, samma ansvar.
Rickard N
Jul 15 2008, 13:35
Med tanke på hur snabbt borgerskapet ringer Harry Haffa när det är folk i uniform med vapen som kutar runt på byn så kan jag tänka mig att de skulle ringa ännu fortare och att fler skulle göra det om vi började köra i jeans och tshirt samt grg/ak. Men det är bara vad jag tror.
Jag kan vidare tro att polisen skulle vara lite mindre förstående om vi började springa runt i jeans och tshirt med ak på byn.
QUOTE (23:e komp. @ Jul 15 2008, 13:31 )

QUOTE (joppe @ Jul 15 2008, 14:09 )

JA.....och jag ser inget anmärkningsvärt med det. Ingår i jobbet som chef att upprätthålla ordningen. Ingen har väl någonsin protesterat
mot en visitation och tillrättavisning under sin GU......vad är skillnaden med hemvärnet? Samma FM, samma regelverk, samma ansvar.
skillnaden på hv o gu är att man har att göra med vuxna människor som oftast har lite mer erfarenhet o inte några befälsrädda ynglingar
Hornet
Jul 15 2008, 13:44
QUOTE (Rickard N @ Jul 15 2008, 13:35 )

Med tanke på hur snabbt borgerskapet ringer Harry Haffa när det är folk i uniform med vapen som kutar runt på byn så kan jag tänka mig att de skulle ringa ännu fortare och att fler skulle göra det om vi började köra i jeans och tshirt samt grg/ak. Men det är bara vad jag tror.
Jag kan vidare tro att polisen skulle vara lite mindre förstående om vi började springa runt i jeans och tshirt med ak på byn.
Det var ju inte direct det jag menade...
Det jag ville få fram är att man behöver kanske inte se lika ut eller äns se ut som soldater för att ändå vara jäkligt proffisionela?
Jul 15 2008, 14:09
QUOTE (joppe @ Jul 15 2008, 14:39 )

skillnaden på hv o gu är att man har att göra med vuxna människor som oftast har lite mer erfarenhet o inte några befälsrädda ynglingar
Är man rädd för chefen har man ett ännu större problem på halsen. Då är det definitivt inte rätt man/kvinna som är chef.
Så vem som skall följa reglerna beror på åldern? Sedan kan man undra om självdisciplinen försvinner med stigande ålder. Borde vara tvärtom.
Och, vilka regler skall vi tillåtas strunta i, och vem skall bestämma detta? Enl. min uppfattning finns reglerna där för att vi skall slippa
diskussioner och lägga energin på uppgifterna.
Återigen.....har hemvärnet offentligt befriats från att följa vissa reglementen? Seriöst undrande?
EDIT; Skall kanske tilläggas att jag inte på något vis anser att alla skall se likadana ut. Viss utrustning är gjord för att anpassas individuellt, annan skall vara
ordnad på visst vis.
QUOTE (23:e komp. @ Jul 15 2008, 14:09 )

QUOTE (joppe @ Jul 15 2008, 14:39 )

Är man rädd för chefen har man ett ännu större problem på halsen. Då är det definitivt inte rätt man/kvinna som är chef.
Så vem som skall följa reglerna beror på åldern? Sedan kan man undra om självdisciplinen försvinner med stigande ålder. Borde vara tvärtom.
Och, vilka regler skall vi tillåtas strunta i, och vem skall bestämma detta? Enl. min uppfattning finns reglerna där för att vi skall slippa
diskussioner och lägga energin på uppgifterna.
Återigen.....har hemvärnet offentligt befriats från att följa vissa reglementen? Seriöst undrande?
EDIT; Skall kanske tilläggas att jag inte på något vis anser att alla skall se likadana ut. Viss utrustning är gjord för att anpassas individuellt, annan skall vara
ordnad på visst vis.
det ser väl likadant ut i utlandstyrkan med lite egen inköpt o buren mtrl så HV har ju inte monopol på det.
Men finns det något egenvärde att stoppa soldater i HV att använda 90L när soldaten har en sådan bara för att vi inte har tilldelats 90L
Eller måste alla bära den vanliga 90 jackan bara för att inte alla har tillgång till 90P ADYK eller 90L. ÄR LIKFORMIGHETEN VIKTIGARE ÄN FUNKTION
vad än yoff präntar in i era skallar när ni gör GU så har svenska försvarsmakten inte de bästa sakerna på soldat nivå

.Det finns bättre gear i stora världen
fu johansson
Jul 15 2008, 15:07
ska det vara så jävla svårt att rätta sig efter reglementet
sgt Odh
Jul 15 2008, 15:08
Senaste gången jag var med de gröna ute på övning (länge sedan) så hade flera av de mer engagerade både 304k och egna västar.
Vid uppställningen hade de på sig selar och annat enligt manualen för att så fort uppställningen var avklarad byta till de egna västarna som hade både mer lastutrymme och var mer ergonomiska.
Vi använde även ett annat trix. De som hade minst extratillbehör ställde sig längst fram. Det funkade det också.
Snikvarianten var ju att gå till Ö&B och köpa en alldeles ny 304k att plocka delar från för att få fler fickor osv.
Ibland kändes det lite konstigt att behöva plocka av prylar bara för att det skulle se snyggt ut på uppställningen, för att sedan tråckla på alltihop igen.
pajohansson
Jul 15 2008, 15:17
Jag förstår hur 23komp menar, även om det kanske låter lite väl drastiskt.
Men i princip kan man säga att det är en vidareutveckling på "Om inte kartan stämmer överens med verkligheten är det kartan som gäller". Om inte uniformsreglementet stämmer överens med hur förbandet fungerar, så är det fel på reglementet. Fel metod är att bryta mot reglementet. Rätt metod är att få reglementet ändrat. Prata med din chef, som pratar med sin chef osv. Om det inte händer något, gå högre upp (visst finns det väl någon hv-stämma eller något?).
I värsta fall, ingenting händer, massavrusta och sök er någon annanstans. Då är det en organisation som inte fungerar öht.
Samma sak med icke tilldelad utrustning (ni pratar om att ni inte fått ut tillräckligt med kläder och fungerande radioutrustning.)
Om ni inte har tex strumpor så att ni klarar er hela övningen, då får ni väl helt enkelt avbryta övningen eller bara göra saker som ni kan göra med skitiga strumpor. Klaga till chefen, och se till att ni får utrustning så att förbandet fungerar. Om ni inte får samband, sitt i skogen och vänta tills någon snabb löpare från staben kommer till er och säger att ni inte får slå upp tältet på den lokala golfbanan. Först då börjar det märkas att inte utrustningen fungerar.
Nu smyger ni med att ni fuskar med utrustningen, och alla högre upp i kedjan tror att utrustningen och organisationen fungerar. Därför kommer ni aldrig få någon ny utrustning.
Ni skriver att det är skillnad mellan HV och GU eftersom att man i HV inte är "några befälsrädda ynglingar". Jag tycker det här visar att det snarare är tvärtom. Man vågar trotsa chefen, men man vågar inte säga till när något är fel.
Hornet
Jul 15 2008, 15:17
Högerrätt på uttrustning bakom och så står man uppstält i slät M90? Klart inga uttrustnings problem.
Ja vissa har olika M90 men så är det ju på GU också eller hur?
Crew står i 90P, Skytte står i 90F och Yoff står i 90L.
Ser inga problem.
Rätta in uttrustningen på uppstälning och ta på den efter om det nu är ett så stort problem.
Fk Satan
Jul 15 2008, 15:45
@joppe
Finns det något utrustnigsplagg/persedel som alltid är den bästa för varje situation som en soldat kan tänkas hamna i? Om nu grisen ser brister i utrustningen så kanske grisen inte är den enda i hela sverige som har samma brist i utrustning. Varför inte utvärdera och påpeka bristerna uppåt i systemet så att orsaken kan botas och så det inte blir symtomen på soldatnivå som åtgärdas på egna intiativ.
QUOTE (pajohansson @ Jul 15 2008, 16:17 )

Jag förstår hur 23komp menar, även om det kanske låter lite väl drastiskt.
Men i princip kan man säga att det är en vidareutveckling på "Om inte kartan stämmer överens med verkligheten är det kartan som gäller". Om inte uniformsreglementet stämmer överens med hur förbandet fungerar, så är det fel på reglementet. Fel metod är att bryta mot reglementet. Rätt metod är att få reglementet ändrat. Prata med din chef, som pratar med sin chef osv. Om det inte händer något, gå högre upp (visst finns det väl någon hv-stämma eller något?).
I värsta fall, ingenting händer, massavrusta och sök er någon annanstans. Då är det en organisation som inte fungerar öht.
Samma sak med icke tilldelad utrustning (ni pratar om att ni inte fått ut tillräckligt med kläder och fungerande radioutrustning.)
Om ni inte har tex strumpor så att ni klarar er hela övningen, då får ni väl helt enkelt avbryta övningen eller bara göra saker som ni kan göra med skitiga strumpor. Klaga till chefen, och se till att ni får utrustning så att förbandet fungerar. Om ni inte får samband, sitt i skogen och vänta tills någon snabb löpare från staben kommer till er och säger att ni inte får slå upp tältet på den lokala golfbanan. Först då börjar det märkas att inte utrustningen fungerar.
Nu smyger ni med att ni fuskar med utrustningen, och alla högre upp i kedjan tror att utrustningen och organisationen fungerar. Därför kommer ni aldrig få någon ny utrustning.
Ni skriver att det är skillnad mellan HV och GU eftersom att man i HV inte är "några befälsrädda ynglingar". Jag tycker det här visar att det snarare är tvärtom. Man vågar trotsa chefen, men man vågar inte säga till när något är fel.
tror du klagomål aldrig har framförts uppåt ? Men när man har gjort det så många gånger o inget fortfarande blir ändrat så är det klart att man ändrar på det själv för att man vill att det ska funka. Men det är kanske bättre att bara lägga sig ner strunta idet o låta reglementstalibanerna ta över så deras terrorvälde kan växa så att bara de bokstavstrogna fortsätter i HV
Jul 15 2008, 15:52
QUOTE (joppe @ Jul 15 2008, 16:04 )

1.det ser väl likadant ut i utlandstyrkan med lite egen inköpt o buren mtrl så HV har ju inte monopol på det.
2.Men finns det något egenvärde att stoppa soldater i HV att använda 90L när soldaten har en sådan bara för att vi inte har tilldelats 90L
Eller måste alla bära den vanliga 90 jackan bara för att inte alla har tillgång till 90P ADYK eller 90L.
3. ÄR LIKFORMIGHETEN VIKTIGARE ÄN FUNKTION
1.Andra gör fel, och det ger mig också rätten att göra fel?????
2.Formulera om frågan. Finns det ett egenvärde i att följa reglementet? Ja, jag tycker det.
3.Olika intressen måste vägas mot varandra. Finns inget enkelt svar på frågan.
Diskussionen blir lite fel så länge vi inte klargjort om det
är försvarbart att bryta mot regelverket. Uppmanar Du folk att strunta i reglementet, och vem ger Dig den rätten? Där kan vi väl börja.
Jag missunnar ingen att ha vad de vill, men tänker på att avsteg från reglementena kan få oönskade konsekvenser för någon annan.
De finns ju av någon anledning, och är de verkningslösa skall de bort. Men så länge de finns bör de väl följas? I övrigt är det upp till var och en att
arbeta för en ändring av reglementet.
pajohansson
Jul 15 2008, 15:57
QUOTE (joppe @ Jul 15 2008, 16:48 )

tror du klagomål aldrig har framförts uppåt ? Men när man har gjort det så många gånger o inget fortfarande blir ändrat så är det klart att man ändrar på det själv för att man vill att det ska funka. Men det är kanske bättre att bara lägga sig ner strunta idet o låta reglementstalibanerna ta över så deras terrorvälde kan växa så att bara de bokstavstrogna fortsätter i HV
Ja.
Då kommer en av två saker att hända.
Antingen kommer ingenting att fungera, varenda övning kommer gå åt helsike osv. Då kommer någon tillslut att märka att saker inte fungerar, och göra något åt det. Antingen genom att tilldela korrekt utrustning, eller genom att lägga ner alltihop. För det är väl ingen ide att ha ett förband som inte fungerar?
Eller, så kommer allting att rulla på som vanligt. Trots att alla använder samma utrustning. Då kommer man kunna dra slutsatsen att BHI-folket helt enkelt hade fel: tilldelad utrustning _är_ tillräcklig utrustning.
Fk Satan
Jul 15 2008, 15:58
Ang 90L och A-dyk jacka etc är det bara att säga åt folk att ta av sig dessa samt göra en polisanmälan om stöld om det nu är kronmärka plagg... Sedan får individen själv komma med sitt utrustningskort och visa att det finns uppskrivet där. Sedan finns det kanske de som köpt det över disk också, men tja.. det visar sig alltid i någon utredning....
I min värld är det enkelt, utrustningen som finns på RU-listor är tillräcklig utrustning för att lösa de uppgifter som förbandet är ställt för att lösa. Om det visar sig finnas brister i detta får man påvisa detta och sedan får RU-listorna förändras alt får uppgifterna förändras. Men tyvärr är folket inom hemvärnet förrädda att visa upp att saker inte fungerar utan man gör allt för att det ska fungera smärtfritt under övningar, alltså kommer aldrig brister fram. Alltså har inte organisationen lärt sig något förutom att mygla med systemet.
pajohansson
Jul 15 2008, 16:07
QUOTE (Fk Satan @ Jul 15 2008, 16:58 )

I min värld är det enkelt, utrustningen som finns på RU-listor är tillräcklig utrustning för att lösa de uppgifter som förbandet är ställt för att lösa. Om det visar sig finnas brister i detta får man påvisa detta och sedan får RU-listorna förändras alt får uppgifterna förändras.
Precis.
Och för att återanknyta till US (för annars kommer någon annan att göra det....):
Ni har säkert sett bilder på folk som använder icke reglementerade halsdukar, västar osv i US. Utan att ha något som helst belägg för det så tror jag mig veta hur det har gått till.
Enskild soldat märker att tilldelad utrustning inte fungerar, och går till sin chef. Någonstans uppåt i kedjan säger någon "Nä, vi vet. Utrustningen är inte anpassad för det här klimatet, och vi har ingen passande utrustning i förråd. Ordna själva".
Då har man sagt att utrustningen är felaktig, och man får anpassa sig för att kunna lösa sin uppgift. Det kan man göra, eftersom man är i skarp tjänst under en begränsad tid. I HV-fallet övar man under obegränsad tid, och har då möjlighet att se till att utrustning anskaffas och tilldelas.
Chassi
Jul 15 2008, 17:05
Men hallå, ni(de som känner sig träffade) kan ju inte sitta och säga att FM låter bli att dela ut utrustning, bara för att dom ska vara taskiga, så är det ju klart inte, det finns en anledning till varför utrustningen tar tid på sig och de flesta insatta här(hoppas jag) FÖRSTÅR! varför saker inte kommer, även om grannbataljonen kanske har fått utrustning.
Är det då läge att straffa systemet? ni kan nog sitta i skogen och vänta en helg bara för att radion inte får kontakt eller för att du har skoskav och det är kängornas fel, men du får ju lik förbannat ingen ny utrustning för det, vem kommer drabbas mest tror ni?
Och det är väl kanske inte läge heller att skälla ut någon bara för att han har en ficka från Recon hit å dit,(kanske under tiden man sitter och väntar på ny radio och kängor under helgen kan man göra det) ska soldaterna straffas för att systemet inte fungerar

, kanske finns viktigare saker att lägga tid och ork på.
kan man trots allt fortfarande inte acceptera att folk är olika har olika erfarenheter och vill göra saker på sitt sätt och det inte går att kompromisa ja då bör man tänka över sin situation.
Grundproblemet är ändå att systemet inte kan leverera vare sig det förbanden ska ha enligt lista eller det soldaten vill ha.
Då inköp av annat förefaller oerhört mycket viktigare än att det till exempel finns uniformer åt iaf nästan alla drar man i hvled likväl som i andra delar av försvarsmakten sina slutsatser och gör egna inköp.
Var är alla dessa RA180 som köptes in när hären fortfarande bestod av 20 brigader?
Materielen finns men ingen i hvstabsleden är kompetenta att hantera signalskyddet är en orsak man kunde acceptera för att sedan fråga när de får den kompetensen, truppen kan ju redan systemet...
Varför finns det fortfarande inte tillräckligt av 2000-systemet alla delar för att utrusta hv? Det är 2008 nu...
Det händer inte heller allt för mycket om man skulle börja ställa frågor runt materiel som det finns ett behov av, trossvägen kan det hända en hel del men det är nu inte samma sak som den rätta vägen (finns inte, kommer snart, finns inga pengar osv). Noteras bör att även utlandsmissioner och beredskapsenheter som vanligen kallas prioriterade inte alltid har den materiel de ansetts behöva för att lösa sin uppgift. Det kommer vilken mission som helst..
Ksp58 har brukats i åtminstone 6 decennier, fortfarande släpar de som orkar runt på ett par rangliga, skramliga urkassa plåtlådor. I lumpen bar man runt skiten det för att så skulle det vara och doktrinmässigt stod invasionseldfesten för dörren, idag ersätter man det med vad fan som helst som ger bättre funktion och mobilitet (skyddsmaskväskor m/ä, ammolåda på LK35sele, egeninköpt/egensydd mtrl osv).
Från FMV höres inte ett pip, men de har väl några trevliga prototyper att leka med i några decennier till innan man häpet konstaterar att hela systemet är ersatt sedan 10 år.
Invasionsförsvaret förrådslade en jäkla massa dynga, men dynga är 1000% bättre än beskedet att materielen du borde fått redan/behöver nu inte lämnat fabriken än alternativt så har man inte råd att köpa in/hämta den just nu..leve insatsförsvaret.
I väntan på att FM har råd/kompetensen att utrusta soldaterna igen utrustar dessa sig själva.
Det verkar inte gå att göra något åt situationen som det ser ut, så en klok sak man kunde göra uppifrån är att underlätta för soldaten att inköpa lämplig materiel istället för någon av FMV hatad kopia av vad det än månde vara.
Istället kör man på klassisk maner huvudet i sanden eller knyter handen i fickan och tokler.
Den horribla konsekvensen blir att man som ansvarig instruktör kräver att folk plockar av sig prylar, t ex vapenremmar, som man själv annars använder i bushen.
(Vapenrem 06 är i mitt tycke utmärkt men det lär dröja åtminstone ett halvt decennium innan hv får se den...FMV måste ju materieltesta den ihop med tilläggshaken och det kan ta ett tag, sen ska den behovsättas, budgeteras, överleva nerskärningar i budget för att beställas från fabrik, när den väl kommer från fabriken ska den centralförvaras i något år innan man börjar dela ut den osv...)
Jul 15 2008, 17:27
QUOTE (Munin @ Jul 15 2008, 18:06 )

Grundproblemet är ändå att systemet inte kan leverera vare sig det förbanden ska ha enligt lista eller det soldaten vill ha.
Då inköp av annat förefaller oerhört mycket viktigare än att det till exempel finns uniformer åt iaf nästan alla drar man i hvled likväl som i andra delar av försvarsmakten sina slutsatser och gör egna inköp.
Ursäkta, men vad menar Du? Du hävdar att folk köper egna uniformer därför att det råder brist på dem. Jag tror Dig inte. Har aldrig hört talas om att någon
inte fått ut den uniform som är angiven på utrustningslistan. Dessutom, om man nu köper en M-märkt persedel, varför köper man inte den typ som
förbandet skall ha? Det är lite av......jag får inte vad jag har rätt till, därför använder jag det jag själv tycker är bra.
Någon nämnde att vissa befäl under GU har annan uniform än de vpl. Stämmer säkerligen, men gör de rätt? Återigen, bara för att vissa gör, så betyder det inte att man själv kan ta sig rätten att göra som man vill. Dessutom är det ointressant hur man gör i ANDRA förband. UniR gäller, och endast
HKV samt förbandschef har rätt att besluta om avvikelser.
dom uniformerna o kängor som vi i hv numera hämtar ut är ganska slitna
Jul 15 2008, 17:34
QUOTE (joppe @ Jul 15 2008, 17:33 )

Och???? Det är ingen nyhet. Så länge uniformen är hel spelar det väl ingen roll. Går den sönder byter man.
QUOTE (23:e komp. @ Jul 15 2008, 18:34 )

QUOTE (joppe @ Jul 15 2008, 17:33 )

Och???? Det är ingen nyhet. Så länge uniformen är hel spelar det väl ingen roll. Går den sönder byter man.
Som det ser ut på vissa håll så riskerar man att få ut nåt som är i samma skick som det man lämnar in, (fast snabblagat då)
att byta saker som håller på att gå sönder i förebyggande syfte är ibland No No, bättre att soldaten får gå med trasiga brallor en halv övning...
vem vill åka iväg o byta uniform ofta för att skituniformerna dumpas till hv. Visst det är lugnt för dom som har 1-2 mil till förrådet men dom som har 10 mil vill inte det.
kvaliteten på 90 kängorna som delas ut nu är ju under all kritik har ett par plutons kamrater som fått byta 3 par på ett halv år men det är ju bara att acceptera för det har mina chefer sagt att så ska det vara.
Personligen ska jag aldrig använda 90 kängor mer för ett par kängor med sämre kvalitet o bekvämlighet får man leta efter.
Det är väl anledningen till att soldater köper egna grejer att kvaliteten på försvarsmaktens mtrl vi får ut är alldeles för dålig.
The Swede
Jul 15 2008, 17:57
Innan ni fortsätter gnälla över att soldater köper och använder egen personlig utrustning kanske ni ska kontrollera vad som verkligen står i UniR FM.
sgt Odh
Jul 15 2008, 18:06
Jag kan acceptera "slit på en generation i taget"-tänket. Dela ut sliten utrustning, slit ut den och byt. Vad jag dock har fruktansvärt svårt att acceptera att de där nya byxorna, eller det andra paret som skulle ha varit bra att fått ut från början, istället finns att köpa hos vilken överskottnisse som helst i Europa.
Om nu FM har så mycket prylar ÖVER att de kan sprida ut det överallt, varför då inte öka på antalet som delas ut till personalen istället.
Det skulle troligtvis öka stridsvärdet ganska mycket om soldaten hade mer utrustning att byta med.
En variant vore att man sålde godkända "extraprylar" tex momsfritt (de som skall använda dem skall ju skydda staten) på förrådet. Då får de som vill prylporra hur mycket som helst.
Chassi
Jul 15 2008, 18:13
QUOTE (sgt Odh @ Jul 15 2008, 19:06 )

Jag kan acceptera "slit på en generation i taget"-tänket. Dela ut sliten utrustning, slit ut den och byt. Vad jag dock har fruktansvärt svårt att acceptera att de där nya byxorna, eller det andra paret som skulle ha varit bra att fått ut från början, istället finns att köpa hos vilken överskottnisse som helst i Europa.
Om nu FM har så mycket prylar ÖVER att de kan sprida ut det överallt, varför då inte öka på antalet som delas ut till personalen istället.
Det skulle troligtvis öka stridsvärdet ganska mycket om soldaten hade mer utrustning att byta med.
Det finns fortfarande inte pengar tid och utrymme för att sköta dessa grejjor.
@ 23 komp
Nej, om soldaten har tur får den ut utrustning i fel storlek istället då rätt storlek saknas eller också får det bli ett alternativ tills rätt uniformsvariant blir tillgänglig, detta gäller hv/friv/vpl/us och antagligen till och med yof.
Detta drabbar oftast soldater i udda storlekar men ibland kan det bli tvärtom.
Min uppfattning är att hvfolk i gemen köper egna uniformer för att dessa anses bättre än de vanligen lappade och lagade uniformer som delas ut till hv.
Idag köper både yrkessoldater och officerare egna uniformer, man kan undra varför...
Chassi
Jul 15 2008, 18:42
QUOTE (Munin @ Jul 15 2008, 19:33 )

Min uppfattning är att hvfolk i gemen köper egna uniformer för att dessa anses bättre än de vanligen lappade och lagade uniformer som delas ut till hv.
Idag köper både yrkessoldater och officerare egna uniformer, man kan undra varför...
jag har då sett fåtal inom FM som köper egna uniformer pgra att det är slitna uniformer eller fel storlekar, är det extra vanligt i dina kretsar Munin?
Jul 15 2008, 18:44
QUOTE (The Swede @ Jul 15 2008, 18:57 )

Innan ni fortsätter gnälla över att soldater köper och använder egen personlig utrustning kanske ni ska kontrollera vad som verkligen står i UniR FM.
Endast de persedlar och tjänstetecken
som anges i detta reglemente får bäras,
varvid angivna bärandebestämmelser tillämpas.
Befäl som tjänstgör som
truppförare, övningsledare eller instruktör skall
bära samma
uniformsdräkt som truppen.
Jag förstår att Du åsyftar de olika stridsuniformsmodellerna. Men ovan nämnd text gör det omöjligt att göra som man vill ändå. Eller vad är det vi skall kontrollera en extra gång? Det är inte otillåtet att köpa egna persedlar, men man måste ju ändå förhålla sig till reglementet, eller hur?
@ Chassi Ovanligt förefaller det fortfarande vara, men inte på något sätt unikt vare sig i det ena eller andra sammanhanget.
Har inte hamnat i det träsket än men om
behov och möjlighet skulle sammanfalla så skulle jag inte tveka, varför använda fel utrustning sett till uppgiften? Jag har personligen inte upplevt ett behov av finurligare uniformer i hv så behov har ännu inte uppstått, däremot har en del av de där specialuniformerna saker som FMV borde lagt till på m90fu för länge sedan...
The Swede
Jul 15 2008, 18:51
QUOTE (23:e komp. @ Jul 15 2008, 19:44 )

QUOTE (The Swede @ Jul 15 2008, 18:57 )

Endast de persedlar och tjänstetecken
som anges i detta reglemente får bäras,
varvid angivna bärandebestämmelser tillämpas.
Befäl som tjänstgör som
truppförare, övningsledare eller instruktör skall
bära samma
uniformsdräkt som truppen.
Jag förstår att Du åsyftar de olika stridsuniformsmodellerna. Men ovan nämnd text gör det omöjligt att göra som man vill ändå. Eller vad är det vi skall kontrollera en extra gång? Det är inte otillåtet att köpa egna persedlar, men man måste ju ändå förhålla sig till reglementet, eller hur?
Man ska hålla sig till reglementet, ja men var i UniR FM står det att man endast får använda den utrustning som man fått ut enligt utrustningskortet?
Ett exempel är sidan 26, punkt 1.1.3:
Försvarsmaktens uniformspersedlar och tjänstetecken beskrivs i UniR FM kapitel 13, bilaga 2 samt i FMV:s (Försvarets materielverk) materielkatalog.
Persedlar som anskaffas privat skall utformas i enlighet med beskrivningen i kapitel 13, bilaga 2 och FMV:s tekniska beskrivningar.
(min fetstil)
Ett annat exempel rör kängor.
Det enda som anges är att dom ska vara av svart eller brunt läder med räfflade gummisulor.
Larsleo
Jul 15 2008, 18:56
Min syn är rätt enkel...
Klarar inte förbandet att lösa sin uppgift med tilldelad utrustning det må vara sockar, muggar eller stridsvagnar så skall man visa detta på övningar och inte mygla med egna resurser för att inte misslyckas med övningen.
Vill därimot bassen ha gore-tex uniform, annan stridsväst, fler sockar för det ökar effektiviteten/mysfaktorn i fält så då anser jag att denne ska få fixa sån utrustning. Därimot får inte den utrustningen göra så att förbandet klarar en uppgift det inte skulle klarat med tilldelad utr.
Need to have... Nice to have
Jul 15 2008, 19:01
QUOTE (The Swede @ Jul 15 2008, 19:51 )

Man ska hålla sig till reglementet, ja men var i UniR FM står det att man endast får använda den utrustning som man fått ut enligt utrustningskortet?
Det står inte, men för att leva upp till övriga delar av reglementet så går det inte att använda vad man vill, när som helst.
Man kan ju inte lösrycka styckena. Om man läser HELA reglementet från den historiska biten fram till sista bokstav så förstår man hur det skall tolkas.
Om truppföraren skall ha samma uniformsdräkt som truppen blir det ju lite svårt om truppens uniformsdräkter består av en uppsjö olika
modeller och vice versa. Hur tolkar Du detta då?
pajohansson
Jul 15 2008, 19:05
QUOTE (23:e komp. @ Jul 15 2008, 20:01 )

Det står inte, men för att leva upp till övriga delar av reglementet så går det inte att använda vad man vill, när som helst.
Man kan ju inte lösrycka styckena. Om man läser HELA reglementet från den historiska biten fram till sista bokstav så förstår man hur det skall tolkas.
Om truppföraren skall ha samma uniformsdräkt som truppen blir det ju lite svårt om truppens uniformsdräkter består av en uppsjö olika
Nja. Så är det väl inte menat? Är det inte bara så att truppföraren inte ska stå i m/87 när resten av truppen har m/90?
Jul 15 2008, 19:14
QUOTE (pajohansson @ Jul 15 2008, 19:05 )

Nja. Så är det väl inte menat? Är det inte bara så att truppföraren inte ska stå i m/87 när resten av truppen har m/90?
Hehe.....men de va väl själve den då......

Är det inte så att.......???? Tja, vem vet, det står ju inte heller. Tror UniR är det mest okompletta regelverk
som finns på denna jord. Kan tydligen tolkas precis hur som helst.
Samma
uniformsdräkt kan ju också betyda att befälet inte bär en egeninköpt orange variant. Man kan ju dra detta in absurdum.
QUOTE (pajohansson @ Jul 15 2008, 20:05 )

QUOTE (23:e komp. @ Jul 15 2008, 20:01 )

Ja, är det inte det DU gör?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.