Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Rätt utrustning
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > HV/Friv
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Cortina
Hur vill du/ni att det ska vara i hvkomp och ip när det gäller personligmaterial.plutonsmaterial,fordon,vapen mm.

Man ska ha rätt förutsättningar för att lösa uppgiften....
Maul
Dock inga vapen eller utrustningsdiskussioner, då de hålls i de andra forumen som vanligt.

Kolla här
Fk Satan
Tja eftersom det inte är diskussioner om utrustningen, utan diskussion över vilka behov det finns så tycker jag att blågul kan låta denna tråd leva.

Men eftersom det finns stora klimatskillnader och uppgiftskillnader mellan olika delar av hemvärnet så måste utrustningen varieras ganska kraftfullt. Det är ungefär som att fråga, vilken utrustning behöver infanteriet...
Hans Engström
QUOTE (Fk Satan @ Jan 24 2007, 13:24 ) *
Det är ungefär som att fråga, vilken utrustning behöver infanteriet...

"Rifles and boots, dear boy, rifles and boots."
laugh.gif
Rainman
dribble.gif dribble.gif

Väl talat!! (skrivet)
DaRaven
Snödräkter skulle jag vilja ha, men det har vi förvisso blivit lovade. Västar och bärsystem behöver man väl knappt nämna att det borde skakas fram till alla. En minibuss per grupp och en pickis för utrustning.

Vapenlampor till Ak4:an smile.gif Hemvärnet ska ju ut ur skogen.
Uttern
Om det finns resurser för material skulle jag hellre se att de omfördelades till att lägga på utbildning, anställande av fler instruktörer och administrativ personal.

Bristerna i Hemvärnets förmåga lösa sin uppgift beror inte på brist på utrustning utan i för lite utbildning/övning.

Genom att anställa administrativ personal kan man avlsasta alla befäl inom Hemvärnet som jobbar ideellt med detta. Det är bättre att de ägnar sig åt övningar och personalvård än att skriva rapporter och göra säkerhetsbesök etc.

Men om ni envisas med att fråga om material tror jag plutonsradio och elektroniska hörselskydd till alla är viktigt.

/OLa

Rättat några stavfel
DaRaven
Ja, hjälp med fredsadministration vore ju inte fel alltså. Kunde man fokusera på mer konstruktiva saker.
Fk Satan
Håller med uttern, Men diskussionen om organisationen kanske vi kan ta i tråden Hemvärnsorganisationen med småpåvar.

Vad avser utrustning tycker jag att mörkerkapaciteten inom hemvärnet måste förbättras. idagsläget har hemvärnet idet närmaste 0 förmåga att verka i mörker.
larsev
Sambandssystem som fixar de aktuella avstånd som en hel del kompanier skall täcka rolleyes.gif
I vårt fall ett kompaniområde som täcker cirka 60x80km.
Kortvåg anser jag inte vara aktuellt för ett kompstrinät. lack.gif
II63
QUOTE (larsev @ Jan 24 2007, 16:09 ) *
Sambandssystem som fixar de aktuella avstånd som en hel del kompanier skall täcka rolleyes.gif

Varför inte kortvåg på kompstri? kan vara lite knepigt att få kontakt men annars fullt funkis.
Ska man jobba med uk så får det bli reläplatser. Men det löser sig väl när man nu ska gå över till 180 och ts 9000. rolleyes.gif
II63
larsev
QUOTE (II63 @ Jan 24 2007, 16:27 ) *
QUOTE (larsev @ Jan 24 2007, 16:09 ) *

Varför inte kortvåg på kompstri? kan vara lite knepigt att få kontakt men annars fullt funkis.
Ska man jobba med uk så får det bli reläplatser. Men det löser sig väl när man nu ska gå över till 180 och ts 9000. rolleyes.gif
II63

Utbildningsfråga om hantering av kortvågsstationer, antennval, vågutbredning etc.
Problem med storleken av sändare samt antenn med tillhörande strömförsörjning.
Sällan en pluton upprättar en fast stationsplats.
Drömmen vore ett repeaterbaserat VHF/UHF-nät där repeatrarna kan vara fasta eller bärbara (snarare släpbara)
Ra 180 och TS9000 fungerar väl bara på de platser där GU-förband befinner sig och där TS9000 är upprättat med länkar etc..
Lär inte fungera i ett tidigt skede.
larsev
QUOTE (Maul @ Jan 24 2007, 11:32 ) *
Dock inga vapen eller utrustningsdiskussioner, då de hålls i de andra forumen som vanligt.

Kolla här

Trådens rubrik är väl ändå "Rätt utrustning", så jag förstår inte vad tråden annars skulle handla om.
KD803
QUOTE (larsev @ Jan 24 2007, 16:47 ) *
Ra 180 och TS9000 fungerar väl bara på de platser där GU-förband befinner sig och där TS9000 är upprättat med länkar etc..
Lär inte fungera i ett tidigt skede.

Du kan använda 180-stationer som länkar för både tal- och data, så i teorin så behöver man inte invänta TS9000-människorna. Fast det finns ju andra nackdelar med det.
dalmas
Tycker att ett fungerande samband diskuteras för lite jämfört med fordon och ak4 kontra ak5.

(I o m att jag inte är tekniknisse så vill jag ha en radio med bra räckvid, god användbarhet och hög säkerhet. Sedan vad det står på burken eller på vilka frekvenser man använder sig av bryr jag mig inte.)
106

Jag kan hålla med om att det är lite jobbigt att skicka upp trådantennen i träd, men jag ser inga problem med strömförsörjning som inte finns på andra radioapparater. Ackarna till Ra195 kan ju laddas i samma laddare (glömt nummer) som den som tar ackarna till Ra180, Ra135/138/DART380 mfl, så på det sättet borde det inte vara något problem. Jag har bara erfarenhet av Ra195, men det är ju möjligt att Hv har några ännu äldre saker som är riktigt osmidiga.
panzerkampfwagen
Önskvärt vore utrustning likvärdig/motsvarande den som nyttjas hos vpl-förbanden.

Men man når bara si och så långt med utrustning.... tarvas utbildning, utbildning, och åter utbildning...
II63
QUOTE (106 @ Jan 24 2007, 18:05 ) *

Jag kan hålla med om att det är lite jobbigt att skicka upp trådantennen i träd, men jag ser inga problem med strömförsörjning som inte finns på andra radioapparater. Ackarna till Ra195 kan ju laddas i samma laddare (glömt nummer) som den som tar ackarna till Ra180, Ra135/138/DART380 mfl, så på det sättet borde det inte vara något problem. Jag har bara erfarenhet av Ra195, men det är ju möjligt att Hv har några ännu äldre saker som är riktigt osmidiga.

Man får ju inte glömma bort att huvudsambandsmedlet är telefon i PTN alt FTN radio är ett reservsambandsmedel.
Antennbyggnad under vintertid kan inte vara enklare då man bara rullar ut antennen på snön och sänder. Har man tillgång till fordon så kan man stanna med ett lämpligt antal meter mellan fordonen ställa sig på taket och hålla i trådarna (funkar mycket bra om man har 20 bilar eller bv 206) har man inte det så kan man använda sig av linjestängerna för att hålla upp antennen under den korta tid man ska sända. Om man grupperar under en längre tid så upprättar man antennen i närmaste träd.

Om man vill öka på räckvidden med ra 145/146 så kan man använda sig av normalantennen under det att man är uta och går. (antennen skall vara ihopfälld, man hör när man blir anropad) när man blir anropad så stannar man och lutar sig framåt och kamraten vecklar ut antennen och man kan sända. ökar i ett nafs räckvidden med det dubbla jmf med marschantennen.

Som en skribent sa i tråden så är nog problemet att vi övar för lite med den utrustning som vi har.

Under mina 12 månader på K4 så fick vi lösa det mesta med små medel så man blev med tiden ordentligt uppfinnigsrik.
II63
Anders G.
Vi behöver sådana radioapparater som barnen köper parvis på ClasOhlsson för 250spänn.
Klarar stridsparens / gruppens samband vid bevakning/postering/"springa omkring" i urban miljö.
När 2-dygnsinsatsen/övningen är slut kastar man skiten i närmaste återvinningsholk.

Om det är nödvändigt kan man fästa en tegelsten på dem (för att få reglementsenlig vikt) och måla dem gröna!

Duger de för jakt duger de åt oss.
edit: stavfelning
larsev
QUOTE (Anders G. @ Jan 24 2007, 19:59 ) *
Vi behöver sådana radioapparater som barnen köper parvis på ClasOhlsson för 250spänn.
Klarar stridsparens / gruppens samband vid bevakning/postering/"springa omkring" i urban miljö.
När 2-dygnsinsatsen/övningen är slut kastar man skiten i närmaste återvinningsholk.

Om det är nödvändigt kan man fästa en tegelsten på dem (för att få reglementsenlig vikt) och måla dem gröna!

Vi pratar inte om plutstri- eller gruppstrinäten. Där duger RA145/146 resp. RA135 alldeles utmärkt med avseende på räckvidd.
Problemet vi har är på kompstrinätet.
Batstrinätet löses med RA763 och PC-Dart/SwALE om vi pratar radio. Huvudsambandsmedlet är tråd.
larsev
QUOTE (106 @ Jan 24 2007, 18:05 ) *

Problemet är att Ra195 inte har tilldelats ordinarie hemvärnskompanier utan är förbehållet insatsplutonerna/kompanierna.
Koskela
QUOTE (larsev @ Jan 24 2007, 20:23 ) *
Problemet är att Ra195 inte har tilldelats ordinarie hemvärnskompanier utan är förbehållet insatsplutonerna/kompanierna.

Word, mannen, word! banan_rock.gif

Man föruttsätts vara grupperad så det enda sambandsmedlet är telefon...

/Koskela
Gustav Bertil 3
Fordon är något som det behöver planeras för redan nu när den äldre terrängbils generationen snart går i graven.
Gällande sambansmateriel och yttäckning så måste vi skilja på fredstida upptagningsområde för våra förband och de eventuella insatsområden som gäller i krigstid.
I mitt kompani är inte gammal eller dålig materiel det som sätter gränser utan hur bra alla är på att hantera tilldelad utrustning.
larsev
QUOTE (Gustav Bertil 3 @ Jan 24 2007, 21:01 ) *
Fordon är något som det behöver planeras för redan nu när den äldre terrängbils generationen snart går i graven.
Gällande sambansmateriel och yttäckning så måste vi skilja på fredstida upptagningsområde för våra förband och de eventuella insatsområden som gäller i krigstid.
I mitt kompani är inte gammal eller dålig materiel det som sätter gränser utan hur bra alla är på att hantera tilldelad utrustning.

Nu är det ju inte bara i krig som hemvärnet kan komma att sättas in, utan det är väl mest troligt att vi kommer att sättas in i civila sammanhang (räddningstjänst, eftersök etc.)
Anders G.
QUOTE (larsev @ Jan 24 2007, 20:21 ) *

Vi pratar inte om plutstri- eller gruppstrinäten. Där duger RA145/146 resp. RA135 alldeles utmärkt med avseende på räckvidd.
Batstrinätet löses med RA763 och PC-Dart/SwALE om vi pratar radio. Huvudsambandsmedlet är tråd.

Jag förmodar att du inte förstod vad jag menar med jaktradio. Sådana där bärbara alltså, som man använder civilt när man pratar med varandra i skogen. Sådana där som fungerar, i verkligheten. Såfort man går ut för att döda 'på riktigt'. Skulle vara användbara för att hålla kontakt i stridspar/grupp/pluton - "runt hörnet: NU" - "Jag ser honom!"-"Bakom dig, Larsson!". Al Quaida krysspejlar inte.
dalmas
QUOTE (Gustav Bertil 3 @ Jan 24 2007, 21:01 ) *

I sammanhanget "eventuella insatsområden" kan jag konstatera att vi hade klara problem med sambandet med 145/ 180orna mellan Rosenbad och Kungsträdgården under funktionsövningen i höstas.

Jag saknar det gamla hederliga worthy.gif trådsambandet/ AT.
Fk Satan
QUOTE (Anders G. @ Jan 24 2007, 22:22 ) *
QUOTE (larsev @ Jan 24 2007, 20:21 ) *

Jag förmodar att du inte förstod vad jag menar med jaktradio. Sådana där bärbara alltså, som man använder civilt när man pratar med varandra i skogen. Sådana där som fungerar, i verkligheten. Såfort man går ut för att döda 'på riktigt'. Skulle vara användbara för att hålla kontakt i stridspar/grupp/pluton - "runt hörnet: NU" - "Jag ser honom!"-"Bakom dig, Larsson!". Al Quaida krysspejlar inte.

Kommer den enskilde soldaten att klara av detta? Eller kommer det att bli "information overflow" i en hel del huvuden? Problemet idag är inte sambandsutrustning, fixar inte grupperna och gruppcheferna de grundläggande grupperingsformerna utan radio så kommer de inte att göra ett bättre jobb med radio.
Anders G.
QUOTE (Fk Satan @ Jan 24 2007, 22:31 ) *
Kommer den enskilde soldaten att klara av detta? Eller kommer det att bli "information overflow" i en hel del huvuden? Problemet idag är inte sambandsutrustning, fixar inte grupperna och gruppcheferna de grundläggande grupperingsformerna utan radio så kommer de inte att göra ett bättre jobb med radio.

Vi som passerat tonåren kan vara tysta även i radio. För att bevaka en "halv kommun"räcker inte tecken, eller att stå i klunga och vänta på att bli påskjuten.
Gustav Bertil 3
Självklart ska vi ha den materiel och utrustning som behövs för att lösa våra huvuduppgifter enligt TOEM, dock så måste vi ha förståelse för att avancerad materiel kräver mera utbildning för att fungera optimalt och för att komma till sin rätt i förbandens verksamhet.
Att skapa Ledning går att göra på många sätt, PMR staioner är ett enkelt redskap för ledning av grupper när allt fungerar, vi får dock inte fastna i teknikfällan.
Rutiner och tydliga order med omfall gör att soldater kan lösa uppkomna situationer på egen hand utan att ha talad kontakt med chefen.
Inom skyttegruppen är det min fasta övertygelse att chefen leder leder genom tecken och komandon och inte genom PMR.
Men nu ska vi inte glida ifrån trådens ämne materiel och utrustning.
106

Problemet är väl att de inte har den räckvidd som krävs för att kunna användas till KompL (eller BatL), vilket diskussionen gällde. Inom gruppen (i vissa fall plutonen) funkar de däremot.
Hans Engström
Förutom hjälp med administrationen (som skulle enskilt höja stridsvärdet på kompledningen mer än något annat) så tycker jag det som erfordras är följande:

-Fastställ Reglemente baserat på TOEM, där man som i ett vamligt reglemente anger våra uppgifter korrekt. Till exempel så ska det uttryckligen stå. "Hemvärnskompani skall kunna under 4 (7) dagar ytövervaka ett område på X kvadratkilometer med maximalt 4 genomgående vägar. Härvid..." etc. Och samma för H1 och H2 baserat på antalet plutoner förstås.

Sedan skall det anges hur vi ska använda vår utrustning för att lösa detta. Och när den utrustningen planeras levereras. 'Någon gång framöver' är inte ett acceptabelt svar från FMLOG.
DaRaven
Rörande PMR för pluton/grupp så finns ju lite sådana trådar. Men kan ju säga att vår pluton har införskaffat x antal lådor med PMR, till såväl chefer som soldater. Det funkar lysande för att sammanfatta det, förutsatt att folk inte släpper radiodiciplinen bara för att det råkar vara en civil radio och inte en 135/145:a. Behöver övas som allt annat smile.gif

Används den rätt, och man inte pladdrar om allt i den (tämligen enkel att avlyssna) så har man ett ganska stort övertag vid bevakning av ett större område med plutonen.
Uttern
QUOTE (106 @ Jan 24 2007, 23:30 ) *

Problemet är väl att de inte har den räckvidd som krävs för att kunna användas till KompL (eller BatL), vilket diskussionen gällde. Inom gruppen (i vissa fall plutonen) funkar de däremot.

Enligt mitt förmenande är ett av kraven för en fungerande plutonsradio att den INTE går på kompstri eller batstri. Gruppchen pratar med sin plutonchef - inte med bathchefen. Det skulle bli kaos i om all grupptrafik gick på kompstri eller batstri.

Därför är typen jaktradio och liknande tillfylles.

/Ola
CP2
Det krävs endast några träd eller något kuperad terräng för att döda tanken att leda gruppen med tecken och signaler. I min grupp har soldaterna PMR för att lyssna på vad jag säger, UNDANTAGSVIS och om uppgiften så kräver så sänder de tillbaka.

Jag efterlyser bättre arbete från grupperna, att de inte slarvar bort ansökningshandlingar etc och på alla sätt ser till att korta tiden från anmälan till färdig soldat.
logsqd
Det jag främst efterfrågar är en uppdatering av försvarsmaktens förväntningar på HV. Se även trådarna: ”ÖB om Hemvärnet” och ”Ny organisation i nordvästra Skåne”. Ska HV vara en resurs för US eller enbart en nationell lätt resurs som idag eller både och? Ska HV klara extrema situationer eller bara fungera i en stabil omvärld?

Utrustning
Beroende på vad ovan ger så bör utrustningen t.ex. vara:
1. Så lik US som möjligt. Samma vapen, samma sambandsutrustning, samma personliga utrustning, samma lätta understödsvapen och samma lätta fordon. (När jag skriver samma så menar jag inte att HV i Norrland ska ha tropikuniformen…)
Eller:
2. Snäppet modernare och mer funkis enligt ett nytt detaljerat TOEM. Bättre sambandsutrustning (gruppradio?), samma personliga utrustning som GU-förbanden, likvärdig ersättare till nuvarande terrängfordon.

Rent allmänt tycker jag att HV ska fungera som en militär räddningstjänst och vara beredd på att rycka ut till kanske inte ”värsta-scenarion” men åtminstone ”värre-scenarion” både militära och civila. Därav finns ett behov av militär utrustning som robusta terrängfordon, inte minibussar och bättre sambandsutrustning än civilt samband, mm.

Kommer våra makthavare däremot fram till att HV bara ska verka när det civila samhället fungerar och ingen infrastruktur etc är skadad eller hotas skadas så behöver vi i stort sätt ingen ny utrustning. Hyr minibuss och hyr mobiltelefoner till övningarna så är problemet med dagens fordon och brister i samband löst.

Lite rörigt skrivet men det får gå…
rolleyes.gif
Anders G.
Håller med "logsqd".
Terrängbil eller minibuss, mobiltelefon eller RA 145 beror ju på vad som är förväntat av HV. Det saknas
A: En fiende
B: En vision
C: En hotbild.
larsev
QUOTE (Anders G. @ Jan 26 2007, 14:18 ) *
Håller med "logsqd".
Terrängbil eller minibuss, mobiltelefon eller RA 145 beror ju på vad som är förväntat av HV. Det saknas

Vi kan INTE förlita oss på mobiltelefoner då dess basstationer är bland de första som slås ut vid strömavbrott.
logsqd
larsev precis vad jag menar, ska vi verka vid speciella omständigheter eller inte. Ska vi det behöver vi speciell utrustning för samband vid strömavbrott, för att ta oss fram när vägarna är fulla av flyende måste vi kunna köra i diket eller vid snö etc. alltså terrängfordon, osv.

Alltså vad förväntas av HV? Därefter vilken utrustning ska vi ha.
larsev
QUOTE (logsqd @ Jan 26 2007, 16:19 ) *
larsev precis vad jag menar, ska vi verka vid speciella omständigheter eller inte. Ska vi det behöver vi speciell utrustning för samband vid strömavbrott, för att ta oss fram när vägarna är fulla av flyende måste vi kunna köra i diket eller vid snö etc. alltså terrängfordon, osv.

Alltså vad förväntas av HV? Därefter vilken utrustning ska vi ha.

Faktum är ju att HV i viss mån redan verkar vid speciella omständigheter. Hur många har inte varit ute på uppdrag i bygderna på order av VB Garnison som i sin tur har fått ordern från ATK?
Exempelvis översvämningarna i Småland, Gudrun och Per, större skogsbränder etc.
effte
QUOTE (larsev @ Jan 26 2007, 15:00 ) *
QUOTE (Anders G. @ Jan 26 2007, 14:18 ) *
Håller med "logsqd".

Vi kan INTE förlita oss på mobiltelefoner då dess basstationer är bland de första som slås ut vid strömavbrott.

Det behövs inget strömavbrott heller. Vad händer vid varje större samling människor? Flygshower, festivaler och så vidare? Jo, mobilnätet packar ihop och det blir omöjligt att ringa. Vad händer varje gång det är melodifestival och varje nyårsafton, då ovanligt många människor försöker ringa samtidigt? Jo, mobilnätet packar ihop och det blir omöjligt att ringa.

OM HV sätts in skarpt härhemmavid så kommer det att ha inträffat något extraordinärt och vi kan nog kallt räkna med att ovanligt många människor försöker ringa. Att det sedan finns större folksamlingar är inte otroligt det heller. Kort sagt, det är inte troligt att mobiltelefoner kommer att fungera.

Glöm de jäkla grejerna. De finns inte. Kan inte övning fixas utan att de används så kommer vi inte att fixa det överhuvudtaget om det gäller. Åker mobilerna upp så har sambandsmomentet av övningen bommats och behöver tänkas om och/eller övas mer.
201
Jag säger detsamma som jag nu har tjatat på i över 10 års tid: banghead.gif

1. Bättre sambandsmtrl för grupp/plut/komp, mörkermtrl och optik. Dessa ting är det brist på och de behövs oavsätt hotbild.

2. Bra kläder och skor som håller gossarna torra och varma under längre perioder än ett dygn.

3. Ett personligt vapen som är mindre otympligt och har bättre kapacitet än 20 skott i magasinet.

4. Minibussar och skåpbilar, något som är bra mycket nödvändigare än tgb när det gäller transporter. Har de sedan 4x4 och bra markfrigång så är det ju inte helt fel.

Förutom vapendelen ovan, anser jag att samtlig övrig mtrl ökar på både den militära kapaciteten likväl som stödet till de civila samhället i krissituationer. Dock är jag övertygad om att ekonomi och inkompetens inom FM/FMV kommer att förhindra att detta löser sig inom en överskådlig framtid.

OT, Eftersom jag inte är en prylnörd utan har en mer funktionell syn på saker och ting, låter jag bli att droppa fabrikat, betäckningar, prestanda och andra fakta som drar blicken från behovet över till "kukmäteri" i kunskap.
RiP
Personligen så skulle jag vilja ha den ihopfällbara (inskjutningsbar) kolven som norskarna använder till en viss del. Har erfarenhet av att många HV män och kvinnor har problem med att få till en bra skjutställning med den onödigt långa kolven. Sorry om jag bryter mot trådreglerna.

Annars håller jag bara med om önskemål om fordon, hörselskydd och fungerande kommunikationsmedel. I vissa fall antar jag att det faktiskt skulle räcka med utbildning, utbildning och mera utbildning, speciellt på kommunikationsområdet. HV.gif

/RiP
dxl
Moderna bårar som tar under minuten att få funktionsdugliga. En extra ficka till västen där det ska ligga förstaförband, utrustning för bättre mörkerförmåga, bra ficklampor som man kan ha i fickan till samtliga, ett vettigt radiosystem att använda på grupperna och inom plutonen, laseravståndsmätare (?)
Cap.Ranger
QUOTE (dxl @ Mar 6 2007, 13:13 ) *
Moderna bårar som tar under minuten att få funktionsdugliga. En extra ficka till västen där det ska ligga förstaförband, utrustning för bättre mörkerförmåga, bra ficklampor som man kan ha i fickan till samtliga, ett vettigt radiosystem att använda på grupperna och inom plutonen, laseravståndsmätare (?)

Jag personligen är inne på det flera andra skrivit, utrustning mer lik utlandsstyrkan. Dock likväl som där anpassad efter den miljö som vi skall verka i.

Sambandsystem i form av RA180/480 samt RA1911 (Motorola Gp340) och RA1952. När dessa fordonsmonteras täcker de väl det behov som finns och kan finnas. Detta med fordonsmonterade leder självklart direkt in på fordon. Fordon budna till enheter samt den kringutrustning till dessa som behövs. Det fungerar inte speciellt bra att köra en minibuss med en normalantenn stickandes ut genom en ruta ifrån en RA146. Alt att använda marshantenn i ett fordon finns inte. Redan där försvinner i stort allt samband och kvar finns mobiltelefon...

Mörkermedel är något att hoppas på, dock finns det knappt i den utsträckning man kan hoppas på i US.
Konsum
När det gäller samband så finns det ingen enkel lösning.
Dräller man ut fler och bättre radioapparater så tror jag inte det blir bättre samband.
Dom allra flesta förstår sig inte på 146 och hur man får ut det mesta av denna som II63 säger.
Så att ge ut nyare och kraftfullare utrustning än det som finns är som att "kasta pären åt grisen."

Ibland går debattten hela tiden mot den senaste tekniken och dom nyaste handtagen till AK4:an. Det skall vara kolfiberkalsonger i kameolont-tyg i nanoteknik som får samma färg och konturer som omgivningen. Det behövs GPS-system och splittergranater som kan målsöka sig till fiendens lukt.

Jag tror att det finns större och billigare resurs i att se till att alla är soldater. Att få alla att öva sig på strid, även dom som oftast glöms bort:
kokpersonal, stabspersonal, Fro´sisar, bilkår, sjukvård
ÖB borde inte dela ut nåt mer till nån innan alla har genomgått fys-prov 1000m på 10min med stridspackning, samt genomfört grundutbildning i strid ex TFU-KUstrid
Sedan blir hemvärnet så förminskat i antal så att dom har råd att dela ut det mesta. Men det är klart, nog hade det varit bra med en ficklampa till utrustningen i bland som man inte behövde köpa själv...
tinhead
QUOTE (Konsum @ Mar 9 2007, 09:36 ) *
När det gäller samband så finns det ingen enkel lösning.
Dräller man ut fler och bättre radioapparater så tror jag inte det blir bättre samband.
Dom allra flesta förstår sig inte på 146 och hur man får ut det mesta av denna som II63 säger.
Så att ge ut nyare och kraftfullare utrustning än det som finns är som att "kasta pären åt grisen."

Grundkravet är alltid kunskap.

Men det är svårt att få kunskap då merparten går sönder eller helt enkelt inte fungerar för att det är för gammalt.
Samt att dokumentationen på utrustning som inte används mer inom den andra hälften av försvaret helt enkelt börjar försvinna!

Om vi skall SAMMARBETA så KRÄVS åtminstone en gemensam utrustningsbas. Inte stenåldersutrustning som har gått långt över förväntad drifts och livstid.
Samt inte helt förvånande så är modernare utrustning mera lättskött, pelle klåfingrig kan helt enkelt inte peta på för många knappar å rattar så han måste till en sepcialist för att återställa enheten.

Jag tror inte det är så många som är ute efter goretex ställ, comtac's, skyddsglasögon och bättre kängor för att det är coolt.
Utan det ger oss det lilla extra att strida när vädrets makter är emot oss.
Det skyddar våra öron och underlättar övning med skarp ammnution.
Vi slipper få ögonskador.
Och fötter samt hälsenor mår bättre.
Dvs mycket billigare för samhället än en trave HV soldater sjukskrivna.

OM man går efter "sakerna funkar ju" så kan vi ta fram vadmals uniformen. Den typen av plagg har ju funkat i ett par 100år..

Att det hela tiden skrivs efter det senaste beror oxå på att det finns framför oss.
Om det köps in kommunikationsenheter som funkar med resten av FM som råkar vara 10år gamla så har jag inga problem alls.
Däremot befintliga enheter som byggdes på 50 och 60-talen..
Teknologin är fasen nästan från 2'a världskriget!

[OT]
å föressten vill jag inte ha kolfiberkalsonger..dom kliar så förbaskat tongue.gif
[/OT]
Adam Wilhelm
För mig är det en självklarhet att HV-soldater ska ha samma utrustning som övriga FM.
Tyvärr delar inte HKV min uppfattning.
Konsum
QUOTE (Adam Wilhelm @ Mar 9 2007, 15:11 ) *
För mig är det en självklarhet att HV-soldater ska ha samma utrustning som övriga FM.
Tyvärr delar inte HKV min uppfattning.

Njo det skulle jag tro att dom gör faktiskt. Jag kanske utryckte mig väl drastiskt i mitt svar förut, så därför skriver jag utan sarkasm igen:

FM dras med en för stor HV-kostym och måste stå och dela ut nyinköpt materiel till folk som inte uppfyller kontrakten. Trots att direktiven varit tydliga i flera år nu så är fortfarande inte alla nollorna utraderade och har fått lämna in på order. Om man skall tilldela materiel så måste det ju köpas in till alla som har bössan ute. Och det är ju i nuläget alldeles för många, mot kontraktsfyllnaden. Om alla kompanichefer följde order så skulle antalet HV-kontrakt minska och vår organisations listor skulle följa verkligheten.
När denna tid kommer är jag personligen övertygad om att vi har ute exakt samma utrustning som övriga FM i huvudsak.

Min gissning är att alltför många chefer sitter och är rädda för sammanslagningar av enheter, och därför fortfarande skyddar sina nollor....
ps. det är ju en gammal sanning att när det ryktas om förrådsbesök för ny materiel så är ju övningsdeltagandet mycket stort bland nollorna.
tinhead
QUOTE (Konsum @ Mar 11 2007, 07:41 ) *
FM dras med en för stor HV-kostym och måste stå och dela ut nyinköpt materiel till folk som inte uppfyller kontrakten. Trots att direktiven varit tydliga i flera år nu så är fortfarande inte alla nollorna utraderade och har fått lämna in på order. Om man skall tilldela materiel så måste det ju köpas in till alla som har bössan ute. Och det är ju i nuläget alldeles för många, mot kontraktsfyllnaden. Om alla kompanichefer följde order så skulle antalet HV-kontrakt minska och vår organisations listor skulle följa verkligheten.
När denna tid kommer är jag personligen övertygad om att vi har ute exakt samma utrustning som övriga FM i huvudsak.

Öhh?
Förutom mat (som är färskvara) så är det väl bara rödpunkts siktet och patronlägeslåset som någonsin delats ut i nyskick eller snarare anskaffats med målet att hv skall utrustas med det.

Vi har LK35 resten har bärsäck 2000 och stridsäck 2000. Hur får du plats med all hv-mtrl i LK35?
Vi har 304K resten har stridsväst. (förutom insats förståss)
Förra året började dom dela ut hjälm 90.
Annars slåss det med näbbar och klor om eventuell tilldelning av RA180 RA195 stridsbåt och tametusan allt.
Det är tråkigt att 50% av sveriges försvar får denna behandling.

Jag har aldrig sett några nollor med ny utrustning, just för att dom dyker aldrig upp.
Däremot finns det väl ett fåtal uppvisnings soldater som bara syns vid infotält osv och skaffar sig sina timmar genom värva folk.
Dom kanske inte är bästa soldaten då dom har så lite "riktig" övningstid, men dom värvar och ser till att vi blir fler och det har jag inget emot smile.gif

Till slut.
Politikerna har alltid varit allt för klåfingriga i vad försvaret sysslar med, så hv-kostymen är inte bara Försvarsmaktens fel.
KD803
QUOTE (tinhead @ Mar 11 2007, 12:33 ) *
Förutom mat (som är färskvara) så är det väl bara rödpunkts siktet och patronlägeslåset som någonsin delats ut i nyskick eller snarare anskaffats med målet att hv skall utrustas med det.

När HV i Stockholm fick FU90 så var det splitternya uniformer som delades ut. Det var inte ovanligt att HV-soldater hade nyare uniformer än de yoff som utbildade dem...

För övrigt har Konsum en poäng i att det torde vara enklare att köpa ny materiel till en organisation på 15 000 personer än en på 50 000.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.