Ämlans Nifelhel, nu fick han mig att åka och hämta ADR-böckerna på jobbet...

QUOTE (Nifelhel @ Jan 27 2007, 19:16 )

Detta gäller enkom FM då?
För det sades inget på min ADR-utbildning om detta. I så fall kommer priset för civila ammunition skjuta i höjden.
Nej, det jag skrev grundar sig på ADR. Numera så är FMs regler i princip desamma som ADR, och de dispenser man fortfarande har ska försvinna nästa år.
QUOTE (Nifelhel @ Jan 27 2007, 19:32 )

Det jag motsätter mig är kravet på plåtlåda. Mig veterligen finns det inget krav(i ADR-reglerna) på att effekterna ska hålla sig inom emballaget vid brand. Däremot vid transport!
Nej, det finns inget krav på plåtlåda. Däremot ska förpackningen vara typgodkänd, vilket den gamla masonitförpackningen inte är. Att man då valde plåtlådan beror förmodligen på att den redan fanns och var typgodkänd. Man kunde ju dock mycket väl ha valt en förpackning i annat material så länge den är godkänd. För lösammunitionen så ersattes ju masonitlådorna av den värdelösa papplådan som dock är godkänd...
ADR gäller just vid transport...

Som framgår av nedanstående definitioner så ser man att 1.4S ska kunna utsättas för brand (t ex vid en trafikolycka) utan att det får några stora konsekvenser. Det är ju dock inte enbart emballaget som gör detta, utan hur godset är utformat. Men emballaget är en del av helheten som ger godset dessa egenskaper.
QUOTE (Riskgrupp 1.4)
Ämnen och föremål vilka endast uppvisar obetydlig explosionsrisk i händelse av antändning eller initiering under transport. Verkningarna är i stort sett begränsade till förpackningen och inget utkast av splitter av betydelse kan förväntas. Brand utifrån får inte förorsaka massexplosion av innehållet i förpackningen.
QUOTE (Samhanteringsgrupp S)
Ämne eller föremål som är förpackat eller utformat så att alla farliga verkningar genom vådaantändning begränsas till förpackningen, såvida denna inte har skadats av brand, i vilket fall dock alla verkningar av tryckvåg eller splitter (kaststycken) blir så begränsade att de inte väsentligt hindrar eller omöjliggör brandbekämpning eller andra åtgärder i kollits omedelbara närhet.