blackhawai
Jan 22 2007, 16:13
Fick klagomål för att jag föreslog tvål vid vapenvård. Gör ett nytt försök i denna tråd.
VARNING! Nedanstående metoder kan skada ditt vapen. För att bibehålla funktion och prestand, följ fastslagna instruktioner. Allt som repar metall förkortar vapnets livslängd. Fuskvård är den största orsaken till slitage, inte antal avlossade skott.
Men, människan är född lat och det är naturligt att försöka hitta genvägar, så även vid vapenvård.
Att vapenteknikern sagt att allt som inte går bort med linnelappar och CLP ska få sitta kvar är aldrig någon ursäkt när fänrik pedant visiterar.
Att vårda KSP är bokstavligen skitjobb efter en vecka på skjutbanan och man vill ju maximera sin MTV-tid på luckan. Altså gäller grön putsduk, kniv och stålborste för att så snabbt som möjligt skrapa bort krutresterna och gärna en bit till, ända ner till ny skinande metall!
Mitt bästa tips är att använda dendär pealingtvålen som ska användas till att rengöra oljiga händer efter vård och mek. Tag, tvål, en diskborste och rikligt med varmvatten och alla spår och skrymslen i lådan är rena på ett kick. Torka torrt och olja sedan in grundligt.
Vad hade ni för knep i lumpen??
I lumpen hade vi tryckluft. Numera så vårdar jag med linnelappar och CLP och den där borsten som man kan skruva på läsklinan. Funderar lite på att kapa av en tandborste och använda nästa gång det är vård.
dalmas
Jan 22 2007, 16:26
Vi gjorde så här med kpistarna:
Täpper igen avloppen i stora tvättstället. I med kpistarna på med vallaväck.
Funkade skitbra. Vi gjorde dessutom med adjutantens goda minne - d v s han frågade aldrig varför det gick åt så j-kla mycket vallaväck i september.
Erik_G
Jan 22 2007, 16:27
Det ryktas om att pistonghuvudet på en AK5, som förövrigt endast får rengöras med kronans "svinto" kan bli skinande blankt om man polerar det med roterande stålborste.
Andra rykten gör gällande att samma typ av bössa blir jättefin om man tvättar den med avfettning, tryckluft och industrirengöringsmedel. Kort sagt, verktyg som kan återfinnas i en helikopterhangar.
Självklart har jag aldrig provat, jag känner ingen som provat, och jag har förstås aldrig speglat mig i den blanka lyster som ett välpolerat pistonghuvud får.
En kvalificerad gissning är att ett vapen som genomgår ovanstående behandling, och som fettas in med vapenfett igen efteråt håller minst en hel värnpliktstid så länge man inte tappar bössan i marken och reparerar pistolgreppet med superlim och eltejp, vilket i och för sig inte påverkar användbarheten, men ger den ett något egenartat utseende.
Notera att jag bara nämner ovanstående som ren kuriosa. Vill man ha råd om rengöring av vapen bör man fråga någon av de vapentekniker som faktiskt finns på detta forum.
/E som endast gjort lumpen ryktesvägen
blackhawai
Jan 22 2007, 16:31
Borsten hör ju till vårdsatsen och gammla tandborstar, topz m.m brukar ju rekomendras och är allså fullt tillåtet och gills inte.
Men hur gjorde du egentligen när befälen tittade bort och en ledig kväll på stan väntde efter visitationen??
Vad har ni vårdat sönder och hur?
Barracuda
Jan 22 2007, 16:32
Det sägs att undertecknad under tidspress gjort rent AK4:an med hjälp av Biltemas elektronikrengöringsspray - går in på djupet, löser upp och avdunstar - torka av och all sk*t försvinner!
Huruvida sprayen verkligen var brandfarlig eller inte visade sig aldrig...
blackhawai
Jan 22 2007, 16:36
Bra bra! Nu kommer det kreativa förslag. Någon som provat smärgel?
Eller kan förklara varför pistonghuvudet på KSP90 är så jävla dumt konstruerat. Fyller det någon funktion eller är det bara för att jävlas, tar ju typ en timme att putsa även med konventionella metoder.
The Swede
Jan 22 2007, 17:23
Lådan till ksp 58 blir jävligt ren när man kör den i en karuselltvätt.
Provat i Danmark av min ksp-skytt på BA01.
K-pist går utmärkt att rengöra i dieselolja och sen skölja i duschen.
Provat av en kompis i Libanon.
The Swede
vila med kraft
Jan 22 2007, 17:44
Säger bara... Diskmaskin, dt äger
Jag har bara ett litet tips å det är det är den trevliga vätskan vaskanol som tydligen ska vara dunder att rengöra alla typer av vapen från 7.5 m eldrör ner till 5.56.Det kan ju ha hänt att man har använt någon gång.
"SSA" Gunny
Jan 22 2007, 18:33
När jag gjorde Gu och vid vård av ak4, närmaste mack hade då en bra motortvätt på sprejburk, sprutade på riktigt duktigt, fick ligga en stund och sedan spola bort allt med varmt vatten, blev som ny precis överallt, ett bad med fotogen eller lacknafta funkar rätt bra det oxå
Koncentrerad "toalettrent" är enastående till k-pist M45. All skit, inklusive blånering, försvinner. Kvar har man en kritvit k-pist..
Hans Engström
Jan 22 2007, 19:01
QUOTE (Knekt @ Jan 22 2007, 18:50 )

Koncentrerad "toalettrent" är enastående till k-pist M45. All skit, inklusive blånering, försvinner. Kvar har man en kritvit k-pist..

Jag dör!
Håller med om diskmaskin som underskattad vårdpryl, eller, det har jag hört i varje fall
Nestor
Jan 22 2007, 19:55
QUOTE (vila med kraft @ Jan 22 2007, 17:44 )

Säger bara... Diskmaskin, dt äger

Testade det på en snuskburk en gång.
Ren blev den allt. Och den ändrade färg till grå. Den svarta färgen diskades bort.
Efter spraymålning med ny super-duper färg hade man den blankaste och mest ,utvändigt, lättrengjorda snuksburken i hela SVK-avdelningen
Har hört om en kille som hatade lumpen otroligt mkt. Han gjorde allt för att bli utsparkad. Han blev inte utsparkad, men han rengjorde sin Ak4 med terpentin

Kan ju säga att resten av historien förtäljer att Ak4 har en silverfin färg innan den blir målad, och att befäl inte tycker om, just det, silverfärg

Samma lirare sköt med sin ANDRA (han fick ersätta den första och fick en ny...) rakt in i en gödselhög framför befälen tills han fick pipsprängning. Men det, det är en annan historia...
Hemvärnsman av guds nåde
Jan 22 2007, 20:02
QUOTE (Knekt @ Jan 22 2007, 18:50 )

Jag gjorde exakt samma en gång.
Funkar kanon.
Harald
Jan 22 2007, 20:06
Dieselbad, gärna riktig fuldiesel. Sen in med skiten i duschen och spola av under högt tryck och hög värme. Rekomenderades av en vapentekniker.
dalmas
Jan 22 2007, 20:49
Om man ska tro Ulf Lundell så är utebliven vapenvård också ett slags vapenvård. Om än reglementsvidrig. Min k-pist hade eldhastighet som en 40mm akan när jag lämnade in den.
Bappelsinmannen
Jan 22 2007, 20:50
Har hört att vanlig avfettning i kompination med varmvatten kan fungera.....
Dessutom så blir en K-pist jääääätteren i en ultraljudstvätt.
//Nisse
Rejbopp
Jan 22 2007, 21:54
Mr. Muscle stålrent. Mycket bra grejjer det
Vapensmen
Jan 22 2007, 22:11
QUOTE (Bappelsinmannen @ Jan 22 2007, 20:50 )

//Nisse
Efter 35 år som vapentekniker har man sett det mesta i form av "vapenvård"...
Ultraljudstvätt används vid central verkstad tillsammans med från början freonbad men numera en mer miljövänlig vätska. Det blir rent men måste smörjas snarast eftersom rengöringsvätskan är avfettande.
Vatten är inte att förakta vid tex skitig optik i sikten mm. Det har nog fördärvats mer optiska linser med skitiga rengöringsdukar och penslar än med en sköljning med vatten, gärna destillerat. Själv har jag använt destillerat vatten för rengöring av tex objektivet på IR-siktet till RBS55C för att få bort grus och goja som stänkt upp vid körning med linsskyddet öppet. Om man gått på med att torka först så hade linsen blivit repad och funktionen på siktet blivit sämre.
/B
klarg carlsson
Jan 22 2007, 22:16
Vi använde absolut inte naftatvätten på flygunderhållskompaniet när jag låg inne..
tinhead
Jan 22 2007, 22:24
CRC 556 är en utmärkt rengöringsvätska, smörjmedel osv...(har jag hört)
K-pist och Flygvapnets rengöringsbad med högtrycks spolning (nån form av nafta,kristallolja?)..Mycket bra. bara man fettar in vapnet efteråt.
Till och med godkänt av våran vapentekniker, förutom för en (inte jag) som inte fettade in sitt vapen..det såg ut som någon sprayat den brun på insidan fast han fick bort det på en eftermiddag med svinto...
Som någon tidigare sa, så länge som skiten torkas bort och det fettas in så är det inte så stor skada så länge som man undviker mekanisk nötning.
spolhall+högtryckstvätt+avfetning+inlämingsvård på ksp58,ksp90 = Fort hörde jag ev en kompis som ev kanske hade gjort det
dirtydozen
Jan 23 2007, 00:13
här nere i bibel-riket finns det som ni kanske vet ganska många svarvindustrier och det finns däri ofta sk TRI-bad kvar även om det kanske inte är helt tillåtet av miljöskäl... men så är det... och jag kan bara säga att FM:s vapen är löjligt enkla att få rena i jämförelse med annat... speciellt m/45 gillar ett het TRI-bad... omblånering behövs efter...
Edlund
Jan 23 2007, 02:06
KSP90 + diskborste med vanligt jäkla grovrengöringsmedel från golv + hett vatten = lycklig soldat.
Biltemas (då den är billigast) startgas borde funka fint. Har inte provat på vapen ännu, men till skitiga motordetaljer är den bra. Löser upp och blåser bort skiten, avdunstar sedan i löpet av någon minut. Klart för montering! Ja, såklart, ett vapen bör infettas snarast efter behandlingen.
JS
Cortina
Jan 24 2007, 09:01
Markerings p-skotten rengjorde vi med golv moppen. Blanda vatten och golvrent i skurbaljan funkade perfekt.
DaRaven
Jan 24 2007, 09:16
Hm.. Jag känner att jag är på tok för lite kreativ. Det mest kreativa jag har gjort är att inhandla CRC Vapenrengöringsspray..
Diskmaskin, hm? Låter ju rätt intressant dock!
dirtydozen
Jan 24 2007, 10:31
speciellt en storköksdiskmaskin med granulkorn som de har (hade??) på Ing 2....
/dirtydozen
Hornet
Jan 24 2007, 10:53
Den fans där våren 2006

(Fan skulle ju kört KSPn i den)
Nä men trykluft brukar ju vara standard annars har jag nog aldrig kört något man inte får
Kronan
Jan 24 2007, 11:01
Det är ju inte underligt att -Kronan- får skrota så många vapen...............................

"Sönder vårdade"
-JAG-
DaRaven
Jan 24 2007, 11:17
QUOTE (Kronan @ Jan 24 2007, 11:01 )

Det är ju inte underligt att -Kronan- får skrota så många vapen...............................

"Sönder vårdade"
-JAG-
Känns som den mekaniska slitningen man gör vid överdriven vård under GU är en mycket större faktor än eventuella kemiska lösningar.
Hel, ren och funktionsduglig innebär ju inte att man ska kunna använda åskpinnen som kirgurgverktyg till en hjärtklaffsoperation.
Kronan
Jan 24 2007, 11:45
självklart så gäller inte det bara vapen utan all mil utr!!! Men efter som jag jobbar på ett sådant ställe så ser man skräck ex varje dag: typ silvriga ak4,ak5.k-pist mm det är allså biligare att skrota en sådan än att svartoxideraren igen!! (hur nu det går ihop, fråga mig inte varför) många vapen blir det!!!!
cloudsurfer
Jan 24 2007, 12:07
att bara dränka ak5 i vapenfett, vänta 15 min o spola med högtryck funkade klockrent när befälen inte närvarade
Hans Engström
Jan 24 2007, 13:27
Undrar hur diskmaskinen på Gardet tar en Ksp58...
QUOTE (DaRaven @ Jan 24 2007, 09:16 )

Hm.. Jag känner att jag är på tok för lite kreativ. Det mest kreativa jag har gjort är att inhandla CRC Vapenrengöringsspray..
Diskmaskin, hm? Låter ju rätt intressant dock!

Diskmaskin funkar fint, i alla fall för de delar man kan få plats med. ett tips är att det kanske inte är helt bra om man använder diskmaskinen i lunchrummet under arbetstid..
JS
DaRaven
Jan 24 2007, 14:36
Ur ett rent teoretiskt perspektiv.. Har man diskmedel, och vilken temperatur skulle man använda? Det låter ju hyggligt skruvat
Hans Engström
Jan 24 2007, 16:09
QUOTE (DaRaven @ Jan 24 2007, 14:36 )

Ur ett rent teoretiskt perspektiv.. Har man diskmedel, och vilken temperatur skulle man använda? Det låter ju hyggligt skruvat

Diskmedel ja,(dock behövs inte högglans) och max temperatur. Torka
noggrannt efteråt.
blackhawai
Jan 25 2007, 14:18
Vad kul att några blågula bidrar till förfallet! Er roll är ju annars att upprätthålla lag och ordning och strägt hänvisa till reglementet.
"Känns som den mekaniska slitningen man gör vid överdriven vård under GU är en mycket större faktor än eventuella kemiska lösningar."
Precis min mening! (TRI-bad undantagna

)
Det är skillnad på vård för funktion och för utseende. Hur ocombat är inte blankputsade vapen och kängor?? Mattsvart är råcombat altså är krutslagg bra!
Hensoldt
Jan 25 2007, 15:16
Mycke bra tips här.
Det enda jag kan bidra med är "ungsrent" i K-pisten, sen in i duschen. Torka ur, fetta in. Som ny!
En till sak som e bra e å använda flaskborste å skruvdragare för å göra rent patronläget i Ak4án.
QUOTE (Hans Engström @ Jan 24 2007, 16:09 )

QUOTE (DaRaven @ Jan 24 2007, 14:36 )

Diskmedel ja,(dock behövs inte högglans) och max temperatur. Torka
noggrannt efteråt.
Man kan eftertorka vapendelar i en varm ugn efter maskintvätt. Särskilt bra för exempelvis underbeslag eller andra delar där det är svårt att komma åt att torka överallt.
Har jag hört.
Vakten_F4
Jan 26 2007, 02:09
Ta bort
alla plastdetaljer, stoppa vapen/delar i ultraljudstvätt med

medel i, efterskölj med varmvatten, torka med
mycket tryckluft
direkt, smörj
mycket och
länge med CLP.
Vapnet blir kn*llblankt som man säger på fackspråk. Och ytbehandlingen finns kvar.
roamster
Jan 28 2007, 22:05
För att rengöra t ex pistonghuvudet på AK5 som gärna blir smutsigt så fungerar svavlet på tändstickor mycket bra. Spotta (med munnen) på pistonghuvudet, skrapa med svavlet på en tändsticka på det smutsiga stället så blir det stålblankt väldigt snabbt! Detta utan att skada ytan... Se till att torka och fetta in när du är klar.
Nizzemancer
Jan 29 2007, 01:54
QUOTE (dxl @ Jan 22 2007, 16:20 )

I lumpen hade vi tryckluft. Numera så vårdar jag med linnelappar och CLP och den där borsten som man kan skruva på läsklinan. Funderar lite på att kapa av en tandborste och använda nästa gång det är vård.
Vi hade också tryckluft...men inga munstycken att sätta på slangarna...
En i min pluton fick fan för att det droppade vatten ur hans ksp90 på inspektionen...att han sen faktiskt sköljt den i kokhett vatten mot övrigas råd att inte göra det är en annan femma, han bara blånekade...funkade iofs om man klarar av att få en utskällning.
Värsta jag gjort är väl att använda svinto på pistongen...Jag antog att det var skit samma iom att den den förre vpl som hade haft vapnet verkade ha använt samma metod innan jag fick den...

edit: eller så hade han tändstickor...varför kunde jag inte fått reda på det tricket innan jag gjorde vpl för? :(
Phantom Goodbye
Feb 7 2007, 10:27
Jag måste säga att det här är en av de roligaste trådarna på forumet.
Själv saknar jag kreativitet för sånt här och får nöja mig med
att inte vårda vapnet så noga, det funkar bättre då; kom på det efter en
heldag i fagersta. 300 plugg lös ammunition utan eldavbrott och de har
aldrig hänt innan med det vapnet.
vet ej om det är myt eller riktigt men nån jeppe sägs ha kromat sin AK-4
för att underlätta vården. vet inte i vilken omfattning men hoppas att det
bara var på insidan.
martinator
Feb 7 2007, 11:50
På pebban fanns ju en tank med rödsprit/tryckluft för att kyla Akan.
denna blandning dög gott för fälltvård när man hade fått grus i bössan...
Inte helt enligt regelboken, men ändamålet helgar medlen heter det ju.
Skotvätten på skytts kompagni, P7, var inte heller dum. Dock ligger den
ju i entrén så man fick ha folk utanför som höll koll.
/martinator
618Ljungberg
Feb 7 2007, 12:17
Hörde ett rykte om att motordelstvätten funkar utmärkt till AK5 och Kpisten, om man bortser från att den blir missfärgad/färgen flagnar.
Bappelsinmannen
Feb 7 2007, 12:58
Någon jag har hört talas om säger att CNC´s Bräkleen fungerar alldeles utmärkt.
OT. I kanslihuset på I13 så fanns/finns det en helkromad k-pist.
Enligt sägnen så var det en motorintresserad ungdom (läs raggarjävel) från Älvdalen som fick påbackning vid varje vapenvårdsinspektion och tröttnade till slut och helt sonika plockade med sig K-pisten hem över en helg och kromade den.
Enligt denna skröna så blev befälet aningen konfunderad och det slutade med att killen fick ersätta k-pisten men att han fick tillbaka pengarna senare. Slut OT
//Nisse
Teknikern
Feb 27 2007, 00:31
QUOTE (Bappelsinmannen @ Jan 22 2007, 20:50 )

//Nisse
Japp, och alla eventuella påmålade kännetecken om att det är fel pipa till resten, och att div. delar är lånade försvinner spårlöst,,,,,,,,,,,,,,,liksom blåneringen i vissa bad.
Å vad den kaptenen kunde skälla.
"Men den blev ju iallafall ren" var min kommentar.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.