Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Knäppetältet
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
Jonte11
Är det någon som har ett tips på vart man kan köpa knäppetält mod. galon. Jag har letat som en galning, men jag hittar inga..
Hjälp!!
Fu Dahlberg
ta en presening? duger lika bra?

men ändå wub.gif
EO4
www.bbfab.se

Köpte några där för ett par år sedan
Jonte11
Toppen, tack!
Lt P
Förstår inte varför man tog bort det när 90-systemet infördes, det var ju klockrent. Dessutom fungerade det perfekt som underlag vid blöt väderlek och som skydd över liggunderlaget på ryggan.
Casca
QUOTE (Lt P @ Jan 8 2003, 07:15 AM)
Förstår inte varför man tog bort det när 90-systemet infördes, det var ju klockrent. Dessutom fungerade det perfekt som underlag vid blöt väderlek och som skydd över liggunderlaget på ryggan.

Knäppeteältet var om jag minns rätt ingen del av m/59 systemet heller. Finns på TS. Kvittera ut och fördela.

Ett tips: Lägg ut knäppetältet på marken. Lägg i liggunderlaget. Vik in ändarna mot mitten. Knäpp ihop. Rulla/vik ihop.

Liggunderlaget skyddas mot snö och andra hemskheter som finns i naturen. Går även att krypa in i vid snabbvila om ett hörn knäpps upp.

Casca
Informatör
Verkar som att de flesta beväringar inte får ut knäppetält. Märkligt nog eftersom det är en bra pryl. Kunde dock varit lite lättare (annat material). De är ju lite väl omodernt tunga. Konstruerades ju som skydd mot massa nedfallande hemskheter som senapsgasregn, o så används dem ju inte nuförtiden. Vi använde dem till:

- Regnskydd för liggunderlaget, så som Casca beskriver det ovan.

- Som regnskydd och tak när man låg och sov i sin sovsäck, skyddade mot köldstrålning uppifrån dessutom. Vi sov vanligtvis med två ihopknäppta stridsparsvis. Funkade bra.

- När man byggde OP:n eller vindskydd. En vanlig ÖB-presenning hade varit att föredra ifall man skulle behöva sticka snabbt, men sådana fanns inte att tillgå, o dessutom kan man inte lämna kvar sådant på övningsfältet i fredstid.
mimesis
QUOTE (Informatör @ Jan 9 2003, 06:59 AM)
Verkar som att de flesta beväringar inte får ut knäppetält. Märkligt nog eftersom det är en bra pryl. Kunde dock varit lite lättare (annat material). De är ju lite väl omodernt tunga. Konstruerades ju som skydd mot massa nedfallande hemskheter som senapsgasregn, o så används dem ju inte nuförtiden. Vi använde dem till:

-  Regnskydd för liggunderlaget, så som Casca beskriver det ovan.

-  Som regnskydd och tak när man låg och sov i sin sovsäck, skyddade mot köldstrålning uppifrån dessutom. Vi sov vanligtvis med två ihopknäppta stridsparsvis. Funkade bra.

-  När man byggde OP:n eller vindskydd. En vanlig ÖB-presenning hade varit att föredra ifall man skulle behöva sticka snabbt, men sådana fanns inte att tillgå, o dessutom kan man inte lämna kvar sådant på övningsfältet i fredstid.

Du predikar det uppenbara vad gäller användningsområden! Snart beskriver du väl hur ni hade kängor på fötterna för att ge skydd och värme.

Om du tycker att knäppetältet är tungt så beror det på att du är klen. Kom inte dragandes med att du väger 90 kilo, för det har inte med saken att göra. Upplever man knäppetältet som tungt så är man klen enligt definition.
Informatör
Om du tycker att knäppetältet är tungt så beror det på att du är klen. Kom inte dragandes med att du väger 90 kilo, för det har inte med saken att göra. Upplever man knäppetältet som tungt så är man klen enligt definition.

Knäppetältet är inte ursprungligen framtaget för de användningsområdena jag listade upp. Vad gäller senapsgasregn och dylikt så är det bara att se på rullgardinerna på hjälmdoken, de har försvunnit. Utvecklingen går således framåt.

FM:s knäppetält väger sådär 1,5 kg. Ett enmans tubtält från Fjällräven (t.ex.) väger sådär 400 gram, o ger givetvis bättre skydd till mindre vikt och packvolym, en knäppetältsliknande konstruktion i samma material skulle väga max 200 gram. Jag vet inte hur det är med dig Mimesis. Men jag bär gärna med mig 1.1-1.3 kg av något mer nödvändigt.
Fu Dahlberg
0+vetvis är knäppetältet, om man ser till dagens möjligheter i material och utformning, ingen bra produkt, men när den kom så var den säkert bra.... Jag skulle 1000ggr hellre ta en jägarpuppa än knäppetältet...
Men knäppetältet är Nostalgika för en del, och enlikt min åsikt en självklarhet under överlevnaden... Man kan med enkla medel bygga bra förlägningar...
mimesis
QUOTE (Fu Dahlberg @ Jan 9 2003, 09:29 AM)
0+vetvis är knäppetältet, om man ser till dagens möjligheter i material och utformning, ingen bra produkt, men när den kom så var den säkert bra.... Jag skulle 1000ggr hellre ta en jägarpuppa än knäppetältet...
Men knäppetältet är Nostalgika för en del, och enlikt min åsikt en självklarhet under överlevnaden... Man kan med enkla medel bygga bra förlägningar...

Jag tycker inte att en puppa på något sätt utesluter knäppetältet. Möjligtvis så kompleterar de varandra. Knäppetältet kan användas till så mycket mer än puppan, och under många omständigheter är den faktiskt bättre.
Fu Dahlberg
Givetvis, men jag syftade mest som sovförlägning... Sedan är ju frågan om inte en Lättpresening skulle kunna vara minst lika bra...
Informatör
QUOTE (Fu Dahlberg @ Jan 9 2003, 09:36 AM)
Givetvis, men jag syftade mest som sovförlägning... Sedan är ju frågan om inte en Lättpresening skulle kunna vara minst lika bra...

Antagligen. Ett FM-knäppetält väger ju 1.5 kg. Man får mååånga kvadratmeter lättpresenning för den vikten. Det är praktiskt att minst en i gruppen har ett sådant med sig kom vi fram till, om man ska bygga o-plats eller vindskydd eller dylikt. Som tidigare nämnts är det obra att göra det med knäppetält, ifall man måste lämna platsen fort.

Dock är nackdelen med lättpresenning att de inte är beväringssäkra till skillnad från knäppetältet. Går ju ganska lätt sönder i händerna på folk som kvitterat ut o inte betalat det själv, och behandlar det därefter.
RANGERTEDDY
När jag låg inne hade vi både puppan och ensamavargen som knäppetältet oxå kallades. Knäppetältet va fastspänt som det beskrivits innan på liggunderlaget, jätte smidigt. Det sköna med att ha båda va att man kunde variera mer efter hur läget va. Man kunde använda båda två samtidigt: man satte upp puppan sedan spände man KT över öppningen på puppan som ett extra regnskydd. Jätte skönt på morgonen när det regnande att sitta under skyddet och klä på sig. Vid ´hög risk för kontakt med FI så är det enligt mig lämpligare att använda ET…

Man kan ju faktiskt bygga ett 20tält och andra konstiga skydd med ET, riktigt smidigt faktiskt!!
B) B)
ERI
QUOTE (Lt P @ Jan 8 2003, 08:15 AM)

Insatsplutonerna i MDM (i alla fall den MDGRP jag tillhör) har fått ut knäppetält, dock ej som personlig utr. Tillhör plutonsutr, enl KRO/A listan (39 st)

/ERI
Kimster
QUOTE (ERI @ Jan 9 2003, 03:19 PM)
QUOTE (Lt P @ Jan 8 2003, 08:15 AM)

Insatsplutonerna i MDM (i alla fall den MDGRP jag tillhör) har fått ut knäppetält, dock ej som personlig utr. Tillhör plutonsutr, enl KRO/A listan (39 st)

/ERI

Min pluton har oxå fått ut dem.
Kan inte annat än ge rosor till denna lilla plastbit. Har vaknat många nätter under denna underbara sak. biggrin.gif
Informatör

ÖB-presenning. Foto på länk nedan på tyg i kamo. Förmodligen lättare än FM:s knäppetält, men ändå större yta.

http://teres.tky.hut.fi/erna/2001/kuvat/pa...ra/F1000011.jpg
bri_span
Vi fick ut knäppetältet som personoligutrustning, men det är ju ett tag sedan man låg inne... Förrutom som regnskydd så använde vi det mest till att ta två och sätta ihop och slå in hela vagnens besättnings liggunderlag i och sedan förvara dessa frampå vagnen (pbv302).

Vid O-bygge använde vi oss inte av knäppetältet utan istället av "O-plast", dvs pressening i lagom stora bitar.

Man kan med ett par knäppetält och ett jägarkök bygga sig ett privat litet ångbad också biggrin.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.