QUOTE(Riffel tittaren @ Feb 15 2007, 19:24 )

Ett PSG 90, va?
Ja det var det jag menade!
QUOTE(simon @ Feb 17 2007, 00:38 )

dmax på pilen är ~1750 m/s
Skillnaden mellan övnings- och krigsammunition är i stort att övningsprojjen börjar wobbla och rotera efter ~2 km (exakt sträcka får gärna fyllas i).
Hastigheten är 2000m/s vid utgången. Räckvid på den skarpskarpa är hur långt som helst, beror på kanonens uppsättning, men praktisk skjutavstånd (och även det vagnens kalkylator kan maximalt räkna på) är 3990m. Övningspilen som ändå är skarp och kan slå ut strv och strf, men den börjar bli ostabil vid ca 4000m. Den är kortare än den riktiga pilen som är ca 1m lång, och dess skenor är mindre och byggda på ett annat sätt.
Obs det har jag hört muntligt från ett befäl, dock kan han mer om strv122 än alla andra i Sverige pga, spec.utb. Så det är inget jag har läst och kan styrka det med underlag
QUOTE(Broberg @ Feb 16 2007, 12:47 )

Snygga bilder. Kul att se bilder på dem man ska köra över om ett par månader
Nä men eftersom det fanns lite intresse för bilder så kommer några från P4 med.
Ska lägga upp bilder från skarpskjutningen i veckan. Har inte lagt in dem än. Vi sköt runt 35 pil/spräng per vagn under dagarna. Några hundratusen det.
Ses i dimman!
Strv 06/07Hade jag varit du så hade jag inte varit så självsäker på att P4 slår P7 detta året.
Men visst, det ska bli jättekul och mötas.
CC07 är också en sak som jag längtar efter, för att ni från norr ska komma och
försöka okupera sSkåne. Vilket ni
inte kommer att lyckas med!
Vi skall i väg till Ravlunda med våra strv v710, har även hört rykten om att pansarskytte companiet QL ska följa med.
Åter till ämnet

är en del av flera tusen bilder jag har tagit på Sierra Lima