Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Bilder från Stridsvagnskompaniet på P7
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum > Filmsalen
Pages: 1, 2
Mercai
http://www.mercai.com/foto.asp?dir=sierralima

Lite bilder från SL på P7. Kan lägga upp lite mer om det finns intresse?

/Merc
SISU
Shyssta bilder ...
Klart att vi vill se fler smile.gif
709
Mycket fina bilder. Att du ens tror att du behöver fråga om du ska lägga upp fler foton...

Glömt att knäppa västen? Lättare att få en bra skjutställning, eh...?
Mercai
Haha, brukar faktiskt ha min väst stängd. Inte alls tänkt på att den är öppen där. Nuförtiden använder vi inte stridsvästen alls (kroppsskydd 94 med fickor istället). Ska lägga upp fler bilder imorgon eller nästa helg.
Flak
Alltid kul med bilder! Speciellt på 122:or!

pansar2.png
Svejk
Vad använder du för kamera?

Andra tekniska uppgifter frågas?

Så sjukt schysta bilder, undrar vad du använder för magi för bilderna?
larsev
QUOTE(709 @ Jan 20 2007, 22:20 ) *
Mycket fina bilder. Att du ens tror att du behöver fråga om du ska lägga upp fler foton...

Är det OK att hålla om magasinstyrningen/magasinet på AK5? brow.gif
På AK4 är det inte OK att göra detta
Riffel tittaren
QUOTE(larsev @ Jan 21 2007, 08:44 ) *

Det är helt ok att göra det på både ak4 och ak5!!
larsev
QUOTE(Riffel tittaren @ Jan 21 2007, 09:18 ) *

När jag gjorde GU på T2 90-91 var det stort NO att hålla om magasinsstyrningen.
Klarläggande från någon av forumets skjutinstruktörer önskas i denna fråga.
Skuggan
QUOTE(larsev @ Jan 21 2007, 09:49 ) *

det hade förmodligen mer med petiga instruktörer att göra än något egentligt "förbud"
jag har aldrig varit med om att någon bryr sig det minsta om man gör det...
och ja, jag gör det personligen
FK_Selle
Fina bilder! Vad för kamera har du använt?
TomS
Mycket fina bilder som sagt... dribble.gif
Soldierblue
Nice!!!

En kort fråga från den olärde... ksp bilderna är det på en annan modell på ksp 58 eller kan det vara så att jag sett bilder på den modellen från 1942????

Rangern.gif
Riffel tittaren
QUOTE(Skuggan @ Jan 21 2007, 10:34 ) *

det hade förmodligen mer med petiga instruktörer att göra än något egentligt "förbud"

Jag är skjutintruktör och arbetar med att utbilda nya soldater.
larsev
QUOTE(Riffel tittaren @ Jan 21 2007, 11:55 ) *
QUOTE(Skuggan @ Jan 21 2007, 10:34 ) *

Jag är skjutintruktör och arbetar med att utbilda nya soldater.

Tackar för klargörandet HV.gif
Vinceres
Soldierblue: svar nej, det är MG3 men kallas av FM KSP/94 och är monterad på strv 122
The Swede
QUOTE(Vinceres @ Jan 21 2007, 12:48 ) *
Soldierblue: svar nej, det är MG3 men kallas av FM KSP/94 och är monterad på strv 122

Vilket i grunden är en MG 42 från andra världskriget.
Kimster
QUOTE(FK_Selle @ Jan 21 2007, 11:33 ) *
Fina bilder! Vad för kamera har du använt?

Det har använts ett flertal kameror ser jag.. t.ex Canon 350D, Olympus C-5060, Sony P200
Mercai
Det är lite samlade bilder från folk i min pluton, så det är lite olika kameror.

Ang. magasinstyrningen så är det helt tillåtet, dock så håller jag inte där vanligtvis.

Ksp'n är ksp 94. Sitter två stycken på 122:an, en i tornet paralellt med kanonen och en monterad i lavett uppe på. Sinnessjukt vapen med eldhastighet på 1150-1300 skott/minuten.

Ska se till så det kommer upp lite fler bilder på vagnarna sen!
simon
Japp, när 94:an talar tystnar skyttesluskarna!

//Gammalt strv-ordspråk wink.gif
Berg
Mer pansarbilder! ;)
Flugan
Fräna bilder måste jag säga =)
Vi syns under slutövningen i skåne...
Hoppas de blir STRV battle mellan regemetena...

Btw. Har ni döpt era vagnar, vad har ni för namn ?
simon
Vad har I19 döpt sina vagnar till?
FK_Selle
Ni har inga bra filmer när ni skjuter med 94an? pansar2.png
simon
Tyvärr, min videokamera dog bara minuter innan skjutningen... sad.gif
Mercai
Jag har en film med en del skutande med 94:an bl.a. mörkerskjutning med en massa lys och grejer. Mercai_dbd@hotmail.com på msn så får du den!

P7 har inte döpt sina vagnar än, men det kommer väl hoppas jag smile.gif.
Kadhem
QUOTE(Mercai @ Jan 27 2007, 17:50 ) *
Jag har en film med en del skutande med 94:an bl.a. mörkerskjutning med en massa lys och grejer. Mercai_dbd@hotmail.com på msn så får du den!

Vår vagn kommer säkerligen få det bästa namnet.
Ola, jag har blivit döpt till Eagle Eyes, tack vora att jag är alltid den första som upptäcker målen av alpha pluton, och eventuellt hela kompaniet.

Vad vill du döpa din skytt till, Echo Bravo?

Som orientering för alla som har och kommer att se bilderna, det är jag som har tagit fotona för det mesta, det enda jag inte har tagit är när Kopral Nordbye håller i en AG90
simon
Döper ni enskilda besättningsmedlemmar? blink.gif

Vilket tema har ni?
Riffel tittaren
QUOTE(Kadhem @ Feb 15 2007, 17:54 ) *
QUOTE(Mercai @ Jan 27 2007, 17:50 ) *

Vår vagn kommer säkerligen få det bästa namnet.
Ola, jag har blivit döpt till Eagle Eyes, tack vora att jag är alltid den första som upptäcker målen av alpha pluton, och eventuellt hela kompaniet.

Vad vill du döpa din skytt till, Echo Bravo?

Som orientering för alla som har och kommer att se bilderna, det är jag som har tagit fotona för det mesta, det enda jag inte har tagit är när Kopral Nordbye håller i en AG90

Ett PSG 90, va?
Gustav Bertil 3
Fina bilder!
Jag har bara en stilla undran. Vad gör ni på mage iklädda fyskläder i ett lerhål?
// Gus
Jelzin
Utbildar P7 fullt strvkomp i år?
simon
P7 och P4 utbildar i år varsitt strvkomp, innehållandes 2 strvplutoner med 4 vagnar i vardera pluton, samt L1 och L2 och stridstross-pluton. Det är ett metodförsök inför nya mekbat-orgen. Hur I19 utbildar har jag däremot inte koll på.
Broberg
Snygga bilder. Kul att se bilder på dem man ska köra över om ett par månader happy.gif

Nä men eftersom det fanns lite intresse för bilder så kommer några från P4 med.
Ska lägga upp bilder från skarpskjutningen i veckan. Har inte lagt in dem än. Vi sköt runt 35 pil/spräng per vagn under dagarna. Några hundratusen det.

Ses i dimman!

Strv 06/07
simon
Härliga bilder Broberg!

smile.gif
Jelzin
Ni stridsvagnare som har koll, vad har pil för dmax?

Anledningen till att jag undrar är för att i början av mars skall någon skjuta med något på Ravlunda som kräner 55 000 meter i riskområde till havs. Iaf är denna risk angiven på P7:s hemsida. Jag tycker det låter väldigt mycket och funderar på vad det kan vara.. blink.gif
simon
dmax på pilen är ~1750 m/s

Skillnaden mellan övnings- och krigsammunition är i stort att övningsprojjen börjar wobbla och rotera efter ~2 km (exakt sträcka får gärna fyllas i).
Mercai
QUOTE(Gustav Bertil 3 @ Feb 15 2007, 20:35 ) *
Fina bilder!
Jag har bara en stilla undran. Vad gör ni på mage iklädda fyskläder i ett lerhål?
// Gus

Fysisk fostran. December månad ska tilläggas. Inte varmt...
SFC
QUOTE(simon @ Feb 17 2007, 00:38 ) *

Skillnaden mellan övnings- och krigsammunition är i stort att övningsprojjen börjar wobbla och rotera efter ~2 km (exakt sträcka får gärna fyllas i).

Nu är jag bara infanterist, men V0 kan jag tänka mig är ~1750 m/s (fast det låter lite lågt). DMax kan jag inte i huvudet, men det är rackarns långt om det gäller skarp pil i alla fall.
simon
Damn, hjärnsläpp. 1750 m/s är ju givetvis V0. Dmax vet jag inte, men 55000 meters riskområde låter som pilskjutning.
Rickard N
Dmax för krigsskarp är bra långt, dock krävs lätt motlut. Dmax för övningspil kommer jag inte ihåg, men den skall bli instabil efter några kilometer och tappa fart fort om jag minns rätt.
Jelzin
Det är väl mest på Ravlunda, Kråk och Tåme som det skjuts med strv, och noramlt sett brukar risken ligga på 12500m eller 22000m. Så är detta krigspil man dunkar iväg med, därav risken?
Förövrigt, vid en snabb titt på Eniro, borde det vara svårt att skjuta med den risken på Kråk. Motala ligger i vägen. happy.gif

Väldigt OT detta blev. Ville dock inte starta en ny tråd. vilket kanske var dumt.
Kadhem
QUOTE(Riffel tittaren @ Feb 15 2007, 19:24 ) *
Ett PSG 90, va?

Ja det var det jag menade!

QUOTE(simon @ Feb 17 2007, 00:38 ) *

Hastigheten är 2000m/s vid utgången. Räckvid på den skarpskarpa är hur långt som helst, beror på kanonens uppsättning, men praktisk skjutavstånd (och även det vagnens kalkylator kan maximalt räkna på) är 3990m. Övningspilen som ändå är skarp och kan slå ut strv och strf, men den börjar bli ostabil vid ca 4000m. Den är kortare än den riktiga pilen som är ca 1m lång, och dess skenor är mindre och byggda på ett annat sätt.
Obs det har jag hört muntligt från ett befäl, dock kan han mer om strv122 än alla andra i Sverige pga, spec.utb. Så det är inget jag har läst och kan styrka det med underlag

QUOTE(Broberg @ Feb 16 2007, 12:47 ) *
Snygga bilder. Kul att se bilder på dem man ska köra över om ett par månader happy.gif

Nä men eftersom det fanns lite intresse för bilder så kommer några från P4 med.
Ska lägga upp bilder från skarpskjutningen i veckan. Har inte lagt in dem än. Vi sköt runt 35 pil/spräng per vagn under dagarna. Några hundratusen det.

Ses i dimman!

Strv 06/07

Hade jag varit du så hade jag inte varit så självsäker på att P4 slår P7 detta året.
Men visst, det ska bli jättekul och mötas.
CC07 är också en sak som jag längtar efter, för att ni från norr ska komma och försöka okupera sSkåne. Vilket ni inte kommer att lyckas med!

Vi skall i väg till Ravlunda med våra strv v710, har även hört rykten om att pansarskytte companiet QL ska följa med.

Åter till ämnet

är en del av flera tusen bilder jag har tagit på Sierra Lima
The Swede
V0 på Slövnprj95 och Slpprj95 är 1700 m/s
Dmax på Slövnprj95 är 9 000 meter (9 kilometer)
Dmax på Slpprj95 är 100 000 meter (10 mil)
simon
Skönt att få det uträtt.

ca 1750 m/s har vi blivit lärda, och 10 mils Dmax på slpprj95 är också en siffra de försökt ( tongue.gif ) pränta in i våra huvuden.

@Kadhem

Är du säker på att den skarpskarpa pilen är en meter lång? Med tanke på hur granaterna ser ut och hur långa "tändstavarna" är så tycker jag att det låter ganska otroligt. Men jag är den första att ta emot överbevisning!
Kadhem
QUOTE(simon @ Feb 17 2007, 11:56 ) *
Skönt att få det uträtt.
Är du säker på att den skarpskarpa pilen är en meter lång? Med tanke på hur granaterna ser ut och hur långa "tändstavarna" är så tycker jag att det låter ganska otroligt. Men jag är den första att ta emot överbevisning!

ska kolla upp exakt siffra på det med skarpskarpa.. åter kommer
Mercai
QUOTE(The Swede @ Feb 17 2007, 11:41 ) *

Dina Dmax-siffror är jag helt med på, däremot V0 är jag tveksam på. Simon hade ju blivit lärd 1750 m/s... själv ekar siffran 1800 i bakhuvudet... Är du helt säker?
The Swede
QUOTE(Mercai @ Feb 17 2007, 12:28 ) *
QUOTE(The Swede @ Feb 17 2007, 11:41 ) *

Dina Dmax-siffror är jag helt med på, däremot V0 är jag tveksam på. Simon hade ju blivit lärd 1750 m/s... själv ekar siffran 1800 i bakhuvudet... Är du helt säker?

Min källa för V0 är Ammunitionskatalog Data och bilder. Del 2 2001

Min källa för Dmax är SÄKI Strf 2004

I I-bok Strv 122 är V0 för Slövnproj95 satt till 1700 m/s medan det inte finns något V0 angivet för Slpprj95.

Vad gäller längden på projektilen till Slpprj95 tror jag inte att den är en meter lång.
Slövnprj95 är 930mm lång (hela granaten)
Tittar man på genomskärningsbilderna på sidan 3 i kapitel 9 så ser man att projektilen går ner ungefär halvvägs i hylsan, Slövnprojen är något kortare samt tjockare.
Detta torde ge att projektilen i Slpprj95 är ungefär 70 cm lång.

The Swede pansar2.png
Broberg
QUOTE(Kadhem @ Feb 17 2007, 11:15 ) *
Hade jag varit du så hade jag inte varit så självsäker på att P4 slår P7 detta året.
Men visst, det ska bli jättekul och mötas.
CC07 är också en sak som jag längtar efter, för att ni från norr ska komma och försöka okupera sSkåne. Vilket ni inte kommer att lyckas med!

Vi skall i väg till Ravlunda med våra strv v710, har även hört rykten om att pansarskytte companiet QL ska följa med.

Det är det som är vår nackdel. Ni får ju öva där mer och hinner vänja er. Men det kommer ju inte hjälpa er iof. Hehe wink.gif
simon
Kadhem och Mercai, döper ni enskilda besättningsmän/kvinnor?
Mercai
QUOTE(simon @ Feb 24 2007, 13:08 ) *
Kadhem och Mercai, döper ni enskilda besättningsmän/kvinnor?

Döpta är väl de flesta från blöjåldern rolleyes.gif

Smeknamn däremot är väl inget nytt... pansar2.png
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.