Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Vapen hantering
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Kasunen
Raffsec
Jag var med om sak för nåt år sen
Det som hände vi skulle öva skarp eldöverfall och vi står uppställda för att ladda ladda kommandot kommer å då lyckas en att skjuta ett våda skott rakt i upp som tur var men det man reagerar på att man tycker dom flesta ska kunna sin Anna Karin4 att man håller i sär ptr ur och ladda som tur var blev ingen skadad men hela truppen fick göra ptr ur och stå och torr öva ladda ptr ur i 10min och alla höll sen säk avstånd från den killen
Vapenfett 101
QUOTE (Raffsec @ Dec. 11 2002,00:46)
Jag var med om sak för nåt år sen
Det som hände vi skulle öva skarp eldöverfall och vi står uppställda för att ladda ladda kommandot kommer å då lyckas en att skjuta ett våda skott rakt i upp som tur var men det man reagerar på att man tycker dom flesta ska kunna sin Anna Karin4 att man håller i sär ptr ur och ladda som tur var blev ingen skadad men hela truppen fick göra ptr ur och stå och torr öva ladda ptr ur i 10min och alla höll sen säk avstånd från den killen

Sånt som händer om vapendrillen inte är tillräcklig och attityden är fel. Jag tänker i alla fall till en extra gång innan jag släpper fram mekanismen när am är inblandat. Var med om en enormt klantig ptr ur under GU. Snubben gjorde det klassiska misstaget att inte ta ur magasinet, och dessutom riktade pipan snett nedåt vid "blind"-avfyrningen. Jag satt i godan ro och plundrade magasin när det stänkte till några meter från mig. Mindre kul!
2Sharp
Kan man inte hantera sitt vapen skall man utbildas, slarvar man skall man bitchslappas, avväpnas och avvisas.
Erik_G
Det var en vacker dag och jag skulle gå bort med två hinkar flygfotogen som dränerats ur några nior inför dagens aktiviteter. När jag passerar en tankbil på min högra sida och ett tält med MP (som var där inför en flygdag) så small det till.. Sen hördes det från tältet: "-Ojdå". Tydligen hade kulan stoppats av en radio.. det var tur för Erik att den inte stoppades av Erik..eller av tankbilen med 8 kubik fotogen..

Trodde fram tills dess att MP var tränade i konsten att hantera skarpladdade vapen.. :-D

mvh
Erik G
Som däremot blivit brutalt skjuten i ryggen av lumparkollega.. radergummi i luftpistol kan göra ondare än vad man tror...
70-1020763829
Korrekt vapenhantering är viktigt, tyckte alltd det var lite nervöst vid patron ur, tänk om det trots alla tita, känn, gömde sig en patron i loppet ;)

Sedan händer det ju olycker... Förr något år sedan sköt ju en kapten på flottbasen i Karlskrona (har jag för mig) sig själv i foten när han demonstrerade patron ut för dom VPL med pistol 88...

Men det är prar träning, träning, träning, som gäller och att ingjuta respekt för vapnet och skarp ammo..
2Sharp
QUOTE (Fu Dahlberg @ Dec. 11 2002,17:22)
Sedan händer det ju olycker... Förr något år sedan sköt ju en kapten på flottbasen i Karlskrona (har jag för mig) sig själv i foten när han demonstrerade patron ut för dom VPL med pistol 88...

Det värmer mig att vissa officerare är pedagogiska att verkligen offra allt och verkligen visa hur man inte gör..

"Olyckan" skedde ju uppenbarligen pga slarv, mer än ett [stycken] "brott" mot säker vapenhantering där...
Men bra att han inte träffade någon annan.
FkN
Under GU använde man ju kontrolldonet...

När vi har skjutningar på mitt HV-komp så har vi alltid "ladda/patron ur" övningar innan, så att ingen har möjlighet att fela på det.
Knekt
QUOTE (Erik_G @ Dec. 11 2002,17:04)
Det var en vacker dag och jag skulle gå bort med två hinkar flygfotogen som dränerats ur några nior inför dagens aktiviteter. När jag passerar en tankbil på min högra sida och ett tält med MP (som var där inför en flygdag) så small det till.. Sen hördes det från tältet: "-Ojdå". Tydligen hade kulan stoppats av en radio.. det var tur för Erik att den inte stoppades av Erik..eller av tankbilen med 8 kubik fotogen..

Trodde fram tills dess att MP var tränade i konsten att hantera skarpladdade vapen.. :-D

mvh
Erik G
Som däremot blivit brutalt skjuten i ryggen av lumparkollega.. radergummi i luftpistol kan göra ondare än vad man tror...

MP och skjutvapen? Deras främsta uppgift är ju att hantera fyllerister inom de egna förbanden, och till det räcker det utmärkt med en gammal hederlig batong! ;)
66-1028387355
hehe... hade en kille i min pluton under GU som misslyckades ETT ANTAL GÅNGER med att säkra vapnet under skyddsvaktskjutningen, och detta i ett moment där man skulle kasta sig i skydd!!!

Första gången skrek befälen åt honom, andra gången skrek de ännu mer och sparkade grus på honom... Tredje gången stampade en stackars frustrerad fänrik på hans hjälm medan han försökte förklara att det ju var i väringens eget intresse att säkra sin bössa innan han kastar sig i skydd med bössan under sig...

Det skrämmande i sammanhanget är att den fjärde gången orkade dom inte längre utan godkännde fanskapet!!!
75-1029524645
QUOTE (Bellum @ Dec. 12 2002,22:26)
hehe... hade en kille i min pluton under GU som misslyckades ETT ANTAL GÅNGER med att säkra vapnet under skyddsvaktskjutningen, och detta i ett moment där man skulle kasta sig i skydd!!!

Första gången skrek befälen åt honom, andra gången skrek de ännu mer och sparkade grus på honom... Tredje gången stampade en stackars frustrerad fänrik på hans hjälm medan han försökte förklara att det ju var i väringens eget intresse att säkra sin bössa innan han kastar sig i skydd med bössan under sig...

Det skrämmande i sammanhanget är att den fjärde gången orkade dom inte längre utan godkännde fanskapet!!!

F-n ta dessa s.k. fänrikar och deras omogna beteende! Fattar inte hur dom kommer undan med detta, skulle någon av er acceptera en likvärdig behandling?

Inte f-n hjälper det att skrika på folk som inte förstår, det gäller ju att lägga ner lite extra krut på dom. Kanske en enskild övning i bakom!

OT ja vet men jag blir så f-rbennad på sådana kindergarten fasoner!
66-1028387355
KalleSWE: Jag håller fullständigt med dig, men du kan vara lugn! Fänriken i fråga blev nämligen straffad vid ett senare tillfälle av en överordnad med samma mentala utvecklingsnivå fast med betydligt mer välutveklat sinne för humor. Jag kan tyvärr inte dryfta offentligt exakt vad som hände, men betänk att skjutbane exemplet ovan bara var ett i raden av den gode fänrikens fadäser. Efter att plutonschefen "tillrättavisat" honom under en övning något senare blev han dock lugnare...

Tyvärr fungerar det ju så i vår kära fm att vissa kan bli fänrikar bara genom att kryssa i rätt rutor på mönstringen.

Någon klok människa i rätt position kanske borde fundera på det gamla hederliga "rätt man på rätt plats" principen och föreslå att man befordrar de lämpligaste istället för de som vill altenativt "kryssar rätt"

-Kung ot
Fu Bodin
Var på HV GU för några helger sedan. Av totalt 20 timmar ängnar man 3 timmar åt vapentjänst, varav cirka 15 minuter åt ladda patron ur.
Det var en hel del gamlingar där som inte sett ett vapen på de närmaste 30 åren, kände mig absolut inte säker på skjutbanan. En del befäl fick hjälpa en del vid skjutbanan vid ladda patron ur. Åtgärder vid fel gicks heller inte igenom, och det hade behövts.
I utvärderingen skrev jag att vapensäkerheten har känts mycket bristfällig, men vet ej om de noterade det särkilt noga? Nästa övning så lades ingen krut på vapensäkerhet, snarare tvärt om.

Folk som endat fått "känna" på en 58:a fick skjuta höftskott med lösammo, och de vapnen hade MÅNGA eldavbrott på grund att de var väldigt dåligt vårdade. Tur att detta endast skedde på skjutbanan, för annars vetti fan om man hade varit kvar i den hvbat.

Den övningen gick jag som Ksp-skytt, och jag hade (i mitt tycke) ett bra fungerande vapen (på grund av varsamhet, vård och 042). Pipbyten skedde i reglementerad ordning, och banden matades rena från snö och skit.
Den andra Ksp om var i plutonen hörde jag mycket sällan. Den hade eldavbrott flertalet tillfällen, och vad jag hörde fanns det is i mekanismen så att säkringen inte fungerade. Matning med mera hade heller inte fungerat, och det var inte konstigt när jag såg det vapnet. Hade det badat i en lerpöl eller?!

Rast två timmar i en värmestuga. Torka kläder, kaffe och lökning. Jag tog initiativet att vårda min ksp tillsammans med två andra i gruppen. På en timme han vi vårda det mesta för särkild tillsyn, den andra ksp:n fick ingen behandling, den torkades inte ens av.
Den ksp-skytten var en gammal K4 jägare, han borde ha vetat bättre.

Övrigt kan noteras att jag som bor i en 1:a inte får ha en Ak, därför alltid får låna en. Den jag fick senast löpte säkringsomtällaren aldeles för lätt på, jag anmälde detta men reaktionen från befälen var att "jag kunde i alla fall skjuta med den"!
Snälla säg att det finns någon i HV som bryr sig om vapensäkerhet.
Dedicated
Fu Bodin; verkligen skrämmande läsning! Kan emellertid med det bestämdaste meddela att alla Hv-kompanier och bataljoner definitivt inte ser lika lättsinningt på varken vapenhantering eller vård!

Vi kör i det närmaste drill på ladda/patron ur. Vid det här laget har man kört dessa moment så ofta att man inte ens längre tänker på vad det är man gör, det är fast inmonterat i ryggraden!

Det finns emellertid befäl som hävdar att "gubbarna vill inte hålla på med sånt trams, de vill skjuta..."

suck.
snake
Fu Bodin: Kan bara beklaga det du har sett när du har varit ute i fält, man får väl hoppas att vi som skytteinstruktörer lyckas med att "nå" även dom som inte har skjutit på 30 år....
När jag håller i en skjutning så repeteras det alltid "ladda och Patron ur" innan någon överhuvudtaget får gå upp på skjutvallen.

Men visst är det skrämmande med vissa befäls attityder...
Knekt
QUOTE (Fu Bodin @ Dec. 15 2002,12:49)
Hmm

Övrigt kan noteras att jag som bor i en 1:a inte får ha en Ak, därför alltid får låna en. Den jag fick senast löpte säkringsomtällaren aldeles för lätt på, jag anmälde detta men reaktionen från befälen var att "jag kunde i alla fall skjuta med den"!
Snälla säg att det finns någon i HV som bryr sig om vapensäkerhet.

Hmmm. Du ska inte alls behöva låna andras vapen bara för att din bostad inte är godkänd för förvaring. Din personliga AK ska förvaras på närmaste förband/motsv och hämtas och levereras av ansvarig (Kvm) inom ditt kompani inför de övningar du anmält att du avser närvara på.

Ungefär så ska det iaf fungera. Du ska i vilket fall som helst inte behöva finna dig i att inte få öva med ditt eget personliga vapen. På´rom bara! ;)
Fu Bodin
Hoppas att jag inte har målat upp en för otäck bild.
Jag  har faktiskt stor respekt över befälen, men de i den situtionen prioriterar "action" före "drill".
Den bilden jag fått av HV idag är att man gör allt för att få ut det mesta möjliga ur den begränsade övningstiden.

I lumpen så vr ju måttot "förtroende är  bra, men kontroll är bättre". Det funkar inte riktigt så ute den "halvcivila militära världen".
Jag har förtroende för mina kamrater, men alla kan slarva och vara omedveten om riskerna, likaså jag. Men första intrycket från mina hittills två averkade hv-övningar är att vapensäkerheten är bristfällig.
2Sharp
QUOTE (Fu Bodin @ Dec. 19 2002,16:15)
Men första intrycket från mina hittills två averkade hv-övningar är att vapensäkerheten är bristfällig.

Ingen kritik, men hur skulle du vilja se den förbättras?

smile.gif
Fu Bodin
Precis som i lumpen.
*Skrämselpropaganda med bilder och berättelser från skjutskadade.
* Kontroll och framför allt KRAV på att folk kan göra ladda patron ur, och hantera sitt vapen säkert. "Bigbrother" tittar för sällan.
* Visitation av vapen. Alltför dåligt vårdade vapen förekommer inom hv.

Men också att feedback funkar om varför-därför hv-manen skall agera så och så för sina kamraters säkerhet.
2Sharp
Låter som en bra idé, helt klart...

Undrar hur man bäst genomför det bara, det är ju helt klart förbannat viktigt.
Rambo
Jag tycker att kontrollen av säkerheten in hv nästan är bättre än vad den var under lumpen. På väldigt stordel av skarp övningarna sker en repetition av hur ladda och patronur utförs (med laddblind), säkerhets bestämmelser gås igenom med åtminstone viss kontroll att alla har lyssnat efteråt.
Och när det gäller vapen vård och säkerhet så har dessa ytterst lite med varandra att göra om något alls. Det som krävs för att höja säkerheten är att "folket" får så pass många övnings timmar att allt sitter i ryggmärgen. Dvs. ge oss mer pengar i övningsbudgeten så vi får vara mer ute i skogen.
Maverick
QUOTE (Fu Dahlberg @ Dec. 11 2002,17:22)

Vet inte om det var samma olycka som vi talar om men en officer på I16 (numera saligt insomnat) lyckades dra ett vårdaskott på sitt tjänterum...
Genom sin egen hand... Och frugans FOT när hon satt och ammade´:-/

Han hade innan semestern skjutit med sin 88 och hade inte tid att vårda den så han slängde in den i säkskåpet med maget i.....
Kommer tillbaka efter semestern och skall vårda... "hoppar" över att ta ut magget och fummlar med patron ur (kollar inte) utan drar ett vådaskott......

Vad säger man????
Sedan har jag en polare som drog vådaskott med HMG i Bosnien... Kostade många tusingar....
Raffsec
Ang vapenvård i HV oftast så vill alla bara hem och äta/sova/duscha efter övning så i med lite fett i patronläget och i med låset så får man ta ordentlig vård senare och i vissa fall aldrig :( för det är väldigt sällan man har tillgång till en vårdlokal
FkN
Inom Stockholm Bat Nord så har vi alltid vård efter övning (övningar i Bat regi).
Efter SIB i Fagersta så var det raka vägen till LG för vård av vapen, samt inspektion.
Som det skall vara med andra ord.
Raffsec
Det är väl det som hela HV behöver befäl som vågar ge order och inte frågar om ditten eller datten passar alla
snake
Ansvaret ligger ju på oss befäl när det gäller säkerhet, men även vård och omsorg av vårat material.
Vårat "tunga" material, dvs ksp 58 och grg vårdas alltid först gemensamt , sedan har vi tid för våra personliga vapen.

Kan inte nog understryka vikten av att man håller hårt på säkerheten vid skjutningar.
homeguard
QUOTE (snake @ Dec 27 2002, 08:10 PM)
Ansvaret ligger ju på oss befäl när det gäller säkerhet, men även vård och omsorg av vårat material.
Vårat "tunga" material, dvs ksp 58 och grg vårdas alltid först gemensamt , sedan har vi tid för våra personliga vapen.

Kan inte nog  understryka vikten av att man håller hårt på säkerheten vid skjutningar.

Brandkårsmanér!!
snake
QUOTE (homeguard @ Dec 28 2002, 09:43 AM)
QUOTE (snake @ Dec 27 2002, 08:10 PM)

Kan inte nog  understryka vikten av att man håller hårt på säkerheten vid skjutningar.

Brandkårsmanér!!

Brandkårsmanér? Nä men att förgå med gott exempel....
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.