fu johansson
Jan 18 2007, 20:48
hur tycker ni att man ska bära ak4b på ryggen
Enligt FMR och SoldR Mtrl Vapen.
/K
fu johansson
Jan 18 2007, 20:53
håller jag med om... men det är många som springer om kring med pipan neråt
Fk Satan
Jan 18 2007, 20:55
beror på när vapen bärs på ryggen och i vilket syfte.
fu johansson
Jan 18 2007, 21:00
vad jag tänker på är att det är lätt att få skit i pipan
johanp
Jan 18 2007, 21:02
Beordras på ryggen gevär så är det pipan uppåt vänster och inget annat som gäller. Personligen tycker jag dock att om man har mynningsskydd monterat så vore det bättre med pipan nedåt höger - men det är fortfarande fel. Det som saknas för Ak4 (speciellt om man råkat sy upp en trepunktsslinga...) är möjligheten att slinga vapnet likt Ak5 vid skyddsvaktstjänst osv.
fu johansson
Jan 18 2007, 21:06
det tycker jag med... men står man i mat kön så är det många som har pipan neråt..fattar inte varför det ska vara så svårt att bära den rätt
Fk Satan
Jan 18 2007, 21:06
QUOTE (fu johansson @ Jan 18 2007, 21:00 )

vad jag tänker på är att det är lätt att få skit i pipan
Tja... är man så korkad att man har pipan nedåt i en meter snö så kommer darwins principer ta hand om det när det blir strid... Upp till vänster är ngt som nyttjas på uppställningar. Annars så kör jag upp till höger eller ned till höger när jag har bössan på ryggen. Men som sagt yttre faktorer styr hur jag placerar vapnet. Dock är det på bröstet det vanligaste för mig, ned till vänster eller upp till vänster.
QUOTE (fu johansson @ Jan 18 2007, 21:06 )

det tycker jag med... men står man i mat kön så är det många som har pipan neråt..fattar inte varför det ska vara så svårt att bära den rätt
Jag gissar på att det dels beror på att många är grundutbildade på Ak5 där pipan skall vara nedåt och dels på att det av nån outgrundlig anledning anses vara mer
combat med pipan nedåt. Har sett det tusen gånger i Hv och har en plutonchef som alltid uttryckligen anger att pipan ska vara nedåt på Ak4 vid uppställningar med "på ryggen gevär"
Som allt annat så bör man väl ta lite hänsyn till aktuell verksamhet... Är det lite "soft" läge där man måste använda händerna och fippla så har jag pipan uppåt, då jag inte vet om jag måste böja mig t.e.x. Är det sådant läge så att jag inte riktigt vet om jag kommer bli beskjuten, då är det pipan neråt, då det går snabbare att komma i gynnsamt läge så.
Och som Axial säger, är man grundutbildad på AK5 så är det nog vanligare att man har pipan neråt.
QUOTE (Axial @ Jan 19 2007, 00:10 )

Jag gissar på att det dels beror på att många är grundutbildade på Ak5 där pipan skall vara nedåt och dels på att det av nån outgrundlig anledning anses vara mer combat med pipan nedåt. Har sett det tusen gånger i Hv och har en plutonchef som alltid uttryckligen anger att pipan ska vara nedåt på Ak4 vid uppställningar med "på ryggen gevär"
Även på Ak5 ska mynningen vara upp till vänster vid "på ryggen gevär", lämpligtvis med vapenremmen under pistolgreppet. Men på kpist vill jag minnas att pipan skulle vara ned till höger vid "på ryggen gevär".
Mordred
Jan 19 2007, 04:13
Då reglementen är härliga saker som går att ta på och som kan läsas av alla så ber jag att få hänvisa till FMR
Försvarsmaktens Formella grunder 2000 där vi på sidan 61 finner att Ak5 får bäras på ryggen i två (2) lägen, pipa upp och pipa ned. Jag hävisar här till text och bild på ovan nämnda sida, bilderna är bild 6:14 och bild 6:15.
Ak4an skall, allt enligt sidan 62 i densamma reglemente, bäras med pipan upp, se bild 6:16. Kpist m/45 bärs med pipa ned, bild 6:17

/2LT Mordred
Hans Engström
Jan 19 2007, 09:08
Och som vanligt i FM suger alla alternativen stenhårt om man är vänsterskytt....
DaRaven
Jan 19 2007, 09:12
På bröstet, eller i slinga vid sidan är ju att föredra (= Annars pipan uppåt vid uppställningar o.dyl.
Tycker nästan att huvudsaken är att folk bär på vapnet, och inte ställer det mot något träd så fort man ska göra något. Blev tyvärr tvungen att skälla lite vid sista övningen när man hittar en Ak4:a liggande på marken utan någon i närheten. SÅ tung är den inte att bära..
Koskela
Jan 19 2007, 12:30
Till skillnad från AK5 får AK4 bäras på ryggen gevär laddat. Detta enbart för att man, just det, bär den bara med pipan uppåt. Upptäcker man att det sätts i system att AK4 bärs med pipan nedåt kommer man säkerligen att åtgärda detta i där avsedd skrift...
Remmen till AK4 kan dessutom bara bäras på ett sätt. Nu kan jag inte länka till SÄKI, men ni som har den på skiva kan lägga ut det.
Det är bra att man ifrågasätter självklara saker. Man upptäcker då att alla är inte införstådda med konsekvenserna av att hitta på egna djungellösningar. Jag verkar som skjutinstruktör och håller en hel del trupputbildning på eget förband och utbildningsgrupp. När jag utbildar försöker jag få soldaten att inse vikten att inte riskera sin eller andra människors säkerhet, vare sig i utbildning eller skarpt.
Riskera inte din eller dina kamraters säkerhet. Öva säkert!
/Koskela
QUOTE (Koskela @ Jan 19 2007, 12:30 )

Till skillnad från AK5 får AK4 bäras på ryggen gevär laddat. Detta enbart för att man, just det, bär den bara med pipan uppåt. Upptäcker man att det sätts i system att AK4 bärs med pipan nedåt kommer man säkerligen att åtgärda detta i där avsedd skrift...
Remmen till AK4 kan dessutom bara bäras på ett sätt. Nu kan jag inte länka till SÄKI, men ni som har den på skiva kan lägga ut det.
Nej du, anledningen till att AK5 inte får bäras på ryggen med en patron i loppet har ingenting att göra med om pipan är uppåt eller nedåt. Det har att göra med att omställaren på AK5 har visat sig ha en tendens att få ett eget liv när vapnet bärs på ryggen, vilket inte AK4ans har (såvida man inte bär verktyg...).
En gång i tiden har det på vissa GU-förband utbildats på att bära AK4 med pipan nedåt, så jag har full förståelse för att det fortfarande förekommer.
OT men förutom bärandet så är det inte BOA på nylonremmar. Tyvärr, efter som jag tycker att puts o stuts gäller på kasern och max fältmässighet i skogen. tyvärr måste man ta hänsyn till civila i bebyggelse och se "putsad" ut.
Givetvis bär man ak4 med pipa upp.
Koskela
Jan 19 2007, 13:17
QUOTE (KD803 @ Jan 19 2007, 12:49 )

Nej du, anledningen till att AK5 inte får bäras på ryggen med en patron i loppet har ingenting att göra med om pipan är uppåt eller nedåt. Det har att göra med att omställaren på AK5 har visat sig ha en tendens att få ett eget liv när vapnet bärs på ryggen, vilket inte AK4ans har (såvida man inte bär verktyg...).
En gång i tiden har det på vissa GU-förband utbildats på att bära AK4 med pipan nedåt, så jag har full förståelse för att det fortfarande förekommer.
Fel av mig, rätt av dig. Jag belönar mig själv med ett 40 minuterspass på gymmet!
/Koskela
QUOTE (KD803 @ Jan 19 2007, 12:49 )

Samt att flera anser det vara bekvämare att ha pipan nedåt, dvs kolven hamnar mot skulderpartiet hellre än värmeskyddet.
I de fall man har sprungit snabbmarsch med Ak4 med avtaget underbeslag, får man lätt skavsår på ländryggen med pipan uppåt.
Det är lätt att vara bekväm och göra som man själv vill eller brukar, right?

Remmen till AK4 kan dessutom bara bäras på ett sätt.
Man kan göra lång slinga på AK4 om man sätter karbinhaken i bakre fästet. Funkar klockrent.
Munken_swe
Jan 19 2007, 14:23
Jag brukade ha AK4 på ryggen med pipan nedåt åt höger, pga. smidigheten. Med vapnet på bröstet så är det ju bara att svinga runt vapnet på ryggen. Bara att lyfta upp remmen på vänster axel, trä in höger arm mellen vapent och remmen och så: klart! Slutate med det efter att ha fått upplysning av ett av våra yngre befäl att med vapnet på ryggen var det inte var tillåtet med pipan nedåt, men motiveringen var "vad tror du händer när man sätter sig ner?".

Alltså endats med pipan nedåt för att det var smidigt, inte för att det såg combat ut, el. motsv.
DaRaven
Jan 19 2007, 14:30
QUOTE (Henil @ Jan 19 2007, 14:14 )

Man kan göra lång slinga på AK4 om man sätter karbinhaken i bakre fästet. Funkar klockrent.
Finns fästpunkt till picatinny, kan man göra precis som på Ak5:an. Finns egen tråd för det någonstans..
QUOTE (DaRaven @ Jan 19 2007, 14:30 )

Finns fästpunkt till picatinny, kan man göra precis som på Ak5:an. Finns egen tråd för det någonstans..
Ja just det.
Kanske vore något att investera i.
-EDIT-
Jag har blivit befordrad, hurra!!!
Halft OT men jag har blivit instruerad att i SäkI 2007 har man gått tillbaka till att tillåta laddad AK 5 på ryggen.
/K
Fu Gson
Jan 20 2007, 17:07
QUOTE (Krook @ Jan 20 2007, 15:04 )

Halft OT men jag har blivit instruerad att i SäkI 2007 har man gått tillbaka till att tillåta laddad AK 5 på ryggen.
/K
Delar den uppfattning, stycket där förbudet mot laddad ak5 på ryggen tidigare återfanns är nu borta vilket bara kan tolkas på ett sätt, det är tillåtet.

/K
Inte nödvändigtvis riktigt till Krook. I vilket läge har man behov av att ha "på ryggen gevär" med laddat vapen?
QUOTE (Solon @ Jan 20 2007, 18:03 )

/K
Inte nödvändigtvis riktigt till Krook. I vilket läge har man behov av att ha "på ryggen gevär" med laddat vapen?
När man ska jobba med händerna och inte kan ha AK:n på framsidan eller sidan. Att lägga i från sig den är inget alternativ alla gånger.
Jag kan se tretusenfyrahundraåtta olika lägen där jag kan tänkas ha behovet att få ha AK:n på ryggen.
/K
QUOTE (Krook @ Jan 20 2007, 18:21 )

QUOTE (Solon @ Jan 20 2007, 18:03 )

/K
När man ska jobba med händerna och inte kan ha AK:n på framsidan eller sidan. Att lägga i från sig den är inget alternativ alla gånger.
Jag kan se tretusenfyrahundraåtta olika lägen där jag kan tänkas ha behovet att få ha AK:n på ryggen.
/K
Ja självklart, men varför ha den laddad? Du kommer i alla fall att vara total puck tvåa om något händer.
QUOTE (Solon @ Jan 20 2007, 18:26 )

Ja självklart, men varför ha den laddad? Du kommer i alla fall att vara total puck tvåa om något händer.
Jag är definitivt pucktvåa om jag måste göra patron ur för att kunna arbeta.
Skillnaden är kanske att jag inte ser det ur GRO-perspektiv och att jag gått med laddat vapen på ryggen rätt ofta?
/K
QUOTE (Krook @ Jan 20 2007, 18:29 )

QUOTE (Solon @ Jan 20 2007, 18:26 )

Jag är definitivt pucktvåa om jag måste göra patron ur för att kunna arbeta.
Skillnaden är kanske att jag inte ser det ur GRO-perspektiv och att jag gått med laddat vapen på ryggen rätt ofta?
/K
Definitivt.
johanp
Jan 20 2007, 19:00
Det mest illustrativa exemplet för mig är om du går som ksp58 skytt eller har ett p-skott som primärvapen = du har ak4 på ryggen som någon form av andra alternativ och om det då skiter sig så vill du ha laddat vapen.
Tullus
Jan 20 2007, 19:01

Troligt?!?!? Möjligtvis om man är runt två meter lång i strumplässten då eftersom man kommer att släpa pipan i backen om man råkar vara kortare med det förslaget. dock borde det väl kunna ordnas med slinga på något vis. Har själv tittat på det men inte kommit fram med en lösning som SÄKI skulle godkänna.
QUOTE (Tullus @ Jan 20 2007, 19:01 )

Troligt?!?!? Möjligtvis om man är runt två meter lång i strumplässten då eftersom man kommer att släpa pipan i backen om man råkar vara kortare med det förslaget. dock borde det väl kunna ordnas med slinga på något vis. Har själv tittat på det men inte kommit fram med en lösning som SÄKI skulle godkänna.

Tilläggas bör att det är endast vid post-/vakttjänst som man kör med detta. Jag är ca 180 cm.
Kanske kan man skruva fast en sådan bakom aimpointen? ->
http://www.gggaz.com/index.php?id=118&parents=38,48eller en sådan
http://www.uws.com/YANKEEHILL/9485.htmlHär är en tråd som behandlar ämnet vapenrem och AK4
http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=20441
Om man är pucktvåa under övning för att man följer reglemtet gör väl inget?
Under skarp tjänst gäller andra regler.
JS
QUOTE (Proto @ Jan 22 2007, 16:29 )

Om man är pucktvåa under övning för att man följer reglemtet gör väl inget?
Under skarp tjänst gäller andra regler.
JS
Är väl ganska många som menar att man ska öva som man ska strida. Ser ingen större poäng med att göra modifieringar på vapnet precis innan du ska använda det skarpt om du inte övat med modifieringarna innan.
@dxl, jag tänkte på att du måste göra tex patron ur pga övningsbestämmelser omvapnet ska hängas på ryggen.
Självklart ska man i största möjliga mån "öva som man strider" men säkerheten får inte komma i andra hand.
Men om nu reglerna är ändrade för AK5 är det bra. Nu tror jag, men förbudet mot laddad AK5 på ryggen kommer nog av slarvig soldat, inte dårlig vapensäkring..
JS
DaRaven
Jan 24 2007, 09:37
99% av SäkI känns anpassad för slarviga och dåliga soldater...
QUOTE (Proto @ Jan 23 2007, 17:20 )

Nu tror jag, men förbudet mot laddad AK5 på ryggen kommer nog av slarvig soldat, inte dårlig vapensäkring.
Då är jag antagligen en dålig soldat. Har aldrig fått något vådaskott (på något vapen), men de gånger jag haft Ak5 på ryggen har det varit relativt vanligt att omställaren efter ett tag ställt sig i läge P. Säkringsomställarna har inte varit slitna så att de löpt för lätt, utan jag tror att det beror mer på att den är kantig och sticker ut en bit från vapnet till skillnad från AK4 där den är rätt platt och avrundad.
QUOTE (106 @ Jan 24 2007, 15:57 )

QUOTE (Proto @ Jan 23 2007, 17:20 )

Nu tror jag, men förbudet mot laddad AK5 på ryggen kommer nog av slarvig soldat, inte dårlig vapensäkring.
Då är jag antagligen en dålig soldat. Har aldrig fått något vådaskott (på något vapen), men de gånger jag haft Ak5 på ryggen har det varit relativt vanligt att omställaren efter ett tag ställt sig i läge P. Säkringsomställarna har inte varit slitna så att de löpt för lätt, utan jag tror att det beror mer på att den är kantig och sticker ut en bit från vapnet till skillnad från AK4 där den är rätt platt och avrundad.
kan du definera "vanligt"?
Har inte hänt mig och inte någon annan jag känner till under GU eller på de 16 år jag nu har hållit på i HV och FBU. Men visst, regeln finns där som motbevisar mig..
JS
Hans Engström
Jan 26 2007, 00:38
7 bytta omställare enbart på KBS I5 92-93, tursamt nog ledde det aldrig till något vådaskott.
Jag har samma erfarenhet som 106 så jag är väl också en dålig soldat. Tror också det är för att omställaren på AK5 sticker ut mer och är mer "kantig" för min nuvarande AK4 löper mycket lättare än vad min AK5 gjorde men AK5s omställare ändrade sig endå om man bar den på ryggen, något som mig veterligen aldrig hänt på min AK4.
SWEDE 1970
May 21 2008, 13:32
Inga problem med pipan nedåt på ryggen nu när det finns mynningsskydd.Det är betydligt bekvämare än att ha pipan uppåt.
tinhead
May 21 2008, 14:16
QUOTE (SWEDE 1970 @ May 21 2008, 13:32 )

Inga problem med pipan nedåt på ryggen nu när det finns mynningsskydd.Det är betydligt bekvämare än att ha pipan uppåt.
Nu när det finns mynningsskydd?
Har ni blivit tilldelade sådana?
LeadHead
May 21 2008, 15:06
QUOTE (tinhead @ May 21 2008, 14:16 )

QUOTE (SWEDE 1970 @ May 21 2008, 13:32 )

Nu när det finns mynningsskydd?
Har ni blivit tilldelade sådana?
Man går helt enkelt in på förrådet och ber att få ut ett mynningsskydd till ak 5, vilket enligt SoldR Mtrl Vapen Ak 4 ska användas även till det vapnet (lätt modifierad, gummistroppen till fästet som inte används på ak 4 ska skäras bort).
Om förrådet vägrar: Ta det med chefen. Eller gör det direkt så att hela förbandet får ut mynningsskydden. Det är reglementerat tillbehör till ak 4!
När det gäller ak 4 på ryggen gevär så vill jag påpeka att FMR-varianten med pipan över vänster axel är opraktisk. Det avsevärt bättre att ha den över höger axel, för då kan man dra runt den till på bröstet gevär nästan lika lätt som från pipan nedåt åt höger. Dessutom hamnar magasinstyrningen nedåt.
darkjak
May 21 2008, 15:18
QUOTE (Axial @ Jan 19 2007, 00:10 )

Jag gissar på att det dels beror på att många är grundutbildade på Ak5 där pipan skall vara nedåt och dels på att det av nån outgrundlig anledning anses vara mer combat med pipan nedåt.
På vår pluton har det alltid varit pipan upp som gällt, undantaget när man har bössan i skyddsvaktsläge, eller vad man kan kalla det.
SWEDE 1970
May 21 2008, 16:07
Ja vi har fått ut mynnigsskydd till AK 4 B.
Jag håller med Krook.
Även om jag inte är reglementsfanatiker så anser jag att vapenbestämmelser är heliga, med det lilla undantaget för hur man vid enskilt uppträdande bär vapnet på ryggen.
Om jag skall bära något annat så hänger jag akn på ryggen med pipan nedåt för att enkelt kunna få tillbaka den på bröstet med pipan nedåt.
Att jag är pucktvåa med vapnet på ryggen gör att jag inte bär vapnet så om jag inte skall göra något som ändå medför att jag blir tvåa med akn.
Uppställning = pipa likformigt
Barmark = pipa ner (oavsett om något gammalt mögligt reglemente säger något annat)
Vinter = pipa upp
Mina 5 ören
Cykelskytt
May 27 2008, 07:56
Som en relik från en svunnen epok kan jag bidra med bilden från invasionsförsvarets dagar i mitten av 80-talet. I min omgivning bars AK4 nästan alltid med pipan nedåt trots att vi visste att pipan uppåt var reglementsenligt. Vi fick först fick lära oss pipan nedåt av Fk P, men Kn K rättade oss senare, men sade att pipan nedåt var OK ute i skogen.
Anledningen till att ha pipan nedåt var helt enkelt att folk tyckte den låg bekvämare på ryggen på det sättet, och i andra hand att det gick att dra fram den för ett skott, om inte snabbt så i alla fall snabbare än med pipan uppåt. Det enda problem vi såg med detta var risken att få smuts i pipan. Risken för vådaskott tänkte vi nog aldrig på.
Jag kan däremot tveklöst dementera att det var för att se mer combat ut. På den tiden gjorde de flesta lumpen för att de var tvugna, inte för att de ville, och försök att se combat ut stod inte speciellt högt i kurs vare sig hos kamrater eller befäl.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.