Help - Search - Members - Calendar
Full Version: En undran.....
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > Materielplatsen
Raffsec
När jag+övriga i HV hämtade ut 90 hjälmen så lade jag märke till att den skiljde sig mot dom jag set innan genom att den saknade "flärparna". Min undran är vad var/är dom till för och varför är dom borttagna.
Jonte11
De var väl till samma anledning som de gamla doken satt där att vara någonslags kemskydd, branskydd..
Med sedan kom ju den heltäckande kemstridsdräkten och då behövdes de väl inte längre..
Jag bara gissar, nån som vet??
KP2
De var till för att kunna ordna "tät klädsel" men togs bort troligtvis för att det räcker med skyddsmask och uniform!
LeadHead
QUOTE (KP2 @ Jan 6 2003, 10:57 PM)
De var till för att kunna ordna "tät klädsel" men togs bort troligtvis för att det räcker med skyddsmask och uniform!

+ C-vätskeskyddet...
MBW
Enligt ryckten, och ryckten skall tas med en nypa salt, så var det aldrig meningen att 90 doken skulle ha några "flärpar".
Ritningen var klar och låg hos FMV när den skulle skickas till produktion så upptäckte den som skulle skicka ritningen att det "saknades flärpar" och ritade dit det med motiveringen att det fanns ju på de gamla hjälmarna. Myt eller ej men det var så det var berättat för mig. laugh.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.