QUOTE (johanp @ Jan 16 2007, 22:38 )

Det där går ju att krångla till det ännu mer, många har gjort GU, tillhör Hv och har genomfört befordringsutbildning genom frivilligorganisation(främst FU)... =D
Jo, jag hade först skrivit ett längre inlägg, men kom på att det blev alldeles för krångligt så jag strök det mesta. Extra krångligt blir det när man ska börja blanda in kategorier som avtalspersonal och de gamla värnpliktiga officerarna, samt alla varianter av reservofficerare och personer som får tjänsteställning (och krigsplacering) efter civila meriter.
Sen anser jag att någon som gått två veckor befordringskurs via Hv är mer befogad att kalla sig vpl befäl än en som gjort tre kvällar via FMCK. Eller att en gruppchef som gått i befattning en viss tid samt gått nån veckokurs och därav blivit befordrad har mer rätt till sin grad än nån som bara gått en utbildning via FU men som inte går i den befattningen. Finns ju oceaner med angreppsvinklar på detta problem.
För att ens få gå en befordringskurs frivilligvägen (både avtalsorg och annan frivvht) krävs X77 (eller VG) från tidigare utbildningssteg/GU. Får man t ex bara X66 eller G på GB-kurserna så får man inte fortsätta till PB-nivån. Vad jag vet finns inga sådana begränsningar i Hv, särskilt inte när det bara gäller att gå i befattning.
Man blir inte befordrad genom att göra några kvällskurser genom FMCK utan de har ungefär samma utbildningsstege som de andra avtalsorganisationerna. För att en menig Mc-ordonnans med genomförda grundkurser ska bli furir inom FMCK krävs följande kurser: TFU-GB (1v), GB-Led (2v), UGL (1v) och GB Mc (2v), dvs totalt 6 veckor. Tror det är ungefär motsvarande längd på utbildningen inom FBU.
Det sista stycket du skriver är ju faktiskt ett under i sig att det inte redan har inträffat. Korkat som tusan att ha massa olika system.
SLK, SKBR, FMCK, FVRF, SBK mfl genomför faktiskt ledarskapskurser och instruktörskurser tillsammans redan idag, men exakt vilka kurser som krävs på respektive nivå samt förkunskapskraven skiljer sig lite. FBU har tyvärr ett eget system där det är färre fastställda kurser och mer som är upp till förbandschefen att besluta om, utbildningarnas längd skiljer däremot inte särskilt mycket. Det är därför jag inte förstår varför man inte kunde börja med att ha en gemensam plan för utbildningsgången och genomföra ledarskapskurserna tillsammans. Att befattningskurserna skiljer sig åt är ju naturligt.