Maggsork5
Mar 8 2008, 16:21
QUOTE (T-bone @ Mar 8 2008, 09:44 )

Vilket kompani på P4 är det som sysslar med så mycket SIB redan att dom måste ha duellfickorna där?
Några fler som börjat med strid på gruppnivå än? Vi började med skiten i veckan och det var rätt knepigt, vore intressant att veta om det går lika trögt för andra kompanier/plutoner.
Och en grej till, varför får vissa åka stora jäkla lyxbussar som man typ får plats 1000 pers i medan vi andra får åka Tgb20?
Personligen tycker jag det är jävligt gött att åka 20-bil, blir sånt satans meck med packningen på bussarna, men den stora frågan jag undrar över är varför p4/2 får käka ISO sex dagar i veckan även när vi är på kasern. Personen i fråga som ringde in ett falsklarm och anklagade oss för att ha stulit två spränggranater vilket ledde till fyra timmars as-tråkig visitation får gärna kliva fram. Ingen som vet nåt?
QUOTE (Hedin @ Mar 8 2008, 12:53 )

QUOTE (Fredas @ Mar 8 2008, 12:31 )

Jag satt dock och funderade över en sak. Min pluton, Alpha Juliette antar jag kommer ingå i en stab/grk vid senare skede. Var utbildas resten av Juliettarna?
Om jag fått alla siffror rätt så är det så här. Svaret på din fråga är att resten av "Juliettarna" utbildas i Skövde. 42. mekbat heter Victor Juliet. Därför är alla på P4 "Juliettare". GRK tillhör Lifkompaniet som heter Papa Juliet, kompaniet heter Papa och tillhör bataljonen som heter Juliet. Ser du logiken? Första pluton i Papa Juliet heter Alpha Papa, andra pluton heter Bravo Papa.
Sedan finns ett par plutoner på Papa Juliet som är "bataljonsresurser" och leds av batajonschefen i strid. Därför heter dessa plutoner inte Papa på slutet. Istället eftersom de leds av bataljonschefen har de Juliet på slutet precis som alla kompanier.
Nåt åt de hållet iaf^^.
Underligt. 41. Mech. Bn. (utbildades 2006/2007, kullen före er) hette Victor Juliett. Jag levde i logikens värld där 42. Mech. Bn. hette Victor Lima.
Det skulle kunna vara så att den grk-pluton som utbildas på Kvarn i år skall ingå i insatsförbandet 41./VJ, som har två grk-plutoner, varav bara den ena utbildades tillsammans med resten av bataljonen 2006/2007.
Fredas
Mar 14 2008, 18:13
QUOTE (simon @ Mar 12 2008, 19:26 )

QUOTE (Hedin @ Mar 8 2008, 12:53 )

QUOTE (Fredas @ Mar 8 2008, 12:31 )

Jag satt dock och funderade över en sak. Min pluton, Alpha Juliette antar jag kommer ingå i en stab/grk vid senare skede. Var utbildas resten av Juliettarna?
Om jag fått alla siffror rätt så är det så här. Svaret på din fråga är att resten av "Juliettarna" utbildas i Skövde. 42. mekbat heter Victor Juliet. Därför är alla på P4 "Juliettare". GRK tillhör Lifkompaniet som heter Papa Juliet, kompaniet heter Papa och tillhör bataljonen som heter Juliet. Ser du logiken? Första pluton i Papa Juliet heter Alpha Papa, andra pluton heter Bravo Papa.
Sedan finns ett par plutoner på Papa Juliet som är "bataljonsresurser" och leds av batajonschefen i strid. Därför heter dessa plutoner inte Papa på slutet. Istället eftersom de leds av bataljonschefen har de Juliet på slutet precis som alla kompanier.
Nåt åt de hållet iaf^^.
Underligt. 41. Mech. Bn. (utbildades 2006/2007, kullen före er) hette Victor Juliett. Jag levde i logikens värld där 42. Mech. Bn. hette Victor Lima.
Det skulle kunna vara så att den grk-pluton som utbildas på Kvarn i år skall ingå i insatsförbandet 41./VJ, som har två grk-plutoner, varav bara den ena utbildades tillsammans med resten av bataljonen 2006/2007.
Vad jag har förstått ska vi ingå i Papa Juliett, men vår löjtnant verkade inte allt för säker.
Det jag också undrar är om stab- grkkomp får något sånt där häftigt märke på armen som det som pansarskytte får. Någon som vet något om utseende och liknande?
Nej, de som generellt brukar bära utb.-tecken i större mängd är Stridsvagn, Pansarskytte, Spaning, StrvTp och Lvkv.
Däremot såg jag enstaka bågar med texten SAMBAND på. Jag har ingen aning om vilka som bar det utbildningstecknet och om det finns några "krav" för att få bära den.
T-bone
Mar 14 2008, 21:30
Vad är skillnaden på ett plutontillhörighetsmärke, som vi nog kommer få, och ett utbildningstecken? Känns ju som om det säger lika mycket om vad man har för utbildning som t.ex en pansarskyttebåge. Är skillnaden att ett utbildningstecken är just en båge eller är jag helt ute och cyklar?
Skillnaden mellan ett förbandstillhörighetstecken och ett utbildningstecken är det som namnen säger. Ett utbildningstecken får man efter att ha genomfört en viss typ av utbildning. Ett förbandsmärke får man när man anses tillhöra en viss förbandstyp eller ett visst förband.
Hur märkena ser ut skiljer sig åt och det finns inga regler som styr utformandet av dessa.

Varför det är så kan jag inte svara på, vi har fått förklarat för oss av både bataljonchefen och kompanichefen att bataljonen heter Victor Juliet och Lifkompaniet Papa Juliet och så vidare. Utbildningsåret 2008 är som sagt inget vanligt utbildningsår så man kan nog inte alltid förlita sig på logiken, tyvärr.
T-bone
Mar 15 2008, 09:43
QUOTE (simon @ Mar 14 2008, 23:29 )

Skillnaden mellan ett förbandstillhörighetstecken och ett utbildningstecken är det som namnen säger. Ett utbildningstecken får man efter att ha genomfört en viss typ av utbildning. Ett förbandsmärke får man när man anses tillhöra en viss förbandstyp eller ett visst förband.
Hur märkena ser ut skiljer sig åt och det finns inga regler som styr utformandet av dessa.
Aha, men är då t.ex en pansarskyttebåge mer ett förbandstillhörighetstecken än utbildningstecken då man väll får den efter genomförd GSU utan att ha sysslat med så mycket pansarskytte än?
Ytterliggare en fråga, vår kapten sa att tecknet vi skulle få var ett gammalt märke som använts av P4 tidigare. Tror det var en fyrkantigt, svart/gult märke med en stjärna i nedre vänstra hörnet och en stjärna i övre högra hörnet samt ett lejon i mitten. Då det är ett gammalt märke så vore det kul att veta vilka som har använt det innan, någon gammal P4-räv som känner igen märket på min luddiga beskrivning eller finns det någon sida där alla märken finns?
QUOTE (T-bone @ Mar 15 2008, 09:43 )

QUOTE (simon @ Mar 14 2008, 23:29 )

Aha, men är då t.ex en pansarskyttebåge mer ett förbandstillhörighetstecken än utbildningstecken då man väll får den efter genomförd GSU utan att ha sysslat med så mycket pansarskytte än?
Ytterliggare en fråga, vår kapten sa att tecknet vi skulle få var ett gammalt märke som använts av P4 tidigare. Tror det var en fyrkantigt, svart/gult märke med en stjärna i nedre vänstra hörnet och en stjärna i övre högra hörnet samt ett lejon i mitten. Då det är ett gammalt märke så vore det kul att veta vilka som har använt det innan, någon gammal P4-räv som känner igen märket på min luddiga beskrivning eller finns det någon sida där alla märken finns?

http://www.p4.mil.se/photo.php?id=97446&aid=13734
QUOTE (Hedin @ Mar 15 2008, 00:10 )

Varför det är så kan jag inte svara på, vi har fått förklarat för oss av både bataljonchefen och kompanichefen att bataljonen heter Victor Juliet och Lifkompaniet Papa Juliet och så vidare. Utbildningsåret 2008 är som sagt inget vanligt utbildningsår så man kan nog inte alltid förlita sig på logiken, tyvärr.
Det tycker jag är mycket underligt, man tycker att en av bataljonerna bör heta VJ och den andra VL.
T-bone
Mar 15 2008, 16:39
QUOTE (Sebb @ Mar 15 2008, 12:11 )

Nja, märket är helt fyrkantigt och stjärnorna är större och längre ut i kanterna. Men inte helt olikt.
QUOTE (T-bone @ Mar 15 2008, 16:39 )

QUOTE (Sebb @ Mar 15 2008, 12:11 )

Nja, märket är helt fyrkantigt och stjärnorna är större och längre ut i kanterna. Men inte helt olikt.
Vilka ska få detta exklusiva märke?
T-bone
Mar 15 2008, 17:14
Det på bilden var ju wartofta. Det jag snackar om kommer eskort ha men om det är särskillt fancy vet jag inte.
Btw så lyckades jag allt identifiera dig tillslut i matsalen.
Bofink
Mar 15 2008, 23:01
QUOTE (Maggsork5 @ Mar 8 2008, 16:21 )

Personligen tycker jag det är jävligt gött att åka 20-bil, blir sånt satans meck med packningen på bussarna, men den stora frågan jag undrar över är varför p4/2 får käka ISO sex dagar i veckan även när vi är på kasern. Personen i fråga som ringde in ett falsklarm och anklagade oss för att ha stulit två spränggranater vilket ledde till fyra timmars as-tråkig visitation får gärna kliva fram. Ingen som vet nåt?
Säger samma sak, hellre 20-bil än buss. Och ja, det var fett drygt att sitta helt jävla still på stengolvet i 4 timmar. Men istället var inte befälen lika noga med fredagsvisitationen då!
QUOTE (Fk Zak @ Feb 26 2008, 10:47 )

Fortfarande ingen som vet varför duelfickan sitter på ryggen hos de värnpliktiga?
/Zacke
Har fått det förklarat för mig, av mitt befäl, att det är pga. att man vid strid vill ta så låg ställning som möjligt, och att en duellficka på ryggen underlättar när man snabbt behöver ett magasin i liggande ställning. Fickorna på bilden sitter dock väldigt långt ner på ryggen.
Nu börjar ledigheten lida mot sitt slut. Även GSUn börjar lida mot sitt slut, den känns åtminstone inte lika hopplöst lång längre.
Det har varit skönt att vara hemma i en vecka, och även om jag gärna stannat hemma en vecka till ska det på sätt och vis bli kul att komma tillbaka till P4. Jag är riktigt taggad och ser fram emot att ta kommande utmaningarna vid hornen. Ska bli riktigt (kanske lite för) spännande att få reda på befattningarna. Tror iofs vi får vänta minst en vecka till innan vi får veta, men innan baskerprovet ska vi iaf få veta.
Lifkompaniet ska ha baskerprov vecka 15, hur ser det ut på de andra kompanierna? Hörde att Skånings antagligen skulle ha vecka 14. Kommer GSUn fortsätta nån vecka till efter baskerprovet? Känns som det är saker vi borde gå igenom som inte ryms inom de två veckor som är innan vecka 15, fast baskerprovet är ju utbildning i sig så...
QUOTE (T-bone @ Mar 15 2008, 17:14 )

Btw så lyckades jag allt identifiera dig tillslut i matsalen.

Såg dig i MR precis innan vi åkte till Skillingaryd. De va inte riktigt läge att börja prata då, och den senaste veckan har jag varit dunderförkyld så då lät jag också bli.
Skånings kompani har fältvecka kommande vecka och veckan efter det går de sin baskermarsch. Vilken vecka det blir i siffror vet jag inte då jag inte har koll på det men så ser i alla fall de kommande två veckorna ut för skånings enligt min kompis som ligger där.
Allmän lyckoönskning till er alla inför era baskerprov, hoppas det är värt mödan!
T-bone
Mar 24 2008, 10:40
Busted alltså...
S Wadsbo har baskerprov v.14 (Tisdag-Torsdag), V.15 blir avslutande vecka av GSUn för oss.
Ingen aning om hur jobbigt det kommer bli med tanke på att det ändå är ett trosskompani, gör alla på P4 ungefär samma baskerprov?
Jag vägrar bryta iaf då jag har hört talas om en skumgummihatt som dom som bryter får bära när dom andra har sin basker.
En till grej som oroar mig är att vi inte fått utbildning i varken användning av knäppetält eller hur man bygger vindskydd, vad jag har förstått brukar dom momenten ingå även om man kanske bara använder dom 2 timmar.
Nåväl, vad ni än blir utsatta för, Lycka till!
Fredas
Mar 24 2008, 15:25
QUOTE (T-bone @ Mar 24 2008, 10:40 )

En till grej som oroar mig är att vi inte fått utbildning i varken användning av knäppetält eller hur man bygger vindskydd, vad jag har förstått brukar dom momenten ingå även om man kanske bara använder dom 2 timmar.
Nåväl, vad ni än blir utsatta för, Lycka till!
Vi har inte heller fått någon utbildning i hur man bygger vindskydd, men hur svårt kan det vara? Ge mig bara lite granris så löser det sig nog. Och ett knäppetält vet jag fasen inte ens vad det är... :P
Vi har vår marsch den kommande helgen, men det löser sig nog. Det gör det alltid.
Lycka till gänget!
T-bone
Mar 24 2008, 15:30
Tja, jag ska inte nämna namn men det var några kvastskaft som tänkte använda en rotvälta som vindskydd, det hade sett snyggt ut om den tippat tillbaka.
Så lite tillrättavisningar hade väll varit att föredra iaf.
Någon som åker regionaltåg från Gbg idag förresten? Brukar vara en jäkla massa folk med stridssäck så någon borde ju finnas här.
ViktorViktor
Mar 29 2008, 20:29
Vi på Norra Wadsbo går baskermarschen v. 15, har för mig att vissa börjar köra lastbil v. 16. Men nästa vecka får vi lära oss köra minibuss \o/
Eindpeng
Mar 30 2008, 17:56
Har ni bankdag på P4 imorgon?
T-bone
Mar 30 2008, 18:30
Ja tyvärr. Hade vart skönt att ha en dag där innan baskerprovet, nu lär man få sova ännu mindre denna veckan då dom flesta är som på speed på Söndag/måndagkvällarna samt att man måste fixa allt för baskerprovet.
Eindpeng
Mar 31 2008, 15:52
Hmm, när jag gjorde baskerprov fick vi aldrig reda på när det var. En dag efter 3 månader stod vi där uppställda och fick tömma fickorna. De flesta hade inte med sig mer än regnställ och matkärl. Vi hade 1 enmanskök på 12 man samt 2 värmejackor. Det blev 3 ganska kalla dagar
Maggsork5
Mar 31 2008, 16:00
QUOTE (Eindpeng @ Mar 31 2008, 16:52 )

Hmm, när jag gjorde baskerprov fick vi aldrig reda på när det var. En dag efter 3 månader stod vi där uppställda och fick tömma fickorna. De flesta hade inte med sig mer än regnställ och matkärl. Vi hade 1 enmanskök på 12 man samt 2 värmejackor. Det blev 3 ganska kalla dagar

HAHA, jag dör av skratt. Men jag menar, klarade ni det så ska nog jag och dom i min pluton mecka biffen också. Tack för dagens skratt.
Eindpeng
Apr 1 2008, 09:56
Tänk på att baskerprovet inte är gjort för att folk skall misslyckas, utan för att det skall vara rejält jobbigt samt att testa det ni lärt er. Har man bara hälsan i behåll skall det inte vara några konstigheter, även om det är jävligt jobbigt ibland.
Fältmössa av, Basker på!
Ska återkomma med en utförlig återgivning sedan men är för jäkla krasslig nu, måste gå och lägga mig igen känner jag. Att gå baskerprovet sjuk är inget jag rekomenderar.
Ser fram emot att läsa alla andras versioner iaf, vad jag har förstått så hade S Wadsbo det inte så slappt i jämförelse som jag trodde det skulle vara.
Maggsork5
Apr 6 2008, 14:17
Då hademan helt plötsligt basker, var enupplevelse men inteöverdrivetjobbigt men jävla minnen. Tråkigaste händelsen under marschen var när befälet skriker marschfärdiga mitt i natten och jag sliter på mig min stridsväst men slangen till kamelpåsen fastnar i ett träd så den slits avoch iskallt vatten rinner ner för min rygg och ner i mina kängor. Bästa minnet var när vi fick reda på att vår pluton vunnit flest deltävlingar, tyvärr fallera det i sista etappen och vi kom tvåa men det var roligt ändå. " En pansarskyttesoldat har mer vilja än enoxe, därför ska ni upp för den här backen med all utrustning" Då syftade befälet på en 800 m lång uppförsbacke som var brant som satan. Men roligt var det.
Var utspelade sig baskerprovet i år?
Jag tror vi (S Wadsbo) var på Billingen dom två första dagarna, den sista så marscherade vi mot Simsjön och vidare ut på Skövde skjutfält.
Grattis till er alla som klarade provet

Kompisen som gick är mäkta nöjd med sig själv och hon säger att backen var jävlig, lång och lerig.
Återigen, grattis, hoppas det känns värt det!
Maggsork5
Apr 6 2008, 15:52
QUOTE (simon @ Apr 6 2008, 16:05 )

Var utspelade sig baskerprovet i år?
Har inte så stor koll men vi var en del vid Vaberget. Utsikten över sjön och karlsborg var rätt snitsig om man säger så.
Kudos till er som redan har erövrat baskern! Nu på måndag är det Lifkompaniets tur att ge sig ut på baskerprov. Personligen ser jag fram emot det, dels själva utmaningen i sig och dels att få byta fältmössan emot baskern.
Sedan tycker jag att det är dåligt att P4s hemsida helt ignorerar att halva grundutbildningsbataljonen precis har genomfört baskerprov. En liten notis på hemsidan hade ju inte skadat. NBG verkar ju vara mer prioriterad även på hemsidan... ...
Men men... på fredag anslutar jag mig till skaran "mössa av basker på". Att misslyckas finns inte i min värld!
Det hänger lite vad jag har förstått på befälen (eftersom det är dom som skriver) vad som dyker upp på hemsidan. Kan tänkas att befälen är lite trötta efter ett baskerprov med och kanske väljer att skriva inlägget över helgen istället. Det hade jag gjort.
Skulle dock inte bli förvånad om dom väljer att publicera gullegrisarna på Skånings baskerprov istället för vårat.
Iofs så togs det 772 bilder av befälen under provet, kan bli ett skapligt bildspel iaf.
QUOTE (Hedin @ Apr 6 2008, 17:21 )

... på fredag anslutar jag mig till skaran "mössa av basker på". Att misslyckas finns inte i min värld!
Basker på!
Tänker inte skriva något speciellt om baskerprovet mer än att vi endast var på Skövde skjutfält. Och såklart var det riktigt riktigt jobbigt, men jag tycker det är jobbigt att bädda sängen också... ... kanske säger mer om mig som person än om baskerprovet, men dra era egna slutsatser...
T-benet eller någon annan som ligger inne nu och är intresserad kan få ett mer ingående PM om de är intresserade.
T-bone
Apr 18 2008, 18:41
Nix, inte intresserad efter allt Liftjat på bussen hem.

Råkar du vara i andra terrängbilstäten btw?
wallen88
Apr 19 2008, 01:44
Skånings går högvakt nu om jag inte misstar mig. Ska till Sthlm och observera hur mina soldater ur grenkomp sköter avlösningen på söndag.
Vilka kompanier på P4 går högvakt förutom skånings och grenadjärkompaniet?
Grattis till baskern på andra kompanier förresten.
T-bone
Apr 19 2008, 08:48
S Wadsbo har högvakt på Drottningholm.
Synd att man bor på fel sida landet, hade varit kul att åka och kolla.
QUOTE (T-bone @ Apr 18 2008, 18:41 )

Nix, inte intresserad efter allt Liftjat på bussen hem.

Råkar du vara i andra terrängbilstäten btw?
Bra, då vet du redan att Lif hade det hårdaste baskerprovet på regementet!
Yes, andra terrängbilstäten är det. Går terrängbilsskola nu, vilket jag inte kan förstå varför... jag ska inte köra terrängbil. Eller rättare sagt förstår jag varför jag ska gå eländet meeen jag tycker det är meningslöst.
Vad går du får befattningsskola nu?
T-bone
Apr 30 2008, 08:52
Alla har haft det hårdaste baskerprovet på bussen.
Jag är på terrängbilstät 1. Jag är mest bitter över att dom inte ens har fixat fram tillräckligt med elvabilar (för dom har säkert sålt alla fungerande) åt oss så att några, t.ex. jag (suprise, suprise) får köra tgb20 istället.
Kommer känna mig som den feta killen på skolgymnastiken när vi ska ut i skogen och dom andra kommer dra ifrån mig.
Fast det har sina fördelar med. Jag får köra Tgb20, 13 och 11 med mitt förarbevis medan dom andra bara får köra 11.
Någon mer än jag som har gått på veckans hjärntvättande och sökt till us mest för att se om man kommer in?
QUOTE (T-bone @ Apr 30 2008, 08:52 )

Jag är på terrängbilstät 1. Jag är mest bitter över att dom inte ens har fixat fram tillräckligt med elvabilar (för dom har säkert sålt alla fungerande) åt oss så att några, t.ex. jag (suprise, suprise) får köra tgb20 istället.
Kommer känna mig som den feta killen på skolgymnastiken när vi ska ut i skogen och dom andra kommer dra ifrån mig.
Fast det har sina fördelar med. Jag får köra Tgb20, 13 och 11 med mitt förarbevis medan dom andra bara får köra 11.
Någon mer än jag som har gått på veckans hjärntvättande och sökt till us mest för att se om man kommer in?
Jaså du har gått och blivit terrängbilsförare. Jag trodde du var vanlig skytteslusk? Sedan ska du inte klaga på att få köra 20-bilen istället för 11-bilen, jag föredrar 20-bilen alla dagar i veckan framför 11-bilen. Mest för att jag tycker 20-bilen är fräckare (läs fulare) än 11-bilen. Men seriöst, varför ska ni ha 11-bilen? Tgb20 borde lämpa sig bättre för eskortuppgiften i mina ögon än tgb11.
Jag har inte sökt KS19, visst suger det lite i äventyrstarmen men det passar inte in i mina planer just nu att åka till Kosovo. Sedan har jag hört NBG och 411 har förtur till platserma så frågan är väl också hur stor chans man har att komma med.
QUOTE (Hedin @ May 3 2008, 10:55 )

Jaså du har gått och blivit terrängbilsförare. Jag trodde du var vanlig skytteslusk? Sedan ska du inte klaga på att få köra 20-bilen istället för 11-bilen, jag föredrar 20-bilen alla dagar i veckan framför 11-bilen. Mest för att jag tycker 20-bilen är fräckare (läs fulare) än 11-bilen. Men seriöst, varför ska ni ha 11-bilen? Tgb20 borde lämpa sig bättre för eskortuppgiften i mina ögon än tgb11.
Jag har inte sökt KS19, visst suger det lite i äventyrstarmen men det passar inte in i mina planer just nu att åka till Kosovo. Sedan har jag hört NBG och 411 har förtur till platserma så frågan är väl också hur stor chans man har att komma med.
Jag är skytteslusk/fordonspatrask faktiskt.
Att eskortera ett kompani med nära 100 fordon kan bli svårt med två tjugobilar, då är det nog bättre att vara många tgb11 utspridda istället. Såklart får dom som hamnar i skiten ett helvete men vi är mest där för att avleda och försvåra attacker medan dom andra flyr, inte direkt som om vi skulle kunna stoppa och nedkämpa någon större styrka från att anfalla kompaniet. Men det låtsas såklart inte vi om.
Och så får inte den lede in världens drömträff och nedkämpar 20 skyttesluskar med ett pansarskott/fordonsmina.
Hejsan! Jag tänkte låna tråden för en snabb fråga, om det går bra. Det känns som att ni som ligger inne just nu borde ha bäst koll på den.
Det är såhär, att jag är preliminär inskriven som skyttegruppbefäl, stridsfordon med inryck i augusti 2009. Min fråga är vilka kompanier har inryck i augusti, jag har fattat som att t.ex. wilska rycker in i januari. Är det någon som har bättre koll?
Tacksam för svar! /Nyllet
Huvudinryck för markförbanden är i månadskiftet juli-augusti 2009. Endast ett fåtal värnpliktiga rycker in i januari, exempelvis insats/bevakning. Så svaret torde vara: De övriga.
/K
QUOTE (Krook @ May 3 2008, 15:46 )

Huvudinryck för markförbanden är i månadskiftet juli-augusti 2009. Endast ett fåtal värnpliktiga rycker in i januari, exempelvis insats/bevakning. Så svaret torde vara: De övriga.
/K
Jag skulle gärna se att någon som ligger inne just nu svarar på frågan, och gärna mera exakt vilka kompanier som har inryck när. Hoppas att det är okej att jag lånar tråden lite till
Tacksam för svar /Nyllet
EDIT: Ska vara kompanier, inte förband, jag ber om ursäkt för felskrivningen
Okej Nyllet!
OM det inte blir några helhet neddragningar så kommer åtminstone följande förband ha sitt huvudinryck juli-augusti:
P4, P7, Ing2, TrängR, LedR, Lvreg, I19, Artreg.
LG brukar ligga i ofas med övriga Armén när det gäller inryck, liksom Marinens huvuddel.
LSS kommer att ha ett inryck i Augusti till Lätt Inf/Bevakning.
De allra flesta förband har ett bevakningssoldatsinryck med 6 månaders förskjutning mot huvudinryck.
/K
T-bone
May 24 2008, 07:55
Äntligen är förarutbildningen färdig, nu kan man börja med det man ska syssla med på riktigt.
Förövrigt så är det sjukt hur mycket materiel som fortfarande saknas, mitt kompani har bara 40% av det vi ska ha egentligen. Vår pluton har t.ex bara en ksp58 på 36 man och det går tydligen inte ens att skrapa fram 8 stycken tgb11. Dock så har vi det mycket bättre än sjukvårdspluton, dom har ingenting förutom två tomma sjukvårdsbilar.
Är det lika illa på andra ställen?
QUOTE (T-bone @ May 24 2008, 07:55 )

Äntligen är förarutbildningen färdig, nu kan man börja med det man ska syssla med på riktigt.
Förövrigt så är det sjukt hur mycket materiel som fortfarande saknas, mitt kompani har bara 40% av det vi ska ha egentligen. Vår pluton har t.ex bara en ksp58 på 36 man och det går tydligen inte ens att skrapa fram 8 stycken tgb11. Dock så har vi det mycket bättre än sjukvårdspluton, dom har ingenting förutom två tomma sjukvårdsbilar.
Är det lika illa på andra ställen?
Rent spontat tror jag inte Lif saknar övermycket materiel. Vi har nog ungefär vad vi behöver, det pratas inte om några stora brister åtminstone. Min pluton hade säkert kunna avvara en tgb11, fast när jag tänker efter behöver vi nog två

. Sedan pratas det om att våran chefsgrupp skall ha en ksp58 nerpackad med övriga trosspackningen i en tgb20 "ifall den behövs". Kortfattat så verkar det som materialbristen varierar lite mellan kompanierna.
Sedan förstår jag inte hur det kan vara brist på ksp58, det borde ju finnas hur många som helst, och om det nu är sån kris så får man väl låna hemvärnets ksp58. Hemvärnet har väl inte råd att öva i år ändå. Men vad vet jag, jag är ju bara en värnpliktig.
T-bone
May 25 2008, 13:52
Vi måste ju låna en drös Ksp58 från T2(

) bara för att kunna genomföra vår ksputbildning som börjar nästa vecka. Jag undrar hur dom menade när dom sa till oss att vi är ''det prioriterade kompaniet det här året''.

QUOTE (simon @ Mar 15 2008, 14:20 )

QUOTE (Hedin @ Mar 15 2008, 00:10 )

Det tycker jag är mycket underligt, man tycker att en av bataljonerna bör heta VJ och den andra VL.
Bättre sent än aldrig, men inget varar som bekant för evigt i Försvarsmakten. Från och med i år har man ändrat så att 41 bataljonen heter Victor India och 42 bataljonen heter Victor Juliet. Varför man har ändrat och till vilken nytta vet jag inte, men så är det.
Coniuncti Fortes!
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.