Help - Search - Members - Calendar
Full Version: P4 Skövde/Kvarn 2008
SoldF.com Forum > Kasern - Militära Forum, C Krook > Pliktverket
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18
Bofink
QUOTE (Fredas @ Jan 14 2008, 13:03 ) *
Jag tror inte jag har fått någon mellow.gif

Den följde iaf med mitt "välkomstbrev" fick det dock sent p.g.a. byte av tjänst. Men de flesta verkar ha fått det i varje fall! unsure.gif
Vansinnesvisan
QUOTE (JonasEA @ Jan 14 2008, 13:29 ) *
Ringde P4 och som väntat är regementet inom gångavstånd(10-20min) och om ni nu inte förstår Bofinks fantastiska karta tongue.gif biggrin.gif så kan ni alltid fråga vem som helst då ni kommer dit, då pekar dom och ni bara går och går och går.... banan_rock.gif

tro mej, det är inte så förbaskat svårt att hitta, men det tar garanterat mer än 10 minuter att gå om man går i normal takt. Och eftersom det finns hela två regementen i staden så vet nog de flersta vart ni ska ta vägen :P men som sagt, de har antagligen snitslat upp vägen som vid infohelgen och satt upp skyltar...
T-bone
Jag kan föreställa mig hur kul det vore, om man bor i Skövde, att flytta om markeringarna och sedan sitta och mysa när alla beväringar går runt som frågetecken. tongue.gif

Ingen som mot förmodan råkar ha info vad det kostar att utbilda en pansarskyttepluton jämfört med t.ex en jägarpluton eller en sjukvårdspluton?
Fredas
QUOTE (Bofink @ Jan 14 2008, 14:25 ) *
QUOTE (Fredas @ Jan 14 2008, 13:03 ) *
Jag tror inte jag har fått någon mellow.gif

Den följde iaf med mitt "välkomstbrev" fick det dock sent p.g.a. byte av tjänst. Men de flesta verkar ha fått det i varje fall! unsure.gif

Jag fick nog ingen i alla fall. Jag är dock på Kvarn, och de förväntar väl sig att vi redan är så pass vältränade att vi inte behövde någon träningsdagbok. Jag behövde ingen i alla fall pansar2.png

Eller så hade de helt enkelt inte råd med pappret :(
PhilipG
och om ni nu inte förstår Bofinks fantastiska karta tongue.gif biggrin.gif

Den kartan var ju helt otrolig, en riktig klassiker!

För alla som rycker in, hur vältränade är ni?
Kan så klart klara minimum kraven, men antar att dom flesta orkar lite mer? Har tränat så förbaskat sedan i December eftersom jag har slappat sedan jag mönstrade.
GarmFighter
QUOTE (T-bone @ Jan 14 2008, 15:04 ) *
Jag kan föreställa mig hur kul det vore, om man bor i Skövde, att flytta om markeringarna och sedan sitta och mysa när alla beväringar går runt som frågetecken. tongue.gif

Ingen som mot förmodan råkar ha info vad det kostar att utbilda en pansarskyttepluton jämfört med t.ex en jägarpluton eller en sjukvårdspluton?

Vet inte riktigt men det ryktades (OBS RYKTADES) att mitt kompani (wartofta) hade större budget än hela K3, lpter lite extremt men 122or är dyra i drift =)

För övrigt var jag i skövde igår och kollade på det finaste regementet i världen, kändes konstigt att jag inte fick gå in mellow.gif
Synd bara att de finns en del sämre officerare, och att de är kass mat i VPL-matsalen...
Annars är det toppen, lycka till alla som rycker in i 42 mekbat nu i januari. Hoppas ni får en bra GU och att vädret slår om till lite roligare än +3 och regn.
Är alltid kul med snö pansar2.png
Vansinnesvisan
QUOTE (PhilipG @ Jan 14 2008, 16:20 ) *
och om ni nu inte förstår Bofinks fantastiska karta tongue.gif biggrin.gif

Den kartan var ju helt otrolig, en riktig klassiker!

För alla som rycker in, hur vältränade är ni?
Kan så klart klara minimum kraven, men antar att dom flesta orkar lite mer? Har tränat så förbaskat sedan i December eftersom jag har slappat sedan jag mönstrade.

Minimumkraven på styrkan klarar man nog rätt lätt tongue.gif
kondisen är det värre med... men det kör de tydligen inte stenhårt med det från början, milen pallar jag garanterat inte under en timme.... kanske under två wink.gif

har varit sjuk flera omgångar i vinter så det har inte blivit så mycke träning + julmat och en del festande så ligger jag inte på topp just XD menmen... det blir ju mer utmaning om man inte är supertränad från början + att resultaten blir synligare wink.gif gäller ju att hitta de positiva aspekterna i det hela ^^ men för att inte riskera att återigen sjukna om innan inryck tar jag min tillflykt till gamla hederliga dagliga promenader wink.gif

dessutom har jag hört från flera andra håll att jag inte är ensam om dethär XD vilket känns lite....skönt faktiskt XD

men jag förbereder mej på ett litet helvete de första veckorna tongue.gif
nudeln
Hum.. jag tränade någon månad innan infohelgen, men slutade efter, pga tappad motivation efter dom tråkiga nyheterna. Kom igång igen för en vecka sen.
12 armhävningar på 30 sekunder, och det är inga problem. Men konditionen finns inte alls. Rycker in som skyttesoldat på Kvarn. Hur illa är det? sad.gif
T-bone
Jag är övertygad om att dom flesta här klarar milen på dom 55 minuterna. Bitter man ihop och fortsätter springa när man inte vill annat än att stanna och spy (alternativt springa och spy samtidigt men det är ingen höjdare) så kommer man bli förvånad över hur mycket man klarar.

Har för mig att jag har sett nån gammal tabell från försvaret angående detta. Den var iaf graderad med vad du själv tror du klarar, vad din mamma tror du klarar, vad ditt befäl tror och så mycket du faktiskt klarar. Gissa vilket som var högst upp?
Bofink
QUOTE (T-bone @ Jan 14 2008, 19:07 ) *
Jag är övertygad om att dom flesta här klarar milen på dom 55 minuterna. Bitter man ihop och fortsätter springa när man inte vill annat än att stanna och spy (alternativt springa och spy samtidigt men det är ingen höjdare) så kommer man bli förvånad över hur mycket man klarar.

Har för mig att jag har sett nån gammal tabell från försvaret angående detta. Den var iaf graderad med vad du själv tror du klarar, vad din mamma tror du klarar, vad ditt befäl tror och så mycket du faktiskt klarar. Gissa vilket som var högst upp?

Officerens! smile.gif
Hockeypulver
Listan, som jag kan minnas den, går såhär:

Vad din mamma tror: 40% av din totala förmåga.

Vad du själv tror: 50%

Vad ditt befäl tror: 60% ( eller om det var 80%)
T-bone
QUOTE (Hockeypulver @ Jan 14 2008, 19:27 ) *

Ja det låter bekant.

Iofs så skulle befälet kunna vara off the scale med om det är en riktigt jobbig jäkel tongue.gif
JonasEA
QUOTE (Hockeypulver @ Jan 14 2008, 19:27 ) *

Bara att tillägga så kan man klara 100% då man tror 50% och jag tror till och med mammans tro är nere på 20% enligt tabellen men det är ju samma princip biggrin.gif banan_rock.gif De e bar å åk
T-bone
Undrar vart farsgubben hamnar. tongue.gif
Bofink
QUOTE (T-bone @ Jan 14 2008, 20:31 ) *
Undrar vart farsgubben hamnar. tongue.gif

Det ser nog ut ungefär såhär:

Vad din pappa tror: "Äh bara ungjäveln får lite diciplin."

tongue.gif
Miniberta
QUOTE (nudeln @ Jan 14 2008, 18:40 ) *
Hum.. jag tränade någon månad innan infohelgen, men slutade efter, pga tappad motivation efter dom tråkiga nyheterna. Kom igång igen för en vecka sen.
12 armhävningar på 30 sekunder, och det är inga problem. Men konditionen finns inte alls. Rycker in som skyttesoldat på Kvarn. Hur illa är det? sad.gif

Jobbigt för dig då att du blir ägd av en bevakare. banan_rock.gif
wallen88
Slutade också träna efter info-helgen pga total saknad av motivation efter de dåliga nyheterna. Men nu när man vill börja träna igen så sitter man på en monsterförkylning som inte vill ge sig. Kommer nog få det tufft med konditionen i början.
En kompis som också skulle till Kvarn bröt armen igår. Det skulle ta ca 8 veckor att bli bra. Finns det nån chans att kan göra lumpen ändå lr är han rökt? Det ser ju onekligen dåligt ut sad.gif
Fredas
QUOTE (wallen88 @ Jan 14 2008, 23:53 ) *
Slutade också träna efter info-helgen pga total saknad av motivation efter de dåliga nyheterna. Men nu när man vill börja träna igen så sitter man på en monsterförkylning som inte vill ge sig. Kommer nog få det tufft med konditionen i början.
En kompis som också skulle till Kvarn bröt armen igår. Det skulle ta ca 8 veckor att bli bra. Finns det nån chans att kan göra lumpen ändå lr är han rökt? Det ser ju onekligen dåligt ut sad.gif

Skulle inte förvåna om de ansåg att han kommer att missa så mycket grundläggande träning att de helt enkelt säger att han inte får längre dry.gif Antingen det, eller att han istället får rycka in nästa år. Det är mina gissningar i alla fall...
Jasmine86
vem är det mer som ska till Norra Wadsbo ?
Bofink

Jag var inte på infohelgen, vad är det för "dåliga nyheter" ni pratar om?
Vansinnesvisan
QUOTE (Bofink @ Jan 15 2008, 07:44 ) *

...det var att delar av de som skulle ryckt in på Wilska ev inte skulle få göra lumpen va? eftersom Wilska kompani inte kommer att finnas till för vlp 2008 (?)

Det blir iaf byte av kompani (ev. tjänstbyte) för de flesta som jag har förstått det, men frågan under infohelgen var om en del ens skulle få göra lumpen... det är så jag har förstått det hela iaf...
kan tänka mej att man blir rätt omotiverad av den ovissheten....
Bofink
QUOTE (Vansinnesvisan @ Jan 15 2008, 08:51 ) *
QUOTE (Bofink @ Jan 15 2008, 07:44 ) *

...det var att delar av de som skulle ryckt in på Wilska ev inte skulle få göra lumpen va? eftersom Wilska kompani inte kommer att finnas till för vlp 2008 (?)

Det blir iaf byte av kompani (ev. tjänstbyte) för de flesta som jag har förstått det, men frågan under infohelgen var om en del ens skulle få göra lumpen... det är så jag har förstått det hela iaf...
kan tänka mej att man blir rätt omotiverad av den ovissheten....

Ja det tror fan det. Jag hade fått nått spel då! mellow.gif
T-bone
Så vissa av oss från Wilska som skulle till Kvarn kommer inte få göra lumpen alls? Då är jag fan glad även om jag hamnar på eskortpluton.

QUOTE (Miniberta @ Jan 14 2008, 22:03 ) *
Jobbigt för dig då att du blir ägd av en bevakare. banan_rock.gif

Utveckla gärna hur du tänker.
Miniberta
QUOTE (T-bone @ Jan 15 2008, 09:54 ) *
Utveckla gärna hur du tänker.

Jag rycker in som bevakningslök.
asdfx3
vilken buss ska ni ta som kommer med tåget till linköping?
Vansinnesvisan
Så vissa av oss från Wilska som skulle till Kvarn kommer inte få göra lumpen alls? Då är jag fan glad även om jag hamnar på eskortpluton.

alltså, jag är inte helt säker, men ja tyckte nån sa det :S eller så har jag missuppfattat allting XD
det angår mej inte så enormt mycket, så jag har inte satt mej in i det helt tongue.gif
T-bone
QUOTE (Miniberta @ Jan 15 2008, 10:27 ) *

Tänkte mer på ''blir ägd'' biten.
nudeln
Då var det beslutat. GA904 Skyttesoldat stridsfordon på P4 Kvarn. Fick nya inkallelsen idag. pansar2.png

QUOTE (Vansinnesvisan @ Jan 15 2008, 11:31 ) *

alltså, jag är inte helt säker, men ja tyckte nån sa det :S eller så har jag missuppfattat allting XD
det angår mej inte så enormt mycket, så jag har inte satt mej in i det helt tongue.gif

Jo, så var det. Vi var 50 från Wilska som fick åka till Kvarn istället för Skövde. Enligt befälen skulle endast 30 av oss tas in där, och resten visste dom inte riktigt vad som skulle hända med. Men dom var ganska noga med att understryka att man kunde åka ut.
JonasEA
QUOTE (T-bone @ Jan 15 2008, 11:58 ) *

Han menar garanterat att du blir aegd av han då det gäller armhävningarna.
T-bone
QUOTE (nudeln @ Jan 15 2008, 12:03 ) *
Då var det beslutat. GA904 Skyttesoldat stridsfordon på P4 Kvarn. Fick nya inkallelsen idag. pansar2.png

Jo, så var det. Vi var 50 från Wilska som fick åka till Kvarn istället för Skövde. Enligt befälen skulle endast 30 av oss tas in där, och resten visste dom inte riktigt vad som skulle hända med. Men dom var ganska noga med att understryka att man kunde åka ut.

Vad gick dom på då? mönstringsvärden?

Känns ju halvtaskigt om det är så, vissa har kanske tränat arslet av sig (bokstavligt) sedan mönstringen dry.gif
nudeln
QUOTE (T-bone @ Jan 15 2008, 13:00 ) *
QUOTE (nudeln @ Jan 15 2008, 12:03 ) *

Vad gick dom på då? mönstringsvärden?

Känns ju halvtaskigt om det är så, vissa har kanske tränat arslet av sig (bokstavligt) sedan mönstringen dry.gif

Antar det. unsure.gif
Bofink

Spelar det någon roll? Inget blir ju bättre av att söka upp diskutionen eller? mellow.gif
T-bone
Tycker inlägget andades tråkig attityd och FBU. Därför.

EDIT:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1042&a=733063

Satan, fast kunde vart värre. Efter 10 månader kanske man är glad för det istället.
Miniberta

Tycker bara det är lite komiskt att ni som fått en lite mer fysiskt krävande tjänst tydligen inte tränar och tvärtom.
T-bone
QUOTE (Miniberta @ Jan 15 2008, 15:49 ) *
Tycker bara det är lite komiskt att ni som fått en lite mer fysiskt krävande tjänst tydligen inte tränar och tvärtom.

Ok, tror personligen antalet tränande är fler på den andra sidan än på bevakningssidan. Vad 3-4 pers på ett forum säger återspeglar nog inte verkligheten riktigt. Och det finns nog en anledning till att dom flesta på bevakning hamnade där.

Det hör inte till topic iaf.
Bofink
QUOTE (T-bone @ Jan 15 2008, 16:58 ) *
QUOTE (Miniberta @ Jan 15 2008, 15:49 ) *

Ok, tror personligen antalet tränande är fler på den andra sidan än på bevakningssidan. Vad 3-4 pers på ett forum säger återspeglar nog inte verkligheten riktigt. Och det finns nog en anledning till att dom flesta på bevakning hamnade där.

Det hör inte till topic iaf.

Men ge dig. Han/hon pratade inte om att de på bevakningssidan generellt var bättre tränade. Han jämförde sig ironiskt med någon som skrev en bit upp. Och han/hon försökte inte heller ge någon återspegling på verkligheten. I och med att du svarar "Och det finns nog en anledning till att dom flesta på bevakning hamnade där" så är du ju lika kass. Lägg av att vara så jävla sur och söka upp diskutioner.

T-bone du kan PMa mig om du har något mer att skriva om det här ämnet, så återvänder vi alla till Topic
simon
Japp, då är det fanimig upphör på erat tjaffs!

1. Det här är en seriös diskussionstråd ang. inryck vid P4, inte en chatt.

2. T-bone, du tilldelas härmed ett gult kort. Det börjar bli läge för dig att verkligen tänka till innan du postar dina inlägg hädanefter.

/simon, BlåGul
T-bone
http://www2.mil.se/upload/dokumentfiler/mi...ir_suf_2008.pdf

''Stridsvagnsutbildning reduceras till endast en strvpluton om fyra strv vardera vid I 19, P 4 och P 7. Strvbärgare behålls (bemannas främst med anställd personal) och övriga soldater inom ramen för respektive strvkomp omorganiseras (enl. förbandchefens direktiv) till lätt skpluton(er) utan mekfordon. Grundutbildnimgen av Lvkv 90-plut reduceras från två plutoner vid P 4 och P 7 till endast en pluton vid P 4/P 7. Övertaliga Lvkv-soldater omorganiseras (enl. förbandchefens direktiv) till lätt skpluton utan mekfordon.''

Jag lider med er som kommer drabbas av det här. Sannerligen kommer detta bli en konstigt år. Bara fyra stridsvagnar på ett pansarregemente dry.gif.
Blir även fundersam, vad innebär lätta skytteplutoner? Och på vilket kompani kommer dom utbildas. Kan ju hoppas P4 (i4?) kommer med information snart.

Ber även om ursäkt om någon särskilld känner sig träffad tidigare, mycket möjligt att jag har misstolkat inlägg.
Jasmine86
QUOTE (Jasmine86 @ Jan 15 2008, 00:54 ) *
vem är det mer som ska till Norra Wadsbo ?

BUMP.
T-bone
http://www.p4.mil.se/index.php?lang=S&...ws&id=40026

Nu har P4 kommit med info också. Det var ju bra att vi får bibehållen ersättning även om det bara rör sig om några tusenlappar.
Jag undrar också varför dom inte nämner det som står i PDFn jag länkade till innan, även om det inte är säkert än så vore det ju schysstare att påpeka det istället för att man kanske får veta det när man rycker in.

''De värnpliktiga som utbildas under 2008 vid Skaraborgs regemente kommer att få utbildning av hög kvalitet och med större fokus på den enskilde soldaten. Detta med målsättning att uppfylla utbildningsmålsättningar och möjliggöra rekrytering till framtida internationella insatser.''

Det låter ju inte så illa som jag först trodde iaf. Jag kan nog personligen leva med färre övningar för det känns som om man hade varit rätt trött på dom efter ett tag ändå.
Jag har iaf betydligt högre förtroende för P4 än för dom andra delarna av FM så jag väljer att tro på det dom skriver även om det inte är något som är säkert än.
PhilipG
Otroligt tråkigt att höra om den ekonomiska situationer som försvaret ligger i, men det är ju inte så förvånansvärt, dom lägger ner förband efter förband verkar det som. Undrar hur den utbildningen 'av hög kvalitet och med större fokus på den enskilde soldaten' kommer att se ut.

Själv har jag hört att dom fysiska kraven dom första två veckorna ska vara väldigt jobbiga om man inte klarar milen under 55 minuter. Men man kan ju nästan gå snabbt och ändå klara det i 55 minuter. Man har ju inte gått upp 20 kilo sedan man mönstrade.

Rycker in som GC700 Stridsfordonsplutonbefäl, Skånings Kompani förresten.
Bofink
QUOTE (PhilipG @ Jan 16 2008, 15:44 ) *
Otroligt tråkigt att höra om den ekonomiska situationer som försvaret ligger i, men det är ju inte så förvånansvärt, dom lägger ner förband efter förband verkar det som. Undrar hur den utbildningen 'av hög kvalitet och med större fokus på den enskilde soldaten' kommer att se ut.

Själv har jag hört att dom fysiska kraven dom första två veckorna ska vara väldigt jobbiga om man inte klarar milen under 55 minuter. Men man kan ju nästan gå snabbt och ändå klara det i 55 minuter. Man har ju inte gått upp 20 kilo sedan man mönstrade.

Hehe då får du nog lunka på utav bara fan ska du se! tongue.gif
Vansinnesvisan
QUOTE (T-bone @ Jan 16 2008, 10:52 ) *
http://www.p4.mil.se/index.php?lang=S&...ws&id=40026

Nu har P4 kommit med info också. Det var ju bra att vi får bibehållen ersättning även om det bara rör sig om några tusenlappar.
Jag undrar också varför dom inte nämner det som står i PDFn jag länkade till innan, även om det inte är säkert än så vore det ju schysstare att påpeka det istället för att man kanske får veta det när man rycker in.

''De värnpliktiga som utbildas under 2008 vid Skaraborgs regemente kommer att få utbildning av hög kvalitet och med större fokus på den enskilde soldaten. Detta med målsättning att uppfylla utbildningsmålsättningar och möjliggöra rekrytering till framtida internationella insatser.''

Det låter ju inte så illa som jag först trodde iaf. Jag kan nog personligen leva med färre övningar för det känns som om man hade varit rätt trött på dom efter ett tag ändå.
Jag har iaf betydligt högre förtroende för P4 än för dom andra delarna av FM så jag väljer att tro på det dom skriver även om det inte är något som är säkert än.

Hmm.. ja... P4 har gett ett stabilt intryck hela tiden enligt mej, de försöker ju bara foga sej efter direktiven... försvarsministern ger jag däremot inte så många eloger...

Ja litar och hoppas på att P4's ledning kommer ge oss en bra, kul och effektiv utbildning smile.gif
MarcusF

Öhm mja gå milen på 55 minuter då lär du ta rediga kliv kan jag säga:P speciellt i kuperad terräng
Vansinnesvisan

.. från vilka källor har du hört det :S jag har hört att det är mest jobbigt mentalt i början å att de fysiska kraven inte står i fokus mer än några km löpning åt gången etc etc....

det återstår nog att se...
PhilipG
QUOTE (MarcusF @ Jan 16 2008, 17:31 ) *
Öhm mja gå milen på 55 minuter då lär du ta rediga kliv kan jag säga:P speciellt i kuperad terräng

Jo, det är klart, men man får väl överdriva lite.

QUOTE (Vansinnesvisan @ Jan 16 2008, 21:39 ) *
.. från vilka källor har du hört det :S jag har hört att det är mest jobbigt mentalt i början å att de fysiska kraven inte står i fokus mer än några km löpning åt gången etc etc....

det återstår nog att se...

Mest ifrån dom som gjorde värnplikt 1 till 2 år sedan, men det kan ha varigt att dom inte var i form när dom ryckte in. Vi får väl se, som du säger. Inte lång tid kvar nu.
T-bone
Inryck är nog något som är svårt att förbereda sig på helt. Man får helt enkelt gå igenom det först innan man vet, men vi ska nog överleva, vi är ju ändå inte dom första som gör det. smile.gif

Men man ska nog ta inryckshistorier med en nypa salt för, precis som ni säger, så kommer alla olika förberedda inför det. Vissa har problem med det ena eller andra medan vissa inte uppfattar det som jobbigt alls.

8.42 går mitt tåg från Göteborgs centralstation, ingen mer som råkar ta det?
Husar8809
Vilket datum rycker ni in?
wallen88
28e januari
PhilipG
QUOTE (T-bone @ Jan 17 2008, 15:17 ) *
Inryck är nog något som är svårt att förbereda sig på helt. Man får helt enkelt gå igenom det först innan man vet, men vi ska nog överleva, vi är ju ändå inte dom första som gör det. smile.gif

Men man ska nog ta inryckshistorier med en nypa salt för, precis som ni säger, så kommer alla olika förberedda inför det. Vissa har problem med det ena eller andra medan vissa inte uppfattar det som jobbigt alls.

8.42 går mitt tåg från Göteborgs centralstation, ingen mer som råkar ta det?

Jo, det är sant. Är inte så orolig igentligen.

Jag ska ta bussen som går från Nils Eriksson terminalen. Den går 8 40 har jag för mig, men funderar över att ta tåget istället.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.