wallen88
Feb 14 2007, 22:11
Hmm
Kanske ska göra en heroisk insats och ringa till P4 imorgon istället. Verkar ju nästan som om deras mail-svarare har fått akut skrivkramp och skickats på omedelbar rehab till något otillgängligt land. Ringer man borde man ju få svaren direkt. (kan man tycka)
T-bone
Feb 15 2007, 09:35
QUOTE (wallen88 @ Feb 14 2007, 22:11 )

Hmm
Kanske ska göra en heroisk insats och ringa till P4 imorgon istället. Verkar ju nästan som om deras mail-svarare har fått akut skrivkramp och skickats på omedelbar rehab till något otillgängligt land. Ringer man borde man ju få svaren direkt. (kan man tycka)
Jag fick svar idag, inget nytt under månen.
'Vi har mottagit din fråga enligt nedan. Uppgiften du fått vid Pliktverket är korrekt, Wilska kompaniet finns vid P4 och benämns även 4:e kompaniet. Tyvärr är informationen på hemsidan inte helt komplett men jag rekommenderar dig ändå att ta del av det som finns att läsa där. Det är ett bra sätt att förbereda sig inför grundutbildningen.''
Så ta en för laget och ring dom.
wallen88
Feb 15 2007, 17:19
Kanske inte helt otippat fanns det ingen där som kunde svara för tillfället, utan jag ombads återkomma nästa vecka
wallen88
Feb 15 2007, 17:26
Hyllar för övrigt att han fick ut "inte helt fullständig" ur att det inte finns en enda mening information på hela hemsidan
Jag mailade P4 i våras ang. min egen tjänst. Och jag har bara gott att säga om "mailrutinerna" på P4.
Hur skrev ni mailet? Jag radade upp kanske 10 frågor eller nåt som jag ville ha svar på. Tog en dag
sen fick jag ett mail från värnpliktshandläggaren (heter det så?) på P4 som besvarade alla mina frågor
kort och gav mig dessutom mailadressen till kompanichefen på Lifkompaniet ifall jag hade fler frågor.
Jag modifierade mitt mail lite och skickade samma frågor till honom och fick ett ännu mer utförligt svar
inom en dag.
Tror inte ni blev smartare av det ni skrev. Men jag kände bara att jag ville dela med mig lite av mina
erfarenheter. Ni skulle faktiskt kunna maila Livgardet också och ställa samma frågor till dem då de iaf
teoretiskt ska utbilda samma typ av kompani.
T-bone
Feb 15 2007, 20:20
Hm, ja jag hoppas på att dom uppdaterar hemsidan snart iaf.
Tror nog jag hellre telefonerar dom än mailar, känns som om man blir klokare då.
Är det verkligen säkert att det är samma saker som 6.kompani?
Det enda jag har fått bekräftat är att vi ska ingå i en bataljon med dom, vet inte om det måste innebära samma saker.
Hmm, jag kan svara på detta frågetecken!
Jag ligger nu inne på just P4, 4:e komp.(Wilska), 4:e plut. (om det nu är viktigt). Som Skyttegruppchef stridsfordon (Patria). Så kompaniet finns i alla fall, och det är inget hemligt.
Om ni har några frågetecken så kanske jag kan svara på det.
Ni kan också besöka min hemsida
http://www.lumpen-i19.se där jag skriver loggbok samt lägger upp massor av bilder regelbundet.
wallen88
Feb 18 2007, 04:19
Är det bara för mig bilderna inte fungerar? När det står att det ska komma upp en säkerhetsvarning händer ingenting.
Men jag skulle ju även kunna passa på att ställa en fråga. Det jag undrar mest över med wilska, är om det är mer eller mindre SiB än övriga pansarskyttekompanier?
T-bone
Feb 18 2007, 11:26
Bilderna funkade för mig...och det var nästan skrämmande mycket spännarbilder där ett tag.
Rycker in som kvartersmästare.. nâgon som vet vilket kompani man hamnar pâ dâ? finns de olika kompanier man kan hamna pâ som kvartersmästare? Befinner mig i utlandet t.o.m slutet av mars sâ ja har inte haft möjlighet att läsa papprena som pliktverket skickat om tjänsten.
T-bone
Feb 21 2007, 14:54
QUOTE (<dS> @ Feb 21 2007, 13:59 )

Rycker in som kvartersmästare.. nâgon som vet vilket kompani man hamnar pâ dâ? finns de olika kompanier man kan hamna pâ som kvartersmästare? Befinner mig i utlandet t.o.m slutet av mars sâ ja har inte haft möjlighet att läsa papprena som pliktverket skickat om tjänsten.
Jag är inte säker men skulle gissa på Lif kompaniet. Maila P4 och fråga annars.
Var glad att du är utomlands och inte i det här skitvädret.
När var jag inskriven som Kvartermästare, var jag inskriven på Södra Wadsbo kompani. Det bör ju finnas en Kvm på varje kompani, men det vore ganska logiskt om själva befattningsutbildningen var på Södra Wadsbo, eftersom det är trosskompaniet. Jag vill dock minnas att kvm från P4, T2 och K3 utbildas på T2.
Jaeger
Feb 21 2007, 19:33
Rycker in på 4:e komp skyttesoldat stridsfordon jan 08
Nestor
Feb 21 2007, 20:30
QUOTE (<dS> @ Feb 21 2007, 13:59 )

Ah:)
En fellow trossare.
wallen88
Feb 22 2007, 02:08
QUOTE (Jaeger @ Feb 21 2007, 19:33 )

4:e komp = Wilska kompani så välkommen in i gänget
Jaeger
Feb 23 2007, 11:54
QUOTE (wallen88 @ Feb 22 2007, 02:08 )

QUOTE (Jaeger @ Feb 21 2007, 19:33 )

4:e komp = Wilska kompani så välkommen in i gänget

Tackar
Abomino
Feb 23 2007, 17:17
GA904 Skyttesoldat Stridsfordon, inryck januari 08. Mer en så säger minna paper mig inte.
QUOTE (wallen88 @ Feb 18 2007, 04:19 )

Är det bara för mig bilderna inte fungerar? När det står att det ska komma upp en säkerhetsvarning händer ingenting.
Men jag skulle ju även kunna passa på att ställa en fråga. Det jag undrar mest över med wilska, är om det är mer eller mindre SiB än övriga pansarskyttekompanier?
Så som JAG förstått det (ingen absolut sanning), så verkar Wilska bli en hybrid mellan pansarskytte och stadsskytte. Hittills har vi tränat nästan lika mycket SIB som "vanlig" strid. Den sjunde december i år kan jag säga hur det blev för vår del.
T-bone
Feb 24 2007, 22:25
Hur många är det som ligger inne som ''pansarskytte'' på Wilska i år?
@wallen88
Man ska få upp en säkerhetsvarning, sen ska det fungera fint fint...
Och det där med SIB. Våra befäl har sagt att vi kommer att ha mycket SIB i alla fall. Det kommer att bli kul som fan!

@T-bone
Jag tror om jag inte missminner mig att det är 2 plutoner. Ca: 60 pers.
Edit: La till lite
QUOTE (DavvE @ Feb 25 2007, 00:02 )

/../
@T-bone
Jag tror om jag inte missminner mig att det är 2 plutoner. Ca: 60 pers.
/../
Fel, det är tre plutoner, 1.plut, 3.plut och 4.plut. Vi på första är nu 24 man om jag inte missminner mig helt, så sammantaget blir det 80-90 man, inklusive förare, skyttar och VC:er.
@Liqi
Okej, jag visste inte att 1:a plut var skyttesoldater... Men då vet jag det.

Tack för att du rättade mig!
Hehe det är lugnt. Vad trodde du vi var för några då?
T-bone
Feb 26 2007, 21:40
Verkar som om det blir en del folk härifrån till Wilska, kan ju hoppas man får någon härifrån i sin grupp.
Edlund88
Feb 26 2007, 21:50
Vet inte om detta är rätt forum för min fråga men hittar ingen vettigare
Är det någon som vet när de ungefär brukar ha informationshelg på P4 Skövde?
Får man kvittera ut sina kängor isf å får man marscha lite lr för att testa på?
Vet ju att K3 har sådan helg å de brukar få marscha å de flesta som skall iaf rycka in som luftburna jägare brukar få reda på det runt mönstringen, men jag har inte hört att P4 har något sådant.
//Edlund88
--------------------------------
Benhinneinflammation botas bara genom att springa!
T-bone
Feb 26 2007, 22:48
Ett halvår innan inryck har jag hört att det ska vara något sådant.
Vet inte om man får ut kängor dock, det är ju inte dirket några jägartjänster.
Jaeger
Feb 27 2007, 11:45
Dom som ryckte in 2007 fick iaf kängorna utkvitterade tror vi också kommer få det.
http://www.p4.mil.se/index.php?lang=S&...ws&id=34030
Maggsork5
Feb 28 2007, 00:40
QUOTE (Jaeger @ Feb 27 2007, 11:45 )

Dom som ryckte in 2007 fick iaf kängorna utkvitterade tror vi också kommer få det.
http://www.p4.mil.se/index.php?lang=S&...ws&id=34030Låter soft som fan. Gött att man både får hämta ut kängor samt träffa blivande polare, i en utmärkt symbiosm signerad FM. När är förinfo för oss som rycker in Januari 2008 då mån tro?
wallen88
Feb 28 2007, 15:53
2007orna hade ju sin info-helg i september så de borde väl vara ungefär lika för oss.
tror ni att man skulle kunna få byta från wilska till typ skånings? är det till pliktverket man ska skriva till eller är det P4?
QUOTE (Jaeger @ Mar 3 2007, 14:10 )

tror ni att man skulle kunna få byta från wilska till typ skånings? är det till pliktverket man ska skriva till eller är det P4?
Som jag har förstått det är det såhär:
Innan inryck - ring pliktverket.
Efter inryck - prata med P4.
Jag tror inte att du får byta till Skånings nu om du ringer till Pliktverket.
Alla tjänster borde vara besatta redan. Lite större chans har du nog om
du vänter till efter inryck om de har fått stora avhopp på Skånings och
att Wilska har folk över. Troligt? Njae, men alltid värt ett försök.
Btw, vad för fel på Wilska?
Precis, svik inte.
...ska jag säga.
aha okej.. nja har ju hört att det är mest Sib och att det nästan bara bygger på utlandstjäst, vill ju göra utlandstjänst men vill ju va i skogen åxå hehe.

Men har snackat med några som ligger på wilksa nu och fick höra att det var mycket fält åxå . Dock litte träligt med ptgb=/
Vad är det för fel på patgb? Verkar ju rymligare och bekvämare än Strf 90.
Förvisso är den inte lika metall
QUOTE (T-bone @ Mar 4 2007, 13:11 )

Nej inga fel på den men trodde typ att vi skulle åka strf90 lr liknande.. Vad ska du ligga som?
QUOTE (Jaeger @ Mar 4 2007, 14:31 )

QUOTE (T-bone @ Mar 4 2007, 13:11 )

Nej inga fel på den men trodde typ att vi skulle åka strf90 lr liknande.. Vad ska du ligga som?
Skyttesoldat på Wilska. Trodde också det var Strf 90 först men mig kvittar det. Hade vart surare om man var vagnbesättning.
wallen88
Mar 7 2007, 00:46
QUOTE (Jaeger @ Mar 4 2007, 13:07 )

aha okej.. nja har ju hört att det är mest Sib och att det nästan bara bygger på utlandstjäst, vill ju göra utlandstjänst men vill ju va i skogen åxå hehe.

Men har snackat med några som ligger på wilksa nu och fick höra att det var mycket fält åxå . Dock litte träligt med ptgb=/
Vi kommer nog antagligen få ligga och kriga i skogen så det räcker och blir över, bla under GSUn. Sen ska ju SIB vara det roligaste och svåraste sättet att strida så varför klaga över det? Ju mer desto bättre
Gällande Patgb 203 kan jag säga att jag faktiskt tycker den är ganska häftig om man ser det från ett någorlunda sanningsenligt perspektiv. När man ser den i action, t ex här
http://www.youtube.com/watch?v=2VJKBSv8A-k, ser den ganska maffig ut.
QUOTE (wallen88 @ Mar 7 2007, 00:46 )

Gällande Patgb 203 kan jag säga att jag faktiskt tycker den är ganska häftig om man ser det från ett någorlunda sanningsenligt perspektiv. När man ser den i action, t ex här
http://www.youtube.com/watch?v=2VJKBSv8A-k, ser den ganska maffig ut.
Maffig förvisso men jag har
planer.
QUOTE (T-bone @ Mar 7 2007, 15:14 )

Maffig förvisso men jag har
planer.

Wow pimpen T-bone!
Har sett ett klipp på youtube inspelat av finnar som jä-las med israeliska Merkava på en FN-mission i Libanon.
Israelerna är inte glada... de är riktigt otrevliga om man ska va ärlig. Kan se om jag kan försöka hitta den.
Och här har vi den. 
De är sköna finnarna!
QUOTE (Hedin @ Mar 7 2007, 15:32 )

Wow pimpen T-bone!

Är ju rätt stort utrymme där bak så en fet stereoanläggning borde man kunna tränga in också.
Självklart kan den studsa med (jäklar vad det borde tära på dämparna).
Ska försöka pimpa till matchande uniformer med.

EDIT: 10 minuters slit ledde till detta,
M90h.
Vi som ska ligga på Södra Wadsbro, vad kommer vi få köra för fordon?
Hur är stämmningen mellan kompanierna på P4?
wallen88
Mar 7 2007, 21:59
Det enda som fattas på den bilden T-bone, är en Xzibit med onödigt mörk röst, samt en överglad amerikan som hoppar runt bilen samtidigt som den skriker "O my God" 342 gånger för mycket. Då hade Patgbn "Been officially Pimped".
I övrigt: Great work
QUOTE (wallen88 @ Mar 7 2007, 21:59 )

Det enda som fattas på den bilden T-bone, är en Xzibit med onödigt mörk röst, samt en överglad amerikan som hoppar runt bilen samtidigt som den skriker "O my God" 342 gånger för mycket. Då hade Patgbn "Been officially Pimped".
I övrigt: Great work

Hehe, ingen som sitter å något gammalt pansarobjekt man kan anmäla?:P
wallen88
Mar 7 2007, 22:05
QUOTE (Nestor @ Mar 7 2007, 16:31 )

Vi som ska ligga på Södra Wadsbro, vad kommer vi få köra för fordon?
Hur är stämmningen mellan kompanierna på P4?
http://www.p4.mil.se/article.php?id=13759Där har du dem.
wallen88
Mar 7 2007, 22:13
Vet iaf att jag skulle sitta klistrad framför "Pimp my Tank" varje torsdagseftermiddag.
Nu finns Wilska på P4s hemsida. Sjukt informativt.
http://www.p4.mil.se/article.php?id=16567
Felstavat till och med....det kan inte vara lätt.
QUOTE (Skoog @ Mar 8 2007, 13:59 )

Felstavat till och med....det kan inte vara lätt.
Hehe det märkte jag inte.
Det hade vart bättre att fortsätta att inte ha någonting alls uppe.
Lätt mekaniseratskyttekompani tycker jag låter en aning fel. Lätt mekaniserat skyttekompani på militäriska eller Lätt, mekaniserat skyttekompani på riktig svenska känns mer rätt.
I dessa särskrivningstider kanske det är lika bra att gå på offensivenmotalladessasärskrivare?
Skämtåsido. Wilska måste vara nya SSG, de är ju inte generösa med informationen iaf.
En annan kul grej är att du missa Wilska i din poll T-bone då halva tråden verkar vara inskrivna där.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.