QUOTE (martinator @ Jan 15 2007, 09:48 )

Nu till det viktigaste av allt, som ingen verkar ha nämt. Jag kan ha missat.
Betal först överklaga sedan.
Om du inte gör det behöver P-bolaget inte bemöda sig, dina brev kan gå rätt i sopen och din skuld till inkasso.
Tror tom det står i det finstilta på baksidan av boten.
/martinator
Det beror på hur säker man är i sin sak... Jag fick böter på min LASTBIL i en lastzon under arbetstid för att jag hade problem med en leverans till en kund... 11min hade tydligen P-lisan stått å kollat om jag var i närheten och TROTS att butiksägaren intill lastzonen sagt att jag förmodligen skulle va tebax rätt snart så skrevs det en bot på 700kr medan jag utförde mitt jobb... jag har inte ETT öre tålamod till övers för P-tanter/gubbar efter det! De gånger jag gjort bort mig å parkerat fel tidigare har jag haft överseende, muttrat lite o betalat. Men denna gång gav jag mig fan på att ALDRIG mer!
Klockan slog 8 enligt va som stod på boten att ringa till Polisen dagen efter, vi diskuterade en liten stund och han berättade EXAKT va som stod i lagboken gällande det hela.
För det första! Betala bara om du är osäker på att du kommer vinna! För vinner du så ere bara massa strul att få tillbaks dina pengar!
För det andra! Betala absolut inte om du är helt övertygad om att du kan vinna - dvs att boten är felaktigt utfärdad å liknande...
För det tredje! Har du INTE betalat och förlorar överklagan efter överklagan finns risken att ärendet hamnat hos Kronofogden, MEN så länge du överklagar så får iaf inte Kommun lisorna här i Sthlm överlämna ärendet till kronofogden. Det var det som polisen lärde mig iaf... VÄRRE är det dock med de privata (CarPark, Rationell P-service å liknande)
Lastbilen i min fråga står ju reggad på åkeriägaren, jag fick fullmakt från honom att föra mitt ärende. Jag betalade inte då det inte fanns en SUCK i världen att dem skulle få de där pengarna av mig! Jag hade inte gjort nåt fel...
å hade det vart 350-400kr hade man säkert muttrat lite å betalat men 700kr för att göra sitt jobb RÄTT, njae...
Skickade in min första överklagan där jag förklarar att jag hade en leverans och att det var anledningen till att jag inte befann mig vid bilen...
avslag! Dem hävdade att om jag själv erkänt i mitt brev att jag inte befann mig vid bilen, vilket skulle betyda att boten va giltig...
Skam den som ger sig när man inte gjort nåt fel!
Skickade in ett TRE A4 sidor långt brev med information om leveranser som kan ta längre tid pga strul med kunder, koder, telefoner, avemballering osv
samt utdrag ur lagboken som ska tolkas som att arbete i samband med lastbilen inte är samma sak som arbete VID lastbilen... RÄTT stor skillnad i mina ögon
Fick dessutom en skriftlig förklaring från både min åkeriägare och terminalasvarig för det gods jag hade kört ut om att min berättelse var korrekt...
GRANTED! 
Ahh...
Fine, dem funkar säkert skitbra i stan att böta idioter som parkerar för nära övergångsställen så vi lastbilschaffisar inte kommer runt hörnen utan att skrapa typ två-tre bilar på andra sidan vägen, eller när dem ringer på bärgare för nån idiot står med sin AMG-merca i min lastzon för att hans butik ligger breve...
MEN när man utför ett hederligt arbete för att dra in pengar så vill man knappast lägga ut nästan likamycket man får ut efter skatt per dag på att betala för att behöva jobba!
Tack till lapplisorna som gör ett BRA jobb inne i stan...
INTE TACK (skulle vilja säga nåt annat, men då skulle folk börja babbla om mognadsgrad osv så jag låter bli) till de lapplisorna som förstör för hederligt folk utanför innerstans murar...