QUOTE (martinator @ Jan 10 2007, 11:15 )

1. Personligen tycker jag inte sverige är skyldigt att betala. Mannen i fråga aggreade på eget initiativ, som legosoldat, utan sveriges medgivande eller vetskap. Låt vara att han innehar svensk medborgarskap, men det innebär inte att staten sverige är skyldig att stå till svars för sina medborgares allsköns jävla galenskaper.
2. Däremot tycker jag att den stat/utbrytarrepublik/krigsmakt/armé, kalla det vad man vill, under vars befäl/flagga Arklöv stred under är skyldig att betala, då det var i deras tjänst och under deras befäl övergreppen begicks.
/martinator
edit: tillägg
1. De allra flesta som döms för brott har begått dessa utan att staten godkänt handlingarna, så just det argumentet var lite lamt....
2. Kan tyckas men jag skulle utan att använda hela min fantasi gissa att HVO skulle påstå att "Mannen i fråga aggreade på eget initiativ, som legosoldat"
Må vara att det inte finns en juridisk skyldighet men det känns märkligt att inte betala ut skadestånd då en svensk domstol dömt honom för brott mot svensk lag. Skillnad hade varit om han dömts att betala skadestånd av den bosniska domstolen som ursprungligen dömde honom till över 10 år i fängelse för brotten. En dom som vid det tillfället inte dög för det svenska rättsamhället som i stället för att ompröva den bosniska domen tog det storsinta steget och släppte vår krigsförbrytare fri...