QUOTE (Agentorange67 @ Jan 8 2007, 01:59 )

QUOTE (imint @ Dec 31 2006, 18:04 )

QUOTE (J-Star @ Dec 31 2006, 17:06 )

Tja... det jag finner mest tveksamt är om det ens är tekniskt möjligt. Den sådan manöver kräver att 1) planet kan dumpa bränsle samt 2) att munstycket sitter så att jetstrålen kan tända bränslet. Draken had i alla fall inga sådana dumpmunstycken annat än om man lyckades få ut det genom fälltankarnas ventiler. Viggen och Gripen vet jag inte men jag tvivlar på det... har då inte sett något som antyder en sådan funktion.
/J
Du har helt rätt, det är inte tekniskt möjligt att göra det på vare sig Viggen eller Gripen...suck :(
Ser ingen vits med det på Viggen och Gripen eftersom båda har STOL (SHORT-TAKE-OFF and LANDING) fårmåga. Skillnaden är väl om en Boeing 747-400 ska nödlanda eftersom de är så tunga att från start om de tvingas nödlanda så måste de dumpa bränsle pga av sin egen tyngd.
Att ha en bränsledumpningskapacitet är främst en säkerhetsåtgärd vid IFE:r (In flight Emergencies). Jag kommer, lite off topic, ihåg en berättelse från en av andra värdskrigets främst personligheter, alkoholister och äss, Greg Boyington (MoH osv osv). Han nödlandade/karaschade en sönderskjuten maskin med bränsle rinnande utanpå skrovet och decimeterdjupt inne i kabinen. När räddningspersonlen kom fram satt han stel som en pinne i resterna av vraket med kritvitt ansikte och vilt flackande ögon som letade efter den första flamman....i munnen hade han satt en cigarett
Ser man till nutid är det de stora och tunga attackjaktplanen med stor tankkapacitet som står för det mesta av dumpningen. Som exempel kan man ta 48 TFW (Lakenheath, England) som under 2006 dumpade flygfotogen till ett värde av runt $111 000 ( $ 2.30/gallon). Får man ett tillräckligt elakt fel i anslutning till start eller relativt kort därefter så är dumpning det enda alternativet till att ligga i ett 2-4 timmars varv och bränna soppa för att få ner vikten och höja säkerhetsmarginalen.
Miljöproblem? Ja det kan det nog vara. Läser man i US Navys miljöpapper så är det mellan 0.6-2% procent av den totala volymen en maskin dumpar som når marken, resten förångas och sprids för vinden....någonstans
Min kära vänner foliehattarna, som när de inte jagar kondensstrimmor, tycker dock SJÄLVKLART något
"annat"De största dumparna av bränsle (och annan bråte såsom bomber och robotar) är US Navy:

Här sker det som synes vid landning, även vid normala tillstånd men där totalvikten är för hög för en säker landning. På bilderna är det F-14 (frid över katten) men den stora dumparboven är annars F-18A/C och var en av de stora anledningar till att skaffa Super Hornet som har en betydligt större bring back kapacitet.
Det skall vara möjligt att göra en dump and burn med F-14 (frid över katten), som har sitt munstycke mitt emellan sina motorer:

En annan anledning till att ha en hög dumpningskapacitet är när man är väldigt otörstig...

Här ser man tydligt F-18s två dumpmunstycken i aktion, på tryggt avstånd från motorerna, men enligt mycket trovärdiga källor så går det leka Zippo...om man tar i.
Det blir dock aldrig lika vackert som på en Vark: