Gjorde en tripp till nordöstra Oslo, mer specifikt den 95års jublierande Kjeller flyplats.
Det regnade istort sett hela vägen dit.
Det höll dock uppe första halvan av showen, men ljusförhållandena var mycket mindre bra och förhindrade ett antal av de som skulle visa upp sig från att närvara (däribland en SAR hkp...hmm)
De som genomförde sina shower hade överlag endera låghöjdsprogram eller flyga-fram-och-tillbaks-program. All credit till föraren till den jetdrivna RC modell som prövade höghöjdsprogram....POFF så försvann den in bland molnen ( basen låg då runt 250-300m). Publiken och speakern blev knäpptyst och alla började funder på vart den skulle komma ner. 15 långa sekunder senare kom den ner genom molnen igen en bit bort, inverterad men flygbar.
Under sista halvan regnade det större delen. Kameran var inte sporadiskt blöt utan det rann bokstavligen av den och Bigman, inte en indikation på fel mer än att sökaren blev klurig att se igenom stundtals. Bra grejer Nikon och Sigma!
Att få bilder med enastående skärpa osv går inte under de förhållandena
Lite bilder då. Anledningen till att jag åkte dit var för att jaga Mustang, men det var en del andra intressanta maskiner där. Sedan är det detta med norska överflygningar, de är förbannat nära publiklinjen, vilket kan ge bra bilder (om vädret tillåter):
En F-16 börjar rotera, det regnade rätt friskt här:

Det syns inte på bild här, men den kondensridåna som syns till vänster på bägge bilderna var enorm, ett antal hundra meter lång och runt 10m hög som värst..
Blåslampor syns bra i dåliga ljusförhållanden:

Sedan var det detta med flybyen, som utan tvekan är den värsta jag sett på en flygshow och man får nog knata iväg till Edwards eller någon dalgång i Wales för att klå den. Gråtande barn, tjutande billarm och en brandsoldat som trillade av taket.......det gick undan och observera vinkeln mot mig som fotograf. Så mycket har jag lärt mig att när ett annalkande flygplan ser ut som ett grått kondensstroboskop då går det j-vlarimig undan. F-16 får sällan någon kon, men strutarna kring luftintaget är coola med :

Men som Nelly Furtado säger ....all good things come to an end:

Annars var det en del andra som blev mer blöta, men var glada och vinkade ändå:

Norrmännen har intressanta reggningar, på Säve sprang jag på en UAV Safir...och på Kjeller finns det en Cub med Attityd:

Blev några hundra bilder Mustang med, kan visa några:

För att återknyta till Safirfolket så sprang jag på UAV folket, som låg framför mig i formationen över Säve. Lite lek ledde till bla det här (lite stor bild):
Så, som nybadad Norgefarare så undrar jag nu var bilderna från Såtenäs är och klaga INTE på vädret.