Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Officiell flygdagstråd 2007
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning, C The Swede > LUFT
Pages: 1, 2, 3
Danne
Dagens skörd blir lite Draken:

Blev ingen resa för mig idag, blivit lite för mycket denna veckan och kände ett visst vilobehov.
griffon
Lite bilder från Västerås i dag:

http://www.canit.se/~griffon/aviation/airp.../vst070527.html
rhdf
tjusiga bilder griffon
särskillt de med 3 vampire på samma bild smile.gif
Agentorange67
QUOTE (griffon @ May 27 2007, 19:05 ) *

Då var det Draken som dånade förbi över landet, kunde inte se planet men det lätt rätt mycket.
Två stycken var dom, riktningen ska ha varit SÖ (sydost). Kl.16.20
Låter Draken mycket i förhållande til Gripen?
Danne
Dagens tema från Västerås (Lördag) är WWII:

Jo nog f-n var det på tiden, en tom plats är nu fylld på ett enastående sätt.

Då jag hade fått stämpeln "går vart fan han vill" så kunde jag strosa var jag ville, Airside eller inte. Då jag själv vet hur det är att ha fotografer framför mig försökte jag ett flygplan/objekt bakom mig, i mitt fall oftast en DH Heron. Det blir nästan löjligt tacksamt att fota uttaxning med sådana rättigheter...man kollar iförväg var ljuset är bäst, positionerar sig och väntar

Dett är intressant , av någon anledning verkar svenska uppvisningsförare inte gilla att dippa vingen mot publiken. Det är ganska lätt att se när denna manöver kommer då planet ofta måste komma i en båge. Därför blev jag mycket glad så jag såg Mussen ta höjd från höger och bakom publiken för att sedan flyga med ovansidan blottad längs hela publiklinjen..

Målningen av Mustangen, som snart kommer reggas som SE-BIL (efter ägaren, ärevördiga Biltema) kommer med stor sannolikhet behålla den målning den nu har och inte få några stora reklamblaffor från Biltema, men eventuellt någon dekal.

Det var meningen att det skulle ha varit en 3grupp med Sk16, men tyvärr fick en förhinder...men en rote är bättre än inget.

Blankpolerat....

Landningsvarv
Danne
Flygdag imorgon lördag vid Örebro flygplats.
Schmutte
Någon som vet om det är planerat någon Airshow i Karlstad i år?

Sist var det 2001 och det var ju prat om att det kanske skulle vara det i år också?!
Danne
QUOTE (Schmutte @ Jun 2 2007, 00:19 ) *
Någon som vet om det är planerat någon Airshow i Karlstad i år?

Sist var det 2001 och det var ju prat om att det kanske skulle vara det i år också?!

8 September. Än så länge är Gripen,Draken, Lansen, Tunnan, J34 och B17 officiellt klara.
Honken
Ska det komma en Spitfire till en flygdag i Sverige detta året? Hörde från en annan källa att ett sådant plan surrat runt i Ljungbyhed förra veckan.
Danne
QUOTE (Honken @ Jun 2 2007, 10:13 ) *
Ska det komma en Spitfire till en flygdag i Sverige detta året? Hörde från en annan källa att ett sådant plan surrat runt i Ljungbyhed förra veckan.

Var det förra veckan så fanns det ingen Spitfire i Sverige, utan då var det nog den Mustang som visas i den här tråden (baserad i Ängelholm).

Om det var i mitten på denna veckan så kan det vara så att denne person såg en Supermarine Spitfire LF Mk XVIe, då Biltema, som köpt och flyger med Mustangen från Ängelholm även köpt och flugit över denna Spitfire från Duxford till Ängelholm. MYCKET bra intyiativ och Maj månad i år blev troligen den roligaste som flygtoksverige haft....ever, en Spit och en Stang permanent baserade i Sverige banan_rock.gif banan_rock.gif

Så pillra iväg och köp grejer på Biltema.

När Spiten kan börja visas beror på LFV och deras pappersexercis. Sedan är det ju så att för tillfället är det endast en pilot till bägge maskinerna, när och om det skolas in en till så kan det bli en rote från himlen....

Kommer snart med bilder från Örebros flygdag idag, där Mustangen förgyllde tillvaron.
Honken
Källan sade att de flög relativt samtidigt så då måste det vara teflonminnesvarning på tidpunkten han såg den smile.gif

Nu har Biltema gjort sig förtjänta att jag köper mina torkarblad där nuförtiden alltså happy.gif
Danne
Örebro Flygdag, 2 juni 2007.

Vackert men blåsigt väder. I och med publiken placering och banans sträckning kluriga ljusförhållanden.

Strukna:

- B17, fortfarande markbunden
- DC-3
- Diverse lätt bös som inte gillar vind.

Höjdpunkter:

-Sukhoiens start inifrån publiken för att sedan starta längs taxibanan ( se bild på rotering nedan)
-Att Mussen trots dåligt väder nere i Ängelholm mullrade upp till Örebro.
-Roteflygningen av Sk 16 är tightare och snyggare än någonsin.

Spridda bilder:

När det inte går så väldans fort får farbror fotograf mecka lite så det går lite fortare, rent visuellt iaf. Dock...autoexperten i all ära....andra företag i branschen har större och ädlare leksaker..

Vart jag än mig i sverige vänder...någon mig ett gäng safirer sänder.....Fa/Kapten och BJK...here´s for you, Affe i högform:

Dagens va i h-vete:

Enda jeten för dagen:

Hade det jobbigt i blåsten, men en fin och stundtals aggresiv (ja, på Tiger moth vis) flygning

Lite humor....men ändå passande för vad jag snart kommer skriva på annat forum:

Danne
För de som inte satt sig i bilen och åkt den rent ut sagt jävulska vägen till Stavanger och sola Flystation så sänder NRK webtv från flygdagen där idag från klockan 1200: Länk till NRK Rogaland

Blir väl någon sorts sammandrag av förmiddagen show och live från huvudprogrammet (även om jag inte har en blek):

Vad ni eventuellt kommer få se:

6xF5-E "Patrouille Suisse"
4xZlin 42
3xF-5 Freedom fighter "Eye of the Tiger"
3xDC3
2xF-16, RNoAF
2xHawker Hunter
Aero L29 Dolphin
Army Cub
Auster
Bleriot XI
Boeing 737
C130 Hercules
Catalina PBY 5A
Cessna L-19 Birddog
Cornell
Extra 230
Extra 300
Fallskjermhopping
Grumman G164 m/Wingwalking
Harvard
JAS39 Gripen
Modellfly
Motorisert paraglider
Mikrofly
P51 Mustang
Pitts PYTHON
Rans S9 Chaos
Saab Safir
Tiger Moth
Tummelisa
Vampire
Westland SeaKing
YAK 52
w.a.p.e.
Ska du till Ålborg Danne?
Danne
Det tror jag inte.
BJK
@Danne: En Affe i högform och i kombination med en mullrande SK50, ja det kan man få ståpäls av som Gunde skulle ha sagt! smile.gif
Vildmannen
Flygdag i Vilhelmina i Lappland 16/6
http://www.vilhelmina.se/homepage_vilhelmi...g.16-6-2007.pdf
RaVeN
QUOTE (RaVeN @ May 19 2007, 23:08 ) *
Flygetsdag Falmark skellefteå flygplats 9-10 Juni.

Skellefteå Air Show 2007 International
En riktig höjdare för alla flygintresserade. Norska, finska, tyska och svenska flygvapnet visar upp sig och Jan Emilsson uppvisningsflyger sin Sukhoi SU-26M.

Hmm Norska och Finska flygvapnet var inte på plats men Tyskland hade Tornado men ingen uppvisningspilot så planet stog endast på marken :( och de kunde inte åka hem förrän på måndag för flygbasen är inte öppen på söndagar ohmy.gif.
Men: Jas 39 Gripen, JA 35 draken, J 32 Lansen, Sk 60 + flera olika typer av propellerplan Mustang, Sukhoi SU-26 m.m.

Tycker Lansen var nästan bäst men Tornadon var också trevlig att uppleva nu när dom åkte i morse efter lite överflygningar smile.gif
kerran
Just nu håller världens kanske största flygmässa på....Paris Air Show

Är det någon på forumet som är där eller varit där tidigare?

Deltar Gripen i årets flygprogram?
OM, vilken version? A/B eller C/D?

Har läst att bland annat Boeing F/A-18 Super Hornet, Eurofighter och Rafale genomför avancerade uppvisningar för det stora publikmassan.
Danne
QUOTE (kerran @ Jun 21 2007, 11:55 ) *
Är det någon på forumet som är där eller varit där tidigare?

Ja och ja

QUOTE (kerran @ Jun 21 2007, 11:55 ) *
Deltar Gripen i årets flygprogram?
OM, vilken version? A/B eller C/D?

Nej, bara airfixversionen
kerran
Danne.

Hur var uppsningarna som Rafale, Eurofighter och Superhornet genomförde?

Var de mer avancerade än det vad Flygvapnets uppvisningar med Gripen vanligtvis är på flygdagarna i Sverige?
Erik_G
QUOTE (Danne @ Jun 24 2007, 20:49 ) *
Nej, bara airfixversionen

Det är väl iallafall inte så illa.. Kunde ju ha varit den gamla revellversionen, som knappt hade nåt rätt.. Airfix/Italeri-byggsatsen är ju iallafall lik en Gripen, även om detaljer och panellinjer är minst sagt grova.

/Modellnörden

PS jag fattar att Danne syftar på SAAB's 1:1 plastmodell... biggrin.gif
Danne
Kerran:

Jag tycker Gripens uppvisning är relativt vacker, men saknar väl aggressiviteten och publikvänligheten (topside view är faktiskt kul ibland) i programmet hos några av displayförarna. Detta är dock ett medvetet val från FVs sida då flygplanet skall "visas i standardutförande, med balkarna på plats så att skattebetalarna får se sin maskin i realisitiskt utförande". När sedan holländarna sedan visar upp sin J-055 (F-16 MLU) och flyger skiten ur den så fick jag intrycket att den talades ner av den svenska FV speaker som var på plats just för att de "fuskade" (borttagna balkar, förutom vingtippditona som bär smokewinders). Detta smakar lite illa i min mun då jag själv är där för uppvisning då det ändå inte går att visa på en show hur bra Gripen är på att träffa en bunker med en GBU iaf inte utan att skapa viss uppståndelse.

Det skall dock sägas att Fvs displayförare vunnit priser utomlands med sina program.

Det JAG tycker man kan se hos utländska uppvisningar är att de oftare visar upp maskinen i fotovänliga poser, tex dedication pass av USAFs F-15/F-16/F-22

F-15C dedication pass

EDIT: Lägger till en dedication pass av F-22 där den öppnar en kondensfabrik: Raptor

Denna manöver är extremt tacksam som fotograf då man ser upplägget tidigt då föraren kurvar in (åt vänster på filmen ovan) för att kunna hålla ovansidan riktad mot publiken hela vägen förbi uppvisningsområdet.

Det är jäkligt kul att Biltemas showprogram med Mustangen (troligen med Spitfiren med) har denna manöver som introduktion...men då är herrn i cockpit rutinerad som ingen annan och skolad på typen på andra sidan pölen.

Nu är det bara två veckor kvar till mina lilla julafton......först 4 dagar på min favvoenhets hemmabas:

.....sedan 2 dagars show på RAF Fairford och RIAT 2007.

banan_rock.gif
Erik_G
QUOTE (Danne @ Jun 27 2007, 14:45 ) *
Nu är det bara två veckor kvar till mina lilla julafton......först 4 dagar på min favvoenhets hemmabas:

Jag är inte alls avundsjuk.. usch vad det bullrar på de där uppvisningarna. Så regnar det garanterat också..
Malajn.gif

/E
Danne
QUOTE (Erik_G @ Jun 27 2007, 15:11 ) *
QUOTE (Danne @ Jun 27 2007, 14:45 ) *

Jag är inte alls avundsjuk.. usch vad det bullrar på de där uppvisningarna. Så regnar det garanterat också..
Malajn.gif

/E

Minns att du vägrade att följa med till Dala Järna ända tills det blev klart att LN:s Strike Eagles inte kunde närvara rolleyes.gif

Tur att du slipper denna gången med nu då då just mörkgråa örnar lära vara högt och lågt, både i nästet och på Fairford.

INTE för Erik
Erik_G
QUOTE (Danne @ Jun 27 2007, 15:32 ) *
Minns att du vägrade att följa med till Dala Järna ända tills det blev klart att LN:s Strike Eagles inte kunde närvara rolleyes.gif

Tur att du slipper denna gången med nu då då just mörkgråa örnar lära vara högt och lågt, både i nästet och på Fairford.

INTE för Erik

Ja, usch.. ljudet från efterbrännande jetmotorer, eller varför inte det jobbiga tjutet från RR-konstruerade V-12or går ju rätt ner i magen, och med min svaga mage kan det säkert vara farligt.
Någon borde skruva fast en riktigt bra ljuddämpare på alla Mustanger och Spitfires..

Jag skulle absolut aldrig vilja stå där bilden i länken ovan är tagen, och jag skulle absolut inte vilja ta liknande bilder själv. Slita på slutaren till ingen nytta..

/E som aldrig ljuger...
w.a.p.e.
Ingen F-22 i år på RIAT??
Danne
QUOTE (w.a.p.e. @ Jun 27 2007, 16:53 ) *
Ingen F-22 i år på RIAT??

Nej, en atlantresa med efterföljande uppvisningar (som i så fall skulle ha blivit Le Bourget och Fairford) skulle ta för många möjliga träningsflygningar i USA i anspråk för att det skulle vara försvarbart.

Farnborough+ RIAT 2008 låter rimligt, då slipper de Paris också.
Robbis
Det ska visst vara något på helikopterflottiljen den 5 sept Flottiljdag(vet inte om det är något för allmänheten) samt även 22 sept då det är garnisonensdag på hkpflj.
Hittade detta på team vingarnas hemsida
http://www.rekryc.mil.se/article.php?id=13177
Danne
Royal International Tattoo, RAf Fairford, 14 -15 juli.

320 maskiner från 24 länder.

Börjar med ett blandinlägg så kan jag gå in lite på de olika displayerna senare.

Vädret var lite sisådär, men bättre än förutspått. Det hjälper dock att ha solen i ryggen under nästan hela dagen.

Bäst:

- Chinook, en sjuhelvetes show som inte borde gå att göra
- B-1B, kanske inte så avancerad show, men vem bryr sig.....ljudet
- F-15E, utseende i kombination med rå kraft
- F-117, Tack och hej Nighthawk. Sista gången i Europa
- RAF Role Demo. Pyroteknik och pedagogik funkar

Sämst:

- Mi-24 Hind. Alla föraningar och tidigare erfarenheter slog in......men den kom upp i alla fall, sjävklart genom att rulla
- Lite för många skolflygplan på eftermiddagen

Mest udda:

- Su 30. Ingen direkt uppvisning men kul at få se lite blå ebk
- Boeing 747. Solodisplay med 747 är lite speciellt, inte så stressigt.

På det stora hela, störst bäst och vackrast? Svårt att säga, men ännu svårare att finna något som kommer i närheten.

GrodanBoll
Jag har hört rykten om att en mock-up av PAK-FA kommer ställas ut på MAKS 2007. Någon som kan bekräfta eller dementera detta?
Danne
RIAT 2007 Fairford, episod 2:

F-15E

Observera markfrigången längst bak...han höll denna aerodynamiska bromsposition i runt 1200-1500m, jäkligt intressant att se.....allt behöver inte innehålla EBK för att imponera.
Danne
Del 3, Brittiskt från WWII (Lancaster överhoppad)

Ljudet...... en Merlin och tre Griffons... wub.gif
Skuggan
nu vet jag vart jag vill åka på semester....
2009 eller 2010 låter nog bra biggrin.gif

Danne, vad kostar biljetter och allt sånt till RIAT?
inkl övernattningar mm (mat och fickpengar ej inräknat) biggrin.gif
Isgubbe
Det lär bli MAKS 2007 i närtid för min del. Får se om jag får tillfälle att fota något om man får någon fri tid där mellan vodkaskålandet. brow.gif
cf112
@Danne

Fantastiskt fina bilder som vanligt. Alla som provat fotografera rörelse i luften på avstånd vet hur trickigt det är.
Danne
QUOTE (Skuggan @ Jul 22 2007, 22:27 ) *
nu vet jag vart jag vill åka på semester....
2009 eller 2010 låter nog bra biggrin.gif

Danne, vad kostar biljetter och allt sånt till RIAT?
inkl övernattningar mm (mat och fickpengar ej inräknat) biggrin.gif

Biljetter: Officiella sidan

I mitt fall, entrébiljett samt biljett till Public Grandstand. Lördag och söndag.

Hotell slår hej vilt, att få tag på boende efter ..tja...maj blir komplicerat. Det dyker upp avbokningar men är generellt fullt efter detta datum. Jag ser få eller inga alternativ till att bo i Swindon eller annan närbelägen stad. Anledningen till detta är enkel:

Jag gick upp 0545, åt frukost 0600 och gick in i taxin 0630. Första direktbussen från Swindon till Fairford går 0700 ( 5 pund tor) och var innanför säkkontrollen (MP-7 viftande polizei) 0735 och kvitterat ut min grandstandbiljett runt 0755 (först dit får bästa biljetterna, alltså översta raden).

Kille 2 tog bilen och och var utanför Swindon 0820. Det tog honom, 3 timmar att ta sig in till en parkering och sedan 55min att ta sig igenom Säkkontroll.

Kille 3 bodde i london och tog tåget till Swindon. Framme i Swindon klockan 0930 för att sedan få vänta i 50min för buss och sedan lika länge i säkkontrollen.

T-i-d-i-g-t= perfekt Mindre tidigt= Dåligt till katastrof

Displayerna pågår från 0930- 1800, med vissa förskjutningar.
Skuggan
bäst att haka på nån som varit där tidigare då....
Magnus
För er som har vägarna förbi Karlstads flygplats den 8:e september kan jag tipsa om Karlstad Air Show. Bland annat utlovas Draken och Tunnan.
w.a.p.e.
Husbil (med cyklar) är ett mycket bra val för RIAT, man kan köpa en liten åkerlapp att parkera på för dyra pund ganska nära flygfältet. Är man där i tid så kan man se ankommande flyg och genrep under senveckan.

Danne, härliga bilder, mkt feta Spitfires!
Danne
QUOTE (Magnus @ Jul 24 2007, 00:17 ) *
För er som har vägarna förbi Karlstads flygplats den 8:e september kan jag tipsa om Karlstad Air Show. Bland annat utlovas Draken och Tunnan.

Jo dit kommer man antagligen cykla, men vi får se, tror solen kommer bli otrevlig där...

Några som däremot slår på stora trumman är Rygge i Norge:

Gamlingar:
Me 109 (nåja en Hispano B, men ändå..länge sedan sist)
Spitfire (Biltema)
P-51D (Tror det är Old Crow)
Harvard
DC-3
Bleriot XI ( Mikael C)
Fairchild PT-19
Bûcker Jungmann
Tiger Moth

och..

Safir rolleyes.gif

Mittemellan:

Vampire
Tunnan
Hunter
L-29 Delfin

Moderna:
A-109 (Belgien)
Pilatus trainer (PC-7 eller 9, Belgien)
F-16 (Norge, taktisk uppvisning med LV och pyroteknik)
F-16 (Holland, den oöverträffat målade J-055)
F-16 (Belgien)
JAS 39
Eurofighter Typhoon (Tyskland)

De två senare är självklart där av en enledning.....hoppas något har hänt med displayen av Gripen, för flyger tyskarna som Spanjorerna och Britterna gjorde på Fairford kommer det gå undan...

Statisk:

E-3 AWACS
F-4 Phantom
Rafale
F-16 (Turkiet)
F-5
EH-101
Mirage (vet ej variant)

osv osv

Riktigt riktigt imponerande...
Robbis
Hej Danne!

Vet du om det finns någon hemsida om denna ovannämnda flygdag i Norge??

Robban
Danne
QUOTE (Robbis @ Jul 24 2007, 16:28 ) *
Hej Danne!

Robban

Självklart, lite dumt att inte slänga in den och datumet (25-26 Aug)

Rygge Airshow 2007
Maverick
QUOTE (Danne @ Jul 24 2007, 15:43 ) *
Hej Danne!

Robban

Rygge Airshow 2007

45 minuter från Oslo?? hur långt från Strömstad då??
Danne
RIAT 2007 Del 4 "Battle of the Tyhoons"

Från början såg de rätt lika ut....en spansk och en brittisk

Men den ene gillade att bränna ebk runt runt (med eller utan ställ), medan den andre hade ett ursnyggt sätt att rolla in i varje sväng och sedan köra full spätta fram och tillbaka framför publiken:

Det var en jämn fight ända tills spanjoren bröt mot den europeiska uppvisningsregeln "visa aldrig översidan av maskinen mot publiken". Britten blev chockad och började cirkla:

Britten gav upp och landade:

Spanjoren följde kaxig efter, stoppsladdade på rullbanan och började vifta med canarder och luftbromsar:

Britterna hade då redan försvunnit i en av tyska Heeresfliegers 53or, för dagen något ommärkt och med relativt stora mängder alkohol inuti:

Skämt åsido, det är ena rejäla kraftpaket bak i de där maskinerna...Eurojet motorerna var något som imponerade starkt på mig. Förutom att de lyser som strålkastare ger de Typhoon fenomenala prestanda i vertikalen och möjlighet att snabbt får upp farten efter kraftiga svängar....bra displaymaskin.
Robbis
det låter spännande.
får se om det finns möjlighet att åka dit.
Har precis börjat att jobba igen efter semestern och är iofs ledig den helgen.... men det är ju en bit att köra wacko.gif
Reckie
Hoppas det är okej att ställa en fotofråga i denna tråden?

Har ni några tips på hur man bör ställa in kamera vid flygplansfotografering? Antar att man bör överexponera en aning för att undvika att flygplanen blir mörka? Hur gör ni?
Isgubbe
QUOTE (Reckie @ Jul 26 2007, 18:56 ) *
Hoppas det är okej att ställa en fotofråga i denna tråden?

Har ni några tips på hur man bör ställa in kamera vid flygplansfotografering? Antar att man bör överexponera en aning för att undvika att flygplanen blir mörka? Hur gör ni?

Hej Reckie,
Det finns en speciell tråd om just fototeknik här Länk där finns det tips och tekniktips samlat. Jag tror din fråga passar bättre där.
Danne
RIAT Fairford 2007, Del 4: Mi-24 Hind och Blue Eagles Lynx

Hindens uppvisning var inte inte imponerande på något sätt, men det var roligt att se den i luften och den ser iaf elak ut när den rullat upp i luften:

Att den ena dagen gick upp i anslutning till den brittiska Chinooken var elakt och något som Tjeckerna sedan var lite bittra över när man pratade med dem.

Britterna hade två displayteam där Lynx var stjärnan. Den ena var Blue Eagles, som med Lynx och Gazelle bjöd på formationsflygning (Gazelle) och avancerad dito (Lynx):

Lynxen visade både loopar, tunnelroll (en i riktning mot publiken, i vilket moment den sista bilden är tagen) och en nästan rak roll samt ett antal bakåtflippar.
larsev
QUOTE (Maverick @ Jul 24 2007, 20:14 ) *
QUOTE (Danne @ Jul 24 2007, 15:43 ) *
Hej Danne!

Robban

Rygge Airshow 2007

45 minuter från Oslo?? hur långt från Strömstad då??

Ungefär lika långt cool.gif
Tyvärr är man upptagen den helgen med stabstjänst banghead.gif HV.gif HV.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.