Help - Search - Members - Calendar
Full Version: Officiell flygdagstråd 2007
SoldF.com Forum > Materielverket - Vapen, Materiel, Fordon och Utrustning > LUFT
Pages: 1, 2, 3
BJK
Har vi några skojiga flygdagar i Sverige under 2007 då?
I maj ska det i alla fall tydligen bli något europeiskt fly in för SK50 Saab Safir på Säve i Göteborg (ev i kombination med något om gamla F9 säger ryktena).
Erik_G
Så, nu har vi en flygdagstråd för 2007 också.

/E
Danne
QUOTE (Erik_G @ Dec 30 2006, 13:45 ) *
Så, nu har vi en flygdagstråd för 2007 också.

/E

Men, jag...ville ju börja. angry.gif :P

Jaja, 2007 är väl ännu tämligen diffust. Med största sannolikhet är Västerås först ut av de lite större händelserna i och med sin sedvanliga roll out i slutet av maj.

Det SFF ännu lagt upp är det här: Flygdagar 2007

De som är med där är främst de årligt fasta (tex Västerås och Örebro) och de som man vet sedan tidigare ( Le Bourget osv).

Flygdagsrykten/Planeringsstadie:

- Saab 70 år, Linköping, sommar-höst (om något)
- Halmstad 700 år, sensommar
- Karlstad, sensommar

Vad FM har planerat, om något, vet jag inte mer än så kallade öppet hus: F17 någongång i april och F7 i maj.
Skuggan
pga avstånd osv lär väl F7 bli det enda jag besöker....
oavsett hur stort det är...

skall försöka skaffa en lämplig glugg till kameran tills dess också
förslag?

har en Nikon D50

ändrar lite....
brännebrona ligger ju i rätt härad också....
Erik_G
QUOTE (Skuggan @ Dec 31 2006, 00:31 ) *
förslag?

Nåt svindyrt.. Jag är väldigt nöjd med mitt 70-200 vr med 1,7x teleconverter. Visst skulle man vilja ha ännu längre brännvidd, men samtidigt är det bra att kunna zooma ut lite ibland också.

Nikons 200-400 f/4,0 känns rent spontant som om den skulle vara alldeles perfekt för flygdagsfoto. Så har du 60-70 lakan över så.. why not.

Som andra-objektiv skulle jag tro att kitobjektivet duger hyfsat bra. Kanske en fisheye för lite spännande cockpitfoto (I know I want one), eller iallafall ett kraftigt vidvinkel för de tillfällena man vill plåta den statiska displayen men inte kan backa tillräckligt.

På F7 i somras hade jag mitt 18-70, kitobjektivet till D70 och mitt relativt billiga 70-300, och det funkade faktiskt bra det med, även om man får vara beredd att missa några bilder pga den långsamma autofokusen.

Vad du vill ha, för foton av flyguppvisningen är iallafall en brännvidd från minst 200mm och uppåt. Gärna 300+ (har ju 340mm med telekonvertern). På Dala Järna fanns det tillfällen då en brännvidd på 200mm funkade bra, men det var ju delvis för att man kom så pass nära, jämfört med F7.

Danne kör ju med ett Sigma 50-500, och jävlar i min låda, jag skulle inte vilja köra det handhållet en hel dag, eller vad säger du Danne? Din vänsterarm måste vara rätt hård vid det här laget? Men 500mm brännvidd ger riktigt trevliga närbilder. Någon som svor på Dala Järna att han inte han zooma ut tillräckligt när det kom in en F-16 på lågan.. biggrin.gif

/E
Skuggan
ja jusst det.... svindyrt sade du.....

näe, billigt får det vara......
eller så får jag nöja mig med static....
Danne
QUOTE (Erik_G @ Dec 31 2006, 00:55 ) *
QUOTE (Skuggan @ Dec 31 2006, 00:31 ) *

förslag?

Nåt svindyrt.. Jag är väldigt nöjd med mitt 70-200 vr med 1,7x teleconverter. Visst skulle man vilja ha ännu .

Danne kör ju med ett Sigma 50-500, och jävlar i min låda, jag skulle inte vilja köra det handhållet en hel dag, eller vad säger du Danne? Din vänsterarm måste vara rätt hård vid det här laget? Men 500mm brännvidd ger riktigt trevliga närbilder. Någon som svor på Dala Järna att han inte han zooma ut tillräckligt när det kom in en F-16 på lågan.. biggrin.gif

/E

70-200 F2.8 är väldigt fint. Lite billigare är 80-200 F2.8, bra skärpa och bättre än hyfsad autofokus, men ingen VR. 80-200an finns i flera generationer den sista är den här: 80-200 Det priset är bra.

Men...dreggel...har du pengar och en liten dragtraktor så...Big gun

Angående Bigman så är den inte rolig första gångerna, varken skakmässigt eller rent fysiskt. Dock lär man sig och ett stativ att ha som avlastning när tillfälle ges.

Angående F-16 incidenten så blev jag lurad där ja...men som tur var så gjorde han om det två gånger till dribble.gif

Denna bild togs alltså inte under 2007 säsongen utan under mörk himmel vid Dala Järna 2006. Eftersom det är nästan en hel dag kvar av 2006 säsongen så...
kerran
J'Kla synd att det inte blir någon flygdag i Zeltweg Österrike sommaren 2007 sad.gif

En kvalificerad gissning att det i Sverige blir ungefär som sommaren 2005.
Flygvapnet hade ingen egen flygdag 2005 utan flög runt i riket och gästade lokala flygdagar med J32 Lansen och JAS 39 A Gripen.

Blir det några stora militära flygdagar i USA under 2007 som ni redan nu kan rekommendera?
tinhead
Svaga rykten om F21 inför 2007, kanske troligt då dom inte haft något sen 2003?
kerran
Roligt vore om flygvapnet arrangerade en stor flygdag på gamla F16 istället.
Då har man chans att locka många besökare...och man gör det enkelt för utländska besökare att hitta dit.

Senaste flygdagen på F16 fältet blev den mest välbesökta i flygvapnets historia?
På 2 dagar var det väl närmare 200 000 besökare..

Det internationella inslaget på denna var också mycket mycket bra, kanske också det det största i FV historia. Swiss Air Force med sitt uppvisningsteam som spakar F-5...gjorde ett kanonprogram och F-18, F-16, Tornado, Harrier, Jaguar, Mirage 2000...flög väl alla fina individuella uppvisningar på denna trevliga flygdag.
odenmedic
QUOTE (kerran @ Dec 31 2006, 07:14 ) *
Blir det några stora militära flygdagar i USA under 2007 som ni redan nu kan rekommendera?

Kolla denna sa kan du planera din jorden runt resa :P
Danne
En kort Heads up:

Örebros flygdag den 6 juni verkar nu vara tillbakaflyttad till onsdagen den 17 maj.

Finns även rykten att vi inom kort kommer ha en svenskbaserad Mustang igen, vilket skulle vara suveränt då Den Gamla Kråkan inte gör särskilt många uppträdanden i Sverige.
BJK
Flygdag en onsdag? Även om det är Norges nationaldag...... cool.gif

Vidare så kan jag spä på med att det blir lite arrangemang i Göteborg på Säve helgen den 4-6/5 då det är bl a Safirträff och annat flygandes där. smile.gif

Kommer antagligen mer info på http://www.aeroseum.se vad det lider misstänker jag.
Skuggan
om nån skulle passera skaraborg påväg till nån flygdag så skulle det vara uppskattat om man kunde få lifta....
har fixat ett telezoom som jag tycker känns hyfsad nu....

ett Sigma 70-300 F4-5,6 DG APO Macro

inte det billigaste i klassen men inte heller det dyraste...
har dock inte hunnit testa det "på riktigt" än...
tror ni det räcker för flyguppvisningar?
låg inom mina budgetramar (men det var fan på gränsen, nu får jag spara några månader igen innan nästa inköp)
Danielsson
Är det något planerat på F-17 iår?
MtrlC
QUOTE (kerran @ Dec 31 2006, 14:56 ) *
Roligt vore om flygvapnet arrangerade en stor flygdag på gamla F16 istället.
Då har man chans att locka många besökare...och man gör det enkelt för utländska besökare att hitta dit.

Senaste flygdagen på F16 fältet blev den mest välbesökta i flygvapnets historia?
På 2 dagar var det väl närmare 200 000 besökare..

Ja jösses vad folk det var då, och riktigt bra väder med. Tror faktiskt det var någon som strök med pga värmen.
bomben77
QUOTE (Danielsson @ Feb 28 2007, 18:57 ) *
Är det något planerat på F-17 iår?

Det verkar inte som att det kommer bli nåt på F17 i år, ingen officiell flygdag iallafall. Däremot kommer det säkert bli en anhörigdag eller "flottiljdag". Om nån vet när den inträffar så vill jag gärna bli informerad, vill komma ner med ett par lumparkompisar och uppleva gamla lumparminnen...
BJK
QUOTE (BJK @ Feb 11 2007, 17:09 ) *
Flygdag en onsdag? Även om det är Norges nationaldag...... cool.gif

Vidare så kan jag spä på med att det blir lite arrangemang i Göteborg på Säve helgen den 4-6/5 då det är bl a Safirträff och annat flygandes där. smile.gif

Kommer antagligen mer info på http://www.aeroseum.se vad det lider misstänker jag.

6/5 är det en hel del flyg på Säve, så spana in ovanstående länk för mer info! smile.gif
w.a.p.e.
Hej, Någon som har koll på F7´s flygdag den 13/5, inget program släppt än!

Mvh
"va, ska man släppa kilarna!?"
Danne
QUOTE (w.a.p.e. @ May 4 2007, 08:41 ) *

Mvh

Om de håller sig till vad som finns på flottiljen är väl Gripen och Hercules samt Västgöta Veteranflygförenings kärror de som kommer luftas.

Tror jag åker över gränsen till Kjeller på flygdag den söndagen istället.

Det som är kul är att från och med kommande helg så är det flygdagar stackade på hög framöver. Roligast är att det finns en "ny" Mustang på svensk mark. Hade hoppats på att någon arrangör hade bjudit in utländska maskiner, men det verkar bli sparsamt med det....
Danne
Gjorde en blixutryckning till Säve på söndagen, som visade sig upp sig ett göteborgskt härligt väder med sol och värme. mellow.gif

Nåja

Anledningen till att jag rullade dit var att fota en svenska klassiker, som för dagen hade samlats i en ansenlig numerär:

Färgen må ha tappat en del i lyster

Men längst fram sitter en glad 6:a:

Det som skiljde sig från mina tidigare flygdagsträffar med Safirer, var min placering:

Det visade sig att det troligen var samma maskin och kanske samma pilot som jag flög Safir sist med...för drygt 10 år sedan.

Dock var checklistan samma:

Efter att ha väntat på vår tur i kön (i en formation på 3*3 + 2 Safirer) sker sista kontrollerna före vi rullar ut på banan.

Där vi väntade på att de två 3-grupperna framför oss började rulla:

För att sedan rotera i formation med vår gruppledare:

Sedan började jakten på att få ihop grupperna, med 200m mellan varje grupp och i fallande höjd, för att när detta såg bra ut passera över Säve flygplats till publikens jubel.

Detta var något nytt för mig, som aldrig varit i någon formation större än 4-grupp. Det skall även sägas att många i formationen också saknade rutin på detta men slutresultatet blev ändå enligt mig imponerande. som brukligt sattes de minst erfarna som gruppledare med två mer rutinerade piloter på bägges sidorna ( med den svårare uppgiften att hålla position)

På grupps andra kant fanns en Halmstad Safir:

SLUT DEL 1
Danne
SÄVE DEL 2

En till på den gula Halmstadaren:

som gruppledare hade vi den antennprydda SE-LYH:

Formationen tätade ihop sig och jag passade på att njuta av Sveriges framsida "De eeeela gött väder!":

En ensam Safir utgjorde Formationsführer och for som en skottspole fram och tillbaka och ropade order över radion för maskinerna att rätta sig efter:

Nu började vår kära SE-LYh fatta tycke för gruppen framför och de 200metrarna blev....lite mindre och höjdskillnaden...ännu mindre. Detta ledde till att fotografen tyckte det blev lite gropigt. Kanske inte flyga-in-med-en-L159-i-waken-av-en-Beluga turbulens, men otrevligt när man stirrar genom en sökare under en längre tid.

Det är då man trycker på den allsmäktiga knappen bredvid "landställ låst ute" indikatorn och får som feedback en uppfälld flärp fram frontrutan. *iiiiiiiii-paaaaa*

Observera den lite skrämmande beteckningen på den norska Safiren (gula) ovan.....hmmm.

Höjdpunkten kom dock ganska snart, när formationen med 11 ädelstenar mullrade in över Säve:

Har lite mer bilder på övriga saker i luften, men det får bli senare.

Egen lärdom från dagen: Om man är trött och hängig efter en skum dag som började 0445 följt av 30+mil bil till gbg och sedan fnutta runt där så finns det lösningar. Tycker man att man börjar bli en trafikfara och nedkörda fönster inte längre hjälper:

Testa Riesen choklad spetsad med peri peri krydda (tillhandahavd av glada men frusna tekniker från Sydafrikanska FV). ALL sömnighet försvinner och man får VTOL prestanda*

*: Vissa andra problem uppstår som inte är förenliga med övrig trafik, egen hälsa och dito svettkörtlar.
Fa/Kapten
QUOTE (Danne @ May 8 2007, 23:37 ) *
Egen lärdom från dagen: Om man är trött och hängig efter en skum dag som började 0445 följt av 30+mil bil till gbg och sedan fnutta runt där så finns det lösningar. Tycker man att man börjar bli en trafikfara och nedkörda fönster inte längre hjälper:

Testa Riesen choklad spetsad med peri peri krydda (tillhandahavd av glada men frusna tekniker från Sydafrikanska FV). ALL sömnighet försvinner och man får VTOL prestanda*

*: Vissa andra problem uppstår som inte är förenliga med övrig trafik, egen hälsa och dito svettkörtlar.

Du...den var inte så dum den där peri peri kryddan.....
Själv fick jag sitta bak och halvsova till Bjk och Lasses tjatter på intercom´en........*gäsp* biggrin.gif
Erik_G
Verkar som du hade en bra dag. Tur att jag inte kunde följa med, det hade varit så surt att bli kvarlämnad på marken. biggrin.gif

/E
BJK
QUOTE (Fa/Kapten @ May 9 2007, 08:49 ) *
QUOTE (Danne @ May 8 2007, 23:37 ) *

Du...den var inte så dum den där peri peri kryddan.....
Själv fick jag sitta bak och halvsova till Bjk och Lasses tjatter på intercom´en........*gäsp* biggrin.gif

Vadå tjatter, navigera kallas det...... ;)

Kanonfina bilder av en duktig fotograf!! clap.gif
koenigsegg88
http://www.f7.mil.se/article.php?id=16607

Flottiljens dag på F7 Såtenäs går av stapeln den 13 maj 2007 och är en dag där hela Såtenäs garnison ges möjlighet att visa upp sig och sin verksamhet för besökare. Flottiljvakten kommer att vara öppen från klockan 09.00 till 16.00.

Flyguppvisningar:
JAs 39 Gripen, J32 Lansen, J28 Vampire, J34 Hawker Hunter, J29 Tunnan samt flygdemonstration med HKP10 Super Puma.

Markutställning:
JAS 39 Gripen, SK60, J32 Lansen, C-130 Hercules, HKP 10 Super Puma, AJS 37 Viggen, SK35 Draken, SK50, J28 Vampire, J34 Hawker Hunter, Rekryteringscentrum, De la Gardie gymnasiet, Flygfältsplutonens fälthållningsfordon, Räddningsfordon, Försvarets motorklubb mm.

Skall själv medverka som parkeringsvakt, så kör försiktigt!
Skuggan
QUOTE (w.a.p.e. @ May 4 2007, 08:41 ) *

Mvh

i tidningen idag stod det start 1300

uppvisning med fpl 39, fpl 35, SK50, HKP 10 och nåt mer (J34 tror jag det var)

i övrigt visar de bara flottiljens verksamhet utanför en av hangarerna.

inget märkvärdigt altså.

så vart man puck 2 också... borde läsa klart tråden nästa gång..

jaja, får se om man orkar släpa sig dit, beror helt på vädret...
kerran
J35 Draken också? Det var en nyhet för mig. Är den flygbara J35J också baserad på F7 nu?
Däremot lär ju J32B Lansen flyga då dessa är baserade på F7
w.a.p.e.
Damn, ska verkligen Draken flyga, det är ju nästan så man måste åka. Står inget på hemsidan om det än iaf.
Skuggan
har i ärlighetens namn ingen aning...

men jag GISSAR på att Lansen flyger, Draken flyger inte...

förmodligen tryckfel nånstans
w.a.p.e.
Ja, "uppvisning" måste ju inte vara flyguppvisning. Draken kanske vill dansa lite på sporrhjulet och läcka lite giftigt startbränsle eller nåt! smile.gif
Danne
Gjorde en tripp till nordöstra Oslo, mer specifikt den 95års jublierande Kjeller flyplats.

Det regnade istort sett hela vägen dit.

Det höll dock uppe första halvan av showen, men ljusförhållandena var mycket mindre bra och förhindrade ett antal av de som skulle visa upp sig från att närvara (däribland en SAR hkp...hmm)

De som genomförde sina shower hade överlag endera låghöjdsprogram eller flyga-fram-och-tillbaks-program. All credit till föraren till den jetdrivna RC modell som prövade höghöjdsprogram....POFF så försvann den in bland molnen ( basen låg då runt 250-300m). Publiken och speakern blev knäpptyst och alla började funder på vart den skulle komma ner. 15 långa sekunder senare kom den ner genom molnen igen en bit bort, inverterad men flygbar.

Under sista halvan regnade det större delen. Kameran var inte sporadiskt blöt utan det rann bokstavligen av den och Bigman, inte en indikation på fel mer än att sökaren blev klurig att se igenom stundtals. Bra grejer Nikon och Sigma!

Att få bilder med enastående skärpa osv går inte under de förhållandena

Lite bilder då. Anledningen till att jag åkte dit var för att jaga Mustang, men det var en del andra intressanta maskiner där. Sedan är det detta med norska överflygningar, de är förbannat nära publiklinjen, vilket kan ge bra bilder (om vädret tillåter):

En F-16 börjar rotera, det regnade rätt friskt här:

Det syns inte på bild här, men den kondensridåna som syns till vänster på bägge bilderna var enorm, ett antal hundra meter lång och runt 10m hög som värst..

Blåslampor syns bra i dåliga ljusförhållanden:

Sedan var det detta med flybyen, som utan tvekan är den värsta jag sett på en flygshow och man får nog knata iväg till Edwards eller någon dalgång i Wales för att klå den. Gråtande barn, tjutande billarm och en brandsoldat som trillade av taket.......det gick undan och observera vinkeln mot mig som fotograf. Så mycket har jag lärt mig att när ett annalkande flygplan ser ut som ett grått kondensstroboskop då går det j-vlarimig undan. F-16 får sällan någon kon, men strutarna kring luftintaget är coola med : dribble.gif worthy.gif

Men som Nelly Furtado säger ....all good things come to an end:

Annars var det en del andra som blev mer blöta, men var glada och vinkade ändå:

Norrmännen har intressanta reggningar, på Säve sprang jag på en UAV Safir...och på Kjeller finns det en Cub med Attityd:

Blev några hundra bilder Mustang med, kan visa några:

För att återknyta till Safirfolket så sprang jag på UAV folket, som låg framför mig i formationen över Säve. Lite lek ledde till bla det här (lite stor bild):

Så, som nybadad Norgefarare så undrar jag nu var bilderna från Såtenäs är och klaga INTE på vädret. rolleyes.gif
w.a.p.e.
dregla!! har aldrig noterat detta manliga luftintagsfenomen på F-16 förr, inte ens i Norge haha! underbara bilder
Skuggan
QUOTE (Danne @ May 14 2007, 23:17 ) *
Så, som nybadad Norgefarare så undrar jag nu var bilderna från Såtenäs är och klaga INTE på vädret. rolleyes.gif

var nog bara jag som var på Såtenäs....
såg typ 2 personer till med vettig kamera, och den ena var från F7 (webb ansvarig eller nåt sånt?)

och det var ingen höjdare heller för den delen....

5 flygplan som flög + HKP10 som vinchade upp en gubbe....
man fick stå på plattan = åt helvete för långt från maskinerna när de flög
sedan var det rejält blåsigt och jävligt så jag hade tårear i ögonen så jag knappt kunde se genom sökaren...

så nej.... jag har iaf inga foton värda att visas....
BJK
På torsdag så är det lite action i Norrköping:

http://web.telia.com/~u82106478/
Danne
QUOTE (BJK @ May 15 2007, 20:35 ) *
På torsdag så är det lite action i Norrköping:

http://web.telia.com/~u82106478/

Tittat på väderrapporter nu och är tveksam till att närvara, tre flygdagar i rad med dåligt väder är en för mycket och bensin är dyrt...men samtidigt så vill man se Draken...
zetruz
Fina bilder Danne, och fräsch kamera antar jag att du har... banan_rock.gif
Danne
QUOTE (zetruz @ May 16 2007, 22:42 ) *
Fina bilder Danne, och fräsch kamera antar jag att du har... banan_rock.gif

Tja, nu är den nytvättad iaf happy.gif
jed
Sedan var det detta med flybyen, som utan tvekan är den värsta jag sett på en flygshow och man får nog knata iväg till Edwards eller någon dalgång i Wales för att klå den. Gråtande barn, tjutande billarm och en brandsoldat som trillade av taket.......det gick undan och observera vinkeln mot mig som fotograf. Så mycket har jag lärt mig att när ett annalkande flygplan ser ut som ett grått kondensstroboskop då går det j-vlarimig undan.

är min markering som det ska vara då med andra ord smile.gif

Som vanligt Danne, strålande bilder!
RaVeN
Flygetsdag Falmark skellefteå flygplats 9-10 Juni.

Skellefteå Air Show 2007 International
En riktig höjdare för alla flygintresserade. Norska, finska, tyska och svenska flygvapnet visar upp sig och Jan Emilsson uppvisningsflyger sin Sukhoi SU-26M.
Danne
QUOTE (RaVeN @ May 19 2007, 23:08 ) *
Flygetsdag Falmark skellefteå flygplats 9-10 Juni.

Skellefteå Air Show 2007 International
En riktig höjdare för alla flygintresserade. Norska, finska, tyska och svenska flygvapnet visar upp sig och Jan Emilsson uppvisningsflyger sin Sukhoi SU-26M.

Hade det inte legat där det ligger så...

I och för sig verkar de inte vilja ha besök utifrån heller då de inte direkt lägger ned sig på reklam och upplysningsbiten. Detta är de tyvärr inte ensamma om i Sverige.
imint
QUOTE (jed @ May 17 2007, 14:07 ) *
Sedan var det detta med flybyen, som utan tvekan är den värsta jag sett på en flygshow och man får nog knata iväg till Edwards eller någon dalgång i Wales för att klå den. Gråtande barn, tjutande billarm och en brandsoldat som trillade av taket.......det gick undan och observera vinkeln mot mig som fotograf. Så mycket har jag lärt mig att när ett annalkande flygplan ser ut som ett grått kondensstroboskop då går det j-vlarimig undan.

FInns det någon länk med mer information? Det låter intressant...
Danne
QUOTE (imint @ May 20 2007, 06:35 ) *

Det vet jag inte, gråtande barn och tjutande billarm hörde/såg jag själv medan killen bredvid observerade brandsoldaten fall från deras regnskyddskonstruktion, jag hann dock se stojet som blev där efter fallet då hans kollegor uppskattade händelsen mycket. happy.gif

Nästa helg: Västerås!
BJK
QUOTE (Danne @ May 20 2007, 12:18 ) *
QUOTE (imint @ May 20 2007, 06:35 ) *

Det vet jag inte, gråtande barn och tjutande billarm hörde/såg jag själv medan killen bredvid observerade brandsoldaten fall från deras regnskyddskonstruktion, jag hann dock se stojet som blev där efter fallet då hans kollegor uppskattade händelsen mycket. happy.gif

Nästa helg: Västerås!

Får se om vädrets makter tillåter en inflygning på söndagen! cool.gif
Danne
QUOTE (BJK @ May 20 2007, 16:15 ) *
Får se om vädrets makter tillåter en inflygning på söndagen! cool.gif

Ser mer lovande ut än det i Norrköping.

Glädjande är att J35an åter är i luften (luftades i Halmstad idag) och att Biltemas P-51 slet sönder svensk luft för första gången idag ( strax efter 1600), förhoppningsvis återfinner vi båda två på/över Hässlö på lördag/söndag.
Skuggan
efter MYCKET övervägande har jag beslutat att posta några bilder från flygdagen på F7....
bättre än såhär blir det inte...

notera att alla bilderna är klickbara för större versioner....

det enda jag var tillräckligt nära för att fota på nåt vettigt sätt var puman... annars höll de sig på aldeles för långt avstånd.
Danne
Suveränt väder nu på lördagen.

Var en del strykingar på schemat:

-Ingen hkp 4
-Ingen Kit P-51
-För blåsigt för Tiger Moth formationen

Dock var detta utan tvekan den bästa showen jag har sett Västeråsfolket satt till verket, dett då ett år där FM har tomma plånböcker eller strejkande displayteam. salute.gif

Blev runt 800 bilder, som kommer ta tid att gå igenom.

Vädret för morgondagen ser ut att bli sämre än idag så jag har inte fattat något beslut ännu om att åka tillbaks till Västerås imorrn..

Skuggan
jag MÅSTE bara fråga vad du kör med för glugg på flyguppvisningarna....
jag körde med ett lågpris 70-300 på F7 och konstaterade att det var antingen för litet eller så får man stå mycket närmare på alla andra ställen än F7...
Danne
QUOTE (Skuggan @ May 26 2007, 23:38 ) *
jag MÅSTE bara fråga vad du kör med för glugg på flyguppvisningarna....
jag körde med ett lågpris 70-300 på F7 och konstaterade att det var antingen för litet eller så får man stå mycket närmare på alla andra ställen än F7...

Det jag kör med är:

Träning, placering och Bigma ( Sigma 50-500). Idag hade jag gärna bytt mot 70-200/80-200 i flera lägen, men den hade mycket viktigare saker för sig.

Tror även D200an kommer til sin rätt, har märkt en prestandaförbättring hos mig som fotograf....
Skuggan
ja, bra utrustning blir man inte sämre av.... jag börjar ångra att jag köpte D50 och inte gick direkt på D80...

själv försöker jag mest se hur alla andra gjort, försöka göra likdant och förhoppningvis lär jag mig nåt på det ;)
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.