galnekocken
Jun 3 2008, 20:36
Snart uppe i 1 1/2 år, inga återfall, får snussug -över på ett par sek. Mår förhållandevis bra, mådde inte dåligt fördendelen, när jag snusade heller. Jag kan känna mig kluven många gånger, men börja igen det gör jag icke.
QUOTE (golffoxtrotfive @ Jun 2 2008, 20:48 )

QUOTE (alfie @ Jun 2 2008, 20:21 )

Idag tog det hemsmugglade snuset slut och som jag ser det finns det ingen anledning till att inte försöka sluta på nytt. Så from idag gör jag ett nytt försök, får hoppas det går bättre denna gången, både med hålla sig borta från snus och balkan.
Nu är det 6 timmar sedan...
//Affe - Något snussugen
härligt att höra,

kör hårt bara, ett tips, denna tråden e utmärkt att skriva av sej på när det känns djävligt eller överdjävlit, finns alltid nån här som har lite support att ge, hade mycket stor nytta av tråden, fast då skulle ju hela svergies möpar sluta samtidigt så det fanns ju lite fler här då, men några kanske följer ditt exempel nu oxå när du lägger av, alla tummar hålls ska du veta.

QUOTE (Krook @ Jun 2 2008, 22:35 )

Du måste lyckas den här gången. Jag håller mina snusbefriade tummar för dig.
Kom igen!
Ja nu måste det fan gå, helt nipprig idag, suget är där hela tiden, men det funkar bra ändå. Just idag är jag stark
golffoxtrotfive
Jun 4 2008, 18:19
QUOTE (alfie @ Jun 3 2008, 21:11 )

QUOTE (golffoxtrotfive @ Jun 2 2008, 20:48 )

Idag tog det hemsmugglade snuset slut och som jag ser det finns det ingen anledning till att inte försöka sluta på nytt. Så from idag gör jag ett nytt försök, får hoppas det går bättre denna gången, både med hålla sig borta från snus och balkan.
Nu är det 6 timmar sedan...
//Affe - Något snussugen
härligt att höra,

kör hårt bara, ett tips, denna tråden e utmärkt att skriva av sej på när det känns djävligt eller överdjävlit, finns alltid nån här som har lite support att ge, hade mycket stor nytta av tråden, fast då skulle ju hela svergies möpar sluta samtidigt så det fanns ju lite fler här då, men några kanske följer ditt exempel nu oxå när du lägger av, alla tummar hålls ska du veta.

QUOTE (Krook @ Jun 2 2008, 22:35 )

Du måste lyckas den här gången. Jag håller mina snusbefriade tummar för dig.
Kom igen!
Ja nu måste det fan gå, helt nipprig idag, suget är där hela tiden, men det funkar bra ändå. Just idag är jag stark

det går över fast det tycks som om det aldrig tar slut men rätt som det är får du en liten stund där du kan återhämta dej, har du provat att stoppa in hushållspapper under läppen? en fastighetstekniker gjorde det med gott resultat, han tyckte det kändes bra med nått vasomhelst under läppen, försöka duger.....håller båda mina nikotinfriatummar för dej
QUOTE (golffoxtrotfive @ Jun 4 2008, 19:19 )

det går över fast det tycks som om det aldrig tar slut men rätt som det är får du en liten stund där du kan återhämta dej, har du provat att stoppa in hushållspapper under läppen? en fastighetstekniker gjorde det med gott resultat, han tyckte det kändes bra med nått vasomhelst under läppen, försöka duger.....håller båda mina nikotinfriatummar för dej

Nej körde uteslutande på tuggummi de första dagarna, fått sluta med det nu av olika orsaker

Men det är ju inte lika illa längre, tror det värsta är över nu... fick ett mindre återfall på fyllan i fredags då jag kanske vek ner mig lite lätt, men va fan, är det nationaldag så är det. Beslutade mig för att den natten var det okej, och faktiskt var jag inte ett dugg sugen på morgonen efter.
Resultat första veckan: Swedish match (FI) - Affe (HERO) 1-6
Tar tobaken slut, växer innehållet i plånboken (Klarspråk: Du sparar pengar.)
golffoxtrotfive
Jun 9 2008, 17:34
QUOTE (alfie @ Jun 9 2008, 13:28 )

QUOTE (golffoxtrotfive @ Jun 4 2008, 19:19 )

Nej körde uteslutande på tuggummi de första dagarna, fått sluta med det nu av olika orsaker

Men det är ju inte lika illa längre, tror det värsta är över nu... fick ett mindre återfall på fyllan i fredags då jag kanske vek ner mig lite lätt, men va fan, är det nationaldag så är det. Beslutade mig för att den natten var det okej, och faktiskt var jag inte ett dugg sugen på morgonen efter.
Resultat första veckan: Swedish match (FI) - Affe (HERO) 1-6
6-ett till vår(din) favör...fyfanvabra du e
fortsätt att kämpa ända in i kaklet bara, snart e det värsta över
Första set i matchen till Alfie med siffrorna 6-1.
Nu är det bara resten kvar.
/K
För att hålla ut och bita ihop när andan faller på överslagsräknar jag från början till slut i nikotinträsket och sedan stiger det på andra sidan för varje dag i frihet, alltså just nu någonstans runt Swedish Match/Philip Morris 6120 - 500 pysselkassa(snart).
Onico blir det 1½ dosor av i veckan fortfarande, men då slipper man tuggummi, klubbor, hyperklickande bläckpennor som gör din omvärld vansinnig m m.
Stegräknare av pärlbandsmodell fungerar faktiskt också som stressbearbetare/taktil terapi (dina medmänniskor får inte heller något mordlystet i blicken när du tar fram den), radband kanske är underskattat.
Imorgon är ännu en dag i frihet, lycka till Alfie!
QUOTE (Munin @ Jun 9 2008, 19:56 )

För att hålla ut och bita ihop när andan faller på överslagsräknar jag från början till slut i nikotinträsket och sedan stiger det på andra sidan för varje dag i frihet, alltså just nu någonstans runt Swedish Match/Philip Morris 6120 - 500 pysselkassa(snart).
Onico blir det 1½ dosor av i veckan fortfarande, men då slipper man tuggummi, klubbor, hyperklickande bläckpennor som gör din omvärld vansinnig m m.
Stegräknare av pärlbandsmodell fungerar faktiskt också som stressbearbetare/taktil terapi (dina medmänniskor får inte heller något mordlystet i blicken när du tar fram den), radband kanske är underskattat.
Imorgon är ännu en dag i frihet, lycka till Alfie!
Man tackar!
Denna vecka har gått ganska lätt faktiskt och har nu en svit om Swedish Match - Alfenstein 1-13. Sista dagarna är det turkisk peppar som legat under läppen, tror nog jag ska sluta med det, känns onödigt.
Suget minskar mer och mer och nu är det ganska lugnt faktiskt. Det är verkligen värst de första dagarna, sen ebbar det ut.
Funderar på om jag ska göra en sån där klassiker där man lägger pengarna man tidigare la på snus i en skål bara för att se hur sjukt mycket man la på beroendet. Fast har för mig det fanns någon uträkning i denna tråden, blir väl enklare att följa den

Nåja, ny vecka, nya utmaningar!
Ingen mer forumsmedlem som slutat under veckan?
Peace out!
//Affe
Anders
Jun 17 2008, 19:47
Sluta? Nej nej, det har jag redan lyckats med två gånger.
Nån gång ska jag försöka med att inte börja igen, men nu har jag hittat ett fiffigt sätt att få ner kostnaderna till ca 15 SEK dosan så en tio år till blir det nog.
/Anders
Spartacus
Jun 22 2008, 10:35
Har väl rökt i ca två år nu, slutade för lite mer än en vecka sedan. Mest för att en arbetskamrat (en flicka

) är allergisk mot rök och då kändes det inte lika coolt att röka. Sen så tjänar ju jag en hacka både ekonomiskt och när det gäller min hälsa genom att sluta.
Dock känns det nu som det gått för bra. Känns som det riktiga jävla suget lär hoppa över mig när jag minst anar det.
Nyllet
Jun 24 2008, 20:41
Väldans intressant tråd, har missat den tidigare. Det är väldigt intressant att läsa om hur svårt/lätt vissa har det när de ska sluta snusa. Jag snusar själv och har gjort så i snart ett år´. Och jag måste säga att jag funderar på om man kanske skulle ta o sluta innan man blir riktigt riktigt van med tobaken. Problemet är väl att jag inte har snusat länge nog för att vara trött på det. Snus är helt enkelt fortfarande underbart
/Nyllet
Det blir inte sämre med tiden Nyllet. Sluta medans du kan
/K snusfri i ett och ett halvt år
QUOTE (Nyllet @ Jun 24 2008, 20:41 )

Väldans intressant tråd, har missat den tidigare. Det är väldigt intressant att läsa om hur svårt/lätt vissa har det när de ska sluta snusa. Jag snusar själv och har gjort så i snart ett år´. Och jag måste säga att jag funderar på om man kanske skulle ta o sluta innan man blir riktigt riktigt van med tobaken. Problemet är väl att jag inte har snusat länge nog för att vara trött på det. Snus är helt enkelt fortfarande underbart
/Nyllet
Trött på snus? Nej min själ, man blir inte trött på snus, man blir trött på stigande priser, sämre tandkött och gud vet vad... Men absolut inte trött på snus!
Har en tom dosa i bilen som jag ibland tar upp och luktar på, denna himmelskt ljuvliga doft! En smal uns av clementin möter appelsin. Drömer mig tillbaka till den där ljuvligt sköna stund när tiden står stilla, alla bekymmer och orosmoment är mil ifrån mig... Man känner att snus är lösningen på alla sina problem... Den gråa vardagen lyser upp och får färg. Regn kan bli skönt och lukta vallmofrö!
Å andra sidan är det en djävla motivationshöjare att intala sig att man är världens starkaste människa som kan motstå också!
+ Jag är snål.
Håller med krook, dra dig ur, det blir inte lättare eller billigare.
Swedish match - Alfenstein 1 - 22
//Affe
Förstörde en väldigt bra serie i helgen då några cigarretter slank ner under trivsamma former, hysteriska mängder alkohol konsumerades också dagen till ära vilket sannolikt bidrog till detta illdåd.
Tilläggas bör att män i yngre medelåldern som bestämmer sig för att börja dricka den där flaskan med skotskt vatten vid 2 tiden på natten inte riktigt återhämtar på samma sätt som när de var 20...

Det positiva i situationen är att kroppen inte ropat efter mer nikotin i efterhand, samt att någon krook känner inte hade några cigarretter kvar sedan.
swedish match 1 - 2 munin
Jag föll dit med kraft igen för ett tag sen. Det var det klassiska feströkandet kombinerat med ovanligt mycket grön verksamhet som får mig att röka mer än normalt. Sen började jag röka för att jävlas med min sambo som, just det, är min fd sambo nu.

Iaf...
Nu får det räcka.
Kroppen mår skit just nu. Kombinationen för dålig fysik, för mycket rökande och för många fester på kort tid har gett mig en jäkligt skum känsla i vänster sida av bröstet, ja organet som sitter där vet vi alla vad det har för funktion. Inget kul alltså.
Så det är från och med igår tvärslut, åtminstone ett tag, för att se om det där stickandet försvinner.
Jag ska samtidigt börja med längre promenader med hunden så jag får mer fysisk aktivitet också... Jag tänker kalla det för marschträning för att kunna motivera mig.
Många bekännelser på kort tid...
/cf112
Shades
Jul 11 2008, 05:31
Slutade själv, efter 20 års "proffs"-rökande, den 29'e Februari (löjligt datum som bara återkommr vart fjärde år) och det har gått bra än så länge. Visst skrek kroppen efter nikotin men vanans makt var inte så jävlig som den varit vid tidigare försök. Nikotinet som sådant är ju inte speciellt svårt att vänja sig av med eftersom det ger fysiska besvär att vara utan det i början och då har man något konkret att peka på och säga "Aha! Det är därför jag mås som jag gör!" utan det är ju vanan som spökar värst.
Den här gången så slutade jag för att jag inte kunde finna någon logik till varför jag skall dra in rök i lungorna och ytterligare försämra en taskig fysik. Det var någon form av "insikt" som, tragiskt nog för rökaren i mig, hållit i sig och jag fattar inte längre varför jag rökte. Fast... man vet ju aldrig... Kanske gör jag en "cf112" och börjar röka för att jävlas med sambon... fast... då jävlas man ju mest med sig själv (dock under förevändningen att det är pga av något annat - sann rökarmentalitet btw...)
/S
har också lyckats lägga av med snuset efter vissa små återfall. men är nu fri, visst känner jag av behovet ibland men det är inte värre än att jag kan stå emot de. testade onico i början men det kändes lite skumt...man bara går och suttar och suger och väntar på nicokicken somaldrig kommer..sen kändes de onödigt att lägga lika mkt pengar på ett substitut som på den riktiga varan när det var pga priset som jag bestämde mig för att sluta.
Jaha ja. Det går ju bra det här.
Man kanske skulle ta sig en prilla?
NÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ
Anders
Aug 17 2008, 21:15
QUOTE (Krook @ Aug 17 2008, 22:08 )

Jaha ja. Det går ju bra det här.
Man kanske skulle ta sig en prilla?
...
NÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ

Jag kommer fortsatt propagera för snusande. Rekommenderar gör-det-själv-snus från Gellivare Snusfabrik.... det är mumma det. Och billigt. Nästan kriminellt att inte snusa det, så gott och billigt är det!
Jag har kostat på mig en halvfarlig väg...
Jag har hållt upp sedan 2 juni på vardagar, men låter mig själv snusa när jag dricker öl på helger, men endast då. Någon form av livsnjuteri kan man kalla det. Och det funkar otroligt nog. Har faktiskt inte så stort sug på vardagar längre och det är gott med en prilla till biran.
Doggydriver
Aug 18 2008, 13:18
QUOTE (alfie @ Aug 17 2008, 22:21 )

Jag har kostat på mig en halvfarlig väg...
Jag har hållt upp sedan 2 juni på vardagar, men låter mig själv snusa när jag dricker öl på helger, men endast då. Någon form av livsnjuteri kan man kalla det. Och det funkar otroligt nog. Har faktiskt inte så stort sug på vardagar längre och det är gott med en prilla till biran.
Kan du hålla det där är det helt okej - undertecknad har trillat dit två gånger efter uppehåll på flera månader som en följd av snus till ölen, och sedan slitsamma arbetsveckor.
Men nu ska jag försöka ge mig igen. Antingen nämnda "egenfixarsnus", eller tvärslut. Inte ens nästan ekonomiskt hållbart längre.
Nyllet
Aug 18 2008, 14:01
Gör det själv snus finns inte med portions möjligheter, eller? Det skulle väl inte vara alldeles för svårt at lägga lite snus i en påse och limma ihop änden eller någe sånt?
OnT: Frågan ställs till Krook och alla andra som inte har snusat på mer än ett år. Har ni fortfarande ett sug? Om ni har det så undrar jag vad suget består av? Vilja ha något under läppen, eller nikotin sug?
/Nyllet
QUOTE (Nyllet @ Aug 18 2008, 15:01 )

Gör det själv snus finns inte med portions möjligheter, eller? Det skulle väl inte vara alldeles för svårt at lägga lite snus i en påse och limma ihop änden eller någe sånt?
OnT: Frågan ställs till Krook och alla andra som inte har snusat på mer än ett år. Har ni fortfarande ett sug? Om ni har det så undrar jag vad suget består av? Vilja ha något under läppen, eller nikotin sug?
/Nyllet
Snus är fortfarande gott och jag saknar känslan av belöning av att ta en prilla.
/K
golffoxtrotfive
Aug 18 2008, 17:58
själv saknar jag fortfarande dom där förbannade ciggisarna, fan va gött de skulle vara att röka tre stycken på morron tillsammans med kaffet.....men inte fan ska jag tillåta meju det inte, då e jag snart uppe i 40/dag som innan jag slutar, grattulerar dej alfie som kan hålla snusandet till helgerna jag saknar föresten snusen oxå hemskt mycket ibland men tänk grabbar och flickor vi har hållit uppe med snusandet i ÖVER 2,5 år(3,5 år med ciggisar)vi e tamefan hur bra som helst eller hur

undrar om fredsbaskrarnas kommite för utnämningg av årets fredsbevarare kan godta förslaget att kroon och alfie tilldelas denna förnäma utmärkelse till årets fredsbevarare med motiveringen att dessa herrar startade denna förnäma tråd??man ska ju snart nog föreslå lämpliga kandidater har jag för mej.
Jag tackar för de fina orden men jag tror inte (vet egentligen) att en sluta-snusa-tråd på SoldF Forum berättigar till utnämningen.
Men du kan ju nominera mig för annat?
/K
Började röka när jag var 13, rökte tills jag fyllde 26 (nu i januari) och lade då av med det, snusat (ovanpå rökningen) sedan jag var ca 15. Numera snusar jag, men klarar mig 2 dagar på en dosa Ettan portion, så det är väl inte helt uppåt väggarna i alla fall.
Något som slår mig ibland, nu när konditionen förbättrats med rökstopp och lite träning, är hur man kunde vara så förbannat dum så att man började röka i första taget. Snusa i all ära, men rökning är ett otyg. Farsan har KOL av sin rökning, och det är ju så lagom kul att se hur han hostar och väser lite då och då. Dessutom sade läkaren att han skulle få ca tio goda år till, när han blev diagnostiserad. Sedan skulle helvetet braka löst. Glädjande nog (NOT!) blev han diagnostiserad vid 55 års ålder, vilket betyder vad? Jo, att helvetet tar sin början lagom till pensionen. Yeeeha! Precis vad man vill höra när man jobbat hårt ett helt liv och tänkte göra lite skoj grejor vid pensionens infall. Stackars jävel!
Så, då tänkte jag... Vill man få höra det av en läkare när man är 45-50-55, att man har en obotlig lungsjukdom som kommer att bryta ner en lagom till eller innan pensionsåldern? Jag tror inte det.
Nej, jag gläds med Er alla, Ni som lyckats sluta att röka. Har ni dessutom slutat att snusa, som Krook, och lyckats bra med det gläds jag med Er också! Men för jösse namn, rök inte... Snusa i så fall!
Med vänliga, och rökfria hälsningar,
T-90
Spartacus
Sep 10 2008, 13:51
Mindre uppdatering från min sida
Har gått bra sedan juni månad då jag bestämde mig för att sluta, har väl haft några mindre återfall här och där. Det kan jag leva med. Så länge jag inte köper ett paket bara. Annars, har det funkat riktigt bra. Kör lite snus när jag jobbar och håller på, inga mängder där precis.
En vacker dag lär man lägga av med det också
7 månader har passerat sedan jag slutade med nikotinet nu och visst det har väl funkat. Grym psykisk abstinens litet då och då (gärna kombinerat med livets toppar och bottnar) men jag känner fortfarande inte för att bli en rökare igen. Det är faktiskt ganska skönt att inte ha detta beroendet längre (aktivt iallafall).
Fast... jag tog ett (1) bloss i somras under påverkan av x antal stop öl och det var precis så underbart som jag förväntat mig. Synd bara att jag fortfarande vet att de cigg jag drog i mig som "proffsrökare" aldrig smakade så gott... Eller, det kanske är bra?
/S
Nu har det gått snart två år, bara 50 kvar
Tomas P
Oct 10 2008, 12:22
QUOTE(Krook @ Oct 9 2008, 19:00 )

Nu har det gått snart två år, bara 50 kvar

1 år avklarat, bara 40 kvar. Tur att man är äldre än Krook.
Kan nu även gå in på en mack och titta direkt på snuskylen utan att känna suget så det finns hopp.
golffoxtrotfive
Oct 18 2008, 16:34
snart två år utan snus och tre år utan ciggisar, de va då själva den oxå va fort tiden går, fast jag måste ju tillstå att min viktminskning har gått istå gick ju ner 44 kilo och hade ju bara 12 kilo kvar till målet men nu har kilona börjat att läggas på igen upp 12 fast man får väl fortsätta att kämpa på kilona e ju en sidoeffekt av att sluta röka/snusa, nåja inte alla kilona men många iallafall.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.