QUOTE (Balt @ May 7 2007, 21:55 )

Jag slutade för drygt 3 månader sen! inga direkta problem kan bli lite sugen efter en stor middag med och öl och polaren klämer in en STOR lös men jag klarar mig.
Känner igen det hela. Nu efter några månader finns det till vardags inget jättesug. Men efter en god middag på fredag/lördagskvällen så blir jag otroligt sugen på en rejäl baksnus. Detta går som tur är oftast över på ett par minuter.
Tips för VMI2002 och ni andra som ska sluta.
Har själv ätit/äter stora mängder med sötmandlar. Stoppar in dem i munnen med skalet på och låter de bli lite fuktiga. "Gnager" sedan bort skalet. Slutligen "maler" jag söndert den med tänderna.
Fördelar med detta: Helt nikotinfritt, mkt nyttigare än godis samt att man får mkt "pillande" innan något hamnar i magen. Om man är orolig för att gå upp i vikt när man slutar pga godis mm rekommenderas detta starkt.
Nackdelar: Ser aningen dumt ut om man gör det bland folk konstant. Funkar därför bättre i hemmet.
-losec, som har största utmaningen framför sig - ny mission med alla dess lockelser.
VMI2002
May 8 2007, 16:07
Har själv ätit/äter stora mängder med sötmandlar. Stoppar in dem i munnen med skalet på och låter de bli lite fuktiga. "Gnager" sedan bort skalet. Slutligen "maler" jag söndert den med tänderna.
Fördelar med detta: Helt nikotinfritt, mkt nyttigare än godis samt att man får mkt "pillande" innan något hamnar i magen. Om man är orolig för att gå upp i vikt när man slutar pga godis mm rekommenderas detta starkt.
Nackdelar: Ser aningen dumt ut om man gör det bland folk konstant. Funkar därför bättre i hemmet.
Losec - tack for tipset!
Nu har det gatt nastan en helt dygn - och det hela ar mycket mysko. Jag har faktiskt inte haft nagra storre abstinensbesvar alls. Mest suttit och haft smatrakigt.....
Blir det varre, eller kan jag klara mig undan utan nagra storre abstinensbesvar? Trots att jag rokt eller snusat i nastan 10 ar?
@VMI2002
Som de ser i tråden är det olika för hur suget har varit. En del känner inget speciellt förrens efter ett par dagar. Andra har det största problemet första dygnet. Tydligen tar det ju något i stil med 3 dagar innan nikotinet lämnarr kroppen helt.
Angående mandlarna kom jag på ytterligare en fördel. Det är inte bara nyttigare än godis, utan man slipper dessutom att skaffa sig ett sockerberoende, som man ju lätt får med stora mängder godis.
golffoxtrotfive
May 13 2007, 10:49
QUOTE (VMI2002 @ May 8 2007, 17:07 )

Losec - tack for tipset!
Nu har det gatt nastan en helt dygn - och det hela ar mycket mysko. Jag har faktiskt inte haft nagra storre abstinensbesvar alls. Mest suttit och haft smatrakigt.....
Blir det varre, eller kan jag klara mig undan utan nagra storre abstinensbesvar? Trots att jag rokt eller snusat i nastan 10 ar?
hallåj där, går det ff bra att hålla upp med snusandet?? du har ju i så fall klarat en vecka nu i morron, himla bra jobbat
Jag har två nätter i rad drömt att jag börjat snusa igen. Så idag tänkte jag: Äh, what the heck!
Så jag tog och la in en Onico men den var inte god.
Det går så bra.
/K
golffoxtrotfive
May 21 2007, 16:47
QUOTE (Krook @ May 21 2007, 00:27 )

Jag har två nätter i rad drömt att jag börjat snusa igen. Så idag tänkte jag: Äh, what the heck!
Så jag tog och la in en Onico men den var inte god.
Det går så bra.
/K
huvva krook, inte skrämmas så där, såg ju inte det finstilta ju, själv har jag dragits med en djäkla rökhosta i två veckor nu fast det börjar bli på upphällningen med hostandet fy fasen va drygt det är att hosta så mycke och sen ska man komma ihåg att det är nästan 1,5 år sen jag la av med rökat, men tydligen kan det bli så här när dom där flimmerhårerna börjar växa ut igen
Mr_Confused
May 22 2007, 00:23
Haha... till och med en som jag, som aldrig varit i kontakt med något slags tobaksvaror, har ju följt den här tråden med intresse och spänning. Så jag blev nästan lite upprörd av Krooks inlägg, tyckte att nu när han kämpat så hårt får han ju inte bara ge sig så där... tills jag fattade
Hehehe!
Det är ju roligt att skrämmas.
/K
antonanton
May 24 2007, 14:03
Är det bara jag som oftare blivit sjuk sen man slutat snusa?
Innan nyår hade jag vart rejält sjuk kanske 2 ggr på 3 år. Nu har jag blivit rejält sjuk igen för andra gången sen nyår. Skit alltså.
Nja, snarare tvärtom för min del:
Att sluta med nikotinet ledde till en rejäl viktökning, som i sin tur ledde till ett nyintresse för konditionsträning.
Nu mår jag bara bättre för var dag som går.
/M
antonanton
May 25 2007, 14:24
Själv har jag tränat ofta och regelbundet både innan och efter snusstoppet. Men det kan säkert ha andra orsaker att jag har blivit sjuk nu.
VMI2002
May 30 2007, 15:34
Hur gar det for er alla?
Sjalv ramlade jag av vagnen - men har gett mig fan pa att det har skall ga! Skam den som ger sig!
Nu har jag 10 dagars semester, och sedan maste jag vara mentalt samlad igen for jobbet. Tror ni att det kan ga, eller ar man fortfarande fullstandigt folkilsken efter en och en halv vecka?
Det enda jag kan säga är att jag ser bara fördelar med att inte snusa nu! konditionen är mycket bätre och fan ta mig mina tänder är vita! så bara häng kvar det går.
golffoxtrotfive
Jun 2 2007, 09:50
QUOTE (VMI2002 @ May 30 2007, 16:34 )

Hur gar det for er alla?
Sjalv ramlade jag av vagnen - men har gett mig fan pa att det har skall ga! Skam den som ger sig!
Nu har jag 10 dagars semester, och sedan maste jag vara mentalt samlad igen for jobbet. Tror ni att det kan ga, eller ar man fortfarande fullstandigt folkilsken efter en och en halv vecka?
klart att du kommer att fixa det

hååålll igång bara ska du se att de kommer att gå bra, och tänk även att du inte kommer att förbli folkilsken mer än två tre veckor sen blir det bättre
Är själv inte slav under tobaken. Har testat båda snus och cigg, men jag mådde ganska skit av båda. De flesta i min klass är beroende av snus, och jag är otroligt hatad när jag leker snövaran och tar deras obevakade dosor vid bordet

Men kämpa på folk, och hoppas de går bra för alla!
Längesedan man tittade till denna tråden, gött att se att ni fortfarande klarar er, måste vara bra allt mycket lättare nu några månader senare va? Närmar sig väl halvåret här om en 20 dagar eller så va?
Är själv inte bitter längre över att jag vek ner mig, just nu och med tanke på kommande verksamhet tror jag att jag kör på med mitt begär och så får vi se vad som händer nästa år, jag ska sluta igen, bara inte just nu. Kanske ett nytt löfte till nyår, vem vet...
galnekocken
Jun 3 2007, 11:27
Jag har hållit mig sen den 8 januari. Tycker att det mesta har blivit värre, vikten, konditionen. Men man kanske återhämtar sig någon dag.
golffoxtrotfive
Jun 6 2007, 00:31
Jag är en svag människa.
Mitt nya mål - Aldrig sluta!
QUOTE (Anders @ Jun 7 2007, 21:35 )

Jag är en svag människa.
Mitt nya mål - Aldrig sluta!
Wimp!
Du kommer att sluta, innan jag är färdig med dig.
/K
Jag säger väll som vissa andra, Jag snusar och kan sluta, jag har haft uppehåll på ett par månader men jag vill inte sluta för det är förbannat gött.
AdamKalle
Jun 17 2007, 21:23
Så har man då varit utan snus i över 6 månader, utan att ens märka när 6-månadersdagen infann sig. Tar detta som ett gott tecken på att Operation Snusfri fungerade över förväntningarna.
Degraderad
Jun 17 2007, 21:52
Ville bara lägga mig i tråden och påpeka hur redig jag är!! När soldaten fick reda på hur mkt hans nya regering skulle höja priserna på nikotinet så bestämde han sig att nu får det vara bra..
Började nästan röka istället.. (bara en cigg efter jobbet gick ju bra, eller hur)
När soldaten blev antagen till armens beredskaps förband IA07 så fick det fan i mig vara nog och nu har jag vart helt nikotin fri i 2 månader.. Tror ja.. har faktiskt inte så där järn koll på när sista prisen las in men..
Jag säger bara VILJESTYRKA till alla er försöker sluta.. Att ge sig fan på det fungerar!!
golffoxtrotfive
Jun 21 2007, 22:57
QUOTE (AdamKalle @ Jun 17 2007, 22:23 )

Så har man då varit utan snus i över 6 månader, utan att ens märka när 6-månadersdagen infann sig. Tar detta som ett gott tecken på att Operation Snusfri fungerade över förväntningarna.
tja, jag har ju några dar kvar till 6 månader och lätt har det icke heller varit men nu e man ju här, liksom en mission avklarad ju*nynnar hemåt det bär*får tas tag i nästa så man klarar av året , hoppas att alla som slutat får det ättare nu med tiden, och ett stort tack till alfie och krook som lurade med mej på dettta spektakel, får väl bju på nån öl vid nån fältfest motsvarande när tillfälle bjuds för ATT NI LURADE IN MEJ PÅ DEN NIKOTINFRIA VÄGEN.
Kul att man har inspirerat någon!
Nu är det en vecka till sex månader utan snus och forumet har faktiskt gjort livet lite lättare.
Tillsammans är vi starka - Grupptrycket känns.
/K
QUOTE (golffoxtrotfive @ Jun 21 2007, 23:57 )

QUOTE (AdamKalle @ Jun 17 2007, 22:23 )

tja, jag har ju några dar kvar till 6 månader och lätt har det icke heller varit men nu e man ju här, liksom en mission avklarad ju*nynnar hemåt det bär*får tas tag i nästa så man klarar av året , hoppas att alla som slutat får det ättare nu med tiden, och ett stort tack till alfie och krook som lurade med mej på dettta spektakel, får väl bju på nån öl vid nån fältfest motsvarande när tillfälle bjuds för ATT NI LURADE IN MEJ PÅ DEN NIKOTINFRIA VÄGEN.

QUOTE (Krook @ Jun 22 2007, 00:10 )

Kul att man har inspirerat någon!
Nu är det en vecka till sex månader utan snus och forumet har faktiskt gjort livet lite lättare.
Tillsammans är vi starka - Grupptrycket känns.
/K
Men gubbar, nu får jag ju dåligt samvete att jag hoppade av så enkelt

Riktigt strongt av er, gratulerar er både till 6 månader!!
Under fire
Jun 25 2007, 12:34
Jag slutade i julas.
har väl haft lite problem med humöret...säger mina närmaste...
Sedan var det bröllop i helgen och jag åkte dit igen!!!
Begäret finns kvar länge. Som längst har jag klarat mig i 8mån-.
golffoxtrotfive
Jun 26 2007, 16:18
QUOTE (Under fire @ Jun 25 2007, 13:34 )

Jag slutade i julas.
har väl haft lite problem med humöret...säger mina närmaste...
Sedan var det bröllop i helgen och jag åkte dit igen!!!
Begäret finns kvar länge. Som längst har jag klarat mig i 8mån-.
de e bara att komma igen och slänga nikotinet, förr eller senare så så funkar det ska du se, lägg återfallet bakom dej och se framåt istället
golffoxtrotfive
Jul 2 2007, 17:24
jahaja, så då har man hastigt och lustigt passerat 6 månader utan snus/rök, fyfan va jag (och alla andra som håller så här långt)e superbra, insåg först idag att jag passerat, hade ju tänkt att högtidlighålla det ela på lördagskvällen men det kom jag inte ihåg
kan ,man säja att det är bevisar att soldf är bra för folkhälsan?
Fu Gref
Jul 8 2007, 13:43
Det är nu även här över 6 mån sedan man tog steget ur nikotinträsket.
Inget återfall eller dyl. fast det var bra nära ett antal ggr ibörjan..
Nu får man endast lite små begär då och då men de försvinner lika fort igen. Även humöret har stabiliserats till omgivningens tacksamhet
Fy fan vad vi är bra!
golffoxtrotfive
Sep 8 2007, 08:40
QUOTE (golffoxtrotfive @ Sep 8 2007, 09:40 )

Gratulerar er alla! Mäkta imponerad vad ni har lyckats med!! Där ser man vad lite jävlaranamma och soldf kan åstakomma!!
Doggydriver
Sep 8 2007, 16:58
Har INTE varit nikotinfri helt och hållet. Dock går det utan problem en vecka eller två helt utan. En cigg eller en snus till ölen är nästan allt. Hade ett återfall till en dosa om dagen när det var mycket på jobbet, men då finge man slå igång envisheten igen.
Tack till trådstartarna och dom som skrivit om sitt. Kan ju för övrigt nämna att jag inte varit så här rba i lederna på flera år.
Ja, va fasen.
Man kanske skulle börja snusa igen?
Det har varit en OK övergång till höst. Dock så har de senaste dagarna varit lite tunga och jag har önskat att jag kunde trösta mig själv med lite snus men det har jag inte gjort. Det borde innebära att jag inte behöver snuset, även om jag vill ha det.
Jag läste ikväll igenom tråden och inser hur hårt vi har jobbat. Mycket ryggdunk!
/K
QUOTE (Krook @ Sep 8 2007, 22:30 )

Ja, va fasen.
Det har varit en OK övergång till höst. Dock så har de senaste dagarna varit lite tunga och jag har önskat att jag kunde trösta mig själv med lite snus men det har jag inte gjort. Det borde innebära att jag inte behöver snuset, även om jag vill ha det.
Jag läste ikväll igenom tråden och inser hur hårt vi har jobbat.
Mycket ryggdunk!
/K
Eftersom jag känner mig lite lätt skyldig till denna trådstart måste jag erkänna var jag står idag... nu för tiden händer det allt oftare att jag kör dubbla portioner, oftast efter maten...
Som sagt, RIKTIGT starkt av er som klarat er hela vägen (och er som hoppat på tåget senare), jag avundas er alla! Det krävs mer än pannben för att klara det ni gjort!
Så fortsätt kämpa, ni har kommit riktigt riktigt långt på vägen och klarat er riktigt bra, jag hoppas inte kampen tar slut för er nu när ni står vid 9 månader, kan man 9 månader kan man 1 år och kan man 1 år kan man...
golffoxtrotfive
Sep 9 2007, 14:00
QUOTE (alfie @ Sep 9 2007, 03:02 )

QUOTE (Krook @ Sep 8 2007, 22:30 )

Ja, va fasen.
Jag läste ikväll igenom tråden och inser hur hårt vi har jobbat.
Mycket ryggdunk!
/K
Eftersom jag känner mig lite lätt skyldig till denna trådstart måste jag erkänna var jag står idag... nu för tiden händer det allt oftare att jag kör dubbla portioner, oftast efter maten...
Som sagt, RIKTIGT starkt av er som klarat er hela vägen (och er som hoppat på tåget senare), jag avundas er alla! Det krävs mer än pannben för att klara det ni gjort!
Så fortsätt kämpa, ni har kommit riktigt riktigt långt på vägen och klarat er riktigt bra, jag hoppas inte kampen tar slut för er nu när ni står vid 9 månader, kan man 9 månader kan man 1 år och kan man 1 år kan man...
Och vi väntar så gärna in dej också de e aldrig försent att börja sluta och snart e de ju ett nytt år också vem vet tråden kanske dammas av och några nya soldf:are börjar sluta
Nu skall tydligen skatten höjas igen!! Skönt för er som slutat en annan är ju kvar i träsket.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article785265.ab
antonanton
Sep 15 2007, 18:46
QUOTE (antonanton @ Jan 5 2007, 14:30 )

Edit: Okej nu spottade jag ut snusen, nu ska jag på en promenad och köpa tuggummi.
citerar mig själv för drygt 9 månader sedan. Hittils har jag hållt greppet och har inga planer på att släppa efter. Känns lite tungt ibland men det har blivit som en tävling med med själv som jag fan inte ska förlora.
golffoxtrotfive
Sep 22 2007, 19:18
ja nu börjar ju nästa problem att göra sej påmind, hur i he...te ska man bära sej åt för att bli av med dom här 40-50 kilo muskler i vila man har fått sen man slutade snusa/röka?vad jag förstår så nu när man blivit 50+ så kommer väl hjärtinfarkten/hjärtsvikten/diabetesen mm som ett spammail till datorn typ.men jag antar att bot finns i nån tråd här på forumet.
QUOTE (golffoxtrotfive @ Sep 22 2007, 20:18 )

ja nu börjar ju nästa problem att göra sej påmind, hur i he...te ska man bära sej åt för att bli av med dom här 40-50 kilo muskler i vila man har fått sen man slutade snusa/röka?vad jag förstår så nu när man blivit 50+ så kommer väl hjärtinfarkten/hjärtsvikten/diabetesen mm som ett spammail till datorn typ.men jag antar att bot finns i nån tråd här på forumet.
Gammal hederlig motionslöpning, dietdisciplin samt projektanställning i FM funkade för mig, iaf försvann 20-25 kilo på sisådär 4 månader. Dock lider jag av dagliga frestelser då 5 av 8 arbetskamrater blossar på mer eller mindre konstant, ibland suger det till ordentligt i systemet men onicon är min vän.
Erkännas skall att en stor sporre för att inte röka är det känns gött att kunna lämna många av 80-talisterna bakom sig när det är fysdags.
galnekocken
Nov 9 2007, 21:48
Grabbar och Tjejer, 11 månader idag. Intet snus, cig eller något annat.
Bra gjort!
Fasen vad vi är starka! Nu väntar vi bara på Alfie!
/K
galnekocken
Nov 9 2007, 22:10
Vi är så bra, mina flashar kommer mer sällan, men kommer i 100% i 10 sekunder. Det är bara att stå i mot.
golffoxtrotfive
Nov 11 2007, 10:14
känner mej mer än stolt faxis, men nu på morron stod vågfan på 148,5 dj...a kilo, jag måste ju göra nått NUUU va fan ska jag börja??? måste ju gå ner en 30 kilo så fort som möjligt helst igår, kan man totalvägra att äta och bara dricka vatten??? fasta??GI kanske funkar??har ju blivit så stor att promenader kan ju vara farligt överansträngande, hur säjer forumets samlande expertis, var hur ska man ta tjuren vid hornen och göra nått radikalt?????börja snusa röka är ICKE ett alternativ

Ett alternativ är ju nån av dessa bantningssajter som finns på nätet, viktkoll m.m nån som har erfarenheter av dom? eller e det bara nått som kostar pengar(som viktväktarna)???
Börjar dra ihop sig till året för de som var med från början även om det kanske inte känns så... gick tillbaka i tråden och läste lite. Hittade min första och trådens andra post... hade någon teori att om man skippar missioner är det lättare att sluta... lite kul när man sitter på balkan med en dubbelportion inne

Jaja, grattis till er som hållit ut hela året, bara att jobba vidare!
//Affe
Oh yes!
Du hjälpte mig igång Alfie så nu kan du ta rygg på mig. Jag är fortfarande nikotin- (och missions-)fri detta år.
Vilka mer än jag har klarat det så här långt? Anmäl in hur det har gått!
/K
Jag slutade röka nyårsdagen -07 men föll dit i somras då min mamma hastigt och helt oväntat gick bort. Nu är jag återigen rökfri sen 1,5 månad med undantag för en fest och ett par gröna tillfällen. Har insett att grön rökare kommer jag nog få stå ut med att vara. Och fest rökare... Hmm... Iaf helt civilt rökfri, alltid något...
Förra gången använde jag nikotugg, denna gången inget alls och det var inte direkt någon skillnad.
ok nu har jag bestämt mig..nu får de vara slut på snuset, dels för att flickvännen hotade att skära väck min överläpp, men dels för att jag är student och det börjar bli dyrt. har hållt uppe i två dagar nu...tror aldrig överläppen kännts så stor...
Är det möjligen nån som prövat
zyban eller
champix och vill dela med sig av sina erfarenheter?
Flyter på utan nikotin sedan januari, dock kommer suget tillbaka då och då.
En annan version av att smärtan är tillfällig, äran evig?
Fuskar dock genom att fortfarande använda onico som krycka, den psykiska morgonkicken är fortfarande lika skön

.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.