Help - Search - Members - Calendar
Full Version: TOBAK CIG SNUS
SoldF.com Forum > Soldathemmet - Icke militära Forum, C Ing > Markan (off topic)
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
alfie
Känner att jag sover bättre nu när jag slutat, somnar tidigare och vaknar därför mer utvilad, suget är fortfarande kvar men det är helt klart lättare att låta bli snuset nu.

Nu ska jag bara få ordning på träningen också så man kan ta bort de kilo som kom som bonus...

7 veckor i morgon!
stolpskottet
har börjat trappa ner mitt snusintag dels från nyår med skattehöjning och eftersom jag kände att jag inte var ensam after att den här tråden skapades.

är nere på 3-4 portionsprillor om dagen nu, innan snusade jag mest av "bara farten" och nu snusar jag bara när jag är sugen.
men hur skall jag gå vidare nu?
vanliga tuggummi när suget sätter in eller?
förslag mottages tacksamt!

//edit
börjar med ett tuggummi och ser om det hjälper!
antonanton
Jepp då kör jag min femte vecko-uppdatering. Har vart riktigt jävla sugen då och då men det har löst sig med hjälp av godis, tuggummi och onico. Vet inte riktigt om det hänger ihop men jag har fan vart sjuk sen jag lade ner snuset. Blev frisk förra veckan, stack ut på ett löppass och ett simpass sen trillade jag dit igen med en elak hosta. Nu känns det bättre igen och jag ska ta det lite lugnare.

Jag har även svårt att motivera mig till saker och det mesta känns grått och tungt. Det borde kännas bättre om jag blir 100% frisk så man kan träna. För det mesta tänker man inte ens på snus men just nu är jag grymt sugen bara för det. "attackerna" kommer för det mesta när man som nu sitter och har skittråkigt och är lite hungrig. Ska käka middag snart och sen ut en sväng i garaget med några folköl och få lite kvalitetstid med bilen smile.gif
Ragulin
Onico och en och annan cigg (mycket begränsat) har hållit mig borta från snuset. Nu är det en månad! Det här SKA gå!!! banan_rock.gif
Munin
Besynnerligt nog verkar jag ha utvecklat ett beroende av Onico.. beroende av majs och salmiak?!
Magnus
QUOTE (Munin @ Feb 12 2007, 01:18 ) *
Besynnerligt nog verkar jag ha utvecklat ett beroende av Onico.. beroende av majs och salmiak?!

Det är känslan av att ha något under läppen du är beroende av, inte nikotinet. Du är en vanesnusare.
golffoxtrotfive
verkade vara ett skapligt bra beslut av mej att inte prova på onico, fast sugen som fan flera ggr om dan på en riktig snus e jag allt fortfarande, fast peppar peppar, kan man månne skymta ljuset i den mörka tunneln??? blir ju snart 1,5 månad snart......(medalj efter 3 kanske rolleyes.gif) va säjer ni som ligger före?? krook och alfie, blir det lättare snart??
Krook
Lätt och lätt... jag vet inte.
Stundtals så är det busenkelt men emellanåt känns det tungt, som när jobbarkompisar lägger in en Ettan bak... hmmm vill ha.

Men jag behöver inte nikotin nu. Det är bara att jag vill ha snus för att det är gott. dribble.gif

/K
Fu Gref
Sådär ja, snusfri sedan 2 Januari något imponerad av mig själv kan jag villigt erkänna. biggrin.gif
Man får sina svackor ibland då man känner ett enormt sug inte efter nikotinet utan mer själva känslan att kunna luta sig tillbaka med en rent ny snus monterad under läppen. Men detta botas snabbt och enkelt med ivrigt men kortvarit tuggande av tuggummi modell Extra.
Men något som jag fortfarande märker tydligt av är humörsvängningarna, man kan tända för minsta lilla ibland.

Har ni samma problem ni som slutade runt nyår?

Hur många är vi som fortfarande härdar ut o inte har fallit tillbaka i misären?
Magnus
Jag har fortfarande lyckats hålla mig, även om det har varit tungt ibland. Snus- och rökfri sen jag vaknade 1 januari. Får en del abstinensattacker ibland, som dämpas med godis. Funkar bra faktiskt.
golffoxtrotfive
hmmm humörsvängningar....vet inte men mitt humör svängde inte direkt dom första 2,5-3 veckorna det var ett ständigt bottenläge, kollegor behövde ju bara ha fel färg på skorna så var man förbannad igen och det höll ju i sej i 12-14 timmar och så va de med den dan, lite bättre nu faxis, nu kan man tala om homörsvängningar man blir lite tvärilsk några minuter bara sen blir det bra....finimang eller hur?
alfie
Jag har åkt dit :(

På min födelsedag, på ett plan mot balkan gav jag mig själv EN present, 2 dagar senare en ny... svårt att låta bli när en dosa kostar 10:-

Blev 8,5 veckor för mig, får ta nya tag igen när jag kommer hem...

Verkar som jag gjort mitt i denna tråden får ett tag framöver, lycka till alla som fortfarande kämpar!!
Magnus
QUOTE (alfie @ Feb 22 2007, 09:27 ) *

På min födelsedag, på ett plan mot balkan gav jag mig själv EN present, 2 dagar senare en ny... svårt att låta bli när en dosa kostar 10:-

Verkar som jag gjort mitt i denna tråden får ett tag framöver, lycka till alla som fortfarande kämpar!!

Tråkigt, men det är bara att ta nya fräscha tag. Själv har jag varit grymt sugen ibland, men jag har inte vågat tillåta mig själv att ta en.
cf112
Fortfarande ingen rökning för mig. Hållt sedan 1/1 och kört med nikotugg lite av och till men slutat med det också.
Lätt match detta...
Magnus
QUOTE (cf112 @ Feb 22 2007, 13:09 ) *
Fortfarande ingen rökning för mig. Hållt sedan 1/1 och kört med nikotugg lite av och till men slutat med det också.
Lätt match detta...

Samma här, men ibland är det tungt. Särskilt när man festar. Fast man får tänka på pengarna man sparar.
Krook
QUOTE (alfie @ Feb 22 2007, 09:27 ) *

Fasen Alfie, bröt du två löften på samma gång?
"Aldrig mera Balkan" och "Nu är det slutsnusat"? dribble.gif
Nåväl, jag lider med dig.

Själv så kämpar jag på. Det går lättare och lättare.

/K
golffoxtrotfive
@krook hoppas verkeligen att du har rätt i att det blir lättare och lättare, själv har jag kommit in ett ömkligt tillståd där jag just nu konstant tycker att en snus eller cigg skulle vara himla djäkligt gottigottgott, hoppas som sagt att detta sug slutar omgående.
Krook
QUOTE (golffoxtrotfive @ Feb 23 2007, 19:58 ) *
@krook hoppas verkeligen att du har rätt i att det blir lättare och lättare, själv har jag kommit in ett ömkligt tillståd där jag just nu konstant tycker att en snus eller cigg skulle vara himla djäkligt gottigottgott, hoppas som sagt att detta sug slutar omgående.

Jodå, det blir lättare men det innebär inte att det är lätt. blink.gif
Jag blir titt som tätt oerhört sugen på snus och tar gärna en rejäl sniff i en dosa när tillfälle ges. Men nu är det ungefär som när någon knäcker en bärs och jag inte får dricka, inte värre. (?!)

/K
galnekocken
Satt i bilen och spottade ut snuset och tänkte" Det här är inte klokt, lägga in en ny snus på en gång". Efter 25 år av missbruk fick det vara nog, jag har inte kunnat gå någonstans utan min dosa. Det var som man la upp hela dagen efter snuset, snusade 24 timmar om dyngnet. Vaknade mitt i natten och la in. Nu efter 2 månader fattar jag inte att det har gått så lätt. Det är bara att ta en dag i taget, har inte känt några humörsvängningar alls ( säkert bara min omgivning)
antonanton
Ojdå det var tufft! Lycka till. Jag ordinerar träning, onico, tuggummin och en vilja av härdat svenskt stål. Det tar ett tag innan "lycko receptorerna" eller vad man ska kalla det i hjärnan börjar fungera som dom ska igen men det är bara att bita ihop och se det som en utmaning. 98% av abstinensen är rent psykiskt.
galnekocken
Nä, jag har tydligen en järnvilja, byt inte ut en last mot en annan. Jag tror att jag är en av de få som aldrig haft ett behov av nikotin eller annat vane bildande preparat. Jag har haft tråkigt helt enkelt, som Gösta Ekman sa i den där filmen "Mannen som slutade röka" summan av alla laster är konstant.
golffoxtrotfive
hmmmm två hela månader utan snus(nåja februari e ju faxis en månad fast bara 28 dar) banan_rock.gif banan_rock.gif har ju inte vart enkelt men det har ju gått, fasen nästan en halv fn-mission, visst kan man fira lite i helgen med gott samvete eller hur??
Magnus
QUOTE (golffoxtrotfive @ Feb 28 2007, 19:41 ) *
hmmmm två hela månader utan snus(nåja februari e ju faxis en månad fast bara 28 dar) banan_rock.gif banan_rock.gif har ju inte vart enkelt men det har ju gått, fasen nästan en halv fn-mission, visst kan man fira lite i helgen med gott samvete eller hur??

Visst, håll dig borta från tobak under firandet bara. smile.gif
Magnus
Usch, de senaste dagarna har mitt nikotinsug blivit värre. Varför blir det så? Någon av er andra som slutat som känner samma sak? När kommer det här att ge sig helt egentligen? sad.gif
Krook
Jodå Magnus.
Det går upp och ner. Ibland är suget stort och ibland obefintligt.
Tyvärr kan jag inte svara på när det försvinner helt.

/K
golffoxtrotfive
@Magnus
jag har fått info om att suget aldrig helt kommer att släppa, men att det efter ca 6 år är uthärdligt iallafall(om det nu kan vara till nån tröst) men det blir hur otroligt det låter lättare och lättare med lite bakslag emellanåt där det där förbannade suget sätter in och det e väl då som man får gå in i sej själv och peka med hela handen vråla BRYT, och hoppas att suget försvinner för det gör det ju efter nån minut sen lungnar det ju ner sej lite
galnekocken
Jag har oxså hört att folk som har knaprat piller i sin ungdom kan få flashbacks, senare i livet. Det är väl ett kors vi måste bära livet ut.
Krook
Nu går det skapligt. Jag tänker på snus ett par gånger om dagen och något substitut är inte nödvändigt längre. Men oj så gott det vore med en snus.

/K
golffoxtrotfive
@Krook
kan bara hålla meed dej, det går ju faxis bättre och bättre men fy fasen va gott de skulle va med en snus ibland tycker man ju ett antal ggr varje dag, för att inte tala om en morroncigarett ojojojojoj va gott de skulle vara är ju van att ta 4-5 ciggisar varje morgon fast de e ju över ett år sen jag slutade med dom och då hade jag en förbrukning på 40 ciggisar/dag, men oj va gott de skulle smaka med en morroncigg dribble.gif
hur många av oss har klarat sej så här långt?? dvs 2 månader och mer,nån mer än jag och kroon måste det väl vara??
Born
En regning och kylig novemberdag år 2004 togs sista prillan för min del. Snuset tog slut medan jag var på jobbet och jag hann inte springa och handla på lunchen. På vägen hem hade jag huvudet fullt av jobbtankar och glömde köpa snus fast kroppen skrek efter nikotin. Klarade mig skakande och godisknaprande hela dagen eftersom tanken "undrar hur lång tid det tar innen det blir RIKTIGT jobbigt" började gro. Morgonen var rätt jobbig, men med en jäkla massa tandkräm på tandborsten och en stor kopp mycket starkt kaffe så började suget släppa för tillfället.
Dum/smart som man är så tänkte jag att det skulle vara ett nederlag att handla snus (blir ju automatiskt att man då tar en istället för att man har "utifallatt") när jag tog mig till jobbet. Minns att jag tuggade på svarta buntband för att hålla tankarna borta. På vägen hem köpte jag ett litet paket nikotugg, och det var som om man vaknat ur en läskig mardröm när man tog första tuggorna, underbart.

Själva snusberoendet avtog eftersom och efter några veckor var det inte så farligt. Iallafall inte sålänge jag tuggade. Men doften av snus gör att det fortfarande kittlar behagligt i bakhuvudet. Efter ett och ett halvt års tuggande och långsamt nedtrappande av tuggummin så gjorde jag samma sak igen (provade hur länge jag stod ut utan tugg). Samma sak med abstinens då, även fast jag bara tuggat 1-2 gummin/dag sista månaderna. Men efter bara 3-4 dagar var jag rätt nöjd och kunde fortsätta leva rätt behagligt. Utan den mycket långa tiden med tuggisar tror jag att jag skulle ramlat tillbaka, så mitt tips är att inte alls ha bråttom med att sluta med tuggummin eller vad som nu passar bäst. Har gått ca 1 år sedan jag slutade med allt som nikotin heter, och jag mår precis lika bra idag som när jag snusade.

Hade snusat i 13 år innan den där kalla novemberdagen.
Magnus
QUOTE (golffoxtrotfive @ Mar 11 2007, 13:02 ) *
@Krook
kan bara hålla meed dej, det går ju faxis bättre och bättre men fy fasen va gott de skulle va med en snus ibland tycker man ju ett antal ggr varje dag, för att inte tala om en morroncigarett ojojojojoj va gott de skulle vara är ju van att ta 4-5 ciggisar varje morgon fast de e ju över ett år sen jag slutade med dom och då hade jag en förbrukning på 40 ciggisar/dag, men oj va gott de skulle smaka med en morroncigg dribble.gif
hur många av oss har klarat sej så här långt?? dvs 2 månader och mer,nån mer än jag och kroon måste det väl vara??

Jag rättar in mig i ledet. Har varit utan sedan nyår, har dock tagit några munbloss på en cigarr vid ett tillfälle, men det räknas inte. smile.gif
antonanton
Jag rättar också in mig! typ 2 ½ månad för mig. Går bättre och bättre, har lyckats luckra upp dom hårt rotade vanorna som man bara måste ha en snus till för att allt ska vara rätt. Typ till morgonkaffet eller bilmeckande. Vanliga extra tuggummin tuggar jag ofta men inte som ett substitut till snus utan mer att det är gott och man blir fräsch(are) i käften. Nån enstaka onico slinker in också.
Fu Dahlberg
Bara att inse... soldf.com... nu också bra för folkhälsan smile.gif
golffoxtrotfive
QUOTE (Fu Dahlberg @ Mar 11 2007, 18:08 ) *
Bara att inse... soldf.com... nu också bra för folkhälsan smile.gif

helt rätt banan_rock.gif banan_rock.gif men....en liten undran, borde det inte konstrueras nån form av ribba när/om man klarar av att hålla sej rök/snusfri i mer än tre månader, vi e ju rätt intresserade av såna där möpsaker vi som hgänger här på forumet, ingen kreativ kille eller tjej som vill ta tag i den saken? och va säjer trådskaparna?
alfie
Måste gratulera er allihopa som klarar er så fint!!

Jag tar nya tag när man väl dimper in på svensk mark igen om några veckor...

Och ang det där balkanlöftet... ser ut som man bryter det igen när väl semestern är avklarad... fan.
Pansar Nörden
Snusade i tre år innan jag slutligen nu har slutat helt började att snusa på sommarjobb med general sen Göteborgs Rapé sen LD sen general igen sen LD igen sen slut på dumheterna inge mer snus eller cigaretter rökte ett litet tag men nu har jag totalt slutat med all tobak och mår mycket bättre än när jag rökte och snusade känns väldigt bra. ETT RÅD TILL FRAMTIDA GENERATIONER BÖRJA INTE ANVÄNDA TOBAK I NÅGON FORM
Munin
Är inrättad i ledet av ickenikotinister alltsedan 14 januari.
/M
galnekocken
8 januari, inget snus, inget tuggummi, inget kryddsnus, har till 99 % upptäckt att jag klarar mig utan.
golffoxtrotfive
nu e de bara drygt en vecka kvar tills jag har varit snusfri i tre månader, det trodde inte ens jag att jag skulle klara....fy fan va vi alla som försöker låta bli att börja snusa/röka e bra eller hur banan_rock.gif banan_rock.gif banan_rock.gif
Krook
Det går fortfarande riktigt bra.
Nu kan det faktiskt gå lång tid mellan gångerna jag tänker på snus och jag är faktiskt inte särskilt sugen längre.

/K
Magnus
QUOTE (Krook @ Mar 27 2007, 21:13 ) *
Det går fortfarande riktigt bra.
Nu kan det faktiskt gå lång tid mellan gångerna jag tänker på snus och jag är faktiskt inte särskilt sugen längre.

/K

Samma här. smile.gif Tänk vad pengar man sparar.
Lunkis
Den 8/4 har jag varit rökfri i 6 månader! banan_rock.gif Det tog bara 26 år av "nikotindumheter" innan jag verkligen fick för mig att sluta. Ett knep som har hjälpt mig var att spara de sista ciggen i paketet och bära med mig dem överallt i ca en månads tid, innan det värsta suget hade släppt. Det finns ju ingen gång man blir sååå sugen på att röka som när man är utan cigg!! Det gav mig en sorts trygghet att veta att jag när som helst kunde tända den där stinkpinnen igen. Jag bestämde mig redan innan jag slutade att jag inte skulle använda mig av några ersättningspreparat, som nikotintuggummi el liknande och det har fungerat bra hittills. Det jag däremot har gjort varje vecka är att lägga undan de pengar jag egentligen skulle ha eldat upp till ingen annan nytta än att förstöra min kropp. Dessa pengar ska jag använda till att resa för när det har gått ett år. Skulle tro att det nog blir en jordenrunt-resa, för det räcker nog pengarna till gott och väl!!! Mellan 1 och 1½ pkt cigg om dagen x 45:-... Mmmm, det blir några mil man tar sig iväg det biggrin.gif
Fortsatt varmt Lycka Till och kämpa på alla nikotinslavar! Vi klarar det! smile.gif
Holstrup
Dagen efter skolan slutar har jag varit snusfri i ett år.Dem första två veckorna var värst sen blev det lättare.Gjorde på samma sätt som Lunkis gick omkring med en halvfull dosa snus i fickan i typ två månader innan jag slängde bort den.Lycka till alla ni som försöker sluta det går bara man vill.
Krook
Nu har det gått så långt att jag inte ser mig som snusare längre.

Jag är en stolt krigare utan snus. Oj, vad bra jag är! banan_rock.gif

/K
Andreas
*Kikar på stocken som står i kylen*

Summan av lasterna är konstant sägs det ju så det kanske blir något i sommar...
Magnus
QUOTE (Krook @ Apr 16 2007, 19:13 ) *
Nu har det gått så långt att jag inte ser mig som snusare längre.

Jag är en stolt krigare utan snus. Oj, vad bra jag är! banan_rock.gif

/K

Samma här. Dock händer det att jag blir sjukt sugen ibland, men det brukar gå över allt snabbare, dessutom blir det med allt längre mellanrum.

Hur går det för er andra?
golffoxtrotfive
får väl lirte försiktikt optimistiskt ställa upp i samma kör som Magnus och Krook, ser mej faxis som lite fd rökare och snusare fast fasen va jag kan bli sugen emellanåt fast det går fort över och jag blir inte arg för att nån har fel färg på skorna heller längre, bra va?? banan_rock.gif banan_rock.gif
galnekocken
Jag tycker att det går över förväntan, har inte minsta sug, tänker inte ens på det. Men jag får 1 sek flashar, går över lika snabbt. Överallt håll ut.
VMI2002
La av idag. 3h sedan sista ciggen.

Jag forsoker kora cold turkey. Har tidigare forsokt med nicotugg, men det kanns bara som om jag byter ut en nikotinkalla mot en annan.....

This will really suck! banghead.gif
Balt
Jag slutade för drygt 3 månader sen! inga direkta problem kan bli lite sugen efter en stor middag med och öl och polaren klämer in en STOR lös men jag klarar mig.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.