QUOTE (Värjan Skämtar Intet @ Jan 14 2007, 15:41 )

Men jag har strupit nikotintillförseln helt, inga tuggumin å sånt trams inte !
Du Värjan!
Det som fungerar kallar man inte för trams!
Om du som jag hade snusat i över 21 år så hade du nog haft en något mer ödmjuk attityd.
Såna uttalanden får mig nästan att önska att du trillar dit igen. Skärp dig.
Nu har jag kapat mitt nikotintuggummiintag till max 1 per dag men innan så var de en ovärderlig hjälp. Jag har precis börjat sova igen, efter två veckor.
Det går bra och mycket tack vare de hjälpmedel som jag använt under avvänjningen och efter nyår. Utan dessa...
/K
Provade nikotintuggummi, inte så mycket för jag kände att jag behövde det utan mest för att se om det var något alternativ för mig, kunde inte riktigt bestämma om det var gott/skönt eller ej... Eftersom jag inte känner att jag behöver det kör jag på, har dock fortfarande matproblem, istort sett alltid hungrig, fått skära ner på skåpsätandet rejält!
Funderar på hur länge det ska kännas så här, är ändå 4 veckor sedan jag ströp intaget... kunde varit skönt med en dag, bara en dag utan att känna det där förbaskade suget, slippa kämpa så j-igt!
Riktigt kul att läsa att det går så bra för så många!!
Keep up the good work, and the fight for peace and freedom must go on!
Värjan Skämtar Intet
Jan 14 2007, 17:18
QUOTE (Krook @ Jan 14 2007, 15:46 )

QUOTE (Värjan Skämtar Intet @ Jan 14 2007, 15:41 )

Men jag har strupit nikotintillförseln helt, inga tuggumin å sånt trams inte !
Du Värjan!
Det som fungerar kallar man inte för trams!
Om du som jag hade snusat i över 21 år så hade du nog haft en något mer ödmjuk attityd.
Såna uttalanden får mig nästan att önska att du trillar dit igen. Skärp dig.
Nu har jag kapat mitt nikotintuggummiintag till max 1 per dag men innan så var de en ovärderlig hjälp. Jag har precis börjat sova igen, efter två veckor.
Det går bra och mycket tack vare de hjälpmedel som jag använt under avvänjningen och efter nyår. Utan dessa...
/K
Ta det lugnt nu Krook. Det var inte menat som något kaxigt utspel, jag skämtade ju bara. Men jag ber om ursäkt om någon tog illa vid sig. Jag förstår att det är jobbigt för dig efter 21 år men det är jobbigt för oss alla som håller på med det här nu, ingen mening med att önska folk olycka.
Lycka till i fortsättningen!
/ Värjan
QUOTE (Värjan Skämtar Intet @ Jan 14 2007, 17:18 )

Ta det lugnt nu Krook. Det var inte menat som något kaxigt utspel, jag skämtade ju bara. Men jag ber om ursäkt om någon tog illa vid sig. Jag förstår att det är jobbigt för dig efter 21 år men det är jobbigt för oss alla som håller på med det här nu, ingen mening med att önska folk olycka.
Lycka till i fortsättningen!
/ Värjan

OK. Ursäkten mottagen och beviljad.
Undertecknad ber om motsvarande ursäkt för sitt humör och ber om förståelse för temperamentet.
/K
Ragulin
Jan 14 2007, 18:25
Du ser, Värjan....? Don't mess med mig å Krooken! Fyfan vad det smäller alltså!

Jag har 22 års idogt snusande i kroppen som skall bort. Har dragit i mig fem cigg sedan i söndags. Helt utan nikotin vettefan om det hade gått och tuggummi vågade jag mig inte på. Känns erzats liksom och man riskerar väl att bli lika hookad på dem som på snusen. Nä har skall det läggas av, men det är så
TUNGT! Har redan börjat med långa promenader innan jag slutade med snuset, så det är igångsatt.
ensammavargen
Jan 14 2007, 22:30
Snusar inte själv, men jag lider med er.
Jag läser till sjuksköterska och förra veckan hade vi en föreläsning från hälsoenheten(nikotin avvänjning).
Där fick jag reda på lite mindre rolig fakta bland annat att det :
1) Är dubbel så stor risk att få sen-och muskelskador vid idrott
2)Ökar risken att drabbas av diabetes typ 2(tre doser/vecka >2,7gånger så vanligt)
3)ökar risken för cancer i bukspottskörteln
4) Höjer både bodtrycket och pulsen
Något att tänka på.Lycka till alla som slutat.Starkt jobbat
/DG
QUOTE (ensammavargen @ Jan 14 2007, 22:30 )

Jag läser till sjuksköterska och förra veckan hade vi en föreläsning från hälsoenheten(nikotin avvänjning).
2)Ökar risken att drabbas av diabetes typ 2(tre doser/vecka >2,7gånger så vanligt)
/DG
Det där är mina incitament för att sluta.
Upprepa gärna det lite då och då så blir det lättare för oss nyktra nikotinister.
/K
QUOTE (ensammavargen @ Jan 14 2007, 22:30 )

/DG
Nämnde de något om viktökning i samband med att man slutar?
Å andra sidan borde blodvärdet bli sämre när man slutar, då nikotin anses förhöja detsamma.
Troligen enda nackdelen.
skytten
Jan 15 2007, 01:50
Bra jobbat!
Allt kan alltid vara mycket värre.
Bara att tänka på att nikotin är av ondo..
Det fysiska beroendet är över på ca 3 dygn.
Däremot är det psykiska väldigt starkt, men ersätt detta med någon form av aktivitet.
Genom att koppla bort tanken så kommer man långt.
Så jag önskar er all lycka nu.
(Jobbar heltid med beroenden)
Nu har jag haft sömnproblem i en vecka så jag tror inte på det där att det fysiska beroendet är över på tre dygn. Nikotinet har ju inte ens gått ur kroppen då!
För mig så är det kemiska beroendet det som är jobbigt. Min kropp skriker efter den lilla kick som nikotinet ger.
Själva snusandet är inte så efterlängtat utan jag skulle kunna tänka mig en fet cigarr i stället.
Jag är glad att jag inte behöver vara min chef eller för den delen min egen underställd.
/K
skytten
Jan 16 2007, 10:26
QUOTE (Krook @ Jan 15 2007, 19:33 )

Nu har jag haft sömnproblem i en vecka så jag tror inte på det där att det fysiska beroendet är över på tre dygn. Nikotinet har ju inte ens gått ur kroppen då!
För mig så är det kemiska beroendet det som är jobbigt. Min kropp skriker efter den lilla kick som nikotinet ger.
Själva snusandet är inte så efterlängtat utan jag skulle kunna tänka mig en fet cigarr i stället.
Jag är glad att jag inte behöver vara min chef eller för den delen min egen underställd.
/K
Givetvis.. klockan var lite sent när jag skrev..
Efter kring tre dygn når du toppen av den fysiska abstinensen, därefter avtar det.
Däremot har ju tobak en klar nackdel med ett enormt psykiskt beroende.
Fast det får man försöka sysselsätta sig så man blir av med..
Hoppas det fortfarande går bra.
Var ute och sprang idag. 10 km blev det och jag måste säga att jag är hur nöjd som helst med mitt beslut att sluta snusa.
Jag har inte sprungit så långt på 18 månader, under hösten knappt sprungit alls och dessutom varit duktigt sjuk under jul och nyår.
Trots det så springer jag lika fort som jag gjorde när jag var som mest tränad!
/K
J.Nilsson
Jan 17 2007, 16:56
Jag la av med snus nyligen.
Det har varit lättare än jag trott faktiskt.
Dock bara snusat i 2½ år.
Kudos till alla som klarar sluta!
antonanton
Jan 17 2007, 22:33
Två veckor i övermorrn, hittils har jag överlevt. Siktar på att lägga ner onicon efter vecka tre, jag har hört att just den tredje veckan ska bli tung så onico kan vara bra då. Jag är hungrig hela tiden, efter frukost längtar man till lunch, efter lunch till mellanmål osv. Tur att man tuggar Extra med tanke på gaddarna. Dricker jävla massa kaffe också för att få någon form av koffeinkick. Är seg mest hela dagarna också hur nu det går ihop med kaffet. Ibland får man något ryck och blir grymt sugen på att träna, hittils har jag vart sjuk (Pga avsaknad av bakteriedödande nikotin?) men i morse kändes det bättre så jag slängde mig på min racer och trampade till skolan på det nya inofficiella världsrekordet 4 minuter. Med bil tar det 7 minuter om man leker Colin Mcrae och har tur med rödlysena. Efteråt känner man sig inte sugen på snus alls, jätteskönt!
Det var en liten resumé, lycka till alla andra och intala er hur jävla skönt det är att slippa snuset!
Det tuffar och går.
Inget snus och inga ersättningar som innehåller nikotin gäller. Mitt nya substitut är O\ZON, små pastiller som jag kan suga på utan att det märks.
Det går över förväntan och jag är oerhört nöjd. Nu har några av mina närmaste också börjat dra ner på nikotinet med avsikt att sluta helt.
Rörelsen sprider sig alltså.
/K
QUOTE (Krook @ Jan 20 2007, 16:24 )

Det tuffar och går.
Inget snus och inga ersättningar som innehåller nikotin gäller. Mitt nya substitut är O\ZON, små pastiller som jag kan suga på utan att det märks.
Det går över förväntan och jag är oerhört nöjd. Nu har några av mina närmaste också börjat dra ner på nikotinet med avsikt att sluta helt.
/K
Om din "rörelse" sprider sig vidare inom firman så kommer Swedish Match snart att sätta ett pris på ditt huvud ;)
Magnus
Jan 20 2007, 18:15
Jag var ute och sprang i förrigår. Det gick hur bra som helst, det märks stor skillnad (och då kör jag fortfarande med nikotintabletter). Ska nog ge mig med dom snart också, det blir ju dyrare att ta dom än att röka.
QUOTE (Solon @ Jan 20 2007, 17:42 )

QUOTE (Krook @ Jan 20 2007, 16:24 )

Det tuffar och går.
/K
Om din "rörelse" sprider sig vidare inom firman så kommer Swedish Match snart att sätta ett pris på ditt huvud ;)
Hellre ett pris på mitt huvud än en pris under läppen!
Hepp.
/K
Ragulin
Jan 21 2007, 05:07
Två veckor nu... Abstinensen har övergått till sin psykiska form och svettningarna är över. Humöret stabliliserat och det manisk/psykotiska tillståndet har passerat. Jag tror jag kan fixa det här...
golffoxtrotfive
Jan 21 2007, 09:28
Tre veckor nu kl 18,10 och fortfarande så får jag ta timme för timme, äter allt som kommer i min väg verkar nästan som suget har blivit lite värre den här senaste halva veckan får väl hoppas att suget dämpar sej nu under veckan som kommer, har ju bara till den 31/1 som jag kan/får vräka i mej allt som kommer i min väg för frm 1 februari käller indexmetoden och då ska det stora omfånget minska oxå så då gäller det att suget e borta så man inte löper amok
Jag vägde mig i kväll. Inte ett kilo har jag ökat. Crap!
Och jag som ville få lite hull.
Nåväl, man kan väl inte få allt kanske. Men något då?
/K
QUOTE (Krook @ Jan 21 2007, 22:41 )

/K
Var försiktig vad du önskar dig!! Har gått upp 8 kilo... gick sere A light utbildning i veckan som gick, ett tag intalade jag mig faktiskt att när jag väl kom tillbaka till regementet igen skulle jag minsann köpa mig en dosa snus, det var jag ju värd... tog mitt förnuft till fånga när vi väl var tillbaka och sket i det, är glad för det nu!!
Edit: 5 veckor i morgon...
Bra jobb Alfie!
Du kan vara utan giftet. Det vet du ju nu.
/K

/K
Om du bara vill gå upp i vikt kan vi nog ordna något...
QUOTE (LT @ Jan 21 2007, 22:50 )

/K
Om du bara vill gå upp i vikt kan vi nog ordna något...

Varsågod och försök.
Så många försök är gjorda och jag ser fortfarande ut som att jag nyss kommit hem från en två veckors överlevnadsutbildning.
/K
I morgon ryker snusen, rökfri sedan nyår vilket satt sina spår (alla kan ju inte vara som Krook) så det blir mera te, motion samt stimorol ett tag framöver.
Halvvägs..nära nu..
Andreas
Jan 21 2007, 23:46
Nyligen hemkommen från en löprunda i snöyran funderar jag på om man inte skulle ta och hoppa på trenden, om inte annat skulle det göra under för min skrala studentekonomi...hm...
antonanton
Jan 22 2007, 12:16

/K
Hehe jag hade också mått bra av att gå upp nåt kilo men icke...
golffoxtrotfive
Jan 22 2007, 18:30
delar gärna med mej av mina 15 extra kilon som jag har gått upp till dej krook, fast den 1/2 börjar jag med gi-index igen och då djävlar va jag ska gå ner(hoppas nikotinsuget försvunnit lite mer då förstrås)
Som orientering så är det för jäkligt just nu. Jag vill ha en snus!
I brist på snus så äter jag godis. Efter 2000 så har det blivit en påse bilar, ett litet paket vingummin och alldeles nyss en Real chokladkaka.
Det kommer att bli svårt att sova.
/K
Kronan
Jan 24 2007, 00:39
Än så länge har jag inte tänkt och slut, för det är så J*vla gott att ta sig en snus efter maten...........

Jag tror att det kommer bli en ändring med skatte höjningen snart (Hoppas), "Han" gräver nog sin egen grav!!! Alla med nikotin brist kommer snart att göra en revulation..............
Jag tror nog jag tar en Prilla.....
hmm..senaste dygnet innehöll sockerjakt (tillaga chokladpudding eller bara köra ner flytande honung, direkt ur flaskan, det var frågan), ojämt hormonbalans, ojämt humör samt hallucinationer framåt natten.
Men det känns jävligt skönt idag.
Märkligt hur det går i vågor, vissa dagar kan det vara hur lugnt som helst och man tänker knappt på det, för att vissa dagar vara rent ut sagt för djävliga! trodde nog det skulle antingen vara ett sug HELA tiden eller försvinna bra mycket mer och hålla sig hyffsat borta...
jaja, just nu är det en tung period med MYCKET mat och LITE träning...
Måste rekomendera ONICO, efter att ha snusat en dosa om dagen i 8 år har jag nu hållt upp i 3½ månad tack vare ONICO... mitt hjärta slår sååå mycket bättre nu...
Peace Out!!!
//Ingelström
antonanton
Jan 26 2007, 17:52
Tre veckor idag och ingen onico sen i förrgår. Jag mår jättebra, dock hänger fortfarande känslan kvar som att det är en del av mig som saknas. Känns som man har glömt något hela tiden. Men man får tänka bort det så går det.
Ungefär 3-4 gånger per dag får jag en ordentlig svacka där jag bara vill ha snus. Det brukar dock gå över efter en sisådär 10 minuter.
Vid dessa tillfällen brukar jag be att få lukta i en dosa, om det finns någon att tillgå. Detta brukar då framkalla stor njutning och faktiskt räcker det.
Men nu ikväll har jag tryckt två påsar godis.
Sockerchock.
/K
golffoxtrotfive
Jan 27 2007, 19:05
håller med dej krook sockersuget e abnormt övrigt sug med sätter i mej allt som går att komma över fast jag hqar slutat att vara så himla ilsken var ju arg som en bålgeting ja flera styckna och arg i nästan tre veckor det har lugnat ner sej lite istället för att vara arg som ett bi i 12 timmar dag så har det minskat till 2 timmar per dag mycket mera trivsammare vill jag lova
Ärlig ska man vara.
Jag har tills vidare avbrutit försöket att sluta röka. Det visade sig att det finns mer akuta frågor av privat karaktär att lösa ut och dessa kräver så pass mycket energi att jag inte kan sluta samtidigt. Så just nu får jag begränsa mina ambitioner till att vara skadebegränsande.
Ärlig är bra Axial. Hoppas allt löser sig så du kan fortsätta kampen senare.
Skadebegränsande är ändå en bra inställning.
För mig har allt gått kanonbra hittills. Inget röka, nikotugg när det behövs.
Kan gå en hel dag utan tuggummi ibland.
Ser mig själv som rökfri nu.
Det bisarra med fusksnuset är att morgonprillan känns lika bra som förut.
Nu flyter dagarna på...tråkigt Axial, kämpa på.
Magnus
Jan 28 2007, 16:36
Har sedan några dagar varit utan nikotintabletter, så nu är jag helt nikotinfri. Känner mig hyffsat rastlös ibland, men jag känner att jag kommer klara det här nu. Och vad mycket pengar man kommer spara.
QUOTE (Magnus @ Jan 28 2007, 16:36 )

Har sedan några dagar varit utan nikotintabletter, så nu är jag helt nikotinfri. Känner mig hyffsat rastlös ibland, men jag känner att jag kommer klara det här nu. Och vad mycket pengar man kommer spara.

Way to go Magnus.
Räkna med vissa svackor emellanåt men se dessa som strapatsövning eller något sånt. Bit ihop och kötta bara.
När rastlösheten börjar visa sig alltför mycket, stick då ut och löpträna en liten stund, så får du dubbelt så bra effekt och lugnare blir du också.
/K
Doggydriver
Jan 28 2007, 17:06
Har inte vågat kolla i tråden på en vecka...
Lugnt allt som oftast, ingen onico på två och en halv vecka, ingen tobak på drygt tre. Känns bara bättre, men det där jävla suget ligger i bakhåll tills man minst anar det... Men det gör mig iofs bara mer envis... "Dagen efter" är en bra bot, man vill inte ens tänka på snus elelr cigaretter eller tobak i någon form... Men det blir bättre. Lycka till nu! Har full förståelse för att vissa har det svårare, jag hade tur som kunde klippa konsumtionen på en ledig vecka, och är samtidigt singel.
Hang in there!
Det var värst vad det var lugnt i den här tråden då.
Har folk trillat dit igen eller går det så bra så att ni inte behöver skriva av er?
För mig går det ok. Jag mår bra om jag får lukta i en dosa varje dag och käka ett kilo godis.
/K
Ni som ligger längre fram än en annan, när får jag sova igen????
Är klar med min tionde dag utan snus nu. Suget är inte så farligt sen dag 2, men jag sover inget. Ligger lätt i sängen och "sover" i över 10 h, men får ingen djupsömn. Vaknar dessutom minst en gång i timmen.
Suget gör inte att jag skulle vilja börja igen, men sömnbristen.
Har dessutom gått upp "en del". "Missade" en tävling denna helg pga det, då jag inte skulle fixa lämplig viktklass.
Losec.
Förståsigpåare hävdar att man sover bättre när nikotinet gått ur. Så du har fel när du säger att du sover dåligt. I själva verket sover du bättre än innan!
Jag känner igen mig fullständigt. Det tog mig två veckor innan sömnen kom tillbaka.
Det började efter att jag varit nikotinfri i drygt en vecka och sedan höll det i sig i två veckor. Jag var som ett vrak.
Men sömnen kommer så det är bara att se fram emot det och bita ihop. Kämpa på kompis.
/K
Tja, abstinensfasen är slut så jag betraktar mig som klar för denna gång, nu gäller det bara att inte trilla dit igen. (7:e gången)
Kall kalkon på cigaretterna (15 p dag), snus i 2v till, sedan onico 2v och nu färdig.
Munin: Bra jobbat!!
Losec: Min sömn är också allt annat är normal just nu, sedan i tisdags har jag snittat 3 h/natt. Sjukt jobbigt. Antar att det blir bättre snart, Hoppas iaf.
golffoxtrotfive
Feb 4 2007, 07:40
håll i bara grabbar, det går faxis över med tiden även om det ff känns för överdjä'vligt ibland, ska fira fem hela nikotinfria veckor nu ikväll 18,10 på något lämpligt sätt(troligen godsaker och pizza)själv har jag som tur e inte haft problem med min sömn som ni andra har haft men fy fan så förbannad och arg jag va dom första 2 och en halv vecorna och fy fasen va de va drygt att vara så himla förbannad i 12-14 timmar varje dag, blir ju ff skitförbannad men nu går det iallafall över på nån timma eller så, så det finns nog hopp för mej med hoppas jag
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.