QUOTE (Eindpeng @ Dec 26 2006, 01:15 )

Hej!
Blev lite dumt med min mönstring, så nu finns bara några få befattningar kvar. En av dem är beriden högvakt. har kikat en del på nätet, och befattningen verkar rätt trevlig! Jag har sökt här och läst ett par trådar. Har dock ett par frågor:
1. Är det mycket häst? Hur mycket av tiden man ligger inne består av hästrelaterade saker?
Hästtjänsten varierar ganska rejält. I början är det MYCKET hästtjänst (efter ungefär 5 veckor drar det oftast igång) då alla ska lära sig rida och hantera hästarna. Det blir en del mockande istallen och sånt men det är ett bra sätt att komma in och lära sig att hästarna inte är så farliga som man tror.
Och för att få det klart så är det INTE bara hästar och excersis som gäller. Utbildningen är väldigt varierande och man får prova på en hel del. Det är massvis med strid och SIB (strid i bebyggelse för er som inte kan förkortningarna än) och mängden övningstid verkar bara öka för varje årsgång.
2. Hur många killar/tjejer är det på befattningen? Är det bara tjejer, blandet, eller hur är det?
Vill minnas att förra året var det nära 40% tjejer om jag inte minns helt fel (nån från 06 gänget får rätta mig). I min pluton så var det runt 9 tjejer (av 45) när vi muckade.
Det är en tjänst som lockar en del och andra hamnar där.
Jag är inte super-hästintresserad, men tycker det är ett coolt djur indeed, de är vackra. Så vad tror ni, är det en bra befattning om man tycker högvakt verkar coolt, men inte är helt häst-galen?
Man behöver inte alls vara intresserad av hästar sen innan. Rid och hästurbildningen är MYCKET kvallitativ (motsvarar över 3 år på vanlig ridskola). I slutet så kunde alla rida riktigt bra och alla kunde hantera även stallets mördarhästar (många har säkert hört talas om Morgan ;) ).
Men det är absolut en utbildning jag varmt kan rekomendera plus att man blir en riktig tjejmagnet (hästar och uniform, vad kan gå fel ;) )
Fler frågor besvaras gärna